Gå til innhold

Tok inn en skjære unge, trenger tips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg tenker også at foreldrene eller andre skjærer ville skreket! Men det var ingen lyd, og de brydde seg ikke 😥 

ts

Anonymkode: ba42a...f67

De brydde seg nok. Hvis de hadde stødt den ut så ville den vært død. 

Du bør ta den ut igjen snarest, det er bare tull dette med at foreldrene ikke vil ha dem hvis en rører ved dem. Spesielt blandt disse store kråkefuglene. 

Anonymkode: e9ad4...c91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

synes du er snill som tar vare på fuglen, det går nok fint! 

Anonymkode: d04e0...314

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei ser egentlig ikke ut som den har smerter, men hva vet jeg som kan lite om fugl 😅 Vingene henger symmetrisk ned på begge sider... den klarer fint å flakse symmetrisk også, og veldig flink til å hoppe og balansere på ting 🙈 veldig kvikk og kontakt søkende. Svarer «ka ka» eller små pipelyder når jeg prater til den 🙈

Jeg syns det er fint av deg når du bryr deg! Men kanskje du skal ta den TIL vetrinær for og være sikker eventuellt ringe fuglehjelpen? Så ta den med tilbake hvor du fant den om vetrinær og fuglehjelpen også mener det? Det er jo viktig at den får kommet tilbake til familien sin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanken var god, men tror nok dessverre du gjorde en blemme med å ta den inn.

Forsøk gjerne å sette den tilbake og observer, på god avstand, hva som skjer.

Anonymkode: 50bca...0f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan også kontakte fuglehjelpen å høre med de?

Anonymkode: a6fa4...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tanken var god, men tror nok dessverre du gjorde en blemme med å ta den inn.

Forsøk gjerne å sette den tilbake og observer, på god avstand, hva som skjer.

Anonymkode: 50bca...0f7

Om jeg skal sette den tilbake, kan jeg evt vente til i morgen tidlig? 😕 det begynner jo å bli mørkt og skjære ungen sover... 🙈 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maxwell
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ser egentlig ikke ut som den har smerter, men hva vet jeg som kan lite om fugl 😅 Vingene henger symmetrisk ned på begge sider... den klarer fint å flakse symmetrisk også, og veldig flink til å hoppe og balansere på ting 🙈 veldig kvikk og kontakt søkende. Svarer «ka ka» eller små pipelyder når jeg prater til den 🙈

Det høres ikke ut som at det feiler fugleungen noe. Hvis du er usikker så ring veterinær. Det er vanlig at fugleunger detter ut av redet. De driver å lærer seg å fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg skal sette den tilbake, kan jeg evt vente til i morgen tidlig? 😕 det begynner jo å bli mørkt og skjære ungen sover... 🙈 

ts

Du får krysse fingrene for at du fant den rett i nærheten av redet. Ellers ligger søsknene ubeskyttet i redet sitt i natt fordi mammaen holder seg i nærheten av der den du tok ble borte. 

Anonymkode: 0eb1d...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Usikker hvorvidt du kan vente med å sette den ut igjen til i morgen eller ikke. Hør med veterinær 🤷‍♀️

Angående fór kan kanskje levende melormer kjøpt på dyrebutikk være noe? 

Anonymkode: 037b5...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts

"Dersom skaden har skjedd

Vi håper foreldre lærer barna om de ulike fuglene, og hvordan de lever. En naturlig del av en slik deling av naturglede er å lære barna å ikke plukke opp fugleunger. Dersom noen barn (eller voksne) likevel skulle komme hjem med en liten fugleunge, bør fuglene plasseres tilbake så snart som mulig. Det er en myte at foreldrene skyr fugleunger som er berørt av mennesker, og dersom ungene raskt er tilbake vil de kunne få omsorg og mat hos foreldrene."

Fra linken min på forgje side...

Du bestemmer jo selv, men jeg ville nok tatt den ut igjen relativt kjapt..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, det er feil. Fugler går ikke rundt og sniffer hverandre. At fugler støter vekk unger mennesker har tatt på er noe foreldre fortalte oss så vi ikke skulle røre fuglereir. 

