Gå til innhold

Blitt tatt i stjeling


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ble tatt i stjeling i dag :overrasket:

Ble tatt innpå en H&M undertøysbutikk hvor jeg stjal et smykke og noen strikk.

alarmen pep når jeg gikk ut. heldigvis ingen mennesker i butikken bortsett fra ekspeditøren. Hun ringte security og jeg måtte gå opp i 2etage inne på et rom hvor lovbruddet og navn etc ble skrevet ned. Han undersøkte restn av baggen der fant han noen klær jeg hadde tatt på andre butikker. :roll: butikkene ble ringt og prisene ble skrevet ned. De sa at jeg muligens kom til å få en litt mildere straff ettersom jeg innrømte det. Men uansett er jeg så utrolig redd og skuffet over meg selv nå :cry: etterpå sa han at jeg bare kunne gå å at politiet sikkert kom til å ringe meg litt senere. Så skulle jeg få et brev i posten :roll: Jeg er fyllt 18 år, og slik jeg forsto det så skulle de ikke kontakte foreldrene mine. Det er det jeg frykter mest av alt, de må for all del ikke vite av det! Ble fortalt at jeg om en stund kom til å bli bedt inn på avhør hos politiet. Er så utrolig nervøs for dette.

Noen som vet hva som kommer til å skje videre og om jeg kommer til å få dette på papirene for resten av livet?? Får jeg en bot eller kan jeg velge å jobbe å betale tilbake for det jeg har gjort? Noen som har opplevd det samme?

Jeg er så utrolig skuffet og sint på meg selv at jeg vet at jeg ALDRI kommer til å gjøre dette igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madeline

Du kan nok vente deg en bot (velfortjent) og blir nok nektet å oppsøke de butikkene du stjal ifra en god stund framover (1 år?). Tviler på at foreldrene dine blir kontaktet siden du er myndig. Lovbruddet blir nok registrert på rullebladet ditt siden det ble anmeldt, men dette kan du spørre politiet om når de ringer. Jeg har heldigvis ikke opplevd noe lignende så jeg kan ikke komme med noen erfaringer.

Endret av Hannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du skuffet over at du stjal eller at du ble tatt?

At du sitter og har det litt kjipt nå er helt fint for meg. Jeg håper du får en skikkelig bot, at foreldrene dine finner ut av dette og at du får dette på rullebladet ditt i lang tid.

Det er på grunn av slike som deg, det er dyrere for meg å handle.

Konsekvensene av å stjele burde du vel ha tenkt på før du gjorde det.

Jeg er glad du ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får håpe at det ikke kommer på rullebladet, fordi da kan du plutselig ikke utdanne deg til hva du vil mer. Politi, leger, psykologer, lærere (?) etc kan ikke ha rulleblad.

Det virket kanskje som en bagatell når du tok strikkene, men det kan gi store konsekvenser.. Vel, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vel fortsatt bli lærer, men jeg håper det får konsekvenser likevel.

Utenom tema, men det er nokså rart at lærere kan ha rulleblad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du skuffet over at du stjal eller at du ble tatt?

At du sitter og har det litt kjipt nå er helt fint for meg. Jeg håper du får en skikkelig bot, at foreldrene dine finner ut av dette og at du får dette på rullebladet ditt i lang tid.

Det er på grunn av slike som deg, det er dyrere for meg å handle.

Konsekvensene av å stjele burde du vel ha tenkt på før du gjorde det.

Jeg er glad du ble tatt.

Jeg er skuffet over meg selv for at jeg stjal selvfølgelig.

Ja, jeg vet jeg har gjort en gal handling, og det er så absolutt ikke noe synd på meg. jeg er jo ikke ut etter sympati heller da. Vil bare høre erfaringer og vite hva som skjer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det havner i forliksrådet, + bot.

Forliksrådet..hva skjer der? Noen som vet ca pris på bøter når det kommer til stjeling, sett utenom å betale tilbake for det man stjal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Forliksrådet består av deg, fornærmede (representanter fra butikken(e) og en nøytral tredjepart, hvor dere diskuterer hva som er rett&rimelig. Mener det er der slike saker ender, slik var det i alle fall der jeg jobbet i sommer. Tipper nok du må betale tilbake det du stjal, bøtesatser er jeg ikke sikker på, rundt en 3-5 tusenlapper? Vet at bøtesatser er inntektsprøvd i Sverige, aner ikke hvordan det er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gjorde du det?

Det er nokk et spørsmål jeg kommer til å få høre på avhøret.

En liten grunn var vell for spenningen.(d bør jeg vell ikke si på avhør) Og det å skaffe seg ting uten å måtte betale for det. Men det var ingen som tvang meg til å gjøre det. Er ikke helt sikker..det bare skjedde :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forliksrådet består av deg, fornærmede (representanter fra butikken(e) og en nøytral tredjepart, hvor dere diskuterer hva som er rett&rimelig. Mener det er der slike saker ender, slik var det i alle fall der jeg jobbet i sommer. Tipper nok du må betale tilbake det du stjal, bøtesatser er jeg ikke sikker på, rundt en 3-5 tusenlapper? Vet at bøtesatser er inntektsprøvd i Sverige, aner ikke hvordan det er her.

jeg kommer til å mildt sagt DØ når folkene fra butikkene jeg tok fra samles.

men det fortjener jeg jo selvsagt.

Nå bør jeg finne meg en jobb, for dette blir dyrt!

Var du selv offer, eller var du med under forliksrådet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utenom tema, men det er nokså rart at lærere kan ha rulleblad...

Gir deg et utenfor tema svar. Da jeg jobbet som lærervikar (Oslo) måtte jeg levere en vandelsattest fra politiet om at jeg ikke hadde saker på meg som angikk barn i en eller annen form. Annen rulleblad info ble det ikke bedt om, som trafikkbøter og slikt. Antar derfor at shoplifting heller ikke stenger for læreryrke. Men helt presist, det stenger for en hel del andre yrkesvalg og ferieturer til enkelte land.

Endret av Snuppelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor, men jeg har et inntrykk av at dette ikke er første gangen du stjeler. Stemmer det?

Er nokk ikke det, har nasket ett par ganger tidligere. :roll: men har aldri blitt tatt.

Aldri mer!!nå har jeg sett alvoret. Så det var jo i grunn bra at jeg ble tatt.

Bare så kjipt hvis det kommer på rullebladet resten av livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg har personlig aldri vært involvert i noe som helst som har med forliksrådet, men i og med at jeg jobbet i butikk i sommer, vet jeg at naske-saker hos oss kommer opp i forliksrådet. Oppbygningen er fritt etter hukommelsen fra Vgs. Les i linken jeg la ut i stedet for, der får du svar på det meste du lurer på. Forliksrådet er vanlig når man stjeler noe og blir tatt for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...