Petronella83 Skrevet 9. juni 2021 #1 Del Skrevet 9. juni 2021 Jeg har fått tilbake blodprøveresultater fra legen min i dag, og FSH-verdien var på 20. Har lest at dette kan bety at eggreservene mine er svært lave, og at jeg kanskje ikke kan bli gravid. Jeg er 39 år, så det kommer sikkert ikke som noen bombe. Men undersøkelse hos gynekolog i fjor sommer viste at alt var normalt og at jeg hadde gode eggreserver. Kan det virkelig gå så fort nedover?? Jeg er skikkelig i kjelleren nå, og tenker liksom at dett var dett.😞 Men sånn som det ser ut så ligger de andre verdiene mine innenfor normalen, hadde litt lav progesteron bare, 0,4 under referanseverdi. Prøvene ble tatt på syklusdag 18, da jeg var 2 DPO. Jeg har lest at FSH helst skal måles tidlig i syklusen for best mulig nøyaktighet, men legen la ved referanseverdier også for midtsyklus og lutealfase, og siden jeg var 2 DPO så var jeg i lutealfasen og burde da hatt verdier under 12. Men den var altså 20. I midtsyklus hadde 20 vært greit, siden da er referanseverdien mellom 15-30. Er det noen som har noen erfaringer med dette?? Har time til GU om to uker, men det føles som en evighet å vente til da med å få svar..😞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juni15 Skrevet 9. juni 2021 #2 Del Skrevet 9. juni 2021 Kanskje høre med legen om du kan få ta en ny blodprøve tidlig i syklusen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Del Skrevet 9. juni 2021 Tok de ikke AMH? Er den som forteller om dine eggreserve ikke fsh. Men en høy fsh er et tegn på at livmoren din begynner å bli «gammel». Syns du skal ta en ny blodprøve og AMH. Syns det er rart de ikke tok det? Anonymkode: b7077...761 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella83 Skrevet 9. juni 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 9. juni 2021 Juni15 skrev (1 time siden): Kanskje høre med legen om du kan få ta en ny blodprøve tidlig i syklusen? Ja, kanskje jeg bare må det. Tenkte kanskje legen kom til å si det selv, da resultatene kom, men fikk ikke noe annet enn selve tallene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella83 Skrevet 9. juni 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tok de ikke AMH? Er den som forteller om dine eggreserve ikke fsh. Men en høy fsh er et tegn på at livmoren din begynner å bli «gammel». Syns du skal ta en ny blodprøve og AMH. Syns det er rart de ikke tok det? Anonymkode: b7077...761 Nei, stod ingenting om AMH der.. Kanskje legen tenker at det er det gynekologen som skal måle, jeg vet ikke. Ja, det er nettopp det, høy fsh kan vel gjøre det vanskelig, til og med umulig, å bli gravid, så jeg har ikke akkurat noen god dag i dag.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Del Skrevet 10. juni 2021 Kan FSH egentlig fortelle så mye når du var så langt ut i syklusen? Jeg kan ikke så mye om det, og det beste er å spørre legen. Men ut i fra det jeg husker å ha lest om det, kan man ikke si så mye hvis man ikke har målt den helt i starten av syklus (hadde litt høy FSH selv, men akkurat innenfor referanseområdet. Jeg har bare målt tidlig i syklus). Jeg husker jeg leste om det på Medicus sine sider selv, kan det hjelpe deg noe å lese om det her? https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/ Anonymkode: 801f7...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Del Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan FSH egentlig fortelle så mye når du var så langt ut i syklusen? Jeg kan ikke så mye om det, og det beste er å spørre legen. Men ut i fra det jeg husker å ha lest om det, kan man ikke si så mye hvis man ikke har målt den helt i starten av syklus (hadde litt høy FSH selv, men akkurat innenfor referanseområdet. Jeg har bare målt tidlig i syklus). Jeg husker jeg leste om det på Medicus sine sider selv, kan det hjelpe deg noe å lese om det her? https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/ Anonymkode: 801f7...cb3 Nei, det er det jeg også lurer på.. har lest at den skal tas tidlig i syklusen, men legen nevnte ingenting om dette og så ikke ut til å bry seg om det. Vet ikke om jeg skal mase om å få tatt en ny blodprøve i starten av neste syklus, som begynner neste uke, eller vente til jeg har vært på GU. Men da er jeg jo over i en ny syklus og må evt vente med blodprøver til starten av neste der igjen.. Takk for link, har lest litt der allerede Ts. Anonymkode: 5c824...d5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Del Skrevet 10. juni 2021 Det sår jo forresten på denne linken at eggstokkfunksjonen ikke kan vurderes dersom østradiolnivået er høyt, over 0,20. Mitt var på 0,82.. Så da kan de vel kanskje ikke konkludere med noe ut fra disse prøvene? Anonymkode: 5c824...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella83 Skrevet 10. juni 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 10. juni 2021 Klarte visst å gjøre meg selv anonym på de to siste innleggene!😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 10. juni 2021 #10 Del Skrevet 10. juni 2021 Å måle fsh uten å måle amh gir dessverre ikke nok informasjon til å konkludere med noe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronella83 Skrevet 10. juni 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 10. juni 2021 Neutral90 skrev (1 time siden): Å måle fsh uten å måle amh gir dessverre ikke nok informasjon til å konkludere med noe.. Ok! Rart at legen ikke satte opp det. Jeg får vel bestille meg en ny time da😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #12 Del Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det sår jo forresten på denne linken at eggstokkfunksjonen ikke kan vurderes dersom østradiolnivået er høyt, over 0,20. Mitt var på 0,82.. Så da kan de vel kanskje ikke konkludere med noe ut fra disse prøvene? Anonymkode: 5c824...d5d Ja, jeg tror ikke du kan regne med den målingen. Jeg husker vi fikk beskjed om at blodprøven måtte tas i begynnelsen av syklus for å gi noen mening, med unntak av AMH, som kunne måles når som helst. Den ble analysert på et annet laboratorium, og tok en del lenger tid å få svar på (husker jeg fordi jeg var veldig nervøs for svaret). Håper du får bedre svar etter time hos gynekologen. Da får du kanskje tatt nye prøver, og forhåpentligvis noen forklaringer rundt svarene. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å vente. Selv om blodprøvesvarene skulle vise seg å være dårlige, kan det fortsatt være håp om dere får hjelp. Anonymkode: 801f7...cb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå