Gå til innhold

Årsaker til overvektige barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sunn mat er dyrt, de med lav inntekt får dårligere og dårligere råd.

Sunn mat tar tid å lage, de med høy inntekt får mindre og mindre tid.

Anonymkode: 0f843...f5e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Min beste venninne i barndommen var syltynn, moren var overvektig og familien spiste bare usunn mat, drakk brus og spiste chips daglig, aldri grønnsaker. Jeg var chubby og fikk bare sunn mat hjemme, lager fra bunnen, alltid grønnsaker og salat, og bare godteri på lørdager. 

Anonymkode: db85e...9a9

Spørs jo hvor mye hun spiste av det og om hun fortsatt holdt seg innenfor det kaloriinntaket hun trengte. Kanskje hun spiste dritt mat, men i små porsjoner. Mens andre får for store porsjoner og for mye godteri i helgene. 

Anonymkode: a566b...351

AnonymBruker
Skrevet

Arv, lite aktivitet, dårlig kosthold eller sære i matveien. 

Min sønn er veldig tynn, skulle tro jeg aldri ga han mat. Som barn var jeg slik selv, farens familie er ganske spinkle folk. Så det er mye arv der. Han er også veldig aktiv og kan være sær i matveien. Jeg har funnet løsninger med å gi noe annet enn den vanlige kjedelige brødskiva. Han har også blitt mer med på å bestemme/lage middag. Nå spiser han mer enn meg i løpet av en dag, men er like tynn. 

Mange andre reagerer like mye på overvektige barn som undervektige barn. Hvorfor blande seg i hvordan andre har det?

Anonymkode: 252db...d6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en tenåring som trener 4 ganger i uken x1,5 time samt er ute og spiller fotball utenom,  sykler lange bakker til og fra skolen, spiser ikke store porsjoner eller noe særlig usunt, men ikke snakk om å være tynn som søsteren. Har derimot siden han var 4-5 måneder og fortsatt ble delvis ammet vært kraftig.  Eneste han ikke spiser er mye rå grønnsaker, bær og frukt pga kryssallergi. Vi håper  puberteten gjør at han vokser mer i høyden enn bredden så han føler seg bedre (alle kompisene er syltynne). Ble oppringt av helsesøster når han var yngre og forklarte henne om hva han spiste og aktivitetsnivå så mente hun vi ikke kunne gjøre så mye mer.  

Anonymkode: 65a67...960

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en overvektig og en undervektig. De spiser nøyaktig det samme, og eldste spiste samme mengde som minste. Ingen av dem er godtemonser. Noen ganger er det bare tilfeldig. 

Anonymkode: 4226a...647

• Liker 4
Gjest Almando
Skrevet

Jeg tipper det er en kombinasjon av at barna er lite i fysisk aktivitet og at foreldrene har dårlig kunnskap om kosthold. Uansett så er det foreldrene sin feil at barna er overvektige. Jeg vil ikke gå så langt at jeg kaller det omsorgssvikt, for overvekt og fedme er komplekst nok, og jeg tenker at hos barn er det nok enda mer komplekst. Men tror nok at det er færre overvektige barn i ressurssterke hjem hvor foreldrene er intelligente og i besittelse av gode kunnskaper om kosthold og ernæring. 

AnonymBruker
Skrevet

Fy for dømmende voksne. Mi fine jente er overvektig fordi hun i et par år av sin barndom måtte spise store doser corticosteroider. Hun er i tillegg svaksynt. Hun mobbes grovt på skolen - og i et møte med mor til ei som er ufyselig mot henne, ble setningen «du er så feit og stygg» lagt på bordet til denne moren. Moren svarte at det er jo sant. Hennes perfekte prinsesse hadde jo bare påpekt sannheten…. La barn få være barn. Om noen av de ser annerledes ut, har de det garantert vondt nok i fra før - om ikke foreldre skal hjelpe sine barn å tråkke på dem, med å lære dem at fordommer er greit. Mi fine jente er akkurat like smart som en slank unge, og føler akkurat like mye som ditt barn. Ikke bidra til en ødelagt barndom - vær så snill… 

Anonymkode: 6fcd1...4d4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Almando skrev (12 timer siden):

Jeg tipper det er en kombinasjon av at barna er lite i fysisk aktivitet og at foreldrene har dårlig kunnskap om kosthold. Uansett så er det foreldrene sin feil at barna er overvektige. Jeg vil ikke gå så langt at jeg kaller det omsorgssvikt, for overvekt og fedme er komplekst nok, og jeg tenker at hos barn er det nok enda mer komplekst. Men tror nok at det er færre overvektige barn i ressurssterke hjem hvor foreldrene er intelligente og i besittelse av gode kunnskaper om kosthold og ernæring. 

Du tar feil , for nei det er ikke alltid foreldrenes feil. 

Anonymkode: 0148e...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å ha to barn i skolealder, og ikke forstå at årsakene til overvekt hos barn (og voksne) er sammensatt og forskjellig. 

Anonymkode: 92d96...04e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fy for dømmende voksne. Mi fine jente er overvektig fordi hun i et par år av sin barndom måtte spise store doser corticosteroider. Hun er i tillegg svaksynt. Hun mobbes grovt på skolen - og i et møte med mor til ei som er ufyselig mot henne, ble setningen «du er så feit og stygg» lagt på bordet til denne moren. Moren svarte at det er jo sant. Hennes perfekte prinsesse hadde jo bare påpekt sannheten…. La barn få være barn. Om noen av de ser annerledes ut, har de det garantert vondt nok i fra før - om ikke foreldre skal hjelpe sine barn å tråkke på dem, med å lære dem at fordommer er greit. Mi fine jente er akkurat like smart som en slank unge, og føler akkurat like mye som ditt barn. Ikke bidra til en ødelagt barndom - vær så snill… 

Anonymkode: 6fcd1...4d4

Ååååå, fy faen altså! Lett å forstå hvor drittungefaktene og forakten for alle som er annerledes kommer fra - de lærer det jo hjemme.

Anonymkode: d3d72...d71

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange ulike faktorer som kan spille inn, og det er absolutt ikke automatikk i at overvektige barn må bety at foreldrene ikke har styring på kosthold vs aktivitetsnivå. 

Men NOEN GANGER er det sånn.

Vi har andreklassing nå, og har helt siden skolestart sett at de 3-4 elevene i vårt barns klasse også er de som, når de er på besøk her, bare ønsker skjerm, skjerm og mere skjerm, kombinert med en påfallende negativ holdning til annet på tallerkenen enn kjøtt og karbohydrater. Barnet vårt er veldig kresent, og det har vært en kamp å få etablert positivt syn på grønnsaker i store mengder, variert kost osv. MEN den jobben tar man bare, det er vår holdning. 

Veldig mye er faktisk gjort dersom kosthold og naturlig høy aktivitet er på plass - men man har selvsagt ingen garantier! Jeg har selv hypotyreose, for eksempel, og må virkelig holde meg selv i nakken i perioder. Dette gjør jeg uten å snakke om det eller på annen måte gjøre noe nummer av det foran ungene, for jeg vet godt hva denslags prat fører med seg. 

Det handler om sannsynlighetsregning: Du kan aldri helt fjerne risikoen for overvekt, men du kan minimere de livsstilsavhengige faktorene. 

Anonymkode: bfc95...86a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ser at vår 10-åring plutselig har startet å bli litt lubben nå. Årsaken tror jeg er sammensatt. Han har helt siden han var liten og frem til i vinter vært «telle ribbeina tynn», lang og tynn. Kostholdet vårt er normalt sunt, han spiser ikke mye og jeg har aldri trengt å begrense han. Vi foreldre er ikke overvektige. 

Mulige årsaker for min:

-friminutt på skolen: leken har endret seg. Før lekte de i friminuttene, nå med avstengte små «soner» de kan være på i friminuttene pga korona, og pga de har blitt større så står de mer i ro og snakker eller bare henger i friminuttene. 
-gym på skolen i vinter har vært kun utegym pga korona, gym med sherrox  støvler osv og ingen dusjing, men han sier han blir ikke svett. Vanligvis så blir han mer svett av feks kanonball ol i innegym. 
-lek på fritiden er gaming med venner. Eller sykle med venner. Når han var yngre så var leken å klatre i trær og å løpe opp og ned sklien på lekeplassen osv. 

-alt av fritidsaktiviteter har vært stengt eller via zoom/teams i stort sett hele vinter. Svømmehall har vært stengt. Turn er via zoom og hjemme i egen stue osv. Han har vanligvis fysisk fritidsaktivitet fire dager i uken. 
-han har plutselig fått en voldsom appetitt. Før kunne vi sette en lørdagsgodteskål på bordet og den var halvfull etter kvelden, nå sluker han den på kort tid. Jeg har startet å lage hver din egen lille godteskål til barna nå for å ha kontroll. Samme med mat, før måtte jeg oppmuntre han til å spise lunsj mens nå så sluker han fort to skiver og vil ha mer i det uendelige. 

Vi tar grep nå før det blir verre. Jeg følger med på maten uten at han vet det og vi må starte å få han i mer aktivitet som tidligere regulerte seg selv via lek og fritidsaktiviteter må nå plutselig være familieaktivitet.  Korona er årsaken hos oss og kanskje alderen. 

Anonymkode: 66276...35b

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig greit å være obs fordi de ekstra fettcellene overvektige barn utvikler vil aldri forsvinne, og danner grunnlag for et liv hvor de stadig må kjempe mot vekten. 

Men det kommer jo an på graden av overvekt, da. 

Anonymkode: cebf4...c25

• Liker 3
Gjest Almando
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du tar feil , for nei det er ikke alltid foreldrenes feil. 

Anonymkode: 0148e...1b3

Jeg tenker at det bare er foreldre som ikke tar ansvar, som vil påstå dette. 

AnonymBruker
Skrevet

I gamle dager var der lite sukkerholdig mat, lite snacks mellom måltider, mye aktivitet, omtrent ikke stillesitting. Tror det er mye av grunnen til at barn frem til 80-tallet var generelt mye slankere enn nå. 

Anonymkode: 2d5ee...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I gamle dager var der lite sukkerholdig mat, lite snacks mellom måltider, mye aktivitet, omtrent ikke stillesitting. Tror det er mye av grunnen til at barn frem til 80-tallet var generelt mye slankere enn nå. 

Ja, bortsett fra det med «sukkerholdig mat». Vi knasket sukker som 70-tallsbarn, hadde det på brødskiva, fylte halve tekoppen, dyppet rabarbra rett i posen, sukret bær og saft og tok en sukkerbit eller to direkte i munnen. Spiste lite godteri, men mye sukker. Smør og helmelk spiste vi også mye av. Men vi spiste lite generelt. En brødskive til frokost (med syltetøy). To knekkebrød til formiddagsmat. Stekt fisk med smør og potet til middag,  kanskje kavring med kefir og sukker på (skje-mat) til kvelds.  Var tynne som streker, spiste veldig lite. Snacks? Mellommåltid? Et eple kanskje, i sesong. Plommer den uka det hang på treet. En gulerot hvis man var veldig sulten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, bortsett fra det med «sukkerholdig mat». Vi knasket sukker som 70-tallsbarn, hadde det på brødskiva, fylte halve tekoppen, dyppet rabarbra rett i posen, sukret bær og saft og tok en sukkerbit eller to direkte i munnen. Spiste lite godteri, men mye sukker. Smør og helmelk spiste vi også mye av. Men vi spiste lite generelt. En brødskive til frokost (med syltetøy). To knekkebrød til formiddagsmat. Stekt fisk med smør og potet til middag,  kanskje kavring med kefir og sukker på (skje-mat) til kvelds.  Var tynne som streker, spiste veldig lite. Snacks? Mellommåltid? Et eple kanskje, i sesong. Plommer den uka det hang på treet. En gulerot hvis man var veldig sulten. 

Det er sant, men i dag er det jo mye sukker i all maten (måltidene) man spiser i tillegg til snacks og godteri og saft osv hele tiden. Mengden nå er nok mye høyere enn den var da. 

Gjest Almando
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er veldig greit å være obs fordi de ekstra fettcellene overvektige barn utvikler vil aldri forsvinne, og danner grunnlag for et liv hvor de stadig må kjempe mot vekten. 

Men det kommer jo an på graden av overvekt, da. 

Anonymkode: cebf4...c25

Ikke bare det, men vaner og uvaner blir også dannet i ung alder og i tenårene. Det er mye som henger igjen fra oppveksten, når man selv er voksen. Når man er voksen kan man ta ansvar for seg selv, da hjelper det ikke å skylde på foreldrene, men barn og tenåringer er i stor grad påvirket av foreldrene sine. Tenåringer kan også bli påvirket av miljø, noe barn for så vidt også kan, men tenåringer har nok større miljø å forholde seg til (samt sosiale medier). 

Men igjen så er fedme og overvekt komplekst. Det er ikke en enkel fasit, det er mye som kan spille inn, men at foreldre i stor grad er ansvarlige for barnas overvekt: selvsagt. Det er det jo ingen tvil i. Men dessverre tar de fleste foreldre det som et angrep fremfor å lære om det og skaffe kunnskap. Det er synd. 

AnonymBruker
Skrevet

Mye genetikk. Deretter kosthold. Fysisk aktivitet er ganske underordnet. 

Anonymkode: 01082...7c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Spørs jo hvor mye hun spiste av det og om hun fortsatt holdt seg innenfor det kaloriinntaket hun trengte. Kanskje hun spiste dritt mat, men i små porsjoner. Mens andre får for store porsjoner og for mye godteri i helgene. 

Anonymkode: a566b...351

Ja, det kommer jo an på, men denne venninnen spiste ikke små porsjoner, til frokost kunne hun spise dobbelt så mange skiver som meg. De hadde nugatti og sjokade til pålegg og oboy til drikke. Dette fikk vi bare på sommeren, dvs vi fikk en boks med oboy og en boks med banos (i stedet for nugatti). 

Hun var heller ikke aktiv med noe på fritiden. Jeg drev både med håndball og fotball i mange år. 

Anonymkode: db85e...9a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...