Gå til innhold

Fibromyalgi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fibromyalgi, hatt diagnosen snart 10 år men vært syk egentlig siden jeg var 15- er snart 44. Har hatt mest problemer med skuldre/nakke/armer tidligere, nå har jeg plagdes mye med beina en periode. Sliter mest med fatigue samt magen. Er 60% ufør men jobber pr nå ikke noe særlig utenom (men vil, så leter jobb) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått diagnosen, på papiret. Men har alt av symptomer og fysioterapeuten min mener at jeg har fibro. Men det kommer aldri på tale at jeg skal få den diagnosen. Da vil alt bli hengende på den og ikke tatt tak i, ved senere anledninger. No way! 

Det føles som en sutrediagnose, og mange tenker fortsatt at det er psykisk. Nei, takk.

Anonymkode: aaa46...eee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, det er en psykisk diagnose. 

Anonymkode: 215aa...1f4

Ja, sammen med leddgikt 🙄 Det går under revmatiske sykdommer. Som er fysiske. 

Anonymkode: 7c1fd...e5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, jeg ordla meg litt teit. Jeg ble forklart det slik at fibromyalgi kommer som følge av psykisk sykdom. Siden kroppen går i hel spenn over lenger tid, og til slutt har smertene satt seg for og bli. 

Kan hende han forklarte det slik til meg da jeg har angst og depresjon lidelse også, ikke vet jeg. Kan ingenting om dette, foruten at min mor har denne sykdommen, men har aldri satt meg skikkelig inn i det. Har bare forstått at hun har nye vondt i kroppen. 

Ts

Anonymkode: 0aba5...672

Da har du misforstått. Men belastende hendelser eller traumer eller stress over lengre tid kan utløse sykdommen. Dette gjelder også leddgikt og andre revmatiske sykdommer. At det er en påkjenning som kan "starte" det. Men det ligger jo latent i kroppen. 

Anonymkode: 7c1fd...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn uten å avspore.. 

Noen av symptomene du har ligger også under adhd.. 

Depresjon, angst, stress, smerter i kropp, irritabel tarm, konstant sliten (Pga tankekjør - er det stadig surr oppi hodet? Alltid noe du må gjøre, orker ikke sette i gang, blir fort sliten av å sette i gang, blir lett distrahert, å vaske hus /rydde/sette inn i oppvaskmaskin/klesvask tar så lang tid fordi bare det å sette i gang er en prosess? Glemsk? Snubler?). 

Ang det med smerter i kropp så er en stressbelastet kropp mer i fare for å få me/ms (?) og fibromyalgi. Og stress kommer ofte av (udiagnostisert) adhd. Med mindre det bare er noe som har skjedd akkurat her og nå (belastning/traume). 

Anonymkode: 4b051...77d

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt nevnt i journalen min. Ikke så viktig for meg hva det kalles og om jeg har en diagnose. Jeg ser ikke på det som en 'livstidsdom', men som noe jeg kan bli bedre av. Har skiftet yrke, er mye i aktivitet, planlegger ut i fra ting som forverrer f.eks reise, kjøre bil, sitte i ro lenge i f.eks middag, jobbet med å redusere stress og tanker, lagt om kosthold, sluttet å drikke brus og alkohol, alt dette hjelper blir bedre 

Anonymkode: 090fa...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt god effekt av cbd-olje pp symtpomen. Fått på resept.

AnonymBruker
Skrevet
On 6/2/2021 at 10:49 AM, Teatrica said:

Kan komme av psykisk sykdom, men det er også mange andre grunner til at man får fibromyalgi. Spesielt interessant er de at sykdommen kommer til å bli klassifisert som en nevrologisk lidelse snart, og da kan an jo håpe at man kommer vekk fra det psykologiske stigmaet rundt sykdommen. 

Problemet er ikke egentlig at det er et stigma rundt psykiske lidelser, men at vi har dette kunstige skillet mellom kropp og psyke, som om det er to adskilte ting. For det er det på ingen måte. Hvor kjenner du det når du gruer deg til noe eller har eksamensnerver? I magen, ikke sant? Hvor kjenner du det når du har lavt blodsukker? I humøret. Det er helt meningsløst å si at en sykdom er enten "i sinnet" eller "i kroppen".

Fibromyalgi er helt reelt, men det er ikke en mystisk sykdom som vi en dag vil finne en årsak til i den forstand at vi finner et virus eller en genfeil. Fibromyalgi er stress og traumer. Se på livet til dem som lider av det, og se om det ikke er en skilsmisse, mobbing, overdreven perfeksjonisme, skam, flink pike-syndrom, brutte relasjoner osv der. Nei, dette er ikke en påstand om at det er "bare psykisk", for det begrepet er som sagt meningsløst. Men spesielt dette med å presse seg selv hardt og stille høye krav til seg selv, og traumer, er noe jeg ser gå igjen hos mange av dem som får fibromyalgi eller ME.

Anonymkode: e062f...dc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte får man smerter i nakke skuldre og rygg av å gå anspent pga f.eks angst også, er i samme situasjon egentlig men er usikker på om jeg vil diagnostiseres for fibro. 

Anonymkode: 290d0...64a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ofte får man smerter i nakke skuldre og rygg av å gå anspent pga f.eks angst også, er i samme situasjon egentlig men er usikker på om jeg vil diagnostiseres for fibro. 

Det kan være godt og befriende å få en diagnose/navn på det man har, men det kan også gjøre at både pasienten og legen blir litt resignert. OK, det er fibromyalgi liksom, da er det sykmelding og smertestillende og ikke noe å gjøre med denne rare sykdommen som bare er der. Det kan gjøre at man ikke får gjort noe med årsakene til plagene, og det kan være årevis med stress og overbelastning som ikke uten videre kan medisineres eller hviles bort.

Anonymkode: e062f...dc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, hvem vil vel det? Men hvis det nå er den sykdommen du har da, så er det jo ikke så mye å gå gjort med det....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Vært til legen nå, og fikk diagnosen.

Det er både godt og helt forferdelig. Godt fordi nå vet jeg hva det er, og kan prøve å finne noe som hjelper for meg, så jeg hvertfall får lindret smertene noe.

Forferdelig fordi det er en kjip sykdom, og jeg er redd for at alt heretter bare blir skyvet under den diagnosen. 

Du som nevner adhd, jeg har tenkt tanken selv, men vet liksom ikke hvor man begynner der..

Anonymkode: 0aba5...672

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 23.18):

Jeg har hatt god effekt av cbd-olje pp symtpomen. Fått på resept.

Jeg nevne dette til fastlegen min men hun fnøs bare av det.. Og kalte det narkotika 🙄 Men kanskje jeg kan nevne det for legen på immunologisk, eller revmatisk.. 

Har du mer info rundt det? 

Smertestillende funker lite på meg så jeg ser ikke hensikt i å bruke det. Jeg kunne tenkt meg å fått testet ut cbd oljen. 

Hvor mye koster det?

Får man fortsatt kjøre? Har forstått det slik at man blir jo ikke ruset da det ikke inneholder thc.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 22.26):

Nei, det er en psykisk diagnose. 

Anonymkode: 215aa...1f4

Nei, det er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...