AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #41 Del Skrevet 9. juni 2021 Nebel86 skrev (19 timer siden): Foreldrene turte nok ikke å forsøke å forsvare ungen eller så så de ikke på deg som en trussel. Fant selv skjæreunger som var blitt revet ut av reiret av en kråke for rundt to uker siden, foreldrene satt bare å observerte at jeg tok dem med inn, men de var alt for små og fjærløse til å være på bakken, de klarte ikke å stå på beina. Pluss at nabokatten som alltid er i det området er en notorisk småviltjeger. De står nå i et stort bur ute med pinner, vannskål og en boks å søke ly i. Problemet ved å ha dem inne er bare at de blir for tamme, og det er ikke alle som er like snille mot dyr dessverre. Her er den første da jeg fant den, og er betydelig mindre og mindre utviklet enn den du har inne nå (egentlig ville jeg bare vise søtingen🥰) De har vokst seg store som den du har inne nå:) Men i den alderen der de flakser og øver seg på å fly så er de gamle nok til å være på bakken, spesielt om den lager skjærelyder. Foreldrene passer nok på og jager bort trusler. Så ville satt den tilbake der du fant den (gjerne i noe høyt gress/vegetasjon eller lignende så den får noe ly) og observert litt om de kom ned med mat osv. Om den hadde vært utstøtt så ville den nok blitt angrepet av andre skjærer i nærheten. De går som regel med vingene litt ned når de er så unge. Foreldrene vil ikke utstøtte den om du har tatt på den, de bruker mer andre sanser enn lukt. Alle skjæreunger hopper ut av redet når de blir mer aktive, og foredrene passer godt på dem frem til de er flyvedyktige og selv etter dette så mater dem den i flere uker, så den er ikke klar for å klare seg selv, selv om den flyr. Men om det er sånn at foreldrene ikke vil ha noe med den å gjøre, så har du en stor jobb foran deg. Mat hver time fra tidlig (spesielt på) morgen frem til kvelden. De sover heldigvis om natten, fra rundt 22 til rundt 7 på morgenen. Ikke gi den melk blandet med brød. De skal ikke ha melkeprodukter, helst ikke brød heller om det ikke er grovt. Våtfor i biter til katt og hund er ypperlig og inneholder alt den trenger. Leverpostei dynket i vann, og kokt egg er også veldig bra. Men bland det gjerne ut med litt vann så den ikke blir dehydrert, de får vann blandet med mat fra foreldrene og drikker ikke selv. Når den blir større så kan det gå litt lenger tid mellom hver mating, det holder kanskje med hver andre time nå som den er så stor. Den spiser nok ikke selv, så du må forsøke å få den til å åpne nebbet og assiosere deg med mat, først da går det mye enklere. Den svelger unna når du får dyttet det langt ned nok i nebbet. De bæsjer nesten med en gang du gir dem mat, men det kommer ut som en "ballong" så det er lett å fjerne det om du gjør det med en gang, men ha masse tørkepapir tilgjengelig 😅 Vil anbefale deg å melde deg inn i Facebook-gruppen FugleAdvokatenes hjelpegruppe. Der er det mange med god erfaring med kråkefugler, og hjelpetelefonene blir nok nedringt nå i disse tider, så mye bedre å spørre der. Lykke til! Men ville absolutt forsøkt å sette den tilbake om den ikke er i veldig stor fare der. Edit: Så bildene nå, skikkelig fin da! Den ser stor nok ut til å ha hoppet ut av redet av seg selv. Og om den spiser litt selv så trenger du ikke å gi den mat like ofte om du ikke får gjenforent den med foreldrene, men den trenger nok å bli støtteforet en god stund til. Åh så ikke det du skrev før nå, takk for mye god info! 😄 Også så søte de ungene du tok vare på var!! 🥺 Jeg har sluppet den ut, men jeg kommer nok til å gå forbi der flere ganger og følge med fra avstand og høre etter skjære lyder 😅 ts Anonymkode: ba42a...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 11. juni 2021 #42 Del Skrevet 11. juni 2021 (endret) On 6/9/2021 at 5:30 PM, AnonymBruker said: Åh så ikke det du skrev før nå, takk for mye god info! 😄 Også så søte de ungene du tok vare på var!! 🥺 Jeg har sluppet den ut, men jeg kommer nok til å gå forbi der flere ganger og følge med fra avstand og høre etter skjære lyder 😅 ts Anonymkode: ba42a...f67 Så bra! 😄 Håper den klarer seg! Og du bør være glad for at du slipper å stå opp grytidlig (for et b-menneske) og være mye hjemme for å fore den i flere uker 😅 Vokser fort da. Dette er to uker senere bare: Må innrømme jeg syntes de var søtere når de bare sov enn nå som de skriker etter mat av full hals kl. 7:30 på en fridag 😆 Endret 11. juni 2021 av Nebel86 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #43 Del Skrevet 11. juni 2021 Nebel86 skrev (14 timer siden): Så bra! 😄 Håper den klarer seg! Og du bør være glad for at du slipper å stå opp grytidlig (for et b-menneske) og være mye hjemme for å fore den i flere uker 😅 Vokser fort da. Dette er to uker senere bare: Må innrømme jeg syntes de var søtere når de bare sov enn nå som de skriker etter mat av full hals kl. 7:30 på en fridag 😆 Gud så søt ❤️ Ser ut som den har et veldig fint bo sted der den står på en grein 😍 Mye bedre enn det jeg gjorde, la ut masse avis på et helt rom 😂 pappesker og avis er jo ikke akkurat riktig habitat, men det var det jeg hadde tilgjengelig... Skjønner det er slitsomt, men også godt å se at det finnes folk der ute som virkelig tar godt vare på de små som har falt utenfor i det ville livet utendørs ❤️ ts Anonymkode: ba42a...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:32 #44 Del Skrevet i går, 15:32 Hvordan går det med skjæra? Kom over tråden og ble helt forelsket 🥰 Anonymkode: 8151f...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:39 #45 Del Skrevet i går, 15:39 AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 21.50): Den er så sliten nå at den sovnet mens jeg tok bilder 😅 Anonymkode: ba42a...f67 Hei TS Ut fra bildet, så er ikke dette en unge. Jeg bemerker at man kan skimte et blåskjær over fjærene, som man vanligvis ser hos voksne fugler. Kan det være en voksen fugl som av en eller annen grunn har mistet halefjæren og derfor sliter med å fly? Kan du ta flere bilder av vingene? Anonymkode: a1e9a...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:41 #46 Del Skrevet i går, 15:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei TS Ut fra bildet, så er ikke dette en unge. Jeg bemerker at man kan skimte et blåskjær over fjærene, som man vanligvis ser hos voksne fugler. Kan det være en voksen fugl som av en eller annen grunn har mistet halefjæren og derfor sliter med å fly? Kan du ta flere bilder av vingene? Anonymkode: a1e9a...828 Nå er den forhåpentligvis stor Tråden ble startet av TS juni 21. Anonymkode: d6944...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå