Gå til innhold

Hjelp meg å forstå transer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt hyllesten av transpersoner, og at det politisk korrekte er å hylle dette fenomenet. Misforstå meg rett, jeg har ingenting i mot transpersoner, absolutt ingenting. Men jeg er feminist, og stor forkjemper for retten til å være seg selv rett og slett, og har fått for meg at det er her "'problemet" ligger. 

Min tanke er at vi alle er født som et biologisk kjønn, og det er en del som følger med dette (fysiske ulikheter spesielt selvsagt), men at svært mange av de typiske ulikhetene mellom kjønnene i stor grad er konstruert av samfunnet rundt oss. 

Videre så er homofili og ulike legninger stadig mer akseptert. Det er selvsagt en vei å gå enda, i noen områder mer enn andre, men uansett er det vel grovt generalisert lettere å få aksept for å være homofil enn å være transe. Dermed er vel ikke legning en innvirkende faktor for kjønnsskifte? Så hva er det egentlig? 

I min ideelle verden er alle fri til å være slik de vil - ha de personlighetstrekkene de har, de interessene de ønsker, vise de følelsene de ønsker. Det betyr ikke at man må styre unna alt som minner om tradisjonelle kjønnsroller eller stereotypier, bare rett og slett at man velger fritt. Hvis verden hadde vært slik, hadde ikke tanken om "født i feil kropp" forsvunnet? Hvis det eneste kjønnsorganet ditt innebar var nettopp enkelte fysiske aspekter, uten å begrense deg som person ellers? 

Hvis ja - burde ikke det være fokuset? Å prøve å hjelpe mennesker å bli komfortable med den de er, trygge dem på at de kan ha annet enn "tradisjonelle" personlighetstrekk og interesser, uten at man må foreta seg drastiske kroppsendringer av den grunn? Føler tidvis at operasjoner og hormonbehandling bagatelliseres. 

Kunne ikke falt meg inn å hetse en transperson, men synes det er trist at en del mennesker har så mye identitetsfølelse knyttet til kjønn (særlig når dette er barn/ungdommer), og synes det er synd at dette aspektet får relativt lite fokus. Men jeg er åpen for innspill, og må innrømme at jeg ikke har oppsøkt temaet for å lære meg mye mer om dette, derav trådtittelen - hjelp meg gjerne å forstå, om det er noe jeg ikke har skjønt/hørt om dette enda. 

Anonymkode: e797d...f46

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig en som tenker som meg rundt dette temaet.

Anonymkode: 86b84...a2e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første vi kan etablere er at det ikke heter "transe" - det ordet er et skjellsord på samme måte som "homse". Man sier "trans" eller "transperson". 🙂

Finnes det virkelig en hyllest av transpersoner? Jeg ser stadig vekk det motsatte, både i form av åpenbar trakassering av mine venner som er trans, og i kronikker i alle mulige aviser. Jeg tror ikke transpersoner opplever at de blir "hyllet", tvert imot. Jeg tenker også at "hyllest" og "aksept" ikke er det samme. Transpersoner ber heller ikke om å bli "hyllet", de ber om å bli akseptert og å få hjelp til å bli den de er på innsiden.

Forskere mener det å være trans skyldes en kombinasjon av gener, hormoner og nevrokjemi, og isåfall kan man absolutt argumentere for at det også er biologisk forankret. Biologer mener også at kjønn er et spekter heller enn to motpoler.

Det har eksistert transpersoner gjennom hele verdenshistorien gjennom alle tider, uavhengig av hvilke kjønnsrollemønster man har hatt, noe som gjør at jeg tviler på at det ville forsvunnet selv om kjønnsrollene endret seg. Forskningen viser dessuten at hjernene til transpersoner har mer til felles med hjernene til kjønnet de identifiserer seg med enn med kjønnet de "biologisk" er født som, så jeg tror teorien om kjønnsroller blir for enkel.

Jeg tror også at mange har inntrykk av at det er veldig enkelt å "skifte kjønn", at man bare kan gå til legen og to uker etter har man fått hormonbehandling og en time til kjønnsbekreftende operasjoner. Men det stemmer ikke. Man blir utredet i flere år, både av leger og psykologer/psykiatere, for å få diagnosen som gjør at man kan få videre behandling med hormoner, og så i enda flere år for å få operasjoner. Det er alt annet enn en enkel prosess, og det er svært få som faktisk får behandlingen de trenger.

Legning er ikke relevant for hvorvidt noen er trans eller ikke. Kjønn og legning er to ulike ting. Det finnes hetero transpersoner og det finnes skeive transpersoner.

Jeg tror det er enkelt for noen som aldri har tvilt på kjønnet sitt og alltid følt seg komfortabel i den kroppen man er født i, å mene at transpersoner legger for mye identitetsfølelse i kjønn. Når innsiden stemmer overens med utsiden er det lett å tenke at kjønn ikke egentlig er så viktig. Men når innsiden og utsiden ikke "matcher" blir jo kjønn automatisk viktig, nettopp fordi det føles "feil".

Usikker på om dette var svar på spørsmålet ditt? Det er jo et veldig stort tema, da.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes ordentlige transkjønnede, og de som tror de er transkjønnede.

Ordentlige transkjønnede er faktisk født i feil kropp. Akkurat som at man under utviklingen i livmoren har fått en hjerne som er det ene biologiske kjønnet, og en kropp som er det andre. For de er kjønns korrigerende operasjoner ofte en livredder. Det er ikke en tilstand man bare kan tenke vekk.

 

Anonymkode: 61182...bbd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min tanke er at vi alle er født som et biologisk kjønn, og det er en del som følger med dette (fysiske ulikheter spesielt selvsagt), men at svært mange av de typiske ulikhetene mellom kjønnene i stor grad er konstruert av samfunnet rundt oss. 

Anonymkode: e797d...f46

Det er sant, men nå er trans mye mer komplisert enn å kun ville være er kjønn på grunn av samfunnet. Som @venus24 sa finnes det biologiske prosesser som er annerledes i transpersoner enn andre. 

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I min ideelle verden er alle fri til å være slik de vil - ha de personlighetstrekkene de har, de interessene de ønsker, vise de følelsene de ønsker. Det betyr ikke at man må styre unna alt som minner om tradisjonelle kjønnsroller eller stereotypier, bare rett og slett at man velger fritt. Hvis verden hadde vært slik, hadde ikke tanken om "født i feil kropp" forsvunnet? Hvis det eneste kjønnsorganet ditt innebar var nettopp enkelte fysiske aspekter, uten å begrense deg som person ellers? 

Hvis ja - burde ikke det være fokuset? Å prøve å hjelpe mennesker å bli komfortable med den de er, trygge dem på at de kan ha annet enn "tradisjonelle" personlighetstrekk og interesser, uten at man må foreta seg drastiske kroppsendringer av den grunn? Føler tidvis at operasjoner og hormonbehandling bagatelliseres.  

Anonymkode: e797d...f46

Men nå har verden mange tiår, kanskje hundre år før stereotypiene for kjønn blir visket ut. I klesbutikker, lekebutikker ++ finner man gutteavdeling og jenteavdeling som forsterker denne forskjellen mellom kjønnene. 

Det er utrolig mye stigma rundt trans, det er ikke slik at alle transjenter begynner å bruke masse sminke og er veldig jentene. Alt er en skala. Noen lever livet som trans uten kjønnsbekreftende kirurgi også, fordi de er komfortable i egen kropp, men er trans.

Anonymkode: 29d30...eda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hverken du eller jeg kan fullt ut forstå hva som ligger bak, kanskje er det slik at transpersoner heller ikke alltid forstår hvorfor. Men må vi forstå da?

Vi gjennomanalyserer jo ikke personlighetstrekk hos alle mennesker?

Du skriver at du er for at alle skal få være seg selv. Det synes jeg er flott. Hvorfor problematisere rundt årsaken til at noen er trans? Da fremstår det som om du synes det er et problem som burde fikses bare vi finner den rette løsningen for samfunnet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke velge personlighetstrekk, det fødes man med men oppveksten påvirker hvordan  trekkene utvikler seg. Hilsen en med personlighetsforstyrrelse som mer enn gjerne skulle endret sine personlighetstrekk. Noen ting må man bare leve med og hvis det er diskriminerende for transpersoner å ikke få gjøre som de vil i fht kjønn hva er det for oss med personlighetsforstyrrelser da? Vi mister jobber, vi har lite hjelp av helsevesen, vi står utenfor sosialt, har lave inntekter og blir hetset for å være uføre (for mange av oss ender opp som uføre), når vi trekker oss unna fordi angsten slår oss ut eller depresjonen hagler blir vi møtt med at vi er "hot cold" og driver med manipulerende oppførsel. 

Anonymkode: ecf6b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

[...]

I min ideelle verden er alle fri til å være slik de vil - ha de personlighetstrekkene de har, de interessene de ønsker, vise de følelsene de ønsker. Det betyr ikke at man må styre unna alt som minner om tradisjonelle kjønnsroller eller stereotypier, bare rett og slett at man velger fritt. Hvis verden hadde vært slik, hadde ikke tanken om "født i feil kropp" forsvunnet? Hvis det eneste kjønnsorganet ditt innebar var nettopp enkelte fysiske aspekter, uten å begrense deg som person ellers? 

Hvis ja - burde ikke det være fokuset? Å prøve å hjelpe mennesker å bli komfortable med den de er, trygge dem på at de kan ha annet enn "tradisjonelle" personlighetstrekk og interesser, uten at man må foreta seg drastiske kroppsendringer av den grunn? Føler tidvis at operasjoner og hormonbehandling bagatelliseres. 

[...]

Anonymkode: e797d...f46

Klipper og limer et svar fra en annen tråd:

De fleste driver ikke og kjenner på om de er det ene kjønnet eller det andre. Man blir født, man vokser opp, man må kanskje utfordre og teste ut hvilke uttrykk man trives mest med, men normen er likevel at de utrykkene passer innenfor den kjønnskategorien man fikk på fødselsattesten. *

Det er noe annet når man blir født og vokser opp og kjenner at dette er feil. Helt feil. Samme hvor mye man leker med klesstil, hår, aktiviteter, så blir det ikke rett fordi du er likevel i en kategori som er helt feil. Det gjennomsyrer alle aspekter i livet, og noe så "bagatellmessig" som å være en ungdom som blir kalt "unge dame" eller "unge mann" av godt voksne gjør at alt vrir seg innvendig, fordi det er ikke deg. Eller å være 8 år og bruke arveklær fra storebror, en eldre unge stopper sykkelen for å spørre om noe og sier "hey, du gutt, hvor.." og du bare stråler og kjenner deg sett uten å en gang forstå hvorfor helt til en venninne sier "Du! Hun er en jente!" og du kjenner det knyte seg i brystet fordi noe ble feil, men du kan ikke sette ord på hva. Det å vite at man identifiserer som noe annet enn det omverdenen mener er rett for deg er gjennomsyret i hverdagen, hele tiden. Det er en sandstein som slites ned over tid av én dråpe vann om dagen, det er "death by a thousand cuts", det er bagateller for omverdenen, det er "kan jo bare" fra velmenende folk som aldri har kjent på hvordan det egentlig er å skulle "føle seg" som kvinne eller mann, for det er jo ikke noe man går å kjenner på, er det vel?

 

*Man kan også velge uttrykk som ligger utenfor, og kjenne at det  passer. Man føler seg som det kjønnet man ble "født som", men er mer komfortabel med et uttrykk som tradisjonelt tilhører motsatte kjønn. Poenget er at for de som faktisk er trans, så er det ikke det samme.

Anonymkode: 76f22...3b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (9 timer siden):

Det aller første vi kan etablere er at det ikke heter "transe" - det ordet er et skjellsord på samme måte som "homse". Man sier "trans" eller "transperson". 🙂

Finnes det virkelig en hyllest av transpersoner? Jeg ser stadig vekk det motsatte, både i form av åpenbar trakassering av mine venner som er trans, og i kronikker i alle mulige aviser. Jeg tror ikke transpersoner opplever at de blir "hyllet", tvert imot. Jeg tenker også at "hyllest" og "aksept" ikke er det samme. Transpersoner ber heller ikke om å bli "hyllet", de ber om å bli akseptert og å få hjelp til å bli den de er på innsiden.

Forskere mener det å være trans skyldes en kombinasjon av gener, hormoner og nevrokjemi, og isåfall kan man absolutt argumentere for at det også er biologisk forankret. Biologer mener også at kjønn er et spekter heller enn to motpoler.

Det har eksistert transpersoner gjennom hele verdenshistorien gjennom alle tider, uavhengig av hvilke kjønnsrollemønster man har hatt, noe som gjør at jeg tviler på at det ville forsvunnet selv om kjønnsrollene endret seg. Forskningen viser dessuten at hjernene til transpersoner har mer til felles med hjernene til kjønnet de identifiserer seg med enn med kjønnet de "biologisk" er født som, så jeg tror teorien om kjønnsroller blir for enkel.

Jeg tror også at mange har inntrykk av at det er veldig enkelt å "skifte kjønn", at man bare kan gå til legen og to uker etter har man fått hormonbehandling og en time til kjønnsbekreftende operasjoner. Men det stemmer ikke. Man blir utredet i flere år, både av leger og psykologer/psykiatere, for å få diagnosen som gjør at man kan få videre behandling med hormoner, og så i enda flere år for å få operasjoner. Det er alt annet enn en enkel prosess, og det er svært få som faktisk får behandlingen de trenger.

Legning er ikke relevant for hvorvidt noen er trans eller ikke. Kjønn og legning er to ulike ting. Det finnes hetero transpersoner og det finnes skeive transpersoner.

Jeg tror det er enkelt for noen som aldri har tvilt på kjønnet sitt og alltid følt seg komfortabel i den kroppen man er født i, å mene at transpersoner legger for mye identitetsfølelse i kjønn. Når innsiden stemmer overens med utsiden er det lett å tenke at kjønn ikke egentlig er så viktig. Men når innsiden og utsiden ikke "matcher" blir jo kjønn automatisk viktig, nettopp fordi det føles "feil".

Usikker på om dette var svar på spørsmålet ditt? Det er jo et veldig stort tema, da.

Kjempebra svar! En fantastisk motvekt er du til alle transfobene her inne. Jeg ser mange her inne hetser transpersoner helt åpenlyst og det skrives mye hatefult som ikke modereres vekk. Håper flere tar et oppgjør snart så det skjer en endring.

Endret av AlisonDiLaurentis
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke helt hyllesten av transpersoner, og at det politisk korrekte er å hylle dette fenomenet. Misforstå meg rett, jeg har ingenting i mot transpersoner, absolutt ingenting. Men jeg er feminist, og stor forkjemper for retten til å være seg selv rett og slett, og har fått for meg at det er her "'problemet" ligger. 

Min tanke er at vi alle er født som et biologisk kjønn, og det er en del som følger med dette (fysiske ulikheter spesielt selvsagt), men at svært mange av de typiske ulikhetene mellom kjønnene i stor grad er konstruert av samfunnet rundt oss. 

Det her forstår jeg ikke. Du er imot hyllest til transpersoner, du er for hyllest til kvinner. Du er veldig for retten til å være seg selv, men du mener at transpersoner burde følge konvensjoner, normer og regler som er pålagt kjønnene.

Jeg kan ikke se dette som annet enn (egoistisk) hykleri.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til transpersoner i debatter. Jeg er også feminist, men kjente at dette var et tema jeg visste veldig lite om. Da tenker jeg det er greit å ta baksetet og opplyse seg selv. Og hva er bedre enn de med levd erfaring?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de jeg kjenner som skiftet kjønn var tenåring på åttitallet, en tid hvor kjønnsskifte var ekstremt sjeldent og til og med homofili var noe mange ikke turte å si høyt en gang. Personen var så glad for moten på åttitallet, gutter kunne ha langt hår med permanent, bruke glitter og høye sko. Hun har fortalt at hun allerede da visste at hun egentlig var kvinne, hun visste allerede da at hun ville skifte kjønn, men det var liksom ikke noe som eksisterte som en mulighet. Ikke før vi kom inn på 2010-tallet bestemte hun seg for å ta det endelige steget mot å bli kvinne. Hun hadde altså tenkt på dette i over tredve år før hun tok steget. 

Denne personen hadde/har mange venner, bra jobb, var med som pådriver til et kulturelt miljø (som ikke hadde noe med LHBTQ-miljøet å gjøre), og hadde ikke store problemer med seg selv, foruten med de utfordringene det skapte å være fanget i feil kjønn. Jeg vet hun tydde litt for mye til alkohol i perioden rett før hun bestemte seg, men så tok hun valget og da forsvant jo depresjonen forbundet med å være i feil kropp helt. Hun føler seg endelig som seg selv. 

Jeg tenker, når man er så godt voksen, har hatt så lang tid på å tenke over saken, da er det ikke bare noe vissvass. Og hadde hun fått bli kvinne i en tidligere alder så hadde hun fått slippe unna mange år med vonde tanker og følelser med det å føle seg fanget i feil kropp. Hun hadde også blitt mer kvinnelig om hun hadde startet tidligere. Men det skal faktisk sies at hun ser flott ut slik hun er nå, det tok tid i overgangen, men nå ser hun ut som en ordentlug kvinne. 

Jeg heier på de som virkelig føler seg som et annet kjønn! Jeg er selv bifil ogbare det å få lov til å stå fram som det gjorde at jeg hadde det mye bedre med meg selv i forhold til akkurat det. 

Jeg vil være med på den "biologiske kvinne"-kampen når det gjelder transkvinner i idrett blant annet, og jeg synes vi skal diskutere løsninger med offentlige garderober og lignende så ingen kjønn eller mennesker føler seg presset eller overkjørt. Og jeg ønsker at barn med slike tendenser skal få ordentlig kyndig oppfølgning.

Men ellers? Jeg støtter alle transer, jeg vet godt hvordan det føles å være noe annet enn det samfunnet/foreldre ville fortelle meg at jeg skulle være, jeg vet godt hvordan det er å bære den jeg er under huden i skjul. Jeg støtter alle som vil være seg selv så lenge kardemommeloven og norges lover blir fulgt egentlig! Alle mennesker burde ha rett til å være fri i seg selv!

Anonymkode: 7e280...657

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrebukken skrev (14 timer siden):

Det her forstår jeg ikke. Du er imot hyllest til transpersoner, du er for hyllest til kvinner. Du er veldig for retten til å være seg selv, men du mener at transpersoner burde følge konvensjoner, normer og regler som er pålagt kjønnene.

Jeg kan ikke se dette som annet enn (egoistisk) hykleri.

Det er veldig sent, så tar meg ikke tid til å svare mer utfyllende på alle innlegg akkurat nå, men må bare kommentere denne - 

Sliter du litt med leseforståelsen? Jeg ønsker at transpersoner ikke skal føle at de må følge konvensjoner, normer og regler pålagt kjønnene. Jeg tror og mener at dersom det hadde vært færre konvensjoner, normer og regler pålagt kjønnene, så hadde man ikke knyttet like mye av sin identitet til kjønnet sitt, og hadde (sannsynligvis) ikke følt på at man egentlig burde vært det motsatte kjønnet. Da hadde kjønn vært en biologisk forskjell, uten å behøve å påvirke deg og ditt liv i særlig grad utover det. Synes ikke det var særlig dårlig forklart i HI, men.. 

TS

Anonymkode: e797d...f46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er veldig sent, så tar meg ikke tid til å svare mer utfyllende på alle innlegg akkurat nå, men må bare kommentere denne - 

Sliter du litt med leseforståelsen? Jeg ønsker at transpersoner ikke skal føle at de må følge konvensjoner, normer og regler pålagt kjønnene. Jeg tror og mener at dersom det hadde vært færre konvensjoner, normer og regler pålagt kjønnene, så hadde man ikke knyttet like mye av sin identitet til kjønnet sitt, og hadde (sannsynligvis) ikke følt på at man egentlig burde vært det motsatte kjønnet. Da hadde kjønn vært en biologisk forskjell, uten å behøve å påvirke deg og ditt liv i særlig grad utover det. Synes ikke det var særlig dårlig forklart i HI, men.. 

TS

Anonymkode: e797d...f46

Ikke meg du svarer, men: jeg tror veldig mye i samfunnet ville vært bedre dersom kjønn var mindre viktig og kjønnsrollene færre/mindre fremtredende. Men jeg tror ikke konseptet kjønn hadde forsvunnet av den grunn. Det er forskjeller på kvinner og menns hjerner, og siden man ser at hjernen til en transperson har mer til felles med opplevd kjønn enn "biologisk kjønn" tror jeg ikke at det å fjerne kjønnsrollene ville fikset alle problemer knyttet til kjønn og kjønnsidentitet.
Isåfall skulle man trodd at de nordiske landene, hvor likestillingen står sterkt og kjønnsrollene er mindre fremtredende enn de fleste andre steder, skulle hatt betraktelig færre transpersoner enn et land som f.eks. USA hvor likestillingen er svakere og de tradisjonelle kjønnsrollene står sterkere. Såvidt jeg vet finnes det ingenting som tilsier at så er tilfelle.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Homse" er ikke et skjellsord.

Du sier det.

Anonymkode: 17bd0...a12

Jeg opplyste om hva de korrekte ordene er. Du står selvsagt fritt til å bruke andre ord, men da vet du i alle fall at du risikerer å såre dem du omtaler. Det handler om ordenes historiske konnotasjoner.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg er overrasket over at du fremmer slike syn når du erklærer deg som en tolerant person som vil at alle skal være seg selv.

Og det at du sier transpersoner vil hylles - det er den typen retorikk som brukes av alle typer haters. Homofile vil hylles, kvinner vil hylles osv. med en gang noen er ute for å skape oppmerksomhet om saken sin og søke aksept. Ser du ikke dette?

Videre argumenterer du for at fysiske kjønnskarakteristiska/kjønnsorgan/type pupper skal være irrelevante hvis samfunnet aksepterer at hvem som helst uttrykker seg som det kjønnet de vil. Men folk flest forbinder jo i aller høyeste grad sine kjønnsorgan/pupper med det kjønnet de er, og andres kjønn. Det er veldig merkelig å si at det skal da plutselig ikke transpersoner få lov til? Der hele problemet ligger i at de føler de er feil kjønn? Det er jo ikke det minste logisk. 

Og hvis du er for at alt skal være akseptert, hvorfor plager dette deg? Kan du ikke akseptere at noen ønsker å ha andre kjønnsorgan/pupper? Det er jo tross alt en voldsomt lang, omfattende og grundig prosess som ingen tar lett på, slik du later til å tro. 

Til sist vil jeg si at det fins også transpersoner som ikke ønsker å endre kjønnsorgan/pupper, fordi for dem er de andre kjønnsuttrykkene viktigere. Det er ikke kun ett valg som er riktig her, folk må selv få kjenne på hva som er rett for dem. Jeg fatter ikke at du ikke kan forstå det? 

Anonymkode: 09996...9cb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har gått glipp av at det ikke bare handler om det som er mellom bena, men om kjønnsidentitet i tillegg.

Anonymkode: 7109a...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymus Notarius

Jeg tenker likt som TS om dette temaet. For meg er kjønn noe som sitter mellom beina, og så er resten opp til en selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker likt som TS om dette temaet. For meg er kjønn noe som sitter mellom beina, og så er resten opp til en selv. 

Forskningen er uenig med dere, da. Hvis kjønn kun sitter mellom beina er det jo rart at transpersoners hjerner har mer til felles med opplevd kjønn enn biologisk kjønn?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
venus24 skrev (Akkurat nå):

Forskningen er uenig med dere, da. Hvis kjønn kun sitter mellom beina er det jo rart at transpersoners hjerner har mer til felles med opplevd kjønn enn biologisk kjønn?

Forskning er ikke uenig i at kjønn er noe som sitter mellom beina. Eller kjønnskromosomer, mer nøyaktig (som vanligvis fører til at man får enten innover- eller utovertiss). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden):

Forskning er ikke uenig i at kjønn er noe som sitter mellom beina. Eller kjønnskromosomer, mer nøyaktig (som vanligvis fører til at man får enten innover- eller utovertiss). 

Forskning er uenig i at kjønn utelukkende er noe som sitter mellom beina. I denne artikkelen kan du lese litt om hva moderne biologi mener om kjønn og hvorfor tokjønnsmodellen er utdatert: link
Dette er jo et enormt stort tema, og forskningsfeltet er så uendelig kompleks at det er vanskelig å diskutere biologien i det. Men at det å være trans er reelt er det ingen tvil om, verken i biologien, medisinen eller psykologien.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...