Gå til innhold

Fibromyalgi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen som har denne diagnosen her inne? 

Jeg skal utredes for dette, da en fysioterapeut mente bastant jeg har dette. 

Har mye vondt i skulder, nakke, rygg, og tidevis andre steder også, men alt av MR og røntgen er fine. Finner heller ingenting på ultralyd. 

Fysio trykte på diverse trigger punkter som han kalte det, og de gå utslag. 

Jeg føler meg skuffet om jeg har dette. Jeg har gått i 3 år, utallige behandlinger, smertestillende og smerte helvete for at det ikke kan fikses snarlig.. 

Anonymkode: 0aba5...672

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke diagnosen på papir, men legen og behandler mener det er stor sannsynlighet for at jeg har det. Jeg bare.. orker ikke en sånn diagnose, så har lagt det fra meg. 

Men jeg har mye av det samme som deg (bare noe slitasjeskader på mr, ikke noe annet), og i tillegg strever jeg en del med søvn + blåmerker som kommer ut av det blå. 

Anonymkode: 4ed78...1c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke diagnosen på papir, men legen og behandler mener det er stor sannsynlighet for at jeg har det. Jeg bare.. orker ikke en sånn diagnose, så har lagt det fra meg. 

Men jeg har mye av det samme som deg (bare noe slitasjeskader på mr, ikke noe annet), og i tillegg strever jeg en del med søvn + blåmerker som kommer ut av det blå. 

Anonymkode: 4ed78...1c1

Ja, jeg sliter med søvn selv, "alltid" gjort det, så har bare gått ut fra at ser er slik jeg er. Blåmerker får jeg også ut av ingenting, er det en greie også? 

Jeg vet ikke selv hva jeg tenker om det enda. Føles ut som om jeg får diagnosen på papir så blir alt av smerte bare lagt i den posen, at jeg aldri blir tatt på alvor igjen. 

Og jeg er redd det er noe galt, som de ikke ser, så de velger heller å legge det på det psykiske.. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fibromyalgi. Jeg har lyst å klare å gjøre det de andre kan. Være aktiv og sånt etter jobb. Jeg er helt ferdig i kroppen etter jobb. Orker ingen ting 

Anonymkode: fac5b...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Husk at fibromyalgi ikke er en psykisk diagnose. Den påvirker psyken din fordi du blir sliten av smerter og lite søvn… jeg kan sove 8 timer og alikevell vær trettere når eg står opp en når jeg la meg…  fibromyalgi vil fra januar 22 gå inn under nevrologiske sykdommer. 

Anonymkode: cccc2...f8f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fibromyalgi. Jeg har lyst å klare å gjøre det de andre kan. Være aktiv og sånt etter jobb. Jeg er helt ferdig i kroppen etter jobb. Orker ingen ting 

Anonymkode: fac5b...1fc

Jeg har det på nett samme måte… skjønner ikke hvordan folk klarer å ha et liv utenom jobb… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og jeg er redd det er noe galt, som de ikke ser, så de velger heller å legge det på det psykiske.. 

Ts

Fibromyalgi er ikke noen psykisk diagnose, den er veldig fysisk - men selvfølgelig kan den føre med seg psykiske plager da det rett og slett er en drittsykdom å ha.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (14 minutter siden):

Fibromyalgi er ikke noen psykisk diagnose, den er veldig fysisk - men selvfølgelig kan den føre med seg psykiske plager da det rett og slett er en drittsykdom å ha.

Nei, det er en psykisk diagnose. 

Anonymkode: 215aa...1f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fibromyalgi, men ME. Mye likt med tanke på smerter og søvnproblemer, ++.

Det er veldig frustrerende å ha vært syk i 3 år som du har, og ikke finne noen løsning. Min sykdom har heller ikke det. Jeg har måtte sørge mitt gamle liv, og lære å leve med det jeg har igjen nå. Å justere forventninger betraktelig. Jeg kan bare forlate huset en gang i uka på en god uke, hvis ikke blir jeg dårlig i en ukes tid, og det gjør bare alt verre.

Husk - dette er ikke din feil, og ja, det er kjipt. De som har et liv utenom jobb er de som er friske(re). Jeg kan dessverre ikke jobbe heller, og det savner jeg veldig. Håpet er at det en dag kommer en løsning for ME og fibro, så vi kan få behandling som hjelper. Ingen vil ha det slik vi har det. 

Anonymkode: 39ab8...ec2

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (36 minutter siden):

Nei, jeg ordla meg litt teit. Jeg ble forklart det slik at fibromyalgi kommer som følge av psykisk sykdom. Siden kroppen går i hel spenn over lenger tid, og til slutt har smertene satt seg for og bli. 

Kan hende han forklarte det slik til meg da jeg har angst og depresjon lidelse også, ikke vet jeg. Kan ingenting om dette, foruten at min mor har denne sykdommen, men har aldri satt meg skikkelig inn i det. Har bare forstått at hun har nye vondt i kroppen. 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg ordla meg litt teit. Jeg ble forklart det slik at fibromyalgi kommer som følge av psykisk sykdom. Siden kroppen går i hel spenn over lenger tid, og til slutt har smertene satt seg for og bli. 

Kan hende han forklarte det slik til meg da jeg har angst og depresjon lidelse også, ikke vet jeg. Kan ingenting om dette, foruten at min mor har denne sykdommen, men har aldri satt meg skikkelig inn i det. Har bare forstått at hun har nye vondt i kroppen. 

Ts

Legen min forklarte meg at smertene ikke kom av psyken men at psyken blir påvirket av smertene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer litt på generelt her, folkens.. Det er jo ikke sikkert jeg har det, men jeg vil liksom forberede meg siden han var så voldsomt bastant. 

Jeg har i 'alle' år slit med psykisk sykdom(angst og depresjon), alltid hatt vondter i kroppen som kommer og går, og dermed gått til behandlinger. Behandlere har hver gang sagt jeg har mye vondt i forhold til min unge alder, 28.

Jeg har 'alltid' sovet dårlig, slit med forstoppelse, har øresus, hodepine og er alltid sliten, uansett. 

Så symptomene mine stemmer etter hva jeg har rukket å lese, men det som ikke stemmer er jo disse smertene som er i skulder, nakke og rygg. De har vært konstant, med varierende smerte topp, i 3 år. Smertene har ikke flyttet seg hit eller dit, de har forblitt, med noen innslag av smerter andre steder i kroppen også. Så siden renner konstant på samme området og 3 år, så kan det vel ikke være fibromyalgi? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Håper legen din finner ut at det er noe helt ant som går ant å fikse med en gang 😊😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper legen din finner ut at det er noe helt ant som går ant å fikse med en gang 😊😊

Ja, det håper jeg også!! Ble ordentlig lei meg når han sa han ikke kunne hjelpe meg fordi jeg hadde fibromyalgi.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg bare lurer litt på generelt her, folkens.. Det er jo ikke sikkert jeg har det, men jeg vil liksom forberede meg siden han var så voldsomt bastant. 

Jeg har i 'alle' år slit med psykisk sykdom(angst og depresjon), alltid hatt vondter i kroppen som kommer og går, og dermed gått til behandlinger. Behandlere har hver gang sagt jeg har mye vondt i forhold til min unge alder, 28.

Jeg har 'alltid' sovet dårlig, slit med forstoppelse, har øresus, hodepine og er alltid sliten, uansett. 

Så symptomene mine stemmer etter hva jeg har rukket å lese, men det som ikke stemmer er jo disse smertene som er i skulder, nakke og rygg. De har vært konstant, med varierende smerte topp, i 3 år. Smertene har ikke flyttet seg hit eller dit, de har forblitt, med noen innslag av smerter andre steder i kroppen også. Så siden renner konstant på samme området og 3 år, så kan det vel ikke være fibromyalgi? 

Ts

Jeg har fibro, å smertene i nakken, rygg og skulder er nesten konstant. Vandresmertene og de andre symptomene uten att de finner noe spesifikt er vel det som gjør att de setter den diagnosen. Verdens største nedtur å få den diagnosen, og jeg håper virkelig det blir mer forsket på

Anonymkode: 040aa...100

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har fibro, å smertene i nakken, rygg og skulder er nesten konstant. Vandresmertene og de andre symptomene uten att de finner noe spesifikt er vel det som gjør att de setter den diagnosen. Verdens største nedtur å få den diagnosen, og jeg håper virkelig det blir mer forsket på

Anonymkode: 040aa...100

Akkurat samme her, til tider så ødelagt i brystryggen at jeg sliter med å puste.

Anonymkode: f0cba...1e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

fibromyalgi vil fra januar 22 gå inn under nevrologiske sykdommer. 

Hvor har du lest dette?

Vet de diskuterer om det skal gå inn under autoimmune sykdommer eller nevrologiske i stedet for revmatisk sykdom men har ikke sett at de har kommet til en konklusjon. Hadde satt pris på en link.:smilyblomst:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor har du lest dette?

Vet de diskuterer om det skal gå inn under autoimmune sykdommer eller nevrologiske i stedet for revmatisk sykdom men har ikke sett at de har kommet til en konklusjon. Hadde satt pris på en link.:smilyblomst:

Fastlegen min informerte meg. Så har dessverre ingen link. Men https://mallemey.blogg.no skrive om det i sin blogg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er selvfølgelig feil - men jeg regner med at du egentlig vet det, men har lyst til å provosere.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan komme av psykisk sykdom, men det er også mange andre grunner til at man får fibromyalgi. Spesielt interessant er de at sykdommen kommer til å bli klassifisert som en nevrologisk lidelse snart, og da kan an jo håpe at man kommer vekk fra det psykologiske stigmaet rundt sykdommen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...