Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #1 Skrevet 8. september 2005 Går du til mammografi/har tatt mammografi og hvor gammel er du? Selv har jeg ikke tatt, er 27.
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2005 #3 Skrevet 8. september 2005 Ingen grunn til å ta mammografi før man er i 40-50 års alderen, med mindre man har mye brystkreft i familien. Å sjekke brystene regelmessig selv derimot.. DET burde absolutt alle gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #4 Skrevet 8. september 2005 Jeg har hørt at man bør begynne å sjekke i 30-årsalderen, men det kan ha vært for lenge siden. Selv er jeg litt itvil om jeg bør sjekke, mamma hadde brystkreft, men legen mener kreftformen ikke er genetisk betinget. Ang. å sjekke brystene selv, det syns jeg er veldig vanskelig - jeg syns de forandrer seg hele tiden. Men, om jeg blir flinkere til å gjøre det regelmessig så kjenner jeg vel igjen forandringene over tid.
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2005 #5 Skrevet 8. september 2005 Mammografi kan uansett ikke erstatte selvundersøking... Å undersøke disse selv (lettest i dusjen) er faktisk den største sikkerheten du har. Spør gjerne legen din om hvordan du best gjør dette. Det er særdeles sjeldent at kvinner i 30-årene tar mammografi, og før det skjer det nesten aldri pga strålingen. Unge kvinner har så tette kjertler at det er vanskelig å oppdage eventuelle svulster på mammografi...
Cinnamon Skrevet 8. september 2005 #6 Skrevet 8. september 2005 Jeg har vært til mammografi en gang, i fjor, fordi jeg hadde en kul i ene brystet. Heldigvis var det ikke noe alvorlig og kulen er borte nå.
Arkana Skrevet 8. september 2005 #7 Skrevet 8. september 2005 Jeg er 27 og har aldri vært til mammografi, men jeg undersøker brystene selv jevnlig.
Tulipan Skrevet 8. september 2005 #8 Skrevet 8. september 2005 Hei!!! Jeg er 26 og vært til mammografi to ganger. begge gangene på kuler i det ene brystet. Første gang to do mammografi, ultralyd og biopsi. Den andre gangen tok de kun mammografi og ultralyd. Begge gangene har det kun vært hovne melkekjertler. Man får seg en skikkelig trøkk når man oppdager en kul. Og enig med at det viktigste er selvundersøkele i dusjen. Gjør det ETTER mensen er over og bruk godt med dusjsåpe.
Xora Skrevet 9. september 2005 #9 Skrevet 9. september 2005 Hei, jeg er 32 og har aldri tatt mammografi. Men jeg tenker på det. Ikke fordi det er noe kreft i familien, men mye av sykdommen i nærmiljøet alikevel. Blir litt engstelig ja... Jeg prøver etter beste evne å undersøke brystene selv da. I dusjen eller når jeg ligger i senga. Men jeg syns det er vanskelig, er alltid så mange klumper - ja, altså kjertlene da! Vil jeg merke forskjell på sånne kjertel-klumper og en evt. annen kul??
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #10 Skrevet 9. september 2005 Hei, jeg er 32 og har aldri tatt mammografi. Men jeg tenker på det. Ikke fordi det er noe kreft i familien, men mye av sykdommen i nærmiljøet alikevel. Blir litt engstelig ja... Jeg prøver etter beste evne å undersøke brystene selv da. I dusjen eller når jeg ligger i senga. Men jeg syns det er vanskelig, er alltid så mange klumper - ja, altså kjertlene da! Vil jeg merke forskjell på sånne kjertel-klumper og en evt. annen kul?? ← Det lurer jeg på også..
Gjest Gjesta Skrevet 9. september 2005 #11 Skrevet 9. september 2005 Jeg er trettienogethalvt og har aldri vært til mammografi.
Lille Ballerina Skrevet 9. september 2005 #12 Skrevet 9. september 2005 (endret) Jeg er 21, vært til mammografi 2 ganger. Undersøker brystene regelmsessig. Endret 9. september 2005 av Lille Ballerina
Gjest Milah Skrevet 9. september 2005 #13 Skrevet 9. september 2005 Jeg er 20, og har aldri vært til mamografi. Ikke undersøker jge brystene mine selv heller. Mest fordi jeg er usikker på hvordan jeg gjør det riktig, og fordi jeg er så ung enda..
Malama Skrevet 9. september 2005 #14 Skrevet 9. september 2005 Jeg er 26 og har aldri vært til mammografi, og har (til min skam) aldri undersøkt brystene selv heller, men har tenkt på det, og dette var vel det "puffet bak" jeg trengte, jeg skal begynne med det fra neste syklus av. Man gjør det etter at mensen er over, i dusjen eller i senga, det vet jeg jo. Så da var det bare å begynne å huske det. Så begynner vi vel etterhvert og kjenne igjen hvordan det skal være, og derved reagere dersom det er noe annerledes?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #15 Skrevet 9. september 2005 Ingen grunn til å ta mammografi før man er i 40-50 års alderen, med mindre man har mye brystkreft i familien. Å sjekke brystene regelmessig selv derimot.. DET burde absolutt alle gjøre. ← Du er vel litt feilinnformert der?
*Lene* Skrevet 9. september 2005 #16 Skrevet 9. september 2005 Jeg har tatt 1 gang, fordi jeg trodde jeg fant en kul. Jeg er 33 nå, men var 28 da jeg tok. Dette viste seg være fett/kjertler. Jeg spurte da hvor ofte og når man skulle begynne gå. Hun sa fra 35 år når man ikke hadde brystkreft i familien!
Xora Skrevet 9. september 2005 #17 Skrevet 9. september 2005 Så begynner vi vel etterhvert og kjenne igjen hvordan det skal være, og derved reagere dersom det er noe annerledes? ← Vil vi det? Jeg kjenner på mine bryster ofte og syns det er forskjell hele tida, og da selvsagt også forskjell fra før og etter mens. Og når de da i tillegg er ømme fra eggløsning til etter mensen så SYNS man at man kjenner all verdens kuler. Men håper at dersom det plutselig er en kul der som er skummel - så vil jeg kjenne forskjell fra disse kjertlene.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #18 Skrevet 9. september 2005 Jeg har tatt 1 gang, fordi jeg trodde jeg fant en kul. Jeg er 33 nå, men var 28 da jeg tok. Dette viste seg være fett/kjertler. Jeg spurte da hvor ofte og når man skulle begynne gå. Hun sa fra 35 år når man ikke hadde brystkreft i familien! ← Når bør man begynne å ta mammografi om mor hadde brystkreft da? Jeg tror ikke det var en arvelig form, men man vet jo aldri.
LilleMy Skrevet 9. september 2005 #19 Skrevet 9. september 2005 Jeg er 34 år og har vært til mammografi 4 ganger. Har også tatt ultralyd og biopsi. I min familie er det brystkreft legene mener ER genetisk betinget og dermed mulig arvelig. Jeg er med i ett oppfølgingsprogram på Radiumhospitalet for de i samme situasjon som meg - og min mamma som altså har hatt brystkreft.
Malama Skrevet 9. september 2005 #20 Skrevet 9. september 2005 Vil vi det? Jeg kjenner på mine bryster ofte og syns det er forskjell hele tida, og da selvsagt også forskjell fra før og etter mens. Og når de da i tillegg er ømme fra eggløsning til etter mensen så SYNS man at man kjenner all verdens kuler. Men håper at dersom det plutselig er en kul der som er skummel - så vil jeg kjenne forskjell fra disse kjertlene. ← Vel, poenget er ikke at man skal kjenne før og etter mensen da, da vil det selvsagt være forandringer, men på en bestemt dag, dag 5 av syklusen eller noe sånn, hver måned, og da vil man jo forhåpentligvis merke endringer? Håper jeg i alle fall... Har ikke peiling jeg, har ikke prøvd, men generelt, systematisk unersøkelse på samme tid hver måned, så vil man kanskje merke endring om noe er annerledes, og særlig fordi du har jo en "kontroll" ved at dersom det er samme klumpen på begge brystene, da er det antakelig normalt... ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå