AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #21 Del Skrevet 3. juni 2021 Smeltemann skrev (21 minutter siden): Kua føder ikke fårikål! men herregud da, jeg tøyser jo bare med deg. 🤦🏼♀️ Anonymkode: 7a59c...082 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #22 Del Skrevet 3. juni 2021 Jeg bor meget avsides til. Men jeg dyrker ingenting og har heller ingen dyr. Liker å kjøpe alt jeg trenger, for så å trekke meg tilbake fra samfunnet. Handler 1-2 ggr i mnd, ellers er jeg sjelden å se i gater, tettsteder og byer:-) Anonymkode: 1cd1d...700 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 3. juni 2021 #23 Del Skrevet 3. juni 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Kua føder ikke fårikål! Nei hadde kua født fårikål hadde det ikke bare vært en annen måte å si det på 😅 Det hadde vært feil dyr 😂 Jeg lager i hvertfall ikke fårikål av kalv 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #24 Del Skrevet 3. juni 2021 Ja,jeg håper å kunne leve 'off the grid' en dag. Et enkere og mer takknemlig liv i kontakt med naturen😊 Anonymkode: f4295...e1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 3. juni 2021 #25 Del Skrevet 3. juni 2021 Jeg har levd i lengre tid slik i en periode, men kjøpte inn hvetemel da og andre matvarer. Vi hadde høner og griser , så vi fikk egg og kjøtt. Hadde også urtehage og poteter og gulrot. Hadde aggregat og solcelle på hytta, hugde ved selv for å holde varmen. Så vi kan si at vi var litt selvforsynt men ikke med alt. Det blir alt for slitsomt. Ønske nå er å leve litt off grid , men med mulighet for å handle inn det man ikke sår og har selv Nå bor jeg midt i en by og det er alt for bråkete. Trives veldig på landet, på fjellet, i skogen eller der det er fredfylt. Så mulig jeg vil bo på den måten igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #26 Del Skrevet 3. juni 2021 Ts her: så mange hyggelige og interessante svar. Jeg forstår det kan by på utfordringer. Kanskje det er bedre å se på en mellomting☺️ Ønsket mitt er uansett å leve et enklere og mindre stressende liv:):) Anonymkode: b8394...f2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #27 Del Skrevet 3. juni 2021 Jeg bor langt uti ødemarka, har et småbruk med noe dyr og eget jaktterreng når det er i sesong. Nå er jeg jo samtidig veldig glad i endel av de moderne ting vi har, som varme, innlagt vann, strøm og mat da - men med god internett og rett jobb kan man jobbe fra hvor som helst. Det beste fra to verdner, fred og ro og bare naturen rundt, samt en godt nok betalt jobb til at jeg kan leve med en hvis standard og ha friheten jeg ønsker. Å leve fra hånd til munn er ikke noe jeg trakter etter iallefall. Anonymkode: 480e6...f3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #28 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og det måtte ha vært i en skog hvor det er mulighet for å jakte, og det må være mlulighet for å dyrke grønnsaker, frukt og korn Anonymkode: 13a18...b6d Du har ikke lov til å jakte på storvilt utenom sesongen Anonymkode: de5f8...6f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #29 Del Skrevet 3. juni 2021 Mysticgirl skrev (44 minutter siden): Jeg har levd i lengre tid slik i en periode, men kjøpte inn hvetemel da og andre matvarer. Vi hadde høner og griser , så vi fikk egg og kjøtt. Hadde også urtehage og poteter og gulrot. Hadde aggregat og solcelle på hytta, hugde ved selv for å holde varmen. Så vi kan si at vi var litt selvforsynt men ikke med alt. Det blir alt for slitsomt. Ønske nå er å leve litt off grid , men med mulighet for å handle inn det man ikke sår og har selv Nå bor jeg midt i en by og det er alt for bråkete. Trives veldig på landet, på fjellet, i skogen eller der det er fredfylt. Så mulig jeg vil bo på den måten igjen. Hadde dere søkt om bruksendring på hytten da? Anonymkode: de5f8...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #30 Del Skrevet 3. juni 2021 Smeltemann skrev (3 timer siden): Man sår ikke mel !!! Man sår frø,(korn som er behandler) beiset kalles det på fagspråket. I 2021 er det vanskelig å komme uten om stor samfunnet tror jeg. Penger må en ha om en skal leve. Tror du har veldig rett i dette. Det er bortimot umulig å unnslippe storsamfunnet/staten i 2021. Vi må ha en arbeidsgiver og betale skatt for å overleve. Jeg forstår ikke hvordan vi skal klare å overleve uten fordi ingen har jo kompetanse til å drive med småskala primærnæringen slik nordmenn hadde for 2-3 generasjoner siden. Jeg har vurdert det selv helt siden jeg var ung jente. Jeg ønsker meg vekk fra samfunnet og i allefall bort fra byen. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal overleve. Det moderne mennesket er ganske ynkelig, i grunn, og langt fjernet fra sin opprinnelige natur. En annen diskusjon i kjølevannet av dette er; hvordan kommer vi til å reagere dersom vi ikke kan regne med at myndighetene/velferdsstaten er sikkerhetsnettet vårt? Vi har vel fått en forsmak på det nå da den sosiale virkeligheten ble snudd på hodet med pandemien. Mange nordmenn er jo nå, tydeligvis, tettere knyttet opp mot åpningstidene til Vinmonopolet og treningssenteret enn familie og naturen. Det er virkelig en ynkelig befolkning vi har blitt. Anonymkode: bf763...8d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #31 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har ikke lov til å jakte på storvilt utenom sesongen Anonymkode: de5f8...6f8 Når hevdet den du siterer at h*n skulle jakte utenom sesongen? Anonymkode: 1cd1d...700 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxwell Skrevet 3. juni 2021 #32 Del Skrevet 3. juni 2021 Samme her. Kunne fint bodd på en seter på fjellet. ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 3. juni 2021 #33 Del Skrevet 3. juni 2021 Jeg bor slik som du beskriver. Nesten iallefall. Det er endel naboer , men fortsatt i de dype skoger . Noe av det jeg har lært av tiden her. Det er vanskelig å dyrke. Det krever litt erfaring. Bortsett fra potet. Syns det krever plass og tid . Jeg lærer stadig. Mitt nye prosjekt er jordbær åker. Er veldig spent på hvordan det går. Jeg er enig i det med byen.. den er tapende og stressende. Jeg elsker å komme meg bort og inn i skogen. Er aldri i byen bortsett fra når jeg er til optiker , spesialister etc. Men du må ha det alene . Ikke kjøpe sammen med noen. Det blir bare uro og stress av. Det er flere billig eiendommer litt utenfor tettsteder dersom subhar mulighet til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 3. juni 2021 #34 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du har veldig rett i dette. Det er bortimot umulig å unnslippe storsamfunnet/staten i 2021. Vi må ha en arbeidsgiver og betale skatt for å overleve. Jeg forstår ikke hvordan vi skal klare å overleve uten fordi ingen har jo kompetanse til å drive med småskala primærnæringen slik nordmenn hadde for 2-3 generasjoner siden. Jeg har vurdert det selv helt siden jeg var ung jente. Jeg ønsker meg vekk fra samfunnet og i allefall bort fra byen. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal overleve. Det moderne mennesket er ganske ynkelig, i grunn, og langt fjernet fra sin opprinnelige natur. En annen diskusjon i kjølevannet av dette er; hvordan kommer vi til å reagere dersom vi ikke kan regne med at myndighetene/velferdsstaten er sikkerhetsnettet vårt? Vi har vel fått en forsmak på det nå da den sosiale virkeligheten ble snudd på hodet med pandemien. Mange nordmenn er jo nå, tydeligvis, tettere knyttet opp mot åpningstidene til Vinmonopolet og treningssenteret enn familie og naturen. Det er virkelig en ynkelig befolkning vi har blitt. Anonymkode: bf763...8d6 En trenger ikke å ha en arbeidsgiver, altså ikke noe fast,en kan ha flere som en jobber for i perioder,spesialisere seg på en type arbeide og dra rundt og gjøre den jobben. Du har rett i at det er ikke så enkelt og dyrke sin egen mat, bare vanning er mye jobb om sommeren når det er varmt. En må tilpasse seg og leve sånn at en føler livet er givende. En trenger ikke løpe rundt i bare Trusa på sommeren for at en skal leve så nærme naturen som mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #35 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dagens samfunn er et slit, samtidig har vi det mye enklere enn generasjonene før oss. Å være selvbergerget krever mye arbeid, men det er stress på en annen måte enn mye av det vi har rundt oss i det moderne samfunnet. Om du virkelig drømmer om det så skaff deg kunnskap. Og du må ha en eiendom som er stor nok. Er du praktisk anlagt? En eiendom krever vedlikehold (alt fra drenering til tak som ikke lekker, jeg snakker ikke om enkle ting som å male en vegg). Husk også på vann- og avløpsanlegg, om det ikke er koblet på det kommunale nettet (en av godene ved å være en del av et samfunn). Eller du kan drifte en brønn og ha utedo. Da må du ha en plan for det også. Lagring og oppbevaring av mat? Tenk gamle måter å lagre mat på om du ikke har tilgang på nok strøm. Ved til fyring og oppvarming av vann om du f.eks. skal sylte bær. Om du ikke vil kjøpe ved må du felle trær selv. Eller du kan bruke gass (tenk DNT-hytter). Du må forvalte naturressursene riktig også, og ikke overforbruke. Er du vant til å være ute å jobbe? Du må planlegge året ditt etter vekster og jakt. Å produsere mat krever mye energi. Kan du kanskje lage noe som du kan selge selv? Slik at du f.eks. kan kjøpe korn istedet for å produsere alt selv. Ta kontakt med andre som har gjort noe tilsvarende og lær av deres erfaringer. Skaff deg nødvendig kunnskap om hva som kreves for å produsere egen mat som du faktisk kan leve av. Om dette er noe du skal gjøre resten av livet så tenk litt på alderdommen også. Det kommer en dag hvor man ikke er like fysisk sterk og orker like mye. Og om du skader deg eller blir syk. Kan noen hjelpe deg med de daglige oppgavene i en periode? Om du faktisk gjør det og får det til så håper jeg du skriver en bok Anonymkode: 294f0...e51 Bestefar bodde i huset som hans far bygde (før krigen), og de hadde en egen måte å passe på mat, fordi huset ble bygget før kjøleskapet kom, eller de hadde ikke råd til kjøleskap 😅 Midt i huset så var det en dyp liten kjeller, og den var alltid iskald. Husker jeg gikk ned dit som barn, skikkelig skummelt sted 😂 Men det var kaldt der Anonymkode: 13a18...b6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #36 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Bestefar bodde i huset som hans far bygde (før krigen), og de hadde en egen måte å passe på mat, fordi huset ble bygget før kjøleskapet kom, eller de hadde ikke råd til kjøleskap 😅 Midt i huset så var det en dyp liten kjeller, og den var alltid iskald. Husker jeg gikk ned dit som barn, skikkelig skummelt sted 😂 Men det var kaldt der Anonymkode: 13a18...b6d Ikke så unormal dette. Heter vel "jordkjeller". Man kan bare ikke ha det sånn når vi skal stues sammen i blokkleiligheter, rekkehus etc. Jeg ønsker meg også et enklere liv, men kommer jo ikke unna hamsterhjulet. Jeg er bundet til byen pga jobb og familie men ser etter på flytte ut av sentrum og bo nærmere naturen. Men det er så dyrt at jeg holder på å gi opp. Må jeg leve resten av livet i ei blokk? 😔 Anonymkode: bf763...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 3. juni 2021 #37 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde dere søkt om bruksendring på hytten da? Anonymkode: de5f8...6f8 Det var helårsbolig, men liten som en hytte fra gamle dager, uten innlagt vann og strøm. Og med utedo. Vi lagde en egen provisorisk vanntilgang med rør fra en bekk fra fjellet Var med eget lite fjøs mellom fjell og hav. Langt unna folk . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alauda Skrevet 3. juni 2021 #38 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): De siste årene har jeg kjent på det å leve enklere. Ofte drifter tankene til å bo i skogen, leve av naturen og bare nyte livet, kanskje skape sitt eget samfunn med likesinnede. Med nyte livet så mener jeg å komme mer i kontakt med seg og mindre stress. Få glede av naturen og ta vare på den, leve mer i nuet. Haha, litt mer «viking». Jeg har alltid følt meg litt annerledes og hjernen min takler ikke helt hvordan verden er bygd opp nå. Andre som er som meg? Noen som har gjort det? I såfall, gøy å høre erfaringer. Anonymkode: b8394...f2f Nei, jeg er nok litt for glad i komfort og byens gleder. Det er fint å oppsøke sjø, skog og fjell og leve relativt enkelt der, så er det deilig å komme tilbake til sivilisasjonen og velfylte butikker etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #39 Del Skrevet 4. juni 2021 Synes det er befriende jeg og slippe unna byens bråk og larm. Å nå er det den fine årstiden der fuglene kvitrer,bjørka får blader,gresset vokser å grønnsaker er sådd og potetene er i jorda. Kua og sauen er kommet på beite. Det er en herlig tid,en blir forundret hver vår hvor fort til skjer i naturen, det eksploderer når det blir grønt. Anonymkode: 6d573...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #40 Del Skrevet 4. juni 2021 Kan vel forsøke å skaffe deg en stor bondegård på landsbygda, eller noe sånn. Men burde vel være en temmelig stor gård, hvis du ønsker å produsere det aller meste selv? Anonymkode: bd253...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå