Gå til innhold

Årsaker til overvektige barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hvordan det er mulig? Sitter dose barna veldig mye i ro? Jeg har to gutter i småskolealder og de er masse ute på skole/sfo og med venner i gata. Selv om de hadde spist mye hadde de nok bevegd det av seg. 

Er det foreldre som ikke begrenser maten, eller er dette barn som sitter altfor mye i ro?

Anonymkode: aae78...689

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kombinasjon av for lite aktivitet  og dårlig kosthold. Ungen min har ikke det beste kostholdet, er ekstremt kresen, men veldig aktiv. Trening 90 min 5 dager i uka + er ute på lekeplassen minst 1 time hver dag, mer i helgene.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter kan spise like som sin far så vi må begrense matinntaket hennes. Hun var normalvektig frem til hun begynte på skolen. Da blei all den stillesittingen nok til hun begynte å legge sakte på seg.

Da tok vi også tak.

Hun er i like mye aktivitet som sine venner som er slanke. Lillesøster og vi andre er normalvektige. Men som sakt ikke enkelt å begrense matinntaket hos et barn uten å få henne til å føle at det er noe feil med henne.

Du skal nok ikke dømme. Dine er fortsatt barn og de kan bli overvektige de også. Du spår ikke fremtiden.

Anonymkode: b7e64...14c

• Liker 15
Skrevet

husker en jente på barneskolen, opp til 4 klasse var hun normalvektig, så ble hun bare større og større. Moren og faren er også overvektige, broren og, men han var veldig aktiv med sport, så ble aldri veldig tjukk eller overvektig.

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn har behov for å spise hele tiden. Jeg var ikke gammel da jeg begynte å bruke mat som følelsesregulering. Så for noen av disse barna handler det kanskje om store og vanskelige følelser som de ikke har blitt lært hvordan de skal håndtere på en god måte.

Anonymkode: d3d72...d71

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi skal være veldig forsiktig med å peke fingrer. Det er mange grunner til at barn blir overvektige og mange av disse årsakene er veldig såre. 

Kan nevne mobbing, skilsmisse, utrygg hjemmesituasjon, medisiner, sykdom i tillegg til dårlig kosthold, for mye mat/snop og lite aktivitet. 

Anonymkode: 0b719...e0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Finnes masse årsaker til det og nei de sitter ikke bare i ro og spiser, Gud bedre slutt med sånne holdninger 

Anonymkode: 0148e...1b3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes nok mange årsaker til at barn blir overvektige. Sånn generelt så spises det nok mye mer usunn mat og snop i større mengder enn før i tiden, kombinert med at mange barn blir passivisert ved at de kjøres og hentes overalt, får el-sparkesykkel osv. 

Anonymkode: 6ba70...9b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tror vi skal være veldig forsiktig med å peke fingrer. Det er mange grunner til at barn blir overvektige og mange av disse årsakene er veldig såre. 

Kan nevne mobbing, skilsmisse, utrygg hjemmesituasjon, medisiner, sykdom i tillegg til dårlig kosthold, for mye mat/snop og lite aktivitet. 

Enig. Det er så lett å sitte på andre siden av gjerdet og peke finger og si at foreldrene må ha gjort noe galt eller at barna er late og glupske. Det er en uheldig oss og dem-holdning hvor de ser på seg selv som flinke og tror de har "fått det til" og da må de andre automatisk være det motsatte av flink. For de fleste er årsaken mer sammensatt enn som så. Fordommene mot overvektige barn og foreldre med overvektige barn er helt vanvittige. Det lyser av hele hovedinnlegget at TS er en av dem som automatisk antar at det skyldes dårlig oppdragelse og/eller late barn. Det er ikke en intelligent holdning til andre mennesker og heller ikke et gunstig utgangspunkt hvis man faktisk oppriktig er interessert i å forstå mekanismene bak overvekt.

Anonymkode: 78e61...df6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lege Kai Brynjar Hagen har intervjuet voksne, sterkt overvektige mennesker. Mange av disse beskriver at problemene startet i barndommen med overgrep, vold, vitne til vold, mobbing og andre ting. 

Anonymkode: 6351d...18a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. Det er så lett å sitte på andre siden av gjerdet og peke finger og si at foreldrene må ha gjort noe galt eller at barna er late og glupske. Det er en uheldig oss og dem-holdning hvor de ser på seg selv som flinke og tror de har "fått det til" og da må de andre automatisk være det motsatte av flink. For de fleste er årsaken mer sammensatt enn som så. Fordommene mot overvektige barn og foreldre med overvektige barn er helt vanvittige. Det lyser av hele hovedinnlegget at TS er en av dem som automatisk antar at det skyldes dårlig oppdragelse og/eller late barn. Det er ikke en intelligent holdning til andre mennesker og heller ikke et gunstig utgangspunkt hvis man faktisk oppriktig er interessert i å forstå mekanismene bak overvekt.

Anonymkode: 78e61...df6

Ja, man er ikke automatisk flinke om man har slanke barn. Jeg har det, men ser jo at den ene kunne lett blitt tykk om den hadde redusert aktivitet. Barn er forskjellige, det samme er foreldrene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, man er ikke automatisk flinke om man har slanke barn. Jeg har det, men ser jo at den ene kunne lett blitt tykk om den hadde redusert aktivitet. Barn er forskjellige, det samme er foreldrene.

Enig. Min beste venninne i barndommen var syltynn, moren var overvektig og familien spiste bare usunn mat, drakk brus og spiste chips daglig, aldri grønnsaker. Jeg var chubby og fikk bare sunn mat hjemme, lager fra bunnen, alltid grønnsaker og salat, og bare godteri på lørdager. 

Anonymkode: db85e...9a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mor valgte nok helt FEIL metode for å "fikse" dette. Jeg var ikke særlig "overvektig" i utgangspunktet, men moren vår gnålte hele forbanna tiden om at jeg viss nok kom til å bli overvektig. Jeg fikk bare halvparten av en brødskive til frokost, pluss den andre halvparten av brødskiven til matpakke for skolen. Resultatet var jo selvfølgelig at jeg gikk rundt ordentlig skrubb-sulten hele dagen. Til middag spiste moren vår flere fulle tallerkener, og forsynte seg gjentatte ganger av middagen. Samtidig fikk jeg,  og mine søsken, bare EN veldig liten porsjon.

Samtidig som vi aldri fikk lov til å forlate middagsbordetog derfor måtte sitte der og følge med på hvordan moren vår stappet innpå all den middagen hver eneste dag. I tillegg drakk hun selv flere store glass med brus eller juice hver eneste dag, samtidig som vi ungene aldri fikk noe som helst fordi det var "usunt" å drikke sånne ting. Temmelig patetisk av en kvinne som var MINST femten eller tjue kilo overvektig, skal gå foran som ett sånt RÆVVA eksempel ovenfor hennes egne barn / ungdommer.     

Anonymkode: c13da...2bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare snakke for mitt barn som er overvektig. For et år siden var barnet normalvektig, så ble barnet alvorlig sykt, med organsvikt, lang sykehusinnleggelse og masse medisiner i flere mnd etterpå. Barnet kunne ikke være fysisk aktiv på nesten 8 mnd, og kg kom på. Noen av medisinene var årsaken til markant vektoppgang. Nå har vekten begynt å peke nedover, men 4 kg igjen til barnet er normalvektig, noe som vil gå greit nå som aktivitetsnivået kan gå tilbake til normalen.

Anonymkode: 06ab2...f5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også heldigvis normalvektige barn. Men her gikk ene barnet en periode på medisiner (prednisolon) som gav henne en helt vannvittig apetitt, samtidig som han ikke kunne bevege seg så mye pga sykdom. Gikk ikke så lenge på medisinene heldigvis, men jeg har erfart at det helt klart kan være andre grunner enn latskap og dårlig kosthold som ligger bak vektøkning hos barn.

Anonymkode: 8d7dd...643

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eldste barnet vårt på 8 år er veldig aktiv. Han går 30.000 skritt i gjennomsnitt hver dag 😳 

så tror at de som var overvektig barn har mye mer skjermtid enn våre 😅 

for våre får både is, brus , hamburgere osv 🙈 

Anonymkode: 4a31b...895

AnonymBruker
Skrevet

Min tenåring er overvektig fordi han er lat, elsker å sitte og game, er veldig glad i mat og lite glad i å trene/være ute.

Han er ikke tjukk, men han har absolutt en god del kg for mye. Prøver å oppmuntre/legge til rette for aktivitet og prøver å lære ham forskjellen mellom hvor mye mat kroppen trenger og hvor mye mat man har lyst på. Utover det får han finne ut av det selv.

Anonymkode: d9cbe...04c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Eldste barnet vårt på 8 år er veldig aktiv. Han går 30.000 skritt i gjennomsnitt hver dag 😳 

så tror at de som var overvektig barn har mye mer skjermtid enn våre 😅 

for våre får både is, brus , hamburgere osv 🙈 

Anonymkode: 4a31b...895

Du tror det ja, det sier vel sitt

Anonymkode: 0148e...1b3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er også veldig mye gener som spiller inn. 

Anonymkode: cfa59...6bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye fast food, lite aktivitet og MYE godteri i helgene. 

Anonymkode: a566b...351

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...