Gå til innhold

Tok inn en skjære unge, trenger tips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var på tur med hunden. Så kommer vi over en liten skjære unge, som satt midt på en fotballbane. Mange katter i nærheten. Jeg gikk først forbi, og tenkte foreldrene er sikkert i nærheten. På vei tilbake så satt fuglen på samme sted. Jeg bandt fast hunden og gikk bort til fuglen. Den så på meg, men bare satt der.... så at det var andre skjærer like ved, men de brydde seg heller ikke om at jeg gikk bort til ungen. Så jeg tenker denne ungen var utstøtt. Så jeg tok med den hjem, for å sjekke om den har noen skader. 

Den virker helt fin. Lagt avis papir på hele gulvet på et rom, så den har masse boltringsplass. Den klarer ikke å fly... prøver flakse, men kommer ingen vei. Så den hopper mest rundt. Jeg tror den kan ha prøvet fly ut av redet før den er klar, eller blitt utstøtt. Jeg tenker ha den her et par dager, for å se om den klarer å fly etterhvert... den prøver hele tiden, så den må vell få det til etterhvert 😅

Ellers ser den veldig normal ut, men veldig veldig kort hale. Den går også å sleper vingene litt nedover... den klarer å flakse med de, men når de ellers skulle ligget inntil kroppen, så henger de nedover. Er dette vanlig? 

Er også litt usikker på hva jeg skal gi til mat, da jeg ikke har mark. Men det står på nettet at de er alt etende. Så har lagt ut jordbær, blåbær, agurk, reke, kokt fisk, solsikkefrø og en vannskål. Har også satt opp et par pappesker så fugelen har noe å gjemme seg i. Men til nå så brukes pappeskene kun til å øve seg å fly fra 🤣 hopper opp på de og prøver flakse ned hele tiden.. fint den øver da 😅

Er det noe jeg burde vite?

Tenker ikke ha den lenge, vil jo at den skal klare seg ute i det fri og ikke bli avhengig av meg. Men skulle gjerne ha sett den være litt flinkere til å fly først... Er katter overalt i dette nabolaget, samt rev og store rotter 

Anonymkode: ba42a...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den er også forresten veldig stille, men om jeg snakker til den så sier den lavt «ka..ka» 🙈 

Og den er absolutt ikke redd for meg, om jeg setter meg ned på gulvet så blir jeg brukt som klarte stativ for flyve øvning 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke, men kunne du ikke postet et bilde av den? 😍

Jeg tror jeg ville ringt en veterinær å forhørt meg litt.

Anonymkode: 72bdd...c57

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du skulle ikke ha tatt den med deg!! De voksne mater den selv om den har ramlet ut av redet!! 

Anonymkode: 9d8cb...ddc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta den tilbake der du fant den. Den er nok savnet av sine foreldre. 

Anonymkode: c1df0...38e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta den tilbake der du fant den. Den er nok savnet av sine foreldre. 

Anonymkode: c1df0...38e

Om ts har tatt på den vil den ikke få komme tilbake til flokken sin, mener jeg å ha lest. 

Ts. Ta kontakt med fuglehjelpen i Sverige. Har selv levert fugler til dem. 

Gi fuglen brødbiter dyppet i litt melk om den er liten. Gaper den for å få mat må du fysisk dytte maten ned med en pinsett. 

Anonymkode: 34ff9...f32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke, men kunne du ikke postet et bilde av den? 😍

Jeg tror jeg ville ringt en veterinær å forhørt meg litt.

Anonymkode: 72bdd...c57

Den er så sliten nå at den sovnet mens jeg tok bilder 😅

5767772F-2529-4ED2-8E99-31DA7B46CF25.jpeg

64370869-7C72-4F3E-B183-4FDADA8F992A.jpeg

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om ts har tatt på den vil den ikke få komme tilbake til flokken sin, mener jeg å ha lest. 

Gi fuglen brødbiter dyppet i litt melk om den er liten. Gaper den for å få mat må du fysisk dytte maten ned med en pinsett. 

Nei, det er feil. Fugler går ikke rundt og sniffer hverandre. At fugler støter vekk unger mennesker har tatt på er noe foreldre fortalte oss så vi ikke skulle røre fuglereir. 

