Gå til innhold

Høygravide Sandra (26) følte seg jaget fra badestrand etter at hun satt seg ned for å hvile: – Ydmykende

Miss-Grey

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Chiubi skrev (1 minutt siden):

Som høygravid er det kanskje ikke så lett å bære med seg en campingstol, mange har nok med å bære seg selv. 

Mente det ikke sånn uten att hun kunne ha nevnt campingstol for mannen sin så kunne han ha tatt med en campingstol, ganske enkelt å gjøre fast man er gravid🤔

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (8 timer siden):

Jeg lurte på om jeg var veldig kjip som tenkte slik, men da var det ikke bare meg. 😅

Synes at det er en uting at folk låner møbler fra privat eiendom uten å spørre. At man deretter påberoper seg å bli trakassert eller ydmyket når eieren gir beskjed om at det ikke er greit, er ganske spesielt.

Dersom det stemmer at café-eieren tilbød henne en stol isteden, synes jeg virkelig ikke at det er noe å klage over...

Jeg tenkte akkurat det samme som deg, så du er ikke alene. Etter å ha lest saken tenkte jeg vel at strengt tatt burde journalisten beskyttet Sandra og Kim Ronny mot å drite seg ut i media og latt vær å publisere saken, for dette er strengt tatt en ikke-sak.

Som du sier er det en uting å ta seg til rette på den måten og jeg synes det er ganske spesielt å bli så krenka at man føler seg så ydmyket at går å klager til lokalavisa over å få tilsnakk for det.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stolene med bærepose og stropp er jo helt genial. Ikke koster de mye heller. Jeg har hatt min som trofast følgesvenn på badestrender og ymse i årevis. Man kan ikke forvente at det er plass å sitte når man føler for det og i allefall ikke ta seg til rette med andres eiendom. Det spiller ingen rolle om man er høygravid, tykkfallen, har vondt i føtter eller rygg, eller kraftig angrepet av fotsopp. Trenger man stol så kan de tas med. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (9 timer siden):

https://www.ao.no/hoygravide-sandra-26-folte-seg-jaget-fra-badestrand-etter-at-hun-satt-seg-ned-for-a-hvile-ydmykende/s/5-128-113965

Jeg synes at denne saken er merkelig. Trodde først at hun hadde blitt trakassert eller fått ekle kommentarer fra en fremmed da jeg leste overskriften.

Kanskje jeg er litt Karen her, men her er det etter min mening «offeret» som har oppført seg frekt. Hvorfor tok de en benk fra en inngjerdet caféservering, og flyttet den 4 meter vekk uten å spørre eieren?

De argumenterer jo med at det ikke sto noe skilt om at man ikke kunne ta med seg møbler fra caféen utenfor stengetid. Burde ikke det være selvsagt? Og spesielt når møblene står sammenstablet på et privat, inngjerdet område?

Jeg ville ikke satt pris på det dersom jeg drev caféen, og folk gikk inn på uteserveringen og hentet møbler som var stablet for lagring. Og tok dem med ut av området, for å bruke dem til grilling. Man risikerer jo skader på møblene, eller å måtte rydde opp etter folk som tar seg til rette.

Det står jo at hun senere gikk å satte seg på en annen benk i området. Gitt at dette var en offentlig benk; hvorfor tok de ikke bare den benken isteden? Og satte den pent på plass etterpå?

Skjønner at det er slitsomt å være ute i sola så nær termindato, men jeg forstår ikke helt offermentaliteten her. 

Jeg ville aldri ha tatt meg til rette på denne måten, og deretter gått til en avis og fremstilt meg selv som et offer...

(Synes også at det er vanskelig å forstå at café-eieren ikke la merke til at kvinnen var gravid, men det kan jo hende at det satt noen andre foran.)