Ikke gi fuglen brød og melk heller. Brød svulmer i magen. Høres ut som om du har ordnet med grei mat hittil. Du kan sende en mld til fuglehjelpen og høre med de. 

Skjærer passer jo egentlig veldig godt på ungene sine. De ville ha skreket om noen kom nært

Anonymkode: 0009e...00a

Var fuglehjelpen i Sverige som jeg har levert fuglunger til ved to anledninger som ba oss gi brød dyppet i melk og vann. Men da snakker jeg om veldig små unge fugler, som ikke kunne gå eller hoppe. Måtte stappe maten ned i halsen deres hver time med pinsett. 

Idag er de merket, og lever i frihet i beste velgående. 

Til ts, du trenger jo ikke dra til Sverige, mulig det er opprette fuglehjelpen i Norge nå. Om ikke kan de i Sverige gi gode råd over telefon. 

Anonymkode: 34ff9...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nebel86 skrev (1 time siden):

Hvordan går det? Har du fått satt den tilbake? 😊

Har ikke satt den tilbake 😅 Etter å ha lest på nettet, så er den ca 1 mnd gammel. Er vist helt vanlig at de flyr ut av redet på denne tiden, og det er vist helt vanlig at de ikke kan fly. Foreldrene mater de vist nok fortsatt selv om de har flydd ut, og de påfølgende ukene så lærer de å lete etter mat selv. Ofte da så blir de avvist av foreldrene og må finne seg et eget område. 

Har til nå i dag gått 2 ganger til dit jeg fant den, for å se an området. Begge gangene så satt det 2-3 katter der 😓 Så jeg har ikke turt å sette den ut der... er katter overalt 🙄 men jeg har vinduet åpent på rommet den er på, og jeg tenker når den klarer å fly ut der selv så er den klar for verden. På den måten så hører den også lydene utenfor, den hører andre fugler og andre skjærer

Den klarer å spise mat som ligger på gulvet, men den spiser også om jeg holder maten over den. Men den drikker ikke vann av vannskåla.... jeg har ikke noe sprøyte, men fant en ny sminke kost som jeg dypper i vannet og holder kosten over den, og tar den nebb tippen oppi kosten og drikker 😅 Den virker veldig fornøyd mens den får vann... er jo helt tørt ute, og særlig i området hvor jeg bor, så den har sikkert vært dehydrert en stund. 

Ellers har jeg funnet ut at den er veldig glad i grillet kylling 🤣 Føles litt feil å gi fugle ungen kylling, men jeg har jo sett skjærer spise kjøtt rester før og de er jo alt etende... lagt ut litt kokt egg også, så skal snart titte innom igjen for å se om den har prøvd å spise litt av det 🙈 Den har også bæsjet veldig mye, så det er jo et godt tegn 🤣

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Troyamin skrev (1 time siden):

Har du pratet med en ornitolog om oppfostring av skjære? 

Nei, men jeg har lest mye 😅 Var ute en time i sta og fulgte med på området hvor jeg fant ungen. Ingen katter nå 🙈 Så da satte jeg ut skjæra. Den har heldigvis magen full av mat og drukket masse vann. 

Satte den ut i en pappeske og satt ved siden av i sikkert 15 min før den turte å hoppe ut av esken. Så satt den der med meg i 5 min før den hoppet 2 m unna og ble sittende å se på meg i sikkert 10 min til før den hoppet videre ut i skogholtet 🙈 

Stelte meg 5 m unna og fulgte med. Hørte at det kom en større skjære, og hørte at de pratet sammen med lyse lyder, så jeg håper det var mor ❤️

D56A8B85-1E2E-4065-8B1A-C1A0F0DE7302.jpeg

0D5A7D33-F001-4893-8DC4-98C71C00F7D3.jpeg

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en hyggelig avslutning ❤ kjempekoselig at du postet bilder!

Anonymkode: 72bdd...c57

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...