AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #1 Del Skrevet 4. juni 2021 Mine barn har kjørt moped og lett MC og vi bor på bygda. De blir stoppet hele tiden og må på visning for de latterligste ting. I min sønn sitt tilfelle har han blitt stoppet 14!!! ganger siste året. 2 ganger har han blitt sendt å visning. Og dette gjelder alle kompisene hans. Ikke fordi det har vært noe galt. Men politimannen (som regel ung med bakgrunn fra studie) uten peiling er usikker og sender dem på visning. Det koster 700kr hver gang og man må ta seg fri fra skole og jobb for å møte opp på trafikkstasjonen 1 time unna. Om han møter politiet på kveldstid snur de og stopper han i rutinekontroller, om han er på skolen kommer politi eller biltilsyn på skolen og sjekker alle 2 hjulinger og kaller dem inn. Om han sitter med en kamerat på en bensinstasjon og politiet kommer forbi blir de rutine undersøkt. Og dette skjer hele tiden. INGEN voksne hadde godtatt dette. Men en 16åring tror det er normalt. Jeg må nesten le når ungdommen fra Oslo øst føler seg trakassert og utsatt. Flytt til bygda og kjør moped og det er åpen jakt på deg. Nå har biltilsynet begynt å gå etter sparkesykler, kontrollerer og beslaglegger sykler til 10-15000 kr for ett eller annet. Dette har vært normalen i grisgrendte strøk siden 70 tallet. https://www.aftenposten.no/oslo/i/kRlBPB/3000-kroner-i-bot-for-passasjer-paa-elsparkesykkel https://www.ao.no/her-tar-de-ulovlige-elsparkesyklister-behov-for-en-kontroll/s/5-128-109853 Velkommen etter. Anonymkode: 51b2e...242 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #2 Del Skrevet 4. juni 2021 Dette er ikke tilfelle i «min bygd». Der var politiet sjeldent på kontroll. Husker det var mye fyllekjøring og bilulykker som aldri ble oppdaget/meldt inn til politiet. Foreldre dekket over for de 18-årige guttene som kjørte i fylla og kræsjet bilen. Vet ikke hva du mener med «visning»? Er det en slags kontroll av kjøretøyet? Anonymkode: 39efc...223 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #3 Del Skrevet 4. juni 2021 Jøss, har dere politi i bygda? Her er nærmeste politi en time og en fergetur unna. Fritt fram, med andre ord. Anonymkode: 1e633...ccc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #4 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vet ikke hva du mener med «visning»? Er det en slags kontroll av kjøretøyet? At man må vise kjøretøyet på biltilsynet, så sjekker de diverse ting. Typisk om den er trimmet, i dette tilfellet. Anonymkode: 34b6f...f3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 4. juni 2021 #5 Del Skrevet 4. juni 2021 Hvor bor du, TS? Her har også alle guttene (og mange av jentene) moped eller lettsykkel, men jeg har ikke hørt om noen som blir stoppet i det hele tatt, langt mindre at de må vise sykkelen. Jeg kan jo skjønne det dersom de har en sykkel som lager veldig mye lyd , eller som av andre grunner ser trimmet ut, men utover det er det da ingen grunn til å bli stoppet. Junior her har hatt sykkel i snart 2 år og har aldri blitt stoppet eller vist sykkelen og det har ingen av kompisene hans opplevd heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Del Skrevet 4. juni 2021 Angelheart2 skrev (23 minutter siden): Hvor bor du, TS? Her har også alle guttene (og mange av jentene) moped eller lettsykkel, men jeg har ikke hørt om noen som blir stoppet i det hele tatt, langt mindre at de må vise sykkelen. Jeg kan jo skjønne det dersom de har en sykkel som lager veldig mye lyd , eller som av andre grunner ser trimmet ut, men utover det er det da ingen grunn til å bli stoppet. Junior her har hatt sykkel i snart 2 år og har aldri blitt stoppet eller vist sykkelen og det har ingen av kompisene hans opplevd heller. Romerike Anonymkode: 51b2e...242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Del Skrevet 4. juni 2021 Samme her.. politet bruker store resurser på å gå etter ungdommer/unge voksne som gjør minimalt galt, men ikke etter grov vold ol. Anonymkode: 99f98...8e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): At man må vise kjøretøyet på biltilsynet, så sjekker de diverse ting. Typisk om den er trimmet, i dette tilfellet. Anonymkode: 34b6f...f3e Trimmet, eksos, størrelse på speil, godkjente bremsehendler, avstand mellom blinklys, plassering av speil, lengde på bakskjerm, bredde på dekk. Eller bare generelt uskikker. Med 25 MC merker som alle har 3-4 modeller så blir det umulig for en ufaglært å vite alt. Og så sender politiet sykkelen til full visning for sikkerhets skyld. Ingen voksen dame vil bli sendt på visning med sin audi fordi politiet ikke finner audi logo på vinterdekk felgene hun kjøpte på mekonomen. Hun trenger ikke kontakte forhandler, finne godkjenningsbevis for at felgene er godkjent på for hennes bil hos fabrikant. Men når Yamaha leverer sine 125 sykler med forskjellig eksosanlegg, Hvor det står noe annet enn yamaha. da er det nettopp det 16åringen må gjøre. Finne godkjenningsbevis , bestille visning, få det inn i vognkortet og betale gebyr. Og for all del. Ta frem mobiltelefon og film biltilsynet når de kontrollerer. Hvis ikke dukker det opp ting som ikke stemmer. Eks at sykkelen har ditt og datt som ikke stemmer. Beviset faller på 16 åringen. Har nettopp fått strøket 2 feilrapporteringer pga av bildebvis fra kontrollplassen. Det er helt utrolig at de kan holde på sånn bare fordi de er tenåringer. Ingen voksne ville latt seg herse med på den måten. Anonymkode: 51b2e...242 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #9 Del Skrevet 5. juni 2021 Bor på bygda, "nærpolitireformen" la ned lensmannskontoret, nærmeste politi er 1t unna. Null kontroller her. Drt er noen gretne, gamle damer som liker å ringe inn ungdommens mopedkjøring. Men de forsvinner jo lett på en time... Anonymkode: 75411...206 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #10 Del Skrevet 5. juni 2021 I den bygda jeg komme fra, som ligger oppå fjellet på Østlandet, er det null politi. De holder til 30 min unna i et større tettsted lenge ned i dalen. Anonymkode: c34b8...c84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #11 Del Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 2.04): I den bygda jeg komme fra, som ligger oppå fjellet på Østlandet, er det null politi. De holder til 30 min unna i et større tettsted lenge ned i dalen. Anonymkode: c34b8...c84 Vedder på at jeg bor på det tettstedet. Her er det kontroller hele tiden! Anonymkode: 11477...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #12 Del Skrevet 21. juni 2021 Huff, skulle ønske det var litt mer slike kontroller her. Her suser ungdom rundt på trimma mopeder uten lydpotte, og kontroller er sjeldne og godt annonsert. Anonymkode: 81a78...3b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå