Gå til innhold

Blitt tatt i stjeling


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har personlig aldri vært involvert i noe som helst som har med forliksrådet, men i og med at jeg jobbet i butikk i sommer, vet jeg at naske-saker hos oss kommer opp i forliksrådet. Oppbygningen er fritt etter hukommelsen fra Vgs. Les i linken jeg la ut i stedet for, der får du svar på det meste du lurer på. Forliksrådet er vanlig når man stjeler noe og blir tatt for første gang.

Takk for linken. Men det kom ikke fram hva som skjer når du er over 18år.

Men regner med at det er det samme foruten at foreldrene blir informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok ikke på rullebladet resten av livet ditt. Men du har det nok der ca 5 år tipper jeg.

Du mister også muligheten til å velge en god del yrker, og du kan få store problemer med innreisevisum til endel land.

At du sier du har lært nå, noen timer etter du ble tatt, betyr ikke at du er frelst. Håper bota svir, og at konsekvensene blir store. Kanskje du lærer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbaska tjuvradd! :O Få deg en jobb så slipper du å stjele!!

Er akkurat det jeg nå har tenkt å gjøre. Må ha penger til å betale den saftige boten jeg helt sikkert kommer til å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Homer Simpson

Hadde du vært 14, kunne jeg kanskje ha syntes synd på deg. Men stjele når man har blitt myndig, hvis det ikke er for å unngå å sulte i hjel...ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Hadde du vært 14, kunne jeg kanskje ha syntes synd på deg. Men stjele når man har blitt myndig, hvis det ikke er for å unngå å sulte i hjel...ærlig talt.

Enig. En 12-åring gjør sånt for moro. Ikke voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir deg et utenfor tema svar. Da jeg jobbet som lærervikar (Oslo) måtte jeg levere en vandelsattest fra politiet om at jeg ikke hadde saker på meg som angikk barn i en eller annen form.  Annen rulleblad info ble det ikke bedt om, som trafikkbøter og slikt. Antar derfor at shoplifting heller ikke stenger for læreryrke. Men helt presist, det stenger for en hel del andre yrkesvalg og ferieturer til enkelte land.

Jepp. Bl.a så vil du ikke få visum til usa vet jeg.

For arbeid med barn vil det bli bedt om en så kalt uttømmende vandel, dvs at det kommer frem om du har dom for vold eller seksuelle krenkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke synd på tjuvradder.

Det er da vel ingen her inne som gjør det?

Skal si folk styrer med medlidenhet-spørsmålet og skyld-spørsmålet. Det var nå ikke det som var poenget med tråden.

Trådstarter vet at det hun har gjort er galt, og spør bare om ettervirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Bl.a så vil du ikke få visum til usa vet jeg.

For arbeid med barn vil det bli bedt om en så kalt uttømmende vandel, dvs at det kommer frem om du har dom for vold eller seksuelle krenkelser.

hmm..men dette med nektet tillatelse til å reise til bla USA gjelder vell ikke mange årene? når jeg snakket med security vakta så sa han at ettersom jeg aldri har begått enn ulovlig handling før og ikke har noe på rullebladet mitt tidligere ville jeg nåkk ikke bli så hardt straffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da vel ingen her inne som gjør det?

Skal si folk styrer med medlidenhet-spørsmålet og skyld-spørsmålet. Det var nå ikke det som var poenget med tråden.

Trådstarter vet at det hun har gjort er galt, og spør bare om ettervirkningene.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat det jeg nå har tenkt å gjøre. Må ha penger til å betale den saftige boten jeg helt sikkert kommer til å få.

Det er bra! ;) Jeg hadde egentlig bare lyst å bruke uttrykket TJUVRADD et sted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule arrogante muligens?

Alle gjør feil.. Poenget er å "legge om stilen", ikke å "måtte leve med det resten av livet".

Å la en (tross alt) "filleting" som dette være stemplet på noen resten av livet ville bare redusere mulighetene for at personen ble et "normalt" samvittighetsfult menneske.

Å få "en ny sjangse" er det herligste og mest "gjøre mitt beste"-motiverende som finnes.. Og noe jeg mener alle fortjener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...