AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Del Skrevet 6. juni 2021 En eller annen form for nettside eller blogg med fremgangsmåte for å brodere og/eller montere bunad og diverse tilbehør? Er først og fremst interessert i nordhordlandsbunad, men av generell interesse tar jeg gjerne imot tips angående andre bunader også. Er interessert i den minste lille detalj, alt fra å brodere bringeduk til montering av vest og stakk! Anonymkode: 99ddd...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 6. juni 2021 #2 Del Skrevet 6. juni 2021 Sjekk Facebook og kan være lurt å kontakte Husfliden. Bor i Vestfold og her må vi gå på kurs for å sy egen bunad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Del Skrevet 9. juni 2021 Det er mulig å ta fagbrev som bunadstilvirker, så ta en titt på den utdanningen og pensum der. Alle detaljene involvert i en bunad er ulike teknikker, som det er mulig å finne fremgangsmåter for. Bringeduk er ofte korsstingsbroderi eller perlebroderi, de teknikkene finnes det mye info om. Montering av liv og stakk kan du lære mye om ved å lære kjolesøm og historisk søm. Når du føler deg klar til å starte på bunaden bør du melde deg på kurs. Det er mye lettere å lære slikt når du får hjelp fra noen som faktisk kan det, som kan korrigere deg når du gjør feil og vise deg hvordan det gjøres. Det er begrenset hvor mye du kan lese deg til. Anonymkode: 5310a...ab9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 10. juni 2021 #4 Del Skrevet 10. juni 2021 Nei, sånn egentlig ikke. Men... Grunnen til det er fordi Husfliden tviholder på det meste, inklusiv symønstre, broderimønstre og jeg vet ikke hva. Man får kjøpt materialpakke hvor alt angivelig er ferdig klipt. Men er vedlagt minimalt med instruksjoner. De vil aller helst ha deg med på kurs, slik at det koster deg enda mer penger. Det finnes noen få steder man kan få litt hjelp uten at du må ut med 5000 kr for et kurs. Det finnes en bok som som heter "Sy en bunad". Den tar for seg beltestakk riktignok, men man får et lite innblikk i tankegangen. Samt Sy bunaden sjøl. Det er også en bok som heter Bunadsbrodering som tar for seg de forskjellige teknikkene og sting. Røsvold hadde også en blogg angående bunad og søm. Den oppdateres ikke så ofte, men jeg vet hun har en FB gruppe hvor man kan spørre litt. Mønstre til bringeduk kan man tegne utifra bilder. Det har jeg gjort for folk opptil flere ganger. Digitalt Museum f. eks. har en god del i katalogene sine og det går på korsstingprinsippet primært så det er enkelt nok å tegne opp hvis bildene er greie. Trysilbunadens broderimønstre ligger derimot ute på nett for de som vil ha. Vevstua har også mye interessant å se på. Symønstre til vest er umulig å oppdrive. Med mindre du har original edition Norsk Klædebunad av Hulda Garborg fra 1902. ... den har jeg, sånn tilfeldigvis. Gjenutgivelsen av boken hennes inneholder MYSTISK nok ikke symønstre i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Del Skrevet 10. juni 2021 Jeg har nylig sydd bringeduk, belte og fangbånd til Hardange vinterbunad. Jeg kjøpte det jeg trengte på den lokale sybutikken, og fikk mønster fra en dame jeg kjenner som syr bunader. Du kan også se her: https://www.bunadogstakkastovo.no/BUNADER/DAMEBUNADER/Nordhordlandsbunad-Dame Og enten kontakte de for veiledning, eller feks se etter mønster på bringeduk her. Anonymkode: eb91d...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Del Skrevet 10. juni 2021 Sidserk systue i Oslo har også noen nett-kurs https://bunadskulen.no/p/grunnkurs Anonymkode: eb91d...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 12. juni 2021 #7 Del Skrevet 12. juni 2021 Husfliden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå