Lemona Skrevet 8. september 2005 #41 Skrevet 8. september 2005 Det er nokk et spørsmål jeg kommer til å få høre på avhøret. ← Tror nok ikke du skal regne med å måtte møte til avhør. Skulle politiet avhørt alle naskere ville man ikke gjort annet. Du får nok en bot i posten på noen tusen. Hvis du vedtar den er saken opp og avgjort, hvis ikke blir det rettssak. I retten vil du i tillegg til boten bli idømt saksomkostninger. Det vil stå på rullebladet sitt at du er straffet for nasking. Etter noen få år, vil saken ikke lenger stå på vanlig politiattest, men den vil alltid komme med på en uttømmende politiattest som du f.eks. trenger for å bli politi. Alle som nasker blir tatt før eller siden. Kanskje like greit at du ble tatt før...
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #42 Skrevet 8. september 2005 Ja, riktig det der med lærer... Vandelen sjekkes kun for ting som har med unger f.eks. å gjøre (at du ikke er pedofil f.eks.) Hvilke yrker er det man stoppes for? Du får en prikk på rullebladet, den blir der i 3-5 år tror jeg. Du får ikke reise til USA da heller mener jeg... Boten er nok i størrelsesorden hva de andre her har nevnt, noen tusen. Vet ikke hvordan det er med stjeling, men da en venninne av meg ble tatt med en bakpå mopeden da vi var tenåringer måtte hun møte i retten. Men hun fyllekjørte også da... En annen venninne av meg ble tatt for fake legg, hun fikk bare no greier i posten. Når det gjelder foreldrene dine så er det jo dette med post fra politiet som bør bekymre deg da... For brevet kommer i postkassen det, og der står det POLITIET på utsiden av konvolutten... Men da kan du jo evt gjøre som venninnen min med det fake legget; si at hun hadde vært vitne til noe bråk utenfor et utested, så det var brev om innkalling til avhør moren hennes gikk rett på hun Når det gjelder hva du har gjort og hvorvidt du angrer; I couldn't care less. Har stjålet i butikker selv da jeg var yngre, og det er det nok ganske mange som har gjort. Jeg og mine venner klarte å snike oss unna mer trøbbel vi da, så vi var jo heldige sånn. Jeg lærte likevel at å stjele ikke var så lurt, så sluttet kjapt med det. Fikk fartsbot for en tid tilbake, forresten, på nesten 3000 kroner. Da fikk jeg bare brev i postkassen hvor jeg vedkjente meg det straffbare forholdet, fikk beskjed om botstørrelsen og en prikk på rullebladet. Så fikk jeg en giro en stund senere. Når det gjelder disse prikkene; tror man helt fint kan reise på ferie til USA likevel...
Gjest Gjest. Skrevet 8. september 2005 #43 Skrevet 8. september 2005 Visste du forresten at du kunne ha nekta å bli med opp på kontoret? Securitas har ikkje politimyndigheit, dei kan heller ikkje tvinga deg til å gje frå deg navn osv. Securitas har heller ikkje lov til å stenga deg inne i eit rom. Det vert kalla frihetsberøvelse. Dei einaste som har lov til å fysisk halda deg att, eller å stenga deg inne, er politiet. Butikkane har vel heller ikkje lov til å ha navn og bilde av deg i butikken, på ei slags "svarteliste". Er ikkje det brudd på reglane til datatilsynet? Heldigvis er det ikkje mange fjortisar som veit om dette........
Lemona Skrevet 8. september 2005 #44 Skrevet 8. september 2005 Visste du forresten at du kunne ha nekta å bli med opp på kontoret? Securitas har ikkje politimyndigheit, dei kan heller ikkje tvinga deg til å gje frå deg navn osv. Securitas har heller ikkje lov til å stenga deg inne i eit rom. Det vert kalla frihetsberøvelse. ← Nei for det er klart det er mye mer stas å stå på utstilling foran alle i butikken og vente på at politiet skal komme å ta personalia av deg.......
Gjest synseren Skrevet 8. september 2005 #45 Skrevet 8. september 2005 Håper du får skikkelig streng straff. Er så glad for at det ble oppdaget og du ble tatt.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #46 Skrevet 8. september 2005 Jeg lurer på om Secoritas og andre vektere har fått litt utstrakt myndighet faktisk? skal ikke si det for sikkert, men lurer på om de har lov til litt mer nå, som å holde deg igjen etc... Altså være fysiske
~sikka~ Skrevet 8. september 2005 #47 Skrevet 8. september 2005 Håper du får skikkelig streng straff. Er så glad for at det ble oppdaget og du ble tatt. ← Jeg synes det er litt for mange av disse meldingene til trådstarter nå. Hun er ikke ute etter å høre hva dere synes, hun vil vite lover og regler. Så gi dere da! Alle har vel gjort noe dumt da vi var unge. Selv var jeg en av de som syntes det var kult eller spennende å naske (nei ikke stolt av det)... holdt på å bli tatt en gang - løp som en gal... og etter det sluttet jeg helt. Jeg lærte altså. Og det sier jo trådstarter her at hun også har gjort, så gi henne a break.
Gjest z Skrevet 8. september 2005 #48 Skrevet 8. september 2005 Jeg lurer på om Secoritas og andre vektere har fått litt utstrakt myndighet faktisk? skal ikke si det for sikkert, men lurer på om de har lov til litt mer nå, som å holde deg igjen etc... Altså være fysiske ← Ja, det har de.
Snuppelure Skrevet 8. september 2005 #49 Skrevet 8. september 2005 Visste du forresten at du kunne ha nekta å bli med opp på kontoret? Securitas har ikkje politimyndigheit, dei kan heller ikkje tvinga deg til å gje frå deg navn osv. Securitas har heller ikkje lov til å stenga deg inne i eit rom. Det vert kalla frihetsberøvelse. Dei einaste som har lov til å fysisk halda deg att, eller å stenga deg inne, er politiet. Butikkane har vel heller ikkje lov til å ha navn og bilde av deg i butikken, på ei slags "svarteliste". Er ikkje det brudd på reglane til datatilsynet? Heldigvis er det ikkje mange fjortisar som veit om dette........ ← Nei, men det de har lov til er å holde deg tilbake til politet kommer.... Så da du jo velge å stå der på utstilling til de kommer... så du kan jo like gjerne bli med for å slippe den ydmykelsen. Det er det samme som når statensvegvesen har bilbelte kontroll. De kan ikke tvinge deg til å vise førerkort eller vedta forelgg, men de kan tvinge deg til å bli til politiet kommer... svært lite poenge i det. I de aller fleste tilfeller i alle fall.
Superlammet Skrevet 9. september 2005 #50 Skrevet 9. september 2005 Visste du forresten at du kunne ha nekta å bli med opp på kontoret? Securitas har ikkje politimyndigheit, dei kan heller ikkje tvinga deg til å gje frå deg navn osv. Securitas har heller ikkje lov til å stenga deg inne i eit rom. Det vert kalla frihetsberøvelse. Dei einaste som har lov til å fysisk halda deg att, eller å stenga deg inne, er politiet. Butikkane har vel heller ikkje lov til å ha navn og bilde av deg i butikken, på ei slags "svarteliste". Er ikkje det brudd på reglane til datatilsynet? Heldigvis er det ikkje mange fjortisar som veit om dette........ ← Man kan nekte å bli med opp på kontoret, man kan nekte å gi fra seg personalia. Vektere kan ikke stenge noen inne i et rom, men de har lov til å holde noen fysisk tilbake dersom det er ferske spor/fersk gjerning det er snakk om. I dette tilfelle hadde vekteren full rett til å holde trådstarter tilbake. At hun ble med opp på kontoret og gav fra seg personalia frivillig gjorde nok ting lettere for henne med tanke på at politiet slapp å bli koblet direkte inn i saken. Hadde hun nektet og prøvd å gå kunne vekteren holdt henne tilbake og eventuelt brukt den mengde makt som hadde vært nødvendig for å utføre dette, dog ikke mer enn hva som blir brukt mot vekteren. Etter hva jeg vet har butikker lov til å ha navn og bilde av butikktyver, men på et slik sted at det ikke vises til offentligheten. Er usikker på akkurat dette punktet.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #51 Skrevet 9. september 2005 Jeg ble tatt i stjeling i dag Ble tatt innpå en H&M undertøysbutikk hvor jeg stjal et smykke og noen strikk. alarmen pep når jeg gikk ut. heldigvis ingen mennesker i butikken bortsett fra ekspeditøren. Hun ringte security og jeg måtte gå opp i 2etage inne på et rom hvor lovbruddet og navn etc ble skrevet ned. Han undersøkte restn av baggen der fant han noen klær jeg hadde tatt på andre butikker. butikkene ble ringt og prisene ble skrevet ned. De sa at jeg muligens kom til å få en litt mildere straff ettersom jeg innrømte det. Men uansett er jeg så utrolig redd og skuffet over meg selv nå :cry: etterpå sa han at jeg bare kunne gå å at politiet sikkert kom til å ringe meg litt senere. Så skulle jeg få et brev i posten Jeg er fyllt 18 år, og slik jeg forsto det så skulle de ikke kontakte foreldrene mine. Det er det jeg frykter mest av alt, de må for all del ikke vite av det! Ble fortalt at jeg om en stund kom til å bli bedt inn på avhør hos politiet. Er så utrolig nervøs for dette. Noen som vet hva som kommer til å skje videre og om jeg kommer til å få dette på papirene for resten av livet?? Får jeg en bot eller kan jeg velge å jobbe å betale tilbake for det jeg har gjort? Noen som har opplevd det samme? Jeg er så utrolig skuffet og sint på meg selv at jeg vet at jeg ALDRI kommer til å gjøre dette igjen! ← Er du skuffet over deg selv? eller er det bare det at du ble oppdaget? Godt du ble tatt, så kansje det blir stopp med dette. Det er antagelig ikke første gang du har tatt noe i en butikk,men du er ikke blitt oppdaget før. Ja, du får stor bot også. Det blir stående i 10 år på dine papirer. Dine foreldre blir ikke kontaktet. Får håpe for din del at du ikke bor ien liten by da...slikt kommer gjerne fort ut på gaten i en småby. Butikkansatte varsler hverandre, navn osv----
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #52 Skrevet 9. september 2005 Ja, riktig det der med lærer... Vandelen sjekkes kun for ting som har med unger f.eks. å gjøre (at du ikke er pedofil f.eks.) Hvilke yrker er det man stoppes for? Du får en prikk på rullebladet, den blir der i 3-5 år tror jeg. Du får ikke reise til USA da heller mener jeg... Boten er nok i størrelsesorden hva de andre her har nevnt, noen tusen. Vet ikke hvordan det er med stjeling, men da en venninne av meg ble tatt med en bakpå mopeden da vi var tenåringer måtte hun møte i retten. Men hun fyllekjørte også da... En annen venninne av meg ble tatt for fake legg, hun fikk bare no greier i posten. Når det gjelder foreldrene dine så er det jo dette med post fra politiet som bør bekymre deg da... For brevet kommer i postkassen det, og der står det POLITIET på utsiden av konvolutte Men da kan du jo evt gjøre som venninnen min med det fake legget; si at hun hadde vært vitne til noe bråk utenfor et utested, så det var brev om innkalling til avhør moren hennes gikk rett på hun Reise til usa kan være uaktuelt. Det er nok med en bot der. En kamerat som seiler, skulle mønstre på i usa for knapt tre mnd siden.Fikk ikke visum. Han skjønte ingen ting for han har aldri gjort noe galt som han kom på. Viste seg at han hadde et forenklet forelegg på noen hundre etter smugling av tre kartonger sigaretter,
Gjest synseren Skrevet 9. september 2005 #53 Skrevet 9. september 2005 Jeg synes det er litt for mange av disse meldingene til trådstarter nå. Hun er ikke ute etter å høre hva dere synes, hun vil vite lover og regler. Så gi dere da! Alle har vel gjort noe dumt da vi var unge. Selv var jeg en av de som syntes det var kult eller spennende å naske (nei ikke stolt av det)... holdt på å bli tatt en gang - løp som en gal... og etter det sluttet jeg helt. Jeg lærte altså. Og det sier jo trådstarter her at hun også har gjort, så gi henne a break. ← Jeg har null respekt for tyver, bare så det er sagt.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #54 Skrevet 9. september 2005 Jeg har null respekt for tyver, bare så det er sagt. ← Og jeg har liten respekt for trangsynete og uhøffelige folk... Det er da ingen her som har bedt deg om å "ha respekt for tyver"! Men det betyr da vel ikke at du trenger å tømme barnslig eder og galle over noen som er i en liten krise.. Vi har da alle gjort ting vi har angret på og som vi vet ikke er riktig.. Jeg synes vi skal være litt mer romslige og heller tenke på hva vi kan gjøre for å oppnå mest mulig ønsket adferd i fremtiden, enn bare på "hakke mentalitet" Og for å komme med litt saklig info: USA: no problem.. (i alle fall ikke etter at det har gått et par år) bot: 1-2000 kr vandelsattest: borte etter 2 år med unntak av "offentlig tjenestemann"
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #55 Skrevet 9. september 2005 Om man legger inn et innlegg om noe som dette på et diskusjonsforum på nettet kan man da ikke forvente å unngå pepper! Har hittil aldri sett noen diskusjon der alle er saklige og holder seg til informasjon rundt et tema som kan sammenlignes med dette.
Gjest gjest1 Skrevet 9. september 2005 #56 Skrevet 9. september 2005 Hvis du må ha jobb for å betale ned bota, ville jeg seriøst vurdert butikkjobb. Kanskje du kan tilby butikkene du stjal fra om å hjelpe til hos dem en stund istedet for å betale en pengesum? Kanskje du begynner å se annerledes på butikken, og varene i butikkene, når du føler mer ansvar ovenfor det? Det kan være sunt!
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #57 Skrevet 9. september 2005 Hvis du må ha jobb for å betale ned bota, ville jeg seriøst vurdert butikkjobb. Kanskje du kan tilby butikkene du stjal fra om å hjelpe til hos dem en stund istedet for å betale en pengesum? Kanskje du begynner å se annerledes på butikken, og varene i butikkene, når du føler mer ansvar ovenfor det? Det kan være sunt! ← H&M tar ikke inn tyver for å gjøre opp for seg!
Gjest Bellatrix Skrevet 9. september 2005 #58 Skrevet 9. september 2005 Kanskje ikke så rart. Det er jo en del penger som vil friste.
~sikka~ Skrevet 9. september 2005 #59 Skrevet 9. september 2005 Jeg har null respekt for tyver, bare så det er sagt. ← Ja du er sikkert perfekt selv...
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #60 Skrevet 9. september 2005 Ingen som har fått snappet noe bilde av meg.(enda værtfall..) Kommer aldri noensinne til å stikke innom denne H&M igjen..så bilde kommer ikke de ansatte til å få bruk for. Satser på å få slippe å komme til avhør. Men det er nokk det beste egentlig. Da får jeg forhåpentligvis en mulighet til å få snakket meg til en litt mildere straff.. Lurer på om de ser mildere på saken hvis jeg prøver å overbevise de om at noen tvang meg til å gjøre det? smart å prøve å lure politiet er det nåkk ikke Har ikke fått noen telefoner, men regner med at det kommer et brev i morgen, jeg skal vokte postkassa, så ingen andre henter posten før meg. Skal skrive et innlegg om brevet når det kommer i posten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå