Gå til innhold

Besøk fra UK....

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Hvor sannsynlig tror dere at vi kan få besøk fra UK i sommer? Av uvaksinerte individer (unge folk) som ikke enda er vaksinerte? 

Vi har egnet sted for karantene, per o dag er det karantene plikt, men ikke krav om karantene hotell om det hadde vært norske eller bosatte som hadde vært i UK på tur. Vi snakker derimot om britiske borgere som bor og jobber der, på besøk til oss.

Ser det enda er stengte grenser for utlendinger. Tenker de åpner først for vaksinerte. Hvordan blir det med gjennomført corona infeksjon? De har vært syke og er friske igjen.

Om dere skulle spådd, hva tenker dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror neppe det kommer til å skje. Dere får følge anbefalingene og restriksjonene fra helsemyndighetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om besøk fra fullvaksinerte da? Har det vært noen signaler om at disse slipper karantenehotell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror EU vil åpne for reiser uten karantene for fullvsksinerte, og at Norge blir med på lasset, britene også for den saks skyld. 

Tror det skjer for juli, senest august. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er lite sannsynlig.... dvs de må nok innom karantenehotellet først

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg i riktig retning, fullvaksinerte som har satt vaksinen i norge slipper karantenehotell: https://www.nrk.no/norge/regjeringen-holder-pressekonferanse-om-koronasituasjonen-1.15519295

Men ikke andre fullvaksinerte, enda:

Regelen om at vaksinerte slipper karantenehotell i Norge gjelder foreløpig ikke for folk som er vaksinert i andre land.

Endret av kermit123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uk er vanskeligere nå som de er utenfor EU. De regnes som et hvilket som helst annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fjugur said:

Det tror jeg er lite sannsynlig.... dvs de må nok innom karantenehotellet først

Per i dag kan de ikke komme med karantenehotell. De er ikke norske statsborgere, og de bor heller ikke her. 

Vi slipper nå karantenehotell ved hjemreise om vi drar til UK, fordi de har så lav smitte. Vi har derimot ikke tenkt oss dit.

Jeg mener vi ikke bør farte så mye nå under pandemien. Det er litt av en jungel sv bestemmelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rotemor said:

Uk er vanskeligere nå som de er utenfor EU. De regnes som et hvilket som helst annet land.

Når jeg har lest på nettet så står det EU/EØS, Sveits og Storbritannia nesten slle steder, så det ser ut for meg at de er med i slike samarbeid, men jeg vet ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (2 minutter siden):

Kryssing av landegrensen den ene eller andre veien bør forbys til smittefaren er null, dvs til viruset er utryddet i Norge og i landet det reises fra/til. Et unntak må naturligvis gjelde flyktninger, men disse må i karantenehotell etter grensekryssing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 13579 said:

Kryssing av landegrensen den ene eller andre veien bør forbys til smittefaren er null, dvs til viruset er utryddet i Norge og i landet det reises fra/til. Et unntak må naturligvis gjelde flyktninger, men disse må i karantenehotell etter grensekryssing.

Blir for strengt synes jeg. Sannsynligheten for å bli smittet og smitte andre er svært lav med vaksine, er ikke det påvist nå? Da må man begynne å gi privilegier til de som er fullvaksinerte. Også de som ikke er norske som skal besøke Norge enten for turisme eller for å besøke familie. Hilsen en som er godt plassert i slutten av vaksinekøen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Jeg tror EU vil åpne for reiser uten karantene for fullvsksinerte, og at Norge blir med på lasset, britene også for den saks skyld. 

Tror det skjer for juli, senest august. 

Er ikke England ute av EU nå, eller har det ikke skjedd enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (7 minutter siden):

Når jeg har lest på nettet så står det EU/EØS, Sveits og Storbritannia nesten slle steder, så det ser ut for meg at de er med i slike samarbeid, men jeg vet ikke.

De er utenfor samarbeid, men de må bli «gule» ihvertfall.

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Er ikke England ute av EU nå, eller har det ikke skjedd enda?

Jo..

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kermit123 skrev (3 minutter siden):

Blir for strengt synes jeg. Sannsynligheten for å bli smittet og smitte andre er svært lav med vaksine, er ikke det påvist nå? Da må man begynne å gi privilegier til de som er fullvaksinerte. Også de som ikke er norske som skal besøke Norge enten for turisme eller for å besøke familie. Hilsen en som er godt plassert i slutten av vaksinekøen.

Også fullvaksinerte og symptomfri personer kan bringe med seg smitte, vaksine bør derfor ikke gi noen rettigheter. Utenlandsturisme bør trolig aldri mer tillates. En bør snarere diskutere om ikke kryssing av kommunegrenser også bør forbys, iallfall så lenge smittsom sykdom (corona eller annet) finnes. Første prioritet er å minimere smittefaren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Tja, jeg er norsk og bor i UK, og jeg håper jeg kan reise til Norge neste år. Tror absolutt ikke uvaksinerte briter kan reise til Norge i sommer, men hvem vet… Synes derimot ikke det er spesielt lurt. Vent noen måneder, så kan man kanskje bli vaksinert og slippe karantene begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo de er ute av EU, men når jeg har lest på norske og utenlandskesider om vaksinepass, så har de i tillegg til EU nevnt Sveits og Storbritannia, så antar de er planer om samkjøring der.

Da jeg var på en av de norske offisielle sidene var Englsnd rødt på et kart, men sto på samme side oppført på en liste over land med lav nok smitte, til at en godtok hjemmekarantene, for norske statsborgere, eller utenlandske med bosted her.

Det sto at per i dag har ikke utlendinger adgang til riket, så lenge de ikke er unntatt. Ikke en gang med karantene hotell. Unntakene var svært snevre, og angår ikke de som ønsker å «besøke» oss.

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke regler de har for utreise og innreise. 

Jeg skal ingen steder, men jeg nekter heller ikke familie å komme hit om det er lov.

Jeg forstår liksom ikke hva de maser om,  akkurat som om de ikke tar innover seg at grensene er stengt, til tross gor st de kan gå på puben igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

• Opprett ny...