Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #61 Skrevet 9. september 2005 Du må nok regne med å vente litt lengere enn til i morgen på det brevet.. Kanskje heller et halvt års tid..
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #62 Skrevet 9. september 2005 Du må nok regne med å vente litt lengere enn til i morgen på det brevet.. Kanskje heller et halvt års tid.. ← Du kødder?? Snakker du av erfaring nå eller? Kan da umulig ta så lang tid..
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #63 Skrevet 9. september 2005 Jo, da.. Det kan det.. Kjenner til en i lignende situasjon og det tok 10 mnd før bota kom i posten..
Iset Skrevet 10. september 2005 #64 Skrevet 10. september 2005 (endret) Fy søren så provosert jeg blir av mange av svarene her!! Jeg får helt sjokk!! Klart det er forferdelig å stjele, jeg hadde aldri gjort noe slikt selv. Men har dere for pokker aldri hørt om kleptomani??!! Nå vet jeg ikke om hovedinnlegger ER kleptoman, men mange er det, og det er en sykdom!! Noen sier hun skal få seg en jobb. Vet dere at det er rike personer som stjeler fordi de ikke klarer å la være? Hva med folk som har god råd, men som stjeler en pakke majones? De klarer ikke la være, de har en sykdom!! http://lommelegen.no/art/art577.asp Jeg er sjokkert over trangsynheten til de fleste i denne tråden. Endret 10. september 2005 av Iset
Gjest Violetta Skrevet 10. september 2005 #65 Skrevet 10. september 2005 Fy søren så provosert jeg blir av mange av svarene her!! Jeg får helt sjokk!! Klart det er forferdelig å stjele, jeg hadde aldri gjort noe slikt selv. Men har dere for pokker aldri hørt om kleptomani??!! Nå vet jeg ikke om hovedinnlegger ER kleptoman, men mange er det, og det er en sykdom!! Noen sier hun skal få seg en jobb. Vet dere at det er rike personer som stjeler fordi de ikke klarer å la være? Hva med folk som har god råd, men som stjeler en pakke majones? De klarer ikke la være, de har en sykdom!! http://lommelegen.no/art/art577.asp Jeg er sjokkert over trangsynheten til de fleste i denne tråden. ← Men langt i fra alle som stjeler lider da av kleptomani. Jeg synes du er snar til å trekke konklusjoner her, for ikke å si stille diagnoser. For kleptomani er vel definert som en sykdom?
Iset Skrevet 10. september 2005 #66 Skrevet 10. september 2005 Men langt i fra alle som stjeler lider da av kleptomani. Jeg synes du er snar til å trekke konklusjoner her, for ikke å si stille diagnoser. For kleptomani er vel definert som en sykdom? ← Jeg skrev jo at jeg ikke visste om hovedinnlegger lider av kleptomani. Jeg syns bare det er trist når folk skriver slik som de gjør i denne tråden. Kanskje hun ER kleptoman, og da er det ikke akkurat slike kommentarer hun trenger. Folk er så snare til å dømme og være stygge mot hverandre. Bare min mening.
Gjest Bellatrix Skrevet 10. september 2005 #67 Skrevet 10. september 2005 Hun skriver at hun gjør det for spenningen. Hadde hun skrevet at hun ikke klarte å la være, da snakker man om kleptomani.
Leanne Skrevet 14. september 2005 #68 Skrevet 14. september 2005 Nå har du nok ødelagt mye for deg selv... Men kan ikke si jeg synes noe synd på deg når du gjør noe så dumt... Det har seg faktisk sånn at hvis du vil utdanne deg som f.eks lærer så må du sende en politiattest til skolen og der står alle anmerkninger. (Vektlegges mest om du har gjort noe mot barn) men det er faktisk opp til vært enkelt lærested om de vil ta in en tyv. (Venninnen min kom ikke inn p.g.a noe lignende) Og hvis du har lyst til å reise til f.eks USA, Australia... (og andre land du trenger Visum til) kommer du ikke inn for de vil ikke ta imot folk med rulleblad. Og i tillegg for du vel en bot.. Så der har du konsekvensene... Var det virkelig verdt det???
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #69 Skrevet 14. september 2005 Må dere komme med slikt tull?? Dette har (heldigvis!! tenk hvilket samfunn vi da hadde fått!) ingen innvirkning på verken mulighetene for å jobbe som lærer (eller de fleste andre yrker) eller for visum (bortsett fra de første par årene)
Leanne Skrevet 14. september 2005 #70 Skrevet 14. september 2005 Må dere komme med slikt tull?? Dette har (heldigvis!! tenk hvilket samfunn vi da hadde fått!) ingen innvirkning på verken mulighetene for å jobbe som lærer (eller de fleste andre yrker) eller for visum (bortsett fra de første par årene) ← Det er faktisk sant p.g.a av terror trusler kommer man ikke inn i USA når man har noe på rullebladet. Stjeling blir vel stående i 10 år og fjernet hvis man ikke gjør noe annet kriminelt i mellom tiden. Når det gjelder lærer utd så er det opp til skolen om en kommer inn eller ikke, for jeg vet om ei som ble nekta fordi hun var blitt anmeldt for tyveri..
Gjest Bhsiltsk Skrevet 14. september 2005 #71 Skrevet 14. september 2005 Det beste du kan gjøre, trådstarter er å legge deg paddeflat. Ikke prøve på noe som helst annet enn å tilstå "dine synder". Husk at det er politiet sin JOBB å finne ut om folk lyver eller ikke, og dette er det jo ikke noe å lyve på. Du stjal, og du ble tatt. Gjør opp for deg og bli ferdig med det. Sannsynligvis får du en bot og ikke noe avhør. Rullebladgreiene har jeg ikke peiling på, men butikktyveri er ganske småtteri i forhold til alt det andre politiet holder på med, at det nok ikke blir noe avhør. Og til de som diskuterer kleptomani: Folk blir avhengige av spenningen ved å stjele. Etterhvert MÅ de ha den spenningen. Det finnes folk som har stjålet i flere tiår pga spenningen, men de klarer ikke å slutte. De MÅ gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #72 Skrevet 14. september 2005 Det er faktisk sant p.g.a av terror trusler kommer man ikke inn i USA når man har noe på rullebladet. Dette er ren og skjær løgn!! Stjeling blir vel stående i 10 år og fjernet hvis man ikke gjør noe annet kriminelt i mellom tiden. Feil igjen.. To år! Når det gjelder lærer utd så er det opp til skolen om en kommer inn eller ikke, for jeg vet om ei som ble nekta fordi hun var blitt anmeldt for tyveri.. Feil.. En skole har ikke noe med å få vite dette i utgangspunktet (med mindre du frivillig oppgir det på et intervju el. får de ikke vite det) Skal du uttale deg om noe du ikke har det minste greie på bør du i alle fall fortelle folk at du bare gjetter.. Folk kan jo komme til å tro på deg!
Gjest aligutt Skrevet 17. juli 2009 #73 Skrevet 17. juli 2009 Hvis du må ha jobb for å betale ned bota, ville jeg seriøst vurdert butikkjobb. Kanskje du kan tilby butikkene du stjal fra om å hjelpe til hos dem en stund istedet for å betale en pengesum? Kanskje du begynner å se annerledes på butikken, og varene i butikkene, når du føler mer ansvar ovenfor det? Det kan være sunt! jeg ville bare buffet mer shit då jeg . tror heller ikke at butikken vil ansette en tyv.
robotkalle Skrevet 17. juli 2009 #74 Skrevet 17. juli 2009 Det er ganske dårlig å bli tatt, da. Hvis du er klar for å stjele, da må du også være klar for å yte vold, eller sone, det er min mening. Jobben min diskvalifiserer meg fra å være voldelig, derfor kan jeg ikke stjele. Hadde jeg vært rørlegger, hadde jeg stjålet mer, det er sant at det er dritspennende.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #75 Skrevet 17. juli 2009 Du får håpe at det ikke kommer på rullebladet, fordi da kan du plutselig ikke utdanne deg til hva du vil mer. Politi, leger, psykologer, lærere (?) etc kan ikke ha rulleblad. Det virket kanskje som en bagatell når du tok strikkene, men det kan gi store konsekvenser.. Vel, lykke til. politi er vertfall utelukket. De andre institusjonene kan se gjennom fingrne med slikt. Muligens ryker muligheten til å ta medisinerutdanning i utlandet. Håper du slipper med for mye straff da. Er egentlig urimelig å straffe ungdom slik syns jeg. En skal ha muligheten til å tabbe seg ut. Så vidt jeg vet, må en ikke ha 100% rent rulleblad for å komme inn på medisin i Norge. Uansett bør du ikke uttale hvis du ikke er 100% sikker på det du sier. Ps: Det er ikke pent å stjele
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #76 Skrevet 17. juli 2009 Så, etter fire år, hvordan går det med TS nå?
Kamikatze Skrevet 17. juli 2009 #77 Skrevet 17. juli 2009 Så, etter fire år, hvordan går det med TS nå?
Tårnfalk Skrevet 17. juli 2009 #78 Skrevet 17. juli 2009 Det er nok litt misforståelser ute å går her angående lovverk og lignende. For det første vil ikke en bøteleggelse automatisk ekskludere en bøtelagt person fra innreise til verken USA, Australia eller andre land man trenger visum til. Men man må da fylle ut en egenerklæring ved det repsektive land sin ambassade, og kan regne med å bli intervjuet for utfyllende opplysniner om boten. De fleste med bøter får visum til USA og andre land, dette er nok en misoppfatning blant veldig mange at man må ha plettfri vandel for å slippe inn i land med visum. For det andre så sier trådstarter at hun ønsker avhør for da kan hun snakke seg til mildere straff. Dette er også helt feil. Dersom det blir gjennomført avhør av mistenkte utfører politiet dette som en prosess for å avklare om det er grunnlag for siktelse. Politiet sender dermed etter en vurdering saken videre til politijurist som deretter vurderer om det skal reises påtale (tiltale), utstedes forelegg, (jurister gjør alt annet enn forenklede forelegg) eller tilbys tilståelsesdom. Etterforskeren / avhørslederen kan komme med sitt forslag til hvilken type straff som er mest egnet, men dette er ikke noe politijuristen må ta til følge, dog de stort sett gjør det. For det tredje, en vekter fra Securitas eller hvilket som helst annet vaktselskap som arbeider på f.eks ett kjøpesenter utfører en oppgave på vegne av huseier (butikkinnehaver og sentereier). En vekter kan ikke fysisk holde igjen noen med mindre man blir tatt på fersk gjerning eller handlingen har en strafferamme på over seks måneders fengsel. En vekter kan be om personalia, men en har selvsagt ingen plikt til å oppgi dette, men det er til ens egen fordel om en gjør dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå