Gå til innhold

Er Klomifen vanlig å bruke ved vanskeligheter med å bli gravid?

misslinn1985

Anbefalte innlegg

I USA er Clomid eller Klomifen som det heter her i Norge vanlig ved prøving for de som har forsøkt en stund, for å øke sjansen for graviditet. 

Ser lite på nett om praktiseringen i Norge. Er dette noe som noen har fått og hatt suksess med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var nylig hos gyn for utredning. Fikk resept på letrozol/femar. Dette for å øke sjansene, selv om det ikke var noe gale å finne ved første undersøkelse. Fikk beskjed om å bruke dette neste 3-4 eggløsningene, og komme tilbake for nærmere sjekk av meg og samboer dersom det ikke har gått til da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før så var det, det. Under navnet Pergotime. Nå er det Letrozol/Femar som brukes.

Anonymkode: 8eb92...7ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøvde det tre sykluser før vi gikk over på IVF. Som jeg har forstått det, brukes det i utgangspunktet mest for de som ikke har regelmessig eggløsning. Vi var uforklarlig barnløse, og jeg har regelmessig syklus og eggløsning. Legen sa at for vår del handlet det mest om at jeg modnet 2-3 eggposer i stedet for 1 de syklusene jeg brukte det (i kombinasjon med eggløsningssprøyte). Dermed ble sjansene litt høyere de syklusene. Sjansen for flerlinger sa han var noe økt, men likevel svært lav fordi vi hadde prøvd lenge og åpenbart ikke var spesielt fertile i utgangspunktet. Det hjalp ikke oss, men vi fikk barn vha. IVF senere. 

Anonymkode: 90dd0...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
misslinn1985 skrev (3 timer siden):

I USA er Clomid eller Klomifen som det heter her i Norge vanlig ved prøving for de som har forsøkt en stund, for å øke sjansen for graviditet. 

Ser lite på nett om praktiseringen i Norge. Er dette noe som noen har fått og hatt suksess med? 

Jeg fikk clomifen da jeg hadde svært sjelden eggløsning. Tok først en runde med enkel dose som ikke hadde ønsket virkning. Fulgte opp med dobbel dose som ga både eggløsning og graviditet😊 Fikk clomifen som erstatning for pergotime som var et utgående preparat. 

Anonymkode: 39c1a...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat hatt runde 2 med dette - uten hell. Har eggløsning av meg selv og regelmessig syklus, men fikk dette for å booste el. Har hatt kjempe gode eggløsninger med clomid, men alikevell ingen graviditet 😢 

Neste steg for oss er nå IVF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Før så var det, det. Under navnet Pergotime. Nå er det Letrozol/Femar som brukes.

Anonymkode: 8eb92...7ab

Signerer dette ja. Spesialisten jeg bruker sa at de stort sett har gått bort fra pergotime/clomifen nå. Men bruker heller femar/letrozol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg er ganske sikker på at jeg har eggløsning hver eneste måned, jeg har bare få egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, misslinn1985 said:

Ok. Jeg er ganske sikker på at jeg har eggløsning hver eneste måned, jeg har bare få egg. 

Jeg er i samme situasjon, og lurer på det samme. Hvor få egg har du?

Anonymkode: 03428...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...