AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #21 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En tallerken med en skive. En haug med reker. Og mulig litt majones om du orker sølet. Sleng på noen agurskiver, eller halve cherrytomater. Hver for seg. Har knapt møtt et barn som ikke liker reker. Har aldri møtt et barn som er i stand til å spise en skive med reker oppå. Anonymkode: 1de4b...cf1 Synes dette var et godt forslag, jeg. På den måten har hun litt utvalg, og spiser forhåpentligvis litt av alt. Spiser hun ikke reker denne gangen, så neivel, men kanskje gjør hun det neste gang. Tilby henne det, det hjelper jo ikke presse på. Oppmuntre til å smake. Når du sier at "du velger denne kampen", så mener jeg at det innebærer å prøve flere ganger - ikke ta hele kampen i dag, om det ikke løser seg. Da er det fort at det blir helt feil for henne å spise det. En ting dere kan gjøre, er å vente litt med å sette frem brødet. Server først uten brød, for da tar hun ikke sikte på brødskiva med en gang og overser det andre. Da er sjansen større for at hun finner maten interessant. Husker vi gjorde det med wok, vi venta med nudlene, så de kun så grønnsakene først og spiste av det (de er skikkelig kresne og spiser helst brød, nudler, pasta, ris om det er en del av måltidet). Funket bra, men vi må gjøre det slik hver gang for at de skal "gidde" å spise 🙂 Anonymkode: f84c7...4e6 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #22 Skrevet 2. juni 2021 Hva med å velge sine kamper? Jeg har aldri likt reker. Jeg har smakt, som jeg ble bedt om, men det er normalt å ikke være alt-etende og å ha ting man misliker. For meg er det konsistensen. Anonymkode: ad3d9...346 8
Gjest Fnuggolina Skrevet 2. juni 2021 #23 Skrevet 2. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, selvsagt er det viktig å tilpasse maten til et så lite barn for å introdusere det på en fin måte, når alternativet er at hun ikke spiser noe i det hele tatt fordi hun ikke liker det? Spørsmålet mitt var om tips til tilpassing, hvis du ikke har det kan du la vær å kommentere. Anonymkode: f0fb9...495 Legg avocado, reker, litt grovbrød og kanskje ei fiskekake der? Hadde aldri fått unge til å spise reker og typisk sjømat av den sorten, så måtte lagd noe annet uansett. Selv likte jeg reker som barn, søsteren min var oppriktig livredd 🤣 Endret 2. juni 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #24 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! I dag skal vi spise reker til middag (på skiva, med majones og sitron). Datteren vår på 1,5 er vanskelig i matveien og det enkleste å få i henne er brød. Noen som har et tips til hvordan vi kan servere rekene slik at hun også skal få det i seg og ikke bare spise loffen? Vanskelig for henne å spise skive med reker fordi hun er så liten, og samtidig kjedelig å kun spise håndskrella reker. Noen som vet om en barnevennlig rekesalat som er god og lett å spise med fingrene? Andre tips? Kan selvsagt lage noe annet til henne, men vil gjerne at hun spiser det samme som oss På forhånd takk Anonymkode: f0fb9...495 Hvorfor er det kjedelig å spise bare reker? Mitt tips er å dele det opp, heller enn å blande. Mange barn foretrekker at maten er sortert. En haug med reker, litt brød, sitronbit osv. Så han hun plukke, smake, kjenne og kose seg. Mine barn har fått smake av alt vi har hatt, i eget tempo og uten stress og press, og selv den mest kresne av dem spiser reker uten noe motstand. Anonymkode: e79c2...dae 8
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. juni 2021 #25 Skrevet 2. juni 2021 Det finnes ingen måter å få en 1-åring (!!!) til å spise reker som en voksen, altså. De har ikke motorikken til det ennå. Det må du nesten bare leve med.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #26 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det kjedelig å spise bare reker? Mitt tips er å dele det opp, heller enn å blande. Mange barn foretrekker at maten er sortert. En haug med reker, litt brød, sitronbit osv. Så han hun plukke, smake, kjenne og kose seg. Mine barn har fått smake av alt vi har hatt, i eget tempo og uten stress og press, og selv den mest kresne av dem spiser reker uten noe motstand. Anonymkode: e79c2...dae Jepp, dette er min erfaring også. Anonymus Notarius skrev (2 timer siden): Det finnes ingen måter å få en 1-åring (!!!) til å spise reker som en voksen, altså. De har ikke motorikken til det ennå. Det må du nesten bare leve med. Og ja, lurer på om TS bare er uheldig med formuleringen. Er det at barnet ikke spiser reker på loff med sitron og majones slik som voksne gjør. Altså spisemåten? Eller er det at barnet ikke liker reker som er problemet? Eller er det at barnet generelt er kresen og kun vil spise sjokolade og pølser? Eller what? Anonymkode: 8b1eb...1b8 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #28 Skrevet 4. juni 2021 Noen ganger blir jeg bare sånn Jeg forstår at folk ønsker at barn skal smake på ulike ting, venne seg til nye smaker osv, og det er bra. Hvorfor det er så viktig at et barn skal like reker, forstår jeg ikke. Selv spiste jeg ikke reker før jeg var godt voksen, og det er ikke akkurat det beste jeg vet, så hva med å innse at folk liker forskjellige ting. Å tvinge små barn til å spise, er i hvert fall oppskriften på et uheldig forhold til mat. Anonymkode: 580df...2c0 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #29 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 12.50): Etter å ha lest svarene begynner jeg å tro at TS vil vi skal dele den store hemmeligheten bak hvordan man får en 1,5 åring til å sitte fint ved bordet, spise pent med kniv og gaffel, en tynn loffskive, med en god haug nypillede reker, en tynn sitronskive, majones, og en dillkvast på toppen. Sorry, jeg måtte bare.. Anonymkode: 1de4b...cf1 Mitt inntrykk også 😂 Anonymkode: 63bf6...1f3 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #30 Skrevet 5. juni 2021 Jeg skjønner ikke hvordan du landet på at det er kjedelig å spise bare reker? Reker er jo livet! Er jo en grunn til at vi voksne har en liten stripe majones, ei flis av en loffskive og et fjell av reker 🤩🤩🤩🤩🤩🤩 Nå har jeg så lyst på reker! Anonymkode: 77c4c...017 4
Vera Vinge Skrevet 7. juni 2021 #31 Skrevet 7. juni 2021 Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet? Barnet liker reker, men du lurer på om det fins en morsommere måte å servere det på? Vi har spist mye reker med våre barn, og har da gjerne hatt litt tilbehør til. Som avocado, egg, evt tomat og agurk, i tillegg til sitron, majones, dill og loff/brød. Det blir jo et bra måltid for barnet, det, om man legger litt av alt på barnets tallerken. Alle barna mine har elsket reker, selv det barnet som er litt kresent.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #32 Skrevet 7. juni 2021 Sønnen vår elsket crabsticks som liten, ha det i tillegg til rekene. Liker hun crabsticks så blir ikke overgangen til reker så stor. Anonymkode: 6dbd5...9aa
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #33 Skrevet 12. juni 2021 Som en annen skrev, server rekene (og gjerne litt egg og avokado først), la hun spise mens dere andre piller. Så tar dere frem loffen etterhvert. Da har hun forhåpentligvis spist litt annet først. Anonymkode: 6c395...e10
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #34 Skrevet 12. juni 2021 Hvorfor skal du presse på henne ditt kosthold? Jeg spiste aldri reker da jeg vokste opp og jeg overlevde. Anonymkode: 60a65...591 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #35 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor skal du presse på henne ditt kosthold? Jeg spiste aldri reker da jeg vokste opp og jeg overlevde. Anonymkode: 60a65...591 Og jeg har klart å bli 50 år uten å spise reker. Jeg har smakt, flere ganger, men jeg liker det bare ikke. Anonymkode: 155e1...518
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #36 Skrevet 12. juni 2021 On 6/2/2021 at 12:44 PM, AnonymBruker said: Ha maten på bordet. Ikke mas eller gi oppmerksomhet, ikke spør så mye, observer. La henne ta ledelsen og vise interesse for maten. La henne "forsyne" seg selv, så plukker hun det hun liker. Kresne barn er som regel produkt av voksne som tror de "tilrettelegger". Hilsen pedagog Anonymkode: 6a9c8...790 Dette! Jeg ser dette gang på gang i jobbsammenheng, uten unntak. Frustrerende til tider, men også svært fascinerende. Anonymkode: 6282e...cb7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå