Gå til innhold

Mulig å komme i form av å trene med maskiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Overalt hvor jeg leser virker det som det er knebøy, benkpress og markløft med frivekter som er løsningen på alt.

Jeg sliter med teknikk på disse øvelsene, men gjør knebøyvarianter med manualer + benkpress med manualer. Gjør også diverse andre øvelser med manualer.

Men merker jeg liker mye bedre å trene på maskiner enn frivekter. Får en helt annen muskelkontakt og klarer å fokusere på selve øvelsen bedre når jeg slipper å tenke på balanse, rett stilling osv.

Eksempler på maskiner jeg bruker er: beinpress, rygghev, sittende roing, nedtrekk, leg curl? og diverse andre for armer/mage/bein etc..

Hovedmålet mitt er å gå ned i vekt så trener styrke for å bevare muskelmassen, er et pluss om jeg blir strammere og sterkere. Tenker mer på å bygge muskler når jeg kan spise mer etter vektnedgang. Så målet er absolutt ikke å bli noen fitnessutøver, men bare komme i bedre form.

Er maskinene godt nok? Eller MÅ man trene alt med frivekter for å få noe resultat?🤔

Anonymkode: fde36...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg trener kun med apparat etter råd fra fysioterapeut. 

Anonymkode: 29777...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hele poenget med å trene styrke er å belaste musklene progressivt over tid med enten kilo eller repetisjoner. Når du trener markløft, knebøy ect så er fordelen at den trener mange muskelgrupper og støttemusklatur samtidig. Man får altså "mer igjen" for en øvelse. Når det er sagt, om du ikke konkret har behov for akkurat det så trenger du absolutt ikke gjøre baseøvelser og maskiner er absolutt et godt alternativ. Kanskje du må ha et par ekstra på programmet for å komme over alle muskelgrupper, men bortsett fra det er det helt supert om du trives med det. Det viktigste er tross alt at du får gjennomført øktene og har progresjon, det finnes ikke bare en veg til rom 😊

Anonymkode: 538f3...cf1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du hele tiden øker på vekta så vil det jo hjelpe - selv om det stemmer som anonym over sier at man trener flere muskelgrupper med frivekter. 

Anonymkode: 2f907...d21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 23.41):

Er maskinene godt nok? Eller MÅ man trene alt med frivekter for å få noe resultat?

Bortsett fra musklene som stabiliserer frivekt-øvelsene så spiller det ikke noen stor rolle om du f. eks presser med frivekter eller med maskiner.. Selv om jeg bruker lite maskiner selv syntes jeg de har fått et ufortjent dårlig rykte pga. den løse termen " funksjonell trening". For muskelen du trener spiller det liten rolle om du holder en stang eller håndtaktene på en maskin så lenge stimulien er der..

Vil alltid promotere baseløftene, men de er ikke et must for en som ikke trives med dem ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan absolutt få et godt resultat med apparater. Det er selve vektbelastningen som gir muskelvekst, ikke hvordan du løfter. 

Den største forskjellen forskjellen er nok at å trene med frivekter samtidig vil trene kjernemuskulatur og på sikt gi kroppen bedre stabilitet. Da jeg gikk fra å trene på apparater til å løfte frivekter måtte jeg f.eks. gå ned i belastning/kilo i starten for å klare å holde vekten stabil. 

I tillegg så må du, som flere andre nevner, ofte også innom flere apparater, noe som kan gjøre selve loggføringen mer kronglete hvis du skal passe på at du øker belastningen jevnlig. Dette er nok hovedgrunnen til at de som er mest interessert i vekt ofte trener med løse vekter - det oppleves ofte som tidsbesparende i forhold til progresjon, men det er altså lite som er i veien for at du likevel kan oppnå samme progresjon. 

Mange trener også begge deler, eller bytter i perioder. Har man skader så kan apparater være en veldig fin måte å få trent andre muskelgrupper på uten å belaste skaden. 

Anonymkode: 4822f...71b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 23.41):

Overalt hvor jeg leser virker det som det er knebøy, benkpress og markløft med frivekter som er løsningen på alt.

Jeg sliter med teknikk på disse øvelsene, men gjør knebøyvarianter med manualer + benkpress med manualer. Gjør også diverse andre øvelser med manualer.

Men merker jeg liker mye bedre å trene på maskiner enn frivekter. Får en helt annen muskelkontakt og klarer å fokusere på selve øvelsen bedre når jeg slipper å tenke på balanse, rett stilling osv.

Eksempler på maskiner jeg bruker er: beinpress, rygghev, sittende roing, nedtrekk, leg curl? og diverse andre for armer/mage/bein etc..

Hovedmålet mitt er å gå ned i vekt så trener styrke for å bevare muskelmassen, er et pluss om jeg blir strammere og sterkere. Tenker mer på å bygge muskler når jeg kan spise mer etter vektnedgang. Så målet er absolutt ikke å bli noen fitnessutøver, men bare komme i bedre form.

Er maskinene godt nok? Eller MÅ man trene alt med frivekter for å få noe resultat?🤔

Anonymkode: fde36...59c

Du kan helt fint komme i veldig god form med apparater. 

For en helt utrent person vil jeg anbefale å starte med maskiner, men gradvis gå over på mer og mer frivekter. Grunnen er at frivekter trener du mange flere stabiliserende muskler samt kjerne i flere av øvelsene. Men som du påpeker så må de gjøres riktig og du må ha fokus på det. Da bør du ha litt grunnstyrke "innabords" for å sikre at du gjør det riktig og kan klare fokus på teknikk. Og god teknikk med frivekter kan utgjøre sinnsykt forskjell, spesielt i olympisk løft. 

Så hvis du ikke klarer å gjøre frivekter riktig så er det også bedre å bruke apparater. 

MEN! Mange av de samme tingene gjelder på apparater. De er bare ikke like kritisk. Så ha riktig holdning, godt grep og stram kjernemusklaturen og vipp på bekkenet (avhengig av øvelsen seff der på siste punktet). 

MEN, det absolutt aller viktigste med maskiner er å STILLE DEM INN RIKTIG! Det henger sammen med riktig holdning og godt grep punktet over :)

Lykke til! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller gått turer i høy hastighet, om det er god form/slank kropp du ønsker.

Men det er meg.. har prøvd meg på styrketrening og syns det var ganske kjedelig.

Anonymkode: ff490...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kylling og salat + høyhastighet trim vil gjøre susen for deg. Man mister lett motivasjonen med vekter dersom man ønsker å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville heller gått turer i høy hastighet, om det er god form/slank kropp du ønsker.

Men det er meg.. har prøvd meg på styrketrening og syns det var ganske kjedelig.

Nå er det nå en gang sånn at det er styrketrening om har best effekt på vekttap og vedlikehold over tid. 

Anonymkode: ac0fa...58e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det nå en gang sånn at det er styrketrening om har best effekt på vekttap og vedlikehold over tid. 

Anonymkode: ac0fa...58e

Udiskutabelt. Utfordringen er at mange er for utålmodige. De vil raskt se resultater og legger seg i stort kaloriunderskudd og jogger i vei. Dette er ofte de samme menneskene som vil gå opp i vekt igjen og bli enda større og i dårligere en form en hva de var før de begynte, da de over tid ikke klarer å ligge i så stort kaloriunderskudd.

Det som virkelig funket for meg, var kosthold med tungt innslag av protein og lite sukker. 3 økter pr uke med tung styrketrening med stort fokus på baseøvelser og varianter av disse, samt 2-3 økter pr uke med høyintensitet intervaller/motbakkesprinter. fettet smeltet av uten muskelsvinn/noe muskelvekst. 

Jeg er ingen tilhenger av å kun se på vekt som en indikasjon, men de første ukene tok jeg av 800g-1.2kg i uken. Alt over 1 kg pr uke syntes jeg blir vel mye og tyder på et for lavt kaloriinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
On 6/13/2021 at 10:58 PM, AnonymBruker said:

. Man mister lett motivasjonen med vekter dersom man ønsker å gå ned i vekt.

Uenig. Med vekter ser man raskt progresjon, jeg syns det er enormt motiverende. Med kondisjonstrening er ikke progresjonen like tydelig, og jeg syns personlig det er enormt kjedelig og ensformig. Vekter, spesielt frivekter, krever konsentrasjon og terping på teknikk. Gøy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...