AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #41 Skrevet 13. juni 2021 Almando skrev (14 timer siden): Jeg tipper det er en kombinasjon av at barna er lite i fysisk aktivitet og at foreldrene har dårlig kunnskap om kosthold. Uansett så er det foreldrene sin feil at barna er overvektige. Jeg vil ikke gå så langt at jeg kaller det omsorgssvikt, for overvekt og fedme er komplekst nok, og jeg tenker at hos barn er det nok enda mer komplekst. Men tror nok at det er færre overvektige barn i ressurssterke hjem hvor foreldrene er intelligente og i besittelse av gode kunnskaper om kosthold og ernæring. Min mor var kokk, laget all mat fra bunnen av og var meget opptatt av kosthold. Jeg var overvektig som barn. Drev med fysisk idrett også, hele barndommen. Min bror var ikke overvektig og drev ikke med fysisk aktivitet. Vi har forskjellige fedre. Min mor var også overvektig som barn, men vokste det av seg. Anonymkode: db85e...9a9
Gjest Almando Skrevet 13. juni 2021 #42 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Min mor var kokk, laget all mat fra bunnen av og var meget opptatt av kosthold. Jeg var overvektig som barn. Drev med fysisk idrett også, hele barndommen. Min bror var ikke overvektig og drev ikke med fysisk aktivitet. Vi har forskjellige fedre. Min mor var også overvektig som barn, men vokste det av seg. Anonymkode: db85e...9a9 Igjen så er fedme komplekst. Jeg sier ikke at "all skyld" ligger hos foreldrene, men at det er medvirkende årsaker til hvorfor et barn lider av fedme. At moren din er kokk betyr ikke at hun har mye kunnskap om ernæring. Det betyr at hun er flink til å lage mat og at maten hennes sannsynligvis smakte godt.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #43 Skrevet 13. juni 2021 Almando skrev (2 timer siden): Jeg tenker at det bare er foreldre som ikke tar ansvar, som vil påstå dette. Selvsagt vil du det, glad jeg er klokere enn å dømme som du gjør Anonymkode: 0148e...1b3 1
Gjest Almando Skrevet 13. juni 2021 #44 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt vil du det, glad jeg er klokere enn å dømme som du gjør Anonymkode: 0148e...1b3 Foreldre har ansvar for barna sine. Men så klart er ikke foreldres vaner og uvaner, kosthold og oppdragelsesmetode den eneste årsaken til at et barn blir overvektig. Som sagt er det mange faktorer som spiller inn. Det handler ikke om å være dømmende, trådstarter spør etter årsaker til at barn er overvektige - hva mener du er årsaken, om du mener at foreldrene er fritatt alt ansvar for oppdragelse og kostholdsvaner hos barn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå