Artemisia Skrevet 5. juni 2021 #221 Del Skrevet 5. juni 2021 Katten.2.0 skrev (15 minutter siden): Nei. Jeg foretrekker å vite nøyaktig hva du spør om når jeg skal svare, og siden jeg ikke er så dypt inni dette temaet er diverse forkortelser og ord jeg ikke kjenner betydningen av. Da er det mest redelige at jeg spør før jeg svarer, slik at svaret jeg gir faktisk reflekterer min genuine mening. Jeg tenker at om en person har gjennomgått såpass drastisk inngrep at det ikke er mulig å skille vedkommende fra en biologisk kvinne, så er det vanskelig å hindre vedkommende i å benytte seg av kvinnegarderober. Siden vi ikke har et tankepoliti, er det vanskelig å vite om vedkommende får nytelse av å se andre nakne kvinner - slik som f.eks. lesbiske kan ha. Dermed vil det være basert på handlingene til vedkommende. Om en person ser 100% ut som, og oppfører seg 100% som en heterofil kvinne, ville du fortsatt vært ukomfortabel i garderobe med vedkommende om personen var født mann? Du kan skrive en bok hvis du ønsker. Spørsmålet er det samme. Hvordan har du tenkt å juridisk og praktisk skille mellom ts og tv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 5. juni 2021 #222 Del Skrevet 5. juni 2021 1 minutt siden, Artemisia said: Du kan skrive en bok hvis du ønsker. Spørsmålet er det samme. Hvordan har du tenkt å juridisk og praktisk skille mellom ts og tv? Hvorfor så utrolig spydig i dine svar? Om du har fått med deg mine svar i tråden, har jeg skrevet at problemstillingen er ny for samfunnet - som er lagt opp til kun to kjønn - og at det ikke eksisterer en enkel løsning for disse problemene: "Det er jo ikke tvil om at transpersoner har havnet utenfor samfunnet, er forferdelig utsatt for seksuelle overgrep, diskrimering osv. Dog kan man ikke ta en quick fix med å redusere kvinners rettigheter og trygghet. Dette er en ny problemstilling, og samfunnets struktur trenger tid til å tilpasse seg på en måte som ivaretar alle sammen." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 5. juni 2021 #223 Del Skrevet 5. juni 2021 Katten.2.0 skrev (6 minutter siden): Nå legger du fryktelig mange meninger til meg. Om en person ser ut som en kvinne, oppfører seg som en kvinne - at du på intet vis kan skille det fra biologiske kvinner - så er det vanskelig å både reagere samt håndtere et skille. Tro meg. Det er ingen misforståelser mellom deg og meg. Jeg vet nøyaktig hva det er du ønsker at kvinner og jenter skal måtte tåle fra menn. Du er veldig tydelig i at du mener menn må få bruke kvinner og kvinners rom. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 5. juni 2021 #224 Del Skrevet 5. juni 2021 Vil tro at en garderobe nr 3 ville ha vært greit for alle parter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #225 Del Skrevet 6. juni 2021 Katten.2.0 skrev (10 minutter siden): Hvorfor så utrolig spydig i dine svar? Om du har fått med deg mine svar i tråden, har jeg skrevet at problemstillingen er ny for samfunnet - som er lagt opp til kun to kjønn - og at det ikke eksisterer en enkel løsning for disse problemene: "Det er jo ikke tvil om at transpersoner har havnet utenfor samfunnet, er forferdelig utsatt for seksuelle overgrep, diskrimering osv. Dog kan man ikke ta en quick fix med å redusere kvinners rettigheter og trygghet. Dette er en ny problemstilling, og samfunnets struktur trenger tid til å tilpasse seg på en måte som ivaretar alle sammen." Det er heller ingen tvil om at psykisk syke mennesker er mere utsatt for seksuelle overgrep, diskriminering i arbeidsliv, hets og psykisk og fysisk vold enn psykiske friske mennesker. DET er en stor gruppe mennesker som lever med skam og lidelse. Hva med å ta dems problemer på alvor i samfunnet og tilpasse seg litt? Anonymkode: a71b6...123 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 6. juni 2021 #226 Del Skrevet 6. juni 2021 Katten.2.0 skrev (8 minutter siden): Hvorfor så utrolig spydig i dine svar? Om du har fått med deg mine svar i tråden, har jeg skrevet at problemstillingen er ny for samfunnet - som er lagt opp til kun to kjønn - og at det ikke eksisterer en enkel løsning for disse problemene: "Det er jo ikke tvil om at transpersoner har havnet utenfor samfunnet, er forferdelig utsatt for seksuelle overgrep, diskrimering osv. Dog kan man ikke ta en quick fix med å redusere kvinners rettigheter og trygghet. Dette er en ny problemstilling, og samfunnets struktur trenger tid til å tilpasse seg på en måte som ivaretar alle sammen." Jeg er ikke spydig. Du stilte meg et spørsmål. Jeg er en ærlig person og jeg ga deg et ærlig svar. Jeg stilte deg et enkelt spørsmål tilbake og du ønsker ikke å gi et ærlig svar tilbake. Det er fordi du synes ikke kvinner og jenter fortjener egne kvinnerom for å beskytte seg mot menn, men du er for feig til å si det direkte Du mener kvinners nakne kropper må være tilgjengelige for menn. Dette er ikke en komplisert sak. Kvinner og jenter er enten mennesker, eller ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 6. juni 2021 #227 Del Skrevet 6. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er heller ingen tvil om at psykisk syke mennesker er mere utsatt for seksuelle overgrep, diskriminering i arbeidsliv, hets og psykisk og fysisk vold enn psykiske friske mennesker. DET er en stor gruppe mennesker som lever med skam og lidelse. Hva med å ta dems problemer på alvor i samfunnet og tilpasse seg litt? Anonymkode: a71b6...123 Selvfølgelig. Men nå er vi i en annen tråd, og jeg er jevnlig i tråder relatert til mennesker som sliter og blir hetset av andre her inne. 1 minutt siden, Artemisia said: Jeg er ikke spydig. Du stilte meg et spørsmål. Jeg er en ærlig person og jeg ga deg et ærlig svar. Jeg stilte deg et enkelt spørsmål tilbake og du ønsker ikke å gi et ærlig svar tilbake. Det er fordi du synes ikke kvinner og jenter fortjener egne kvinnerom for å beskytte seg mot menn, men du er for feig til å si det direkte Du mener kvinners nakne kropper må være tilgjengelige for menn. Dette er ikke en komplisert sak. Kvinner og jenter er enten mennesker, eller ikke. Jeg gav deg et ærlig svar tilbake. Du kjører dog stråmannsargumentasjon på et heftig nivå kombinert med spydighet. Merkelig nok er jeg jo på din side, men du skal få seile båten din alene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #228 Del Skrevet 6. juni 2021 Nå handlet vel yråden i utgangspunktet om transkvinner i kvinnesport og ikke i garderoben. Jeg har ei venninne som skiftet kjønn etter pubertet (født gutt). Jeg har ingen problemer med å si henne, at hun er ei venninde eller se på henne som en av oss jentene. MEN da hun var fly forbanna fordi hun ikke fikk delta i kvinneklassen under et NM pga for høye testosteronnivåer, da klarte jeg ikke å være enig med henne. Hun er råsterk. Vi andre har ikke sjangs. Sporten vår er i utgangspunktet en hobby og en livvstil. Så i hverdagen er det ingen som reagerer på at hun er hun. Hun er inkludert, godt likt og får være seg selv. Men når hun plutselig skulle bytte fra herreklasse til kvinneklasse var det vanskelig for alle. Ingen ville såre henne, men ingen følte det var rettferdig at hun skulle få stille til start. Ikke bare hadde hun slått alle jentene ned i støvlene, men hun ligger ganske høyt oppe i resultatlistene til mennene også. Hun klarer ikke å forstå dette selv, men heldigvis krevde arrangøren test av nivåer. Hun ble dritsur. Og konkurrerer nå ikke. Hun er også åpenlys bitter ovenfor de som offentlig ikke støttet henne i prosessen. Anonymkode: 45d2d...743 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 6. juni 2021 #229 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå handlet vel yråden i utgangspunktet om transkvinner i kvinnesport og ikke i garderoben. Jeg har ei venninne som skiftet kjønn etter pubertet (født gutt). Jeg har ingen problemer med å si henne, at hun er ei venninde eller se på henne som en av oss jentene. MEN da hun var fly forbanna fordi hun ikke fikk delta i kvinneklassen under et NM pga for høye testosteronnivåer, da klarte jeg ikke å være enig med henne. Hun er råsterk. Vi andre har ikke sjangs. Sporten vår er i utgangspunktet en hobby og en livvstil. Så i hverdagen er det ingen som reagerer på at hun er hun. Hun er inkludert, godt likt og får være seg selv. Men når hun plutselig skulle bytte fra herreklasse til kvinneklasse var det vanskelig for alle. Ingen ville såre henne, men ingen følte det var rettferdig at hun skulle få stille til start. Ikke bare hadde hun slått alle jentene ned i støvlene, men hun ligger ganske høyt oppe i resultatlistene til mennene også. Hun klarer ikke å forstå dette selv, men heldigvis krevde arrangøren test av nivåer. Hun ble dritsur. Og konkurrerer nå ikke. Hun er også åpenlys bitter ovenfor de som offentlig ikke støttet henne i prosessen. Anonymkode: 45d2d...743 Enig i at hun ikke burde få konkurrere i kvinneklassen. I tillegg er det umulig å ha konkurranser på høyt nivå hvor ingen er misfornøyd med reglene eller hvordan de blir praktisert. Alle som konkurrerer på høyt nivå har høy vinnervilje og blir sure når de ikke får det som de ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 6. juni 2021 #230 Del Skrevet 6. juni 2021 Katten.2.0 skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig. Men nå er vi i en annen tråd, og jeg er jevnlig i tråder relatert til mennesker som sliter og blir hetset av andre her inne. Jeg gav deg et ærlig svar tilbake. Du kjører dog stråmannsargumentasjon på et heftig nivå kombinert med spydighet. Merkelig nok er jeg jo på din side, men du skal få seile båten din alene. Nei. Det enkle spørsmålet var hvordan har du tenkt å skille juridisk og praktisk mellom ts og tv slik at du kan få sluppet de "rette" mennene inn i kvinners rom (mot deres vilje). Jeg avventer ditt svar. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 6. juni 2021 #231 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå handlet vel yråden i utgangspunktet om transkvinner i kvinnesport og ikke i garderoben. Jeg har ei venninne som skiftet kjønn etter pubertet (født gutt). Jeg har ingen problemer med å si henne, at hun er ei venninde eller se på henne som en av oss jentene. MEN da hun var fly forbanna fordi hun ikke fikk delta i kvinneklassen under et NM pga for høye testosteronnivåer, da klarte jeg ikke å være enig med henne. Hun er råsterk. Vi andre har ikke sjangs. Sporten vår er i utgangspunktet en hobby og en livvstil. Så i hverdagen er det ingen som reagerer på at hun er hun. Hun er inkludert, godt likt og får være seg selv. Men når hun plutselig skulle bytte fra herreklasse til kvinneklasse var det vanskelig for alle. Ingen ville såre henne, men ingen følte det var rettferdig at hun skulle få stille til start. Ikke bare hadde hun slått alle jentene ned i støvlene, men hun ligger ganske høyt oppe i resultatlistene til mennene også. Hun klarer ikke å forstå dette selv, men heldigvis krevde arrangøren test av nivåer. Hun ble dritsur. Og konkurrerer nå ikke. Hun er også åpenlys bitter ovenfor de som offentlig ikke støttet henne i prosessen. Anonymkode: 45d2d...743 Dette er et godt eksempel på den selvberettigelsen disse mennene har. Han ble rasende over å bli nektet å jukse og ødelegge for jenter i idrett. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #232 Del Skrevet 6. juni 2021 7 hours ago, Nimbus2000 said: Det kommer i hvert fall til å være umulig å praktisere en regel hvor slike personer skal nektes tilgang til kvinnegarderober. I tillegg synes jeg det er vanskelig å si at man ikke diskriminerer transpersoner om de nektes tilgang til kvinnegarderoben selv om de både juridisk og fysisk på utsiden ser ut som kvinner. Man må generelt ha saklig grunn for å forskjellsbehandle folk. Har de tissemann skal de ikke i kvinnegarderoben. Anonymkode: da16f...2dd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #233 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har de tissemann skal de ikke i kvinnegarderoben. Anonymkode: da16f...2dd Så enkelt er det. Utovertiss=herregarderobe, innovertiss=damegarderobe. Anonymkode: 90a9e...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #234 Del Skrevet 6. juni 2021 Artemisia skrev (8 timer siden): La meg hjelpe deg med din tvil og filosofering angående om kvinner og jenter har rett til sikkerhet, privatliv og menneskelige verdighet: Ingen menn i kvinners rom. Punktum. Kvinner og jenter sier NEI. De som er ferdig med operasjoner, så de har både pupper og innovertiss, de skal gå i herregarderoben? Jeg er en heterofil kvinne(nekter å omtale meg som ciskvinne) og for meg må gjerne de som er ferdig operert være i damegarderoben. Så kanskje du ikke skal svare for ALLE kvinner? De som bare føler seg som kvinner, men som fysisk er menn, de får gå i herregarderoben. Og det går selvsagt begge veier, er sikkert mange menn som ikke er komfortable med damer i herregarderoben også... Anonymkode: 90a9e...052 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #235 Del Skrevet 6. juni 2021 Artemisia skrev (8 timer siden): Nei. Det enkle spørsmålet var hvordan har du tenkt å skille juridisk og praktisk mellom ts og tv slik at du kan få sluppet de "rette" mennene inn i kvinners rom (mot deres vilje). Jeg avventer ditt svar. Praktisk er det da enkelt, har du penis går du i herregarderoben. Uansett om du føler deg aldri så mye som en kvinne. Anonymkode: 90a9e...052 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #236 Del Skrevet 6. juni 2021 Hannah80 skrev (10 timer siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/eg-far-aldri-vere-noko-meir-enn-trans-det-er-det-folk-ser/o/5-95-177516 Det er selvfølgelig vondt å høre om mennesker som har det vondt, men det gjør det ikke OK å la det gå ut over kvinner. Man må finne andre løsninger. Jeg syntes også dette sitatet var avslørende: "Det er vel få som kjenner meir på utsjåandefokuset enn det transfolk gjer." Nei vel, nei, hva med kvinner? Det er ikke en akkurat ukjent problemstilling at kvinner er utsatt for ekstremt utseendefokus og press fra tidlig alder. Hvis man påstår at man er kvinne, bør man i hvert fall sette seg inn i kvinnehistorien og feministiske problemstillinger. Men siden det meste av det fram til nå tar utgangspunkt i den kroppslige erfaringen av å være en kvinne i en verden som har mannen som standar, er det kanskje sett på som irrelevant og gammeldags? Hannah80 skrev (9 timer siden): Vil tro at en garderobe nr 3 ville ha vært greit for alle parter. Det skulle man tro, men da blir man behandlet som trans og ikke mann/kvinne, og det er diskriminerende. Poenget til disse aktivistene er jo at det ikke er noen forskjell på en transmann og en mann og en transkvinne og en kvinne, at det er akkurat det samme. Og det er det jeg i hvertfall reagerer på. Folk må være som de vil, men da må man stå for den man faktisk er. Er man født i en mannlig kropp, men ønsker å fremstå som en kvinne, kjør på, men da er man faktisk noe annet enn de som er født i en kvinnekropp. De to er ikke det samme. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå handlet vel yråden i utgangspunktet om transkvinner i kvinnesport og ikke i garderoben. Jeg har ei venninne som skiftet kjønn etter pubertet (født gutt). Jeg har ingen problemer med å si henne, at hun er ei venninde eller se på henne som en av oss jentene. MEN da hun var fly forbanna fordi hun ikke fikk delta i kvinneklassen under et NM pga for høye testosteronnivåer, da klarte jeg ikke å være enig med henne. Hun er råsterk. Vi andre har ikke sjangs. Sporten vår er i utgangspunktet en hobby og en livvstil. Så i hverdagen er det ingen som reagerer på at hun er hun. Hun er inkludert, godt likt og får være seg selv. Men når hun plutselig skulle bytte fra herreklasse til kvinneklasse var det vanskelig for alle. Ingen ville såre henne, men ingen følte det var rettferdig at hun skulle få stille til start. Ikke bare hadde hun slått alle jentene ned i støvlene, men hun ligger ganske høyt oppe i resultatlistene til mennene også. Hun klarer ikke å forstå dette selv, men heldigvis krevde arrangøren test av nivåer. Hun ble dritsur. Og konkurrerer nå ikke. Hun er også åpenlys bitter ovenfor de som offentlig ikke støttet henne i prosessen. Anonymkode: 45d2d...743 Dette illustrerer godt det jeg stusser mest over ved transbevegelsen. Man påstår at man er ett kjønn og lever som det på de fleste områder, men så viser det seg at det på noen områder ikke er mulig å bytte kjønn. Kroppen kommer i to varianter (med noen ekstremt få unntak), det er dette som er mann og kvinne. Hvordan man tenker, føler og oppfører seg har ingenting med kjønn å gjøre. Kjønnsidentitet er en konstruksjon basert på steriotypiske måter å være på som har vært tvunget på individer med enten herrekropp eller kvinnekropp gjennom historien. Menn kan oppføre seg stereotypisk "kvinnelig" - fram til et punkt, og det punktet er alt som har med kropp å gjøre. De er sterkere fysisk, løper fortere, de har mannlige kjønnsorganer, dvs er de som befrukter. Kvinner er mindre fysisk, svakere enn menn (men tåler f.eks. smerte bedre), menstruerer og er de som bærer fram barn. Når det kommer til disse ekstremt sentrale punktene for hva kjønn er, kan man rett og slett ikke forandre på det. Det er ikke en følelse. For meg handler dette om at kjønn kun går på kropp og at kjønnsidentitet er en moderne måte å si "sånn er menn" og "sånn er kvinner" på. Men dette er konstruksjoner. Ser man på hvordan menn og kvinner var forventet å være for 100 år siden, for 200 år siden, for 1000 år siden, ser man at det er stor forskjell på hva som ble forventet/påtvunget individer pga den kroppen de hadde, og at det er forskjell fra hvordan det er i dag. I stedet for å forandre på kroppene sine, som er en fysisk realitet, burde man se på hvorfor så mange unge mennesker føler at det er noe feil med kroppen sin, føler at de ikke er kjønnet de er født som. Man bør ta utgangspunkt i den fysiske virkeligheten, ikke vage følelser og fornemmelser. I stedet tar man utgangspunkt i stereotyper og kjønnsrollemønster og setter alt i bokser. Det er ekstremt bakstreversk og gammeldags, og er med på å gjøre kjønnsrollene trangere. For å ta et veldig enkelt eksempel: Rosa er jentefarge fordi samfunnet har bestemt det, ikke fordi man er jente fordi man liker rosa. For 100 år siden var rosa sett på som guttefarge og blå som jentefarge. Disse tingene forandrer seg hele tiden, kjønnsnormer og -forventninger forandrer seg hele tiden. Det som ikke forandrer seg: den biologiske virkeligheten. La kropp være kropp og kjønn være kjønn, og la folk få være som de vil ellers. Hvorfor ikke bare akseptere at noen menn liker å sminke seg og gå i kjole uten at det betyr at de er kvinner? Eller at noen kvinner ikke sminker seg og ikke går i kjole, uten at det betyr at de er menn? Man tar det som i utgangspunktet er biologiske kategorier og prøver å gjøre det til noe annet. Det er ekstremt problematisk, særlig når det kommer til kvinner, fordi kvinner oppgjennom hele historien, og mange steder fremdeles i dag, blir behandlet som mindreverdige, blir diskriminert, blir kontrollert av familien og/eller samfunnet på grunn av kroppene våre. Og hvis man forandrer på hva det vil si å være kvinne, mister man muligheten til å snakke om disse tingene fordi kvinne i ordets egentlige betydning da ikke lenger eksisterer. Man ser hvor absurd dette er når man f.eks. ser hvordan Rachel Dolezal (med rette) blir latterliggjort fordi hun føler seg som svart. Hvorfor kan man ikke føle seg som en med en annen hudfarge, hvis man kan føle seg som et annet kjønn? Det er fullt mulig å forandre hudfarge og dermed framstå som mørkere, så det blir akkurat det samme som å forandre ytre kjønnskjenntegn for å fremstå som mer mannlig/kvinnelig. Men av en eller annen grunn er det ene greit og det andre ikke. Eller hva med Stefonknee Wolscht som lever som en seks år gammel jente? Hva om han plutselig forlanger å få begynne på skolen sammen med de andre seksåringene? Fordi han føler seg som en seksåring? Det er akkurat det samme som at en mann føler seg som en kvinne eller en kvinne føler seg som en mann. Og allikevel forventes vi å godta det ene, mens det andre blir sett på som latterlig. Anonymkode: 3b579...8cf 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #237 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller hva med Stefonknee Wolscht som lever som en seks år gammel jente? Hva om han plutselig forlanger å få begynne på skolen sammen med de andre seksåringene? Fordi han føler seg som en seksåring? Det er akkurat det samme som at en mann føler seg som en kvinne eller en kvinne føler seg som en mann. Og allikevel forventes vi å godta det ene, mens det andre blir sett på som latterlig. Anonymkode: 3b579...8cf Jeg siterer meg selv her, men ville utbrodere dette med alder f.eks. Det finnes mange "argumenter" for at alder er mer enn det vi har lært og dermed burde bestemmes av den enkelte: - Mange har en "biologisk" alder som er eldre eller yngre enn deres kalender-alder skulle tilsi pga livsstil, dette viser at alder ikke er så rett fram som et fødselstall - Noen "bærer" alderen godt, sier vi, men kanskje de rett og slett ER yngre enn fødselsåret skulle tilsi - Noen har den sjeldne sykdommen Progeria som gjør at de eldes raskere. Alder opptrer dermed ulikt i ulike individer, og det er ingen grunn til at dette ikke gjelder i mindre ekstreme tilfeller også - Noen dør tidlig, andre sent, og det ligger ofte i familien. Men kanskje er det sånn at de som dør når de er 70 egentlig er 90 år da, men at samfunnet er så opphengt i fødselsdato at vi ikke ser dette - Mange føler seg som en annen alder enn de er og føler at de har mer til felles med andre aldersgrupper, hvordan kan vi fortelle noen andre at det de føler om seg selv er feil? - Å vite folks nøyaktige alder er et moderne fenomen som ikke var vanlig før nylig. Før visste man ikke nøyaktig fødselsdato eller år, så dette er noe det moderne samfunnet har funnet på. I Jeger/Sanker-samfunn er ikke alder noe de forholder seg til. Alder slik vi har det er dermed unaturlig. - Menneskelige utviklingstrinn, hvor man har noen stadier man skal gjennom, inntreffer ulikt fra person til person. F.eks. vil det skille nesten 10 år mellom de som kommer i puberteten tidlig og sent. Vi har også konseptet "late bloomer", men kanskje de ikke er sent utviklet for alderen, men rett og slett er yngre enn de andre som er født samme årstall som dem. Det samme gjelder de som blir holdt tilbake et år i barnehagen fordi de er "for umodne" for å begynne på skolen. Dette er ekstremt belastende å si om noen, kanskje de rett og slett bare ER yngre enn andre født samme år som dem. - Vi vet også at tid i seg selv er relativt, tiden går saktere i verdensrommet enn på jorda, og vi eldes dermed raskere på jorda enn om vi befant oss i verdensrommet. Dette underbygger påstanden om at alder ikke er noe bestemt, men fleksibelt, og at tid er en dårlig måte å bestemme individers alder på. Og sånn kan man holde på. Anonymkode: 3b579...8cf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #238 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er selvfølgelig vondt å høre om mennesker som har det vondt, men det gjør det ikke OK å la det gå ut over kvinner. Man må finne andre løsninger. Jeg syntes også dette sitatet var avslørende: "Det er vel få som kjenner meir på utsjåandefokuset enn det transfolk gjer." Nei vel, nei, hva med kvinner? Det er ikke en akkurat ukjent problemstilling at kvinner er utsatt for ekstremt utseendefokus og press fra tidlig alder. Hvis man påstår at man er kvinne, bør man i hvert fall sette seg inn i kvinnehistorien og feministiske problemstillinger. Men siden det meste av det fram til nå tar utgangspunkt i den kroppslige erfaringen av å være en kvinne i en verden som har mannen som standar, er det kanskje sett på som irrelevant og gammeldags? Anonymkode: 3b579...8cf Her plukket du ut en setning og tok fra den konteksten. Konteksten er: Ingen journalistar ringjer Emma Ellingsen for å spørje om kor ho tissar, eller om ho ikkje fryktar at ho kan kome til å skremme vatnet av cis-kvinner om ho ein dag dukkar opp i ein garderobe. «Ho ser jo HEILT ut som ei jente», seier dei. Men, Karoline, det gjer ikkje du. Det er vel få som kjenner meir på utsjåandefokuset enn det transfolk gjer. Utsjånaden blir den historia ein skal forsøkje å fortelje til andre, narrativet folk skal tru på. Åpenbart skjønner Karoline i artikkelen at de som er født kvinner også opplever utseendefokus. Vedkommende er ikke tilbakestående. Men som transperson så blir man bedømt etter hvor mye man ligner på en kvinne. Karolines leserinnlegg handler stort sett om det samme som det du skriver i ditt innlegg. Ikke alle kvinner går i rosa og høye heler. Det Karoline ønsker er å slippe å operere seg mer feminine trekk, gå i kjole og fake lys stemme for å kunne hente en pakke uten å høre at hun ser for maskulin ut til å være Karoline. Anonymkode: 26e60...183 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 6. juni 2021 #239 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Her plukket du ut en setning og tok fra den konteksten. Konteksten er: Ingen journalistar ringjer Emma Ellingsen for å spørje om kor ho tissar, eller om ho ikkje fryktar at ho kan kome til å skremme vatnet av cis-kvinner om ho ein dag dukkar opp i ein garderobe. «Ho ser jo HEILT ut som ei jente», seier dei. Men, Karoline, det gjer ikkje du. Det er vel få som kjenner meir på utsjåandefokuset enn det transfolk gjer. Utsjånaden blir den historia ein skal forsøkje å fortelje til andre, narrativet folk skal tru på. Åpenbart skjønner Karoline i artikkelen at de som er født kvinner også opplever utseendefokus. Vedkommende er ikke tilbakestående. Men som transperson så blir man bedømt etter hvor mye man ligner på en kvinne. Karolines leserinnlegg handler stort sett om det samme som det du skriver i ditt innlegg. Ikke alle kvinner går i rosa og høye heler. Det Karoline ønsker er å slippe å operere seg mer feminine trekk, gå i kjole og fake lys stemme for å kunne hente en pakke uten å høre at hun ser for maskulin ut til å være Karoline. Anonymkode: 26e60...183 Men det skjer jo med biologisk fødte kvinner også, der er det ikke noen som snakker om å operere seg mere feminin. De som opererer seg plastisk av oss kvinner er de som er feminine og "pene" fra før, ikke de andre. Min kusine ser ut som både mann og kvinne, det er mange som kommenterer det til tross for at hun nermere seg 60 år og alltid har sett slik ut. Hun er født med usikkert kjønn og levde med det noen år før det ble bestemt at det skulle være en jente. Det var foreldrene som valgte kjønnet. Så, jeg er ganske sikker på at kjønn og det å leve med sitt kjønn er noe mange strever med men de aller aller fleste tar ett oppgjør og bestemmer seg for å leve med det fordi det er slik. På ungdomsskolen var vi flere jenter som mente det hadde vert kulere å være gutt og snakket om at vi skulle ønske vi var det. Vel, det døde jo ut og vi lever greitt med å være kvinner i dag alle sammen. Den gangen var ikke operasjoner og hormoner en mulighet, hva om det hadde vert det og hva om det dengang fantes en organisasjon som kom og sa "følg oss og bytt".... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 6. juni 2021 #240 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her plukket du ut en setning og tok fra den konteksten. Konteksten er: Ingen journalistar ringjer Emma Ellingsen for å spørje om kor ho tissar, eller om ho ikkje fryktar at ho kan kome til å skremme vatnet av cis-kvinner om ho ein dag dukkar opp i ein garderobe. «Ho ser jo HEILT ut som ei jente», seier dei. Men, Karoline, det gjer ikkje du. Det er vel få som kjenner meir på utsjåandefokuset enn det transfolk gjer. Utsjånaden blir den historia ein skal forsøkje å fortelje til andre, narrativet folk skal tru på. Åpenbart skjønner Karoline i artikkelen at de som er født kvinner også opplever utseendefokus. Vedkommende er ikke tilbakestående. Men som transperson så blir man bedømt etter hvor mye man ligner på en kvinne. Karolines leserinnlegg handler stort sett om det samme som det du skriver i ditt innlegg. Ikke alle kvinner går i rosa og høye heler. Det Karoline ønsker er å slippe å operere seg mer feminine trekk, gå i kjole og fake lys stemme for å kunne hente en pakke uten å høre at hun ser for maskulin ut til å være Karoline. Anonymkode: 26e60...183 Ikke noe av dette har noe med kvinner å gjøre. Ikke noe av dette er noe grunnlag for at menn skal delta i kvinneidrett eller bruke kvinnerom, det være seg garderober, krisesentre, kvinnefengsel eller kvinnegrupper. Karoline og andre menn står fritt til å leve som de ønsker og gjøre det som er best for dem, men kvinnerom er for kvinner. Kvinnerom eksisterer for at kvinner skal kunne delta i samfunnet og for de skal kunne beskytte seg mot menns seksuelle interesse og adferd der de er avkledd og mest sårbare. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå