Gå til innhold

Mammografi

Fremhevede innlegg

Gjest ellebeth
Skrevet

Begynte da jeg var 37 . Gjorde det etter et program på svensk tv.

Det er fler og fler yngre som får brystkreft. Det var stor debatt i Norge om nødvendigheten av kontroll av alle kvinner på 50 år.

Stor skam mente den Svenske professoren. I Sverige har kvinner på 40 muligheten til å få sjekket selv.

Norge satte alderen til 50. Så nå får alle 50 åringer tilbud om mammografi.

da det er flere og flere yngre som får det, selv uten arv i familien, så vil ikke jeg vente på at staten skal innkalle meg ved 50.

Derfor går jeg en gang i året.

Jeg oppfordrer alle mine medsøstre til å gjøre det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du er vel litt feilinnformert der?

Nei? Man har gjort en kostnad-virkning avgjørelse i Norge, og slik er det. I Sverige begynner de tidligere.

Skrevet
Nei? Man har gjort en kostnad-virkning avgjørelse i Norge, og slik er det. I Sverige begynner de tidligere.

Det burde vi virkelig gjøre her også!

Men, noen som har noen formening om hvor tidlig man bør begynne om mor hadde brystkreft?

Skrevet

At det er en kostnad har vel ingenting med nødvendigheten å gjøre. Du skriver at det er ikke vits i før 40-50årsalder med mindre man har det i fam.

Nå får alle kvinner i Norge som fyller 50 tilbud om mammografi. Andre land har det ved 40. Så det er ikke pga det er lite sannsynlig at du får det før i 50 årsalderen,men det koster penger.

De gynokologer/leger jeg har snakket med, sier det samme. Ta mammografi før. begynn gjerne før 40.

Atter en gang, det er nå flere yngre enn de over noen og femti som får det.

Så eg tror du er feilinformert.

Skrevet
At det er en kostnad har vel ingenting med nødvendigheten å gjøre. Du skriver at det er ikke vits i før 40-50årsalder med mindre man har det i fam.

Nå får alle kvinner i Norge som fyller 50 tilbud om mammografi. Andre land har det ved 40. Så det er ikke pga det er lite sannsynlig at du får det før i 50 årsalderen,men det koster penger.

De gynokologer/leger jeg har snakket med, sier det samme. Ta mammografi før. begynn gjerne før 40.

Atter en gang, det er nå flere yngre enn de over noen og femti som får det.

Så eg tror du er feilinformert.

Ja, det vil jeg si også. At den norske stat ikke ønsker å bruker mer penger på å avdekke brystkreft er ikke synonymt med at man ikke trenger å sjekke seg. Jeg kommer nok til å begynne i 30-årsalderen.

Skrevet

I Sverige har de litt problemer med at kvinner tar mammografi som en forsikring for at de IKKE har brystkreft, det trenger ikke å være tilfellet. Falsk sikkerhet med andre ord, det er derfor vi i Norge fokuserer på selvundersøkelser av bryster.

Mammografi er nokså heftig stråling, for de som måtte bry seg om slikt.. (Tror ikke jeg ville tatt mammografi før graviditet hvis det ikke var en grunn til å mistenke svulster..)

Skrevet

Fikk brystkreft for fem år siden - eller, det er vel riktigere å si at den ble oppdaget da.

Jeg har ikke brystkreft i familien så hos oss er jeg den første.

Jeg har vært litt av og på når det gjelder selvundersøking, men om jeg hadde vært superflink ville jeg aldri ha funnet den kulen jeg hadde fordi den var bitte bitte liten. Jeg gikk til lege med den fordi min mor jagde meg etter at jeg nevnte for henne at jeg hadde fått en slags fordypning/inndragning i huden på innsiden av høyre bryst. Hvem har vel hørt at fordypninger også kan bety kreft?

Så etter tre nålestikk hvor spesialisten ikke klarte å få ut noe som helst, sendte han meg videre til litt større biopsi hvor det ble påvist celleforandringer.

Da celleforandringen ble fjernet oppdaget de at det var kreft, og i hui og hast ble jeg lagt inn.

Det gikk bra, jeg er her ennå, fem år etter. :)

Til orientering var jeg førtito da den ble oppdaget, men hvor lenge jeg hadde hatt den inndragningen aaaner jeg ikke..

Nå er det også sånn har jeg hørt at i 99 % av alle brystkrefttilfelle påvises det et virus som heter Papilloma eller noe sånt, som også kan forårsake lungekreft og livmorhalskreft, og det har ingen ting med gener og arv og gjøre.

Jeg fjernet celleforandringer på livmorhalsen samtidig, så det er vel nærmest garantert at det viruset finnes hos meg...

Skrevet
Hvem har vel hørt at fordypninger også kan bety kreft?

Det har jeg faktisk alltid visst. Fordypninger eller "rynker" på brystet kan være et tegn på kreft.

Bra at de oppdaget det tidlig hos deg. :)

Gjest pipoellen
Skrevet

Ja det er synd man ike får ved 40 i Norge. Noen er så naiv å tror staten vet best.

ja, selvundersøkelser er viktig, men det er så mange som ikke opdager forandringer ved det. Mange svulster blir ikke oppdaget før man kommer på mammografi.

Det vil nok komme i Norge også,men tror det vil ta år. erfor oppfordrer jeg alle til å gjøre noe selv. ta mammografi.

Du trenger ingen henvisning. Det er bare å ringe et privat røntgeninnstitutt. De koster noen kr, men er verd det

Skrevet

Hei, jeg er 23, aldri tatt det enda. Mamma sa jeg kom til å få innkalling fra jeg var 25, eller var det 30. Husker ikke akkurat helt nå. Siden det er brystkreft i familien.

Skal i hvertfall ta det den gang jeg blir anbefalt det eller får innkalling.

Skrevet

Jeg mar tatt mammografi jevnlig siden jeg var 26 - de første årene - annethvert år - og siden hvert år. Er med i mammografiringen på Volvat og blir kalt inn til undersøkelse hvert år - veldig enkelt og greit.

Begynte med såpass jevnlig undersøkelse tidlig da to venninner fikk brystkreft før fylte 30 (og flere som har fått det før fylte 40) - i tillegg til at jeg kjenner flere som har hatt godartede svulster - en av dem fjernet de første som 19 åring..

Mammografi erstatter jo absolutt ikke egenundersøkelse - men det er et tillegg - og det er ikke tvil om at mammografi kan være med på å redusere dødeligheten

Skrevet

De sier jo faktisk at den brystkreften som kommer før 40-50 år er den mest hissige, så det er nok lurt å følge med,ja. Jeg har tatt mammografi siden jeg var ca 30 pga en kul som dukket opp da (godartet), og fra jeg ble 45 har jeg tatt hvert år.

Skrevet

lurer på hvordan de skal greie å presse mine små pupper inn i den maskinen jeg :klø:

Skrevet
lurer på hvordan de skal greie å presse mine små pupper inn i den maskinen jeg :klø:

Det er bare å hale og dra det :ler: - og om du tror det er noe bedre med store som skal presses helt flate må du tro om igjen :sjenert:

Skrevet

Jepp har tatt mammografi en gang - er 34.

Tok i forbindelsemed en kul jeg hadde under den ene armen. De sjekket brystene i tilfelle det var noe galt der og før de fjernet kulen. Da var jeg 26.

Har tenkt å sjekke igjen når jeg tipper 45 :)

Skrevet
Det er bare å hale og dra det  :ler:  - og om du tror det er noe bedre med store som skal presses helt flate må du tro om igjen  :sjenert:

Uh... husker med gru hvor store de faktisk kan bli..og vi snakker flatemål her :overrasket:

Skrevet
Uh... husker med gru hvor store de faktisk kan bli..og vi snakker flatemål her  :overrasket:

:ler:

Skrevet

Jeg har aldri tatt mammografi..

Det tør jeg ikke det jeg da.

:sjenert:

Skrevet

Nå vil jeg sannelig bestille tid til mammografi..

Skrevet

Å de klarer det nok skal du se. De gjør det faktisk på menn også :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...