Ikke gi fuglen brød og melk heller. Brød svulmer i magen. Høres ut som om du har ordnet med grei mat hittil. Du kan sende en mld til fuglehjelpen og høre med de. 

Skjærer passer jo egentlig veldig godt på ungene sine. De ville ha skreket om noen kom nært

Anonymkode: 0009e...00a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men du skulle ikke ha tatt den med deg!! De voksne mater den selv om den har ramlet ut av redet!! 

Jeg vet ikke helt 😕 de brydde seg ikke at jeg nærmet meg den... de lagde ikke lyder for å varsle fare, de brydde seg ikke... og fugle ungen kalte ikke på foreldrene heller 😕 og hadde jeg ikke tatt den inn, så hadde den blitt tatt av en katt ila kvelden, det er jeg helt sikker på 😕 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det ikke en lov at man ikke skal gå ifra skadet eller hjelpeløse dyr? 😕 Jeg tenkte jo først at jeg bare skulle gå videre, men da jeg så den senere så klarte ikke samvittigheten min å la den være... 

ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ut som om den har smerter ellernoe? Om den ikke kan fly kanskje det er lurt og ta den med TIL noen som kan ta en titt? Vetrinær ellernoe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt 😕 de brydde seg ikke at jeg nærmet meg den... de lagde ikke lyder for å varsle fare, de brydde seg ikke... og fugle ungen kalte ikke på foreldrene heller 😕 og hadde jeg ikke tatt den inn, så hadde den blitt tatt av en katt ila kvelden, det er jeg helt sikker på 😕 

ts

De voksne gir ikke lyd fra seg når en nærmere seg ungene som har ramlet ut. Har hatt flere sånne tassende ute i hagen på denne tiden av året. Ikke er kattene interessert i de heller. Og jeg har fire katter som går ut og inn som det passer de. 

De voksne kommer med mat og passer på selv om du ikke ser det. Har lagt merke til dette selv når de små hopper omkring her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxwell

Kontakt veterinær. De svarer på spørsmål og vil fortelle deg hva du skal gjøre. 

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De voksne gir ikke lyd fra seg når en nærmere seg ungene som har ramlet ut. Har hatt flere sånne tassende ute i hagen på denne tiden av året. Ikke er kattene interessert i de heller. Og jeg har fire katter som går ut og inn som det passer de. 

De voksne kommer med mat og passer på selv om du ikke ser det. Har lagt merke til dette selv når de små hopper omkring her.

Så sant så sant..

Ts limer inn denne jeg https://www.birdlife.no/fuglekunnskap/nyheter/?id=2067

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene turte nok ikke å forsøke å forsvare ungen eller så så de ikke på deg som en trussel. Fant selv skjæreunger som var blitt revet ut av reiret av en kråke for rundt to uker siden, foreldrene satt bare å observerte at jeg tok dem med inn, men de var alt for små og fjærløse til å være på bakken, de klarte ikke å stå på beina. Pluss at nabokatten som alltid er i det området er en notorisk småviltjeger. De står nå i et stort bur ute med pinner,  vannskål og en boks å søke ly i. Problemet ved å ha dem inne er bare at de blir for tamme, og det er ikke alle som er like snille mot dyr dessverre.

Her er den første da jeg fant den, og er betydelig mindre og mindre utviklet enn den du har inne nå  (egentlig ville jeg bare vise søtingen🥰)

197336986_10165302979230094_7736846336670005669_n.thumb.jpg.4d1e0f1a0b1dd889c75117e5fd408269.jpg

198426283_10165302993770094_6712779453391157179_n.thumb.jpg.d960ee977a02802c9298f3951cf23cd3.jpg

De har vokst seg store som den du har inne nå:)

Men i den alderen der de flakser og øver seg på å fly så er de gamle nok til å være på bakken, spesielt om den lager skjærelyder. Foreldrene passer nok på og jager bort trusler. Så ville satt den tilbake der du fant den (gjerne i noe høyt gress/vegetasjon eller lignende så den får noe ly) og observert litt om de kom ned med mat osv. Om den hadde vært utstøtt så ville den nok blitt angrepet av andre skjærer i nærheten.

De går som regel med vingene litt ned når de er så unge. Foreldrene vil ikke utstøtte den om du har tatt på den, de bruker mer andre sanser enn lukt. Alle skjæreunger hopper ut av redet når de blir mer aktive, og foredrene passer godt på dem frem til de er flyvedyktige og selv etter dette så mater dem den i flere uker, så den er ikke klar for å klare seg selv, selv om den flyr.

Men om det er sånn at foreldrene ikke vil ha noe med den å gjøre, så har du en stor jobb foran deg. Mat hver time fra tidlig (spesielt på) morgen frem til kvelden. De sover heldigvis om natten, fra rundt 22 til rundt 7 på morgenen. Ikke gi den melk blandet med brød. De skal ikke ha melkeprodukter, helst ikke brød heller om det ikke er grovt. Våtfor i biter til katt og hund er ypperlig og inneholder alt den trenger. Leverpostei dynket i vann, og kokt egg er også veldig bra. Men bland det gjerne ut med litt vann så den ikke blir dehydrert, de får vann blandet med mat fra foreldrene og drikker ikke selv. Når den blir større så kan det gå litt lenger tid mellom hver mating, det holder kanskje med hver andre time nå som den er så stor. Den spiser nok ikke selv, så du må forsøke å få den til å åpne nebbet og assiosere deg med mat, først da går det mye enklere. Den svelger unna når du får dyttet det langt ned nok i nebbet. De bæsjer nesten med en gang du gir dem mat, men det kommer ut som en "ballong" så det er lett å fjerne det om du gjør det med en gang, men ha masse tørkepapir tilgjengelig 😅

Vil anbefale deg å melde deg inn i Facebook-gruppen FugleAdvokatenes hjelpegruppe. Der er det mange med god erfaring med kråkefugler, og hjelpetelefonene blir nok nedringt nå i disse tider, så mye bedre å spørre der. Lykke til! Men ville absolutt forsøkt å sette den tilbake om den ikke er i veldig stor fare der.

Edit: Så bildene nå, skikkelig fin da! Den ser stor nok ut til å ha hoppet ut av redet av seg selv. Og om den spiser litt selv så trenger du ikke å gi den mat like ofte om du ikke får gjenforent den med foreldrene, men den trenger nok å bli støtteforet en god stund til.

Endret av Nebel86
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fuglehjelpen i Sverige? Men jeg kan jo ikke krysse grensa 😕 men jeg har ikke noe imot å ta vare på den til den er flygeklar. Om den trenger veterinær så betaler jeg det også av egen lomme 😅 Men jeg har lest at fugler ikke skal ha for mye brød, og melken er jeg litt skeptisk på 🤔 Tenker vann er best, det er jo det de drikker ute.... reka var min fantasi som tenkte at det skulle etterligne en mark 🤣 også har jeg strødd frø rundt, slik at den må hakke rundt for å spise de. Tror den klarer å spise selv, fordi den hakker rundt heldigvis 🤷🏼‍♀️

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er feil. Fugler går ikke rundt og sniffer hverandre. At fugler støter vekk unger mennesker har tatt på er noe foreldre fortalte oss så vi ikke skulle røre fuglereir. 

Ikke gi fuglen brød og melk heller. Brød svulmer i magen. Høres ut som om du har ordnet med grei mat hittil. Du kan sende en mld til fuglehjelpen og høre med de. 

Skjærer passer jo egentlig veldig godt på ungene sine. De ville ha skreket om noen kom nært

Anonymkode: 0009e...00a

Ja jeg tenker også at foreldrene eller andre skjærer ville skreket! Men det var ingen lyd, og de brydde seg ikke 😥 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sourwatermelon skrev (4 minutter siden):

Ser det ut som om den har smerter ellernoe? Om den ikke kan fly kanskje det er lurt og ta den med TIL noen som kan ta en titt? Vetrinær ellernoe?

Nei ser egentlig ikke ut som den har smerter, men hva vet jeg som kan lite om fugl 😅 Vingene henger symmetrisk ned på begge sider... den klarer fint å flakse symmetrisk også, og veldig flink til å hoppe og balansere på ting 🙈 veldig kvikk og kontakt søkende. Svarer «ka ka» eller små pipelyder når jeg prater til den 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt fugleadvokatene på Facebook :)

Anonymkode: 7880b...42d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...