Hva tenker dere? 🤷‍♀️

Får ikke lest artikkelen? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble pinlig berørt på deres vegne. Bare fordi det ikke står et skilt om at man ikke kan ta benker, så betyr ikke det at det er fritt fram. Hva slags argumentasjon er det? De ble jo heller ikke jaget bort. 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bølle skrev (9 timer siden):

Denne dama overreagerte og burde blitt stoppet av de andre. 

Jeg forstår caféeieren godt. Om man sier ja, til at det er greit at noen låner en benk så vil flere ta seg til rette og gjøre det samme, og det vil blir mye slitasje og misbruk av benkene.

Håper eierens setter opp et skilt om at det er forbudt å bruke benkene etter stengetid, så blir det ikke mer bråk. 

Det bør jo ikke være nødvendig å sette opp skilt for alt mulig... 

I tillegg til det du nevner, så var det slik at cafeeieren var der for en grunn. Hun drev og gjorde kafeen klar for åpning, og benker osv skulle vaskes og gjøres klar. Hun måtte altså ha den tilbake for at hun skulle få gjort ferdig arbeidsoppgavene sine. 

Ikke det at det har så mye å si, låningen var svært tvilsom i utgangspunktet, de burde lagt seg helt flate da de ble tilsnakket, og de burde aldri løpt til avisen med denne historien proppfull av overkrenkethet, lite selvinnsikt og gravidhormoner... 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporing og krenkende innlegg, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er vanskelig å kommentere en artikkel som krever abonnement uten å ha abonnement og lese den, men ut fra din beskrivelse, virker det som om den høygravide dama gjorde noen feilvurderinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det er vanskelig å kommentere en artikkel som krever abonnement uten å ha abonnement og lese den, men ut fra din beskrivelse, virker det som om den høygravide dama gjorde noen feilvurderinger.

Jeg har lest artikkelen og alt det som står der er ganske godt beskrevet her i tråden. Tror ikke noe er utelatt, isåfall er det uviktige småting. 

Dama og mannen hennes gjorde ganske store feilvurderinger ja. Journalisten og redaktøren også, etter min mening. De skulle beskyttet henne mot seg selv som de bør gjøre ihht veiledningene de skal jobbe etter. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (3 timer siden):

Som høygravid er det kanskje ikke så lett å bære med seg en campingstol, mange har nok med å bære seg selv. 

Dette er å stakkarsliggjøre gravide. Selv høygravide klarer å bære en sammenleggbar campingstol. 

Ja, det er tungt å være gravid, men så tungt at man ikke kan ta vare på seg selv og må bæres på en sølvstol, det er det ikke. Da skal man i så fall ha heftige plager. Men da drar man kanskje ikke ut på båttur til å begynne med. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid tenkt at stoler og benker som står stablet utenfor et spisested er off-limit. De skal jo brukes av stedets gjester, i åpningstiden. At de står der stablet bør jo signalisere for de fleste at de ikke skal brukes. Hadde de stått plassert ute ved bord, uten sperrebånd eller noe, da hadde jeg kanskje skjønt det om noen brukte de. Men ikke når de er ryddet bort! 

Ingenting å bli sur for at de ikke fikk bruke de. Og klart kafeeieren sikkert hørtes litt irritert ut. Hun hadde sikkert andre ting å gjøre enn å sitte og passe på benkene sine.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (13 minutter siden):

Ingenting å bli sur for at de ikke fikk bruke de. Og klart kafeeieren sikkert hørtes litt irritert ut. Hun hadde sikkert andre ting å gjøre enn å sitte og passe på benkene sine.

Ja, hun skulle vaske benkene og sette dem klare til åpning... til bruk for betalende gjester. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeliten skrev (14 minutter siden):

Har alltid tenkt at stoler og benker som står stablet utenfor et spisested er off-limit. De skal jo brukes av stedets gjester, i åpningstiden. At de står der stablet bør jo signalisere for de fleste at de ikke skal brukes. Hadde de stått plassert ute ved bord, uten sperrebånd eller noe, da hadde jeg kanskje skjønt det om noen brukte de. Men ikke når de er ryddet bort! 

Nettopp!

Dessuten brukte ikke familien benken der den sto, men løftet den med seg ut av det inngjerdede caféområdet og til den plassen de ville grille.

Og som @solmåneogstjerner påpeker, sier caféeieren at hun ikke kunne låne bort benken fordi de var i ferd med å klargjøre uteområdet for sesongen. Benken skulle rengjøres.

Synes ikke at café-eieren virker vrang i det hele tatt. Hun var etter min mening veldig grei som tilbød kvinnen en stol å sitte på, etter at familien selv hadde tatt seg til rette.

Dersom jeg var den gravide dama, ville jeg nok bedt om unnskyldning og forklart at det ikke var gjennomtenkt å ta benken. Men at mannen bare prøvde å ta godt vare på meg når jeg var gravid. Jeg ha blitt glad for å få tilbud om en stol å sitte på, og tenkt at caféen var utrolig forståelsesfulle. Ville ha satt pris på omtanken, og tenkt «vi får reise tilbake hit som betalende kunder en gang de har åpent».

At man ser seg selv som ydmyket og et offer i denne situasjonen, er for meg helt absurd. Det er enda vanskeligere å forstå at man kontakter lokalavisa for å få frem sin side av saken.

Dette er selvfølgelig en agurk-sak, men jeg blir alltid fascinert når folk har så ulik oppfatning av samme situasjon...

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er rart at benker og stoler står der fritt vilt når kafeen holder stengt? Synes det er rart å reagere på at det skjer, for det er jo sånt folk gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøddel skrev (3 minutter siden):

Er det bare jeg som synes det er rart at benker og stoler står der fritt vilt når kafeen holder stengt? Synes det er rart å reagere på at det skjer, for det er jo sånt folk gjør. 

Ser ofte at man låser fast og sikrer utemøbler på caféer i store byer.

Kjenner ikke dette stedet, men det ser ut som det er en typisk sesongåpen café på et lite sted. Ut fra bildene i artikkelen ser det ut som om de har stablet / flyttet på benkene for å signalisere at folk ikke skal bruke uteplassen etter stengetid. De har sikkert ikke sett noe behov for å låse dem fast.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
solmåneogstjerner skrev (52 minutter siden):

Jeg har lest artikkelen og alt det som står der er ganske godt beskrevet her i tråden. Tror ikke noe er utelatt, isåfall er det uviktige småting. 

Dama og mannen hennes gjorde ganske store feilvurderinger ja. Journalisten og redaktøren også, etter min mening. De skulle beskyttet henne mot seg selv som de bør gjøre ihht veiledningene de skal jobbe etter. 

OK. Enig at journalisten burde spart seg for å skrive artikkelen og ydmyke den gravide dama. Hun kommer sikkert til å angre og føle seg flau over dette om noen uker når hormonene er mer i balanse.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (3 timer siden):

Får ikke lest artikkelen? 

Se innlegg #10 for et sammendrag. 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er helt vanlig at benker, bord og stoler står stablet utenfor et cafe område når dette er stengt.

Det er helt logisk at eier av cafe ikke ønsker at dette flyttes ut av cafeens område - og i alle fall er det helt uhørt å gjøre noe sånt uten å spørre. Det er selvsagt også helt klart at benken i alle fall ikke kan brukes lenger når den nå skal klargjøres for åpning av cafeeier.

Jeg driter egentlig i "lettkrenket" - det jeg reagerer på er at det ikke fantes noen med 2 gram fornuft og hjernevinninger nok til å se at dette er en ikke-sak og at "offeret" her fremstiller seg selv som en fullstendig og komplett idiot.

Jeg får heller ikke lest saken så kommentaren er med forbehold om at den er rett fremstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (4 timer siden):

Kan ikke mannen bære den for henne? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...