Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2002 #1 Del Skrevet 2. oktober 2002 Ja, jeg lurer rett og slett på hvorfor jeg bør organisere meg. Jeg spør ikke fordi jeg er kritisk, men fordi jeg ikke er helt opplyst når det gjelder dette med å være medlem av et forbund. :oops: I dag er jo alle godt beskyttet av bl a arbeidsmiljøloven og likestillingsloven, ikke sant? Trenger vi forbund i tillegg? Hvis jeg melder meg inn i et forbund, kan jeg vel ikke akkurat gå til sjefen og forlange å få de rettighetene forbundet mener jeg skal ha, f eks høyere lønn? Håper noen kan opplyse meg litt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 2. oktober 2002 #2 Del Skrevet 2. oktober 2002 Vet egentlig ikke så mye om dette selv, men du kan bl.a. få hjelp til å forhandle lønn, og hjelp i evt. kjipe situasjoner på jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 2. oktober 2002 #3 Del Skrevet 2. oktober 2002 Fordelene ved å være en del av LO-Landsorganisasjonen (Hva som er ditt nøyaktige forbund kommer an på hva slags yrke du har): 1. Du står ikke alene Dette er et viktig argument for å være fagorganisert. Medlemskapet innebærer at du har et sikkerhetsnett som vil yte deg hjelp og assistanse på arbeidsplassen og i mange tilfeller også i din fritid. Dette sikkerhetsnettet bygger på det fellesskap som er fagbevegelsens fundament. Overfor en vanskelig arbeidsgiver har du små muligheter til å klare deg alene. Med dine kolleger som støtte skapes det mer jevnbyrdighet i forholdet til arbeidsgiveren. Medlemskapet sikrer deg også innflytelse på hvilke krav fagforbundet og LO skal legge vekt på i tariffoppgjørene. 2. Trygghet for arbeid og inntekt Medlemskapet gir deg trygghet for arbeid og inntekt innenfor de lover og bestemmelser som gjelder i arbeidslivet og den tariffavtale som gjelder for din arbeidsplass. Du kan henvende deg til en tillitsvalgt som kan ta opp din sak dersom du mener du er urettferdig behandlet og at du f.eks ikke får den lønn du har krav på. Et viktig argument er at ditt forbund sammen med de øvrige fagforbund i LO legger stor vekt på full sysselsetting. Det er viktig å ha en jobb å gå til, men det er ikke en selvfølge i dagens samfunn. Gjennom solidaritets-alternativet bidro LO til at det i 1990-årene ble skapt over 200.000 nye arbeidsplasser. Arbeid til alle vil alltid være jobb nummer en for LO. Ved tariffoppgjørene legges det også stor vekt på å skape likelønn og heve lavlønnsgrupper. 3. Kollektive avtaler om lønns- og arbeidsvilkår: Dine lønns- og arbeidsvilkår er regulert i en overenskomst mellom arbeidsgivernes og arbeidstakernes organisasjoner. Det betyr at din inntekt er forutsigbar. Gjennom lokale forhandlinger sørger fagbevegelsen for at du får din rimelige del av virksomhetens overskudd og produktivitet. Du vet hva du kan regne med. Medlemskapet sikrer deg også innflytelse og medbestemmelse i forbindelse med hvilke krav som skal fremmes i lokale forhandlinger. 4. Du bestemmer LO og ditt forbund har bestemmelser om uravstemning i forbindelse med tariffoppgjør. Etter at forhandlinger og eventuell mekling er sluttført og det foreligger et anbefalt forslag, er det medlemmene som bestemmer om avtalen skal godkjennes eller forkastes. LO og forbundene sørger for at medlemmene blir informert om den anbefalte avtalen. Så er det opp til deg å stemme ja eller nei til forslaget. Det er en viktig demokratisk rettighet som bare de fagorganiserte medlemmene har. 5. Beskyttelse mot usaklig oppsigelse. Det skal være en saklig grunn for oppsigelse. Overenskomsten, hovedavtalen og arbeidsmiljøloven inneholder viktige bestemmelser som hindrer usaklig oppsigelse. Bryter arbeidsgiveren dette, kan du gjennom ditt forbund og LOs juridiske kontor få hjelp til å ta opp saken. Det er en forutsetning at ditt forbund er enig i at oppsigelsen er usaklig og rettsstridig. 6. Trygghet for fast ansettelse LO og dets forbund har som prinsipiell holdning at lønnstakere skal ha fast ansettelse. Det gir trygghet og bedre vern mot oppsigelse. 7. Reallønnsutvikling Noen tror at fagbevegelsens viktigste oppgave er å kreve så høye lønnstillegg som mulig i inntektsoppgjørene. Når generelle lønnskrav er lave, sier de at det ikke har noen hensikt å være fagorganisert. Da kan du forklare hvordan det gikk i 1980-årene. Da steg lønningene etter enkelte oppgjør med både 10 og 12 prosent. Men levestandarden ble ikke noe bedre fordi prisene steg mer enn lønningene og mange arbeidsplasser kom i fare. Kvaliteten av et tariffoppgjør bestemmes av hvorvidt du får økt kjøpe kraft – eller en positiv reallønnsutvikling. I 1990-årene har det vært et varemerke for LOs linje i tariffpolitikken. Det var det som skapte solidaritetsalternativet og som bidro til at ledigheten gikk ned fra over 200.000 til 60.000. 8. Et godt arbeidsmiljø. Det skal være godt å ha en jobb å gå til, men det er også viktig at det er trivelig og trygt å være der. Derfor er arbeidsmiljøet så viktig. LO og forbundene har vært i front for å skape et godt og trygt arbeidsmiljø. Helse, miljø og sikkerhet er grunnleggende i dette arbeidet. Selv om den gjeldende arbeidsmiljøloven er et godt redskap, har de store teknologiske og økonomiske forandringene gjort det nødvendig å ta opp spørsmålet om en ny lov for arbeidslivet. Er du fagorganisert får du muligheter til å påvirke innholdet av denne loven og bestemmelsene i hovedavtalene og overenskomstene som bidrar til et godt arbeidsmiljø. 9. Skolering og opplæring Etter initiativ fra LO har Stortinget lovfestet en rett for den enkelte arbeidstaker til etter- og videreutdanning. De forskjellige forbund har en rekke tilbud om opplæring og skolering i tillitsvalgtarbeid og organisasjonsvirksomhet. Fagbevegelsen har reist krav om at slik opplæring og praksis skal kunne gi kompetanse for videre utdanning. Ved å stå utenfor fagbevegelsen gir du fra deg denne muligheten. 10. Lønn under sykdom At norske arbeidstakere har en av verdens beste sykelønnsordninger kan direkte tilbakeføres til krav som ble reist av LO og fagforbundene på 1970-tallet. Ordningen med full lønn fra første dag under sykdom, ble innført i 1978.Sykelønnsordningen har gjentatte ganger vært gjenstand for politiske angrep. Partiene på høyresiden har ønsket å svekke ordningen slik som det har skjedd i mange andre land. En sterk fagbevegelse har forsvart ordningen. Fortsatt kommer det forslag i Stortinget om å svekke den, men fagbevegelsens styrke har vært avgjørende for at den fortsetter. Det er ingen overdrivelse å si at uorganiserte bidrar til å svekke ordningen med full lønn under sykdom. Det er norsk fagbevegelses styrke som sikret denne viktige sosiale del av velferdssamfunnet. 11. Feriebestemmelser Også på dette området har fagbevegelsens innsats hatt stor betydningen.Ved tariffoppgjøret i 2000 ble det enighet om å gjennomføre den femte ferieuka. Det skjer gradvis med to dager i 2001 og to dager i 2002. 12. Streikebidrag Blir du tatt ut i streik, er du garantert streikebidrag fra ditt forbund. Er du ikke organisert, får du ikke streikebidrag, og du får heller ikke penger fra aetat da så lenge du vil få goder av streiken. 13. Billigere forsikringer Noen forsikringer er inkludert i "prisen" for å være organisert, som regel er det fri ulykkesforsikring overalt, tror jeg. Du kan dessuten få meget gode forsikringer gjennom ditt forbund. Jeg kan nevne flere fordeler, men det spørs om du orker å lese alt... Du kan henvende deg til enten forbundet sentralt (hovedkontoret) eller det forbundet du tilhører som har plass i din kommune. Jeg vet jo ikke hva du jobbe rmed, derfor kan jeg heller ikke si deg hvilket forbund du hører til. Hvis du henvender deg til dem, så sender de deg informasjon og innmeldingsskjema, så kan du bestemme selv om du vil være medlem eller ikke.. Jeg anbefaler deg iallfall å være organisert, for de kan være gode å ha hvis du f.eks. må i rettsak mot arbeidsgiver. Da får du fri (altså gratis) advokat og rettshjelp! Det koster bare ca. 1,5% av bruttolønn pr mnd å være organisert, så det lønner seg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_ ikke logget på Skrevet 2. oktober 2002 #4 Del Skrevet 2. oktober 2002 Mitt råd er at alle som har muligheten bør være organisert. Arbeidsmiljøloven beskytter deg ikke, og tro meg, jeg har vært der. Er helt alene og hjelpeløs uten, og jobben har virkelig benyttet seg av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 2. oktober 2002 #5 Del Skrevet 2. oktober 2002 Lillian! Det var et imponerende bra innlegg! Og kan bare slutte meg til, og understreke alt du skrev. Innlegget til Lille antyder også viktigheten av å være organisert, så organiser dere, jenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2002 #6 Del Skrevet 2. oktober 2002 Lillan sitt inlegg/avsnitt kan du lese på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2002 #7 Del Skrevet 2. oktober 2002 Det er flott med alt det organisasjonene har forhandlet seg frem til gjennom årene osv osv, men mye av det Lillian nevner som gode grunner for å melde seg inn i en organisasjon er jo lovfestede "goder" som alle arbeidstakere har rett til uansett. Den eneste fordelen jeg kan se er at man evt får streikepenger fra forbundet. F eks det med at man evt får hjelp fra forbundet i en rettssak betyr ikke noe for med, jeg ville uansett hatt krav på fri rettshjelp. Jeg synes det er dyrt å være medlem, det blir faktisk noen tusen kroner i løpet av året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 2. oktober 2002 #8 Del Skrevet 2. oktober 2002 Lilleba: Fordel nr. 1-11 har jeg funnet fram til på LO sine hjemmesider. Så æren for imponerende innlegg skal jeg ikke ha selv. Ja, avsnittet mitt kan du lese på nett, Gjest. Men når folk spør og hvis jeg finner svarene, så svarer jeg jo.... Til siste gjest, så er det ikke alle som har krav på fri rettshjelp... Du synes kanskje det er dyrt å være medlem, men jeg synes nå det er verdt det. Jeg har vært borti en sak ang. at jeg fikk altfor lite lønn i forhold til jobben og jeg hadde nok ikke klart å kjempe så hardt for å få det jeg hadde krav på hvis jeg ikke hadde hatt forbundet i ryggen. Jeg har ei venninne som kom oppi omtrent samme problemet som meg, og hun fikk ikke til en skit fordi hun var ikke organisert og hadde derfor ingen i ryggen. Hun sto der helt alene. Ringte forbundet hun hørte til for å be pent om råd, men fikk ingen fordi hun ikke var medlem.... Men det er hver enkelts valg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 2. oktober 2002 #9 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg skal ikke si at du ikke skal organisere deg, men jeg skal gi deg noen tanker om hvorfor noen ikke er det. I den bransjen jeg jobber blir det litt uglesett å være organisert. De fleste av oss har lønnsavtaler som er langt mer lukrative enn det en organisasjon kan forhandle fordi de forhandler for så mange. Dette inkluderer lønn, ferie, aviser, og annet. Problemet oppstår den dagen du får problemer, du står alene. Arbeidsmiljøloven beskytter deg, men du må selv betale en advokat for å fortelle det til sjefen din. Jeg tror det kommer litt ann på hvilken bransje du jobber i og hvilken type stilling du har, om det lønner seg å organsiere seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 3. oktober 2002 #10 Del Skrevet 3. oktober 2002 Dette blir litt typre "hvorfor slal jeg ha forsikring"- diskusjon... Ser dre sammenligningen? Forsikring er bare utgifter helt til huset brenner, eller en har har hatt innbrudd... Og hvor mange har bruk for hjemforsikring??? Vel, det samme er det med fagforbund. Deter ebåde hjelp og forsikring. Man får hjelp hvert år til lønnsforhandlinger, og man er forsikret i den bet. at man får hjelp når man trenger det...._-Når noe skjer på arb.plassen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 4. oktober 2002 #11 Del Skrevet 4. oktober 2002 En liten ting som jeg ikke fant i skumlesingen min her er at den 5 ferieuken faktisk ikke er lovbestemt i ferieloven. Det er en avtale mellom Arbeidstaker- og arbeidsgiver organisasjonene. Så uorganiserte har ikke KRAV på denne siste ferieuken. Lilly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 4. oktober 2002 #12 Del Skrevet 4. oktober 2002 Når et forbund forhandler om lønn og arbeidsvilkår, gjør de det på vegne av sine medlemmer. Er du ikke medlem, kan det hende at du må forhandle med din arbeidsgiver selv - alene. Det er ikke noen automatikk i at du får samme lønnsvekst som de som er organisert. I mange bransjer dlir man uglesett hvis man er organisert. Hotellbransjen er en av dem, og en bransje hvor arbeidsfolk ofte får lavere lønn og/ eller dårligere betingelser enn det som er forhandlet fram. I krisetider, nedskjæringstider eller ved konflikter på arbeidsplassen er det godt å ha en organisasjon med seg - da er det ikke lett å stå alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sia - Skrevet 4. oktober 2002 #13 Del Skrevet 4. oktober 2002 En eller annen skrev over her at de fleste av LO's argumenterer for å organisere seg, allerede er lovfestete ting for alle arbeidstakere.. Vel.. hvorfor har vi fått så gode regelverk sammenlignet med utlandet, tror dere? En stor årsak er selvsagt at vi har hatt flinke organisasjoner som har sloss gjennom masse goder vi skal være utrolig takknemlige for at vi har. Jeg vet at denne grunnen neppe er den mest salgbare, men for MEG er derfor følgende den viktigste årsaken til å organisere seg: Vise at jeg støtter det arbeidet organisasjonen gjør - helt uavhengig av om jeg selv får bruk for hjelpen deres eller ikke. Og en liten opplysning ang. kontigent: Man kan hvert år trekke fra opp til 900 kr på skatten for penger innbetalt til fagforeninger, fadderorganisasjoner (Plan Norge) o.l. Da blir det jo plutselig nesten 1000 kr billigere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eia Skrevet 9. oktober 2002 #14 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hei, hei :D Å organisere seg eller ikke er en personlig sak. I den bransjen jeg er spiller det ikke noen rolle om jeg er organisert eller ikke med hensyn på de "vanlige" tingene som arbeidstid, lønn, sosiale goder osv. Lønn fastsettes her etter individuell forhandling og det samme gjelder andre forhold i min jobbsituasjon. Allikevel har jeg etter mye om og men bestemt meg for å fortsette å være organisert. Grunnen til dette er at man ved arbeidstvister har en organisasjon i ryggen, og krav på hjelp til advokathjelp. Desverre er det sånn her i dette landet at arbeidsgiver kan gjøre svært mye uten at arbeidsmiljøloven kan hjelpe deg, det har jeg både sett og følt på kroppen. Oppsummert vil jeg si at man selv må vurdere hvilke faktorer som er viktig for seg selv, og deretter sjekke ut om fagorganisasjonen dekker de behovene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 10. oktober 2002 #15 Del Skrevet 10. oktober 2002 Vil bare gjøre oppmerksom på at du får ikke særlig flere rettigheter ved å være organisert...... I alle fall ikke i min bransje. Snarere tvert i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2002 #16 Del Skrevet 10. oktober 2002 Jeg er veldig glad jeg er organisert. Den fagforeningen jeg er medlem i gir ut et medlemsblad som er veldig interessant og de arrangerer noen kurs og debattkvelder. I tillegg er det lurt å ha en forening i ryggen. Hos oss blir det uglesett å ikke være organisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå