von Dünkel Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 https://www.aftenposten.no/norge/i/X8Pw5n/koronapasset-rulles-ut Koronasertifikatet ligger på Helsenorge.no , og kan vises ved kontroll, lastes ned på mobil eller skrives ut fra disse sidene. Alle som logger seg inn på Helsenorge, kan allerede nå se den oppdaterte versjonen med grønt og rødt lys og QR-koder for kontroll. Fullvaksinerte og beskyttede, det vil si folk som har hatt korona eller fått første vaksinedose for tre uker eller mer siden, får grønt, mens uvaksinerte får rødt. Fra fredag skal passet kunne brukes i Norge, for eksempel på arrangementer og ved innreise. 6
Capt. Obvious Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Jepp, og det betyr vel en sovepute, så da tar man seg vel god tid under resten av vaksineringen. 2
ostekaker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Capt. Obvious skrev (33 minutter siden): Jepp, og det betyr vel en sovepute, så da tar man seg vel god tid under resten av vaksineringen. Ja, la oss håpe på det. 1
Sinsiew Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Hvilke typer arrangementer er det snakk om, egentlig? De vaksinerte kan fortsatt være smittebærere, er det egentlig greit at de kan krysse grensa uten noe mer om og men? 18
Capt. Obvious Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 Sinsiew skrev (2 minutter siden): Hvilke typer arrangementer er det snakk om, egentlig? De vaksinerte kan fortsatt være smittebærere, er det egentlig greit at de kan krysse grensa uten noe mer om og men? Man kan anta at rundt 5% av de som passerer grensen er potensielle smittebærere. Det høres kanskje ikke så mye ut, men hvis mange nok reiser rundt i Europa og evt. andre steder som er åpne i sommer, så kan det være nok til å starte en 4. smittebølge når de kommer tilbake siden det fortsatt er en de som er uvaksinerte eller har fått kun en dose (tenker da på indisk mutasjon, hvis den blir utbredt i sommer vil det være ca 15-20% som kan være potensielle smittebærere - også som fullvaksinerte). Syntes det virker lite lurt, men det er jo igjen et uttrykk for at dette ikke er en dugnad. Så fort de godt etablerte har fått sine vaksiner, gir de fingeren til resten og reiser utenlands. 3
Sinsiew Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Man kan anta at rundt 5% av de som passerer grensen er potensielle smittebærere. Det høres kanskje ikke så mye ut, men hvis mange nok reiser rundt i Europa og evt. andre steder som er åpne i sommer, så kan det være nok til å starte en 4. smittebølge når de kommer tilbake siden det fortsatt er en de som er uvaksinerte eller har fått kun en dose (tenker da på indisk mutasjon, hvis den blir utbredt i sommer vil det være ca 15-20% som kan være potensielle smittebærere - også som fullvaksinerte). Syntes det virker lite lurt, men det er jo igjen et uttrykk for at dette ikke er en dugnad. Så fort de godt etablerte har fått sine vaksiner, gir de fingeren til resten og reiser utenlands. Jeg fatter ikke at regjeringa ikke bare går for en innenlandsferie i år også, nå som smitten endelig er så lav. Dette sluttet å være en dugnad for lenge siden. Det er blitt en floskel av dimensjoner. 11
Capt. Obvious Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 Sinsiew skrev (5 minutter siden): Jeg fatter ikke at regjeringa ikke bare går for en innenlandsferie i år også, nå som smitten endelig er så lav. Dette sluttet å være en dugnad for lenge siden. Det er blitt en floskel av dimensjoner. Ikke jeg heller. Jeg forstår at man ikke kan stenge ned i all evighet, men man trenger ikke det heller. Om man kunne strukket seg mot oktober, som trolig er det tidspunktet de aller fleste over 18 er fullvaksinert, så kunnet man ha hatt en mye mer robust situasjon. I stedet velger man å gamble med det som er oppnådd, bla. etter f. eks. nærmere 7 mnd. nedstengninger i Osloområdet. Og med det er det ikke ubetydelig risiko for at det blir nok et halvår mer tunge restriksjoner når høsten kommer. Det er tydeligvis viktigere å åpne opp for at de veletablerte får leve mest mulig fritt og reise som de vil, også om det går på bekostning av andre. 6
Gjest Paramount Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Det er tydeligvis viktigere å åpne opp for at de veletablerte får leve mest mulig fritt og reise som de vil, også om det går på bekostning av andre. Der kom det bitre budskapet. Det er rikingenes venner som står bak her også, blårussen. Det er deilig når en slipper å bli særlig rammet selv av tiltakene, da kan en sette klare retningslinjer for andre.
Grønncaps Skrevet 8. juni 2021 #11 Skrevet 8. juni 2021 Det er så tåpelig å ha et vaksinepass når det er så mange som ikke har fått tilbud om vaksine engang…0 22
Sinsiew Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 Capt. Obvious skrev (7 minutter siden): Ikke jeg heller. Jeg forstår at man ikke kan stenge ned i all evighet, men man trenger ikke det heller. Om man kunne strukket seg mot oktober, som trolig er det tidspunktet de aller fleste over 18 er fullvaksinert, så kunnet man ha hatt en mye mer robust situasjon. I stedet velger man å gamble med det som er oppnådd, bla. etter f. eks. nærmere 7 mnd. nedstengninger i Osloområdet. Og med det er det ikke ubetydelig risiko for at det blir nok et halvår mer tunge restriksjoner når høsten kommer. Det er tydeligvis viktigere å åpne opp for at de veletablerte får leve mest mulig fritt og reise som de vil, også om det går på bekostning av andre. Ja, det sier jo litt når de prioriterer p vaksinere stortinget, som uansett går ut i sommerferie, heller enn lærere og barnehageansatte. 11
Capt. Obvious Skrevet 8. juni 2021 #13 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Sinsiew skrev (4 minutter siden): Ja, det sier jo litt når de prioriterer p vaksinere stortinget, som uansett går ut i sommerferie, heller enn lærere og barnehageansatte. Dårlig symbolpolitikk for så vidt, men de få hundre dosene til stortingsrepresentanter har nesten ingenting å si i praksis. For så vidt ok at man vaksinerer de med høye verv i storting for å garantere beslutnignsdyktighet. Men man skulle selvsagt ha hatt lærere og de i førstelinje i helsevesenet i første rekke, men det er jo litt sent nå såpass langt ute i vaksineringen. Men det er verre at de legger opp til relativt rask gjenåpning og mulighet for vaksinerte til å reise fritt, på en måte som kan få konsekvenser for andre med tanke på sensommer/høst/vinter. Endret 8. juni 2021 av Capt. Obvious 5
Loff77 Skrevet 8. juni 2021 #14 Skrevet 8. juni 2021 Capt. Obvious skrev (12 minutter siden): Ikke jeg heller. Jeg forstår at man ikke kan stenge ned i all evighet, men man trenger ikke det heller. Om man kunne strukket seg mot oktober, som trolig er det tidspunktet de aller fleste over 18 er fullvaksinert, så kunnet man ha hatt en mye mer robust situasjon. I stedet velger man å gamble med det som er oppnådd, bla. etter f. eks. nærmere 7 mnd. nedstengninger i Osloområdet. Og med det er det ikke ubetydelig risiko for at det blir nok et halvår mer tunge restriksjoner når høsten kommer. Det er tydeligvis viktigere å åpne opp for at de veletablerte får leve mest mulig fritt og reise som de vil, også om det går på bekostning av andre. Hva er problemet med reising, alle risikogrupper er vaksinert. Trenger ingen tiltak i hele tatt egentlig 7
Grønncaps Skrevet 8. juni 2021 #15 Skrevet 8. juni 2021 Loff77 skrev (Akkurat nå): Hva er problemet med reising, alle risikogrupper er vaksinert. Trenger ingen tiltak i hele tatt egentlig Selvom man ikke er i en risikogruppe så kan man faktisk bli alvorlig syk. Dette handler om alle. Ikke bare de i risikogrupper. 3
Sinsiew Skrevet 8. juni 2021 #16 Skrevet 8. juni 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Dårlig symbolpolitikk for så vidt, men de få hundre dosene til stortingsrepresentanter har ingenting å si i praksis. For så vidt ok at man vaksinerer de med høye verv i storting for å garantere beslutnignsdyktighet. Men man skulle selvsagt ha hatt lærere og de i førstelinje i helsevesenet i første rekke, men det er jo litt sent nå såpass langt ute i vaksineringen. Men det er verre at de legger opp til relativt rask gjenåpning og mulighet for vaksinerte til å reise fritt, på en måte som kan få konsekvenser for andre med tanke på sensommer/høst/vinter. Det er kanskje den dårligste symbolpolitikken de har ført. Jeg er faktisk ikke enig der. Beslutningsdyktigheten sin kan de faktisk ha hjemmefra i stua. De trenger ikke en gang forlate sofaen for å få deltatt på viktige møter. Så kunne de få hundre dosene gått til barnehageansatte i svært utsatte områder. Her jeg bor, kunne vi fint vaksinert alle barnehageansatte i hele kommunen 🤪 Gjenåpningen er et kapittel for seg selv. Jeg er "heldig". Jeg har leversvikt, og en historie med flere sepsisrunder, så jeg er en av de priviligerte som kan gjøre som jeg vil i sommer. Men jeg gjør jo ikke det. Jeg vet at jeg fortsatt kan smitte andre, og jeg er lite interessert i at kommunen jeg bor i skal stenges ned igjen. 4
Loff77 Skrevet 8. juni 2021 #17 Skrevet 8. juni 2021 Grønncaps skrev (2 minutter siden): Selvom man ikke er i en risikogruppe så kan man faktisk bli alvorlig syk. Dette handler om alle. Ikke bare de i risikogrupper. Ja skremmende få faktisk, så dere kan ta det med ro og trenger ikke frykte gjenåpningen som mange her inne er livredde for😂 6
Nikitaspin Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 I andre land aksepteres også negative tester på lik linje, det er jo latterlig å skille mellom folk på den måten. 7
Gullhavet Skrevet 8. juni 2021 #19 Skrevet 8. juni 2021 Ble vaksinert i februar men har bare gyldig vaksineserfikat til i begynnelsen av september? Hva er dette for noe? 2
Ukjent. Skrevet 8. juni 2021 #20 Skrevet 8. juni 2021 Av alle forkastelige ting regjeringen har gjort det siste året, er dette det aller verste. Jeg kaster opp. 17
Anbefalte innlegg