AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Del Skrevet 5. juni 2021 Jeg er veldig overvektig og skal ned mange kilo. De fleste steder leser jeg at fettforbrenning skjer rundt 70-70% av makspuls. Som er ca 135-145 på meg. Da blir jeg jo knapt andpusten, siden jeg er såpass tung går pulsen veldig fort opp. For å bli noe andpusten må jeg opp i 150, for å virkelig kjenne jeg jobber hardt må jeg opp i 180. Så, det er fettet jeg må kvitte meg med men skal jeg virkelig rusle rundt sånn? Eller vil jeg finne andre gevinster som hjelper meg ved å øke tempo og dermed puls? Anonymkode: 8233c...796 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Del Skrevet 5. juni 2021 Og for ordens skyld: jeg vet vektnedgang ligger i kostholdet. Men jeg vil også tilbake til god form og trives med å gå. Anonymkode: 8233c...796 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Del Skrevet 5. juni 2021 Dersom du er veldig overvektig og utrent så syns jeg ikke det er nødvendig for deg å tenke på pulssoner. Det er mest for aktive mosjonister. Det viktigste er at du beveger deg så mye som du orker, all bevegelse vil hjelpe på fettforbrenningen. Anonymkode: 997ff...975 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Del Skrevet 6. juni 2021 Sånn generelt når det kommer til trening er det sånn at når du kommer opp i høye pulssoner (4 og 5) vil det hovedsakelig gå på karbohydrater, og økta vil ikke vare lenge. I lavere intenstitetssoner forbrennes mer fett fordi det varer lengre. Anonymkode: 4e2a2...a75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Del Skrevet 6. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Sånn generelt når det kommer til trening er det sånn at når du kommer opp i høye pulssoner (4 og 5) vil det hovedsakelig gå på karbohydrater, og økta vil ikke vare lenge. I lavere intenstitetssoner forbrennes mer fett fordi det varer lengre. Anonymkode: 4e2a2...a75 Så det er ikke i seg selv pulssonen som gjør at man forbrenner mer, men at man holder lenger ved å ligge litt lavere? Så om det er 30min jeg har til rådighet kan jeg like gjerne peise på? Anonymkode: 8233c...796 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
?mynonA Skrevet 7. juni 2021 #6 Del Skrevet 7. juni 2021 (endret) Står mye fornuftig her: https://www.trening.no/kosthold/oppskrift-pa-effektiv-fettforbrenning/ For å forbrenne mest mulig bør du ha et treningsprogram med både langkjøring, intervaller (og restitusjonsøkter når det blir snakk om mye trening). For å bygge grunnform må du trene i flere soner, trene variert, - ikke ensidig og kun i en i-sone. Men aller viktigst: trening skal være lystbetont, og husk å lytte til kroppen. "Alle trening er god trening". (Til en viss grad selvfølgelig.) Forslag til treningsplan (løping) over fire uker, hvor uke 1-3 er harde og hvor uke 4 bare er helt rolig for å hente seg inn igjen: Uke 1: Man: 30m i-sone 1. Tir: 4*4 intervaller. Oppvarming: i-sone 1 10m. 4m i-sone 4, litt syre i beina. "Pause" 3m i-sone 1. Gjenta 4 ganger. Nedkjøring: i-sone 1 5-10m. Ons: Hviledag eller 15-30m rolig gange. Tor: 30m i-sone 1. Fre: 2*8 intervaller. Oppvarming: i-sone 1 10m. 8m på terskel, antageligvis høy i-sone 3 (du har ikke syre i beina, men det er like før). 3-4m "pause" i-sone 1. Gjenta 2 ganger. Nedkjøring: i-sone 1 5-10m. Lør: 30m i-sone 1. Søn: Hviledag eller 15-30m rolig gange. Uke 2: Du stiller deg følgende spørsmål: gikk uke 1 greit, dvs. at du hentet deg inn på hviledagene? Hvis ja, gjør det samme i uke 2. Hvis det ble for tungt, gjør noen justeringer. Hvis det ble for lett, ha lengre langkjøringer i i-sone 1. Uke 3: Du stiller deg følgende spørsmål: gikk uke 2 greit, dvs. at du hentet deg inn på hviledagene? Hvis ja, prøv å øke langkjøringene i i-sone 1. Hvis det fortsatt ble for tungt, gjør noen justeringer. Uke 4: Man: 45m i-sone 1. Tir: Hviledag eller 15-30m rolig gange. Ons: 30m i-sone 1. Tor: 20m i-sone 1. Fre: Hviledag eller 15-30m rolig gange. Lør: 20m i-sone 1. Søn: 20m i-sone 1. Trening gir større behov for mat, og riktig mat. Her har du litt å gå på, så du kan vurdere å ikke spise deg helt mett. Endret 7. juni 2021 av ?mynonA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #7 Del Skrevet 8. juni 2021 18 hours ago, ?mynonA said: Står mye fornuftig her: https://www.trening.no/kosthold/oppskrift-pa-effektiv-fettforbrenning/ For å forbrenne mest mulig bør du ha et treningsprogram med både langkjøring, intervaller (og restitusjonsøkter når det blir snakk om mye trening). For å bygge grunnform må du trene i flere soner, trene variert, - ikke ensidig og kun i en i-sone. Men aller viktigst: trening skal være lystbetont, og husk å lytte til kroppen. "Alle trening er god trening". (Til en viss grad selvfølgelig.) Forslag til treningsplan (løping) over fire uker, hvor uke 1-3 er harde og hvor uke 4 bare er helt rolig for å hente seg inn igjen: Uke 1: Man: 30m i-sone 1. Tir: 4*4 intervaller. Oppvarming: i-sone 1 10m. 4m i-sone 4, litt syre i beina. "Pause" 3m i-sone 1. Gjenta 4 ganger. Nedkjøring: i-sone 1 5-10m. Ons: Hviledag eller 15-30m rolig gange. Tor: 30m i-sone 1. Fre: 2*8 intervaller. Oppvarming: i-sone 1 10m. 8m på terskel, antageligvis høy i-sone 3 (du har ikke syre i beina, men det er like før). 3-4m "pause" i-sone 1. Gjenta 2 ganger. Nedkjøring: i-sone 1 5-10m. Lør: 30m i-sone 1. Søn: Hviledag eller 15-30m rolig gange. Uke 2: Du stiller deg følgende spørsmål: gikk uke 1 greit, dvs. at du hentet deg inn på hviledagene? Hvis ja, gjør det samme i uke 2. Hvis det ble for tungt, gjør noen justeringer. Hvis det ble for lett, ha lengre langkjøringer i i-sone 1. Uke 3: Du stiller deg følgende spørsmål: gikk uke 2 greit, dvs. at du hentet deg inn på hviledagene? Hvis ja, prøv å øke langkjøringene i i-sone 1. Hvis det fortsatt ble for tungt, gjør noen justeringer. Uke 4: Man: 45m i-sone 1. Tir: Hviledag eller 15-30m rolig gange. Ons: 30m i-sone 1. Tor: 20m i-sone 1. Fre: Hviledag eller 15-30m rolig gange. Lør: 20m i-sone 1. Søn: 20m i-sone 1. Trening gir større behov for mat, og riktig mat. Her har du litt å gå på, så du kan vurdere å ikke spise deg helt mett. Tusen takk for veldig gode råd! Jeg har såpass mange kg at akkurat nå må å komme seg ut være målet og som du sier, det må være lystbetont. Så skal jeg ta med meg forslaget her videre, veldig gøy å lese! Anonymkode: 8233c...796 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå