Gå til innhold

Er d greit med gutter??

Brittany

Anbefalte innlegg

Egentlig sier det seg vel litt selv at noe av følelsen i og rundt selve hodet forsvinner når mannen er omskjært!

Ved berøring av en ikke-omskjært menis, vil hodet (som til vanlig er gjemt bort fra direkte berøring) være spesieltfølsomt for berøring/ massering. Det dreier seg jo her om hud som vanligvis ikke gnukker direkte mot annet en myk hud. Det blir på en måte som innsiden av kjønnsleppene f.eks.? Huden er helt annerledes en den huden som er "utenpå", og som er utsatt for "slitasje" hver dag.

Hud som hver dag blir utsatt for nærkontakt med stoffer av forskjellig kvalitet og "hardhet" vil automatisk herdes, tåle mer berøring. Ellers ville jo disse omskjærte mennene gått rundt med nytelsesfølelser hver gang de var ute å gikk, satt eller beveget seg slik at bukse "gnir" mot kjønnsorganet. (kanskje det er derfor visse menn tenker sex hele tiden? fordi de er omskjært og konstant har en slik "sex-deilig" følelse mot penis?)

Det ville vel derfor vært ganske naturlig om en omskjært penis tåler mer berøring før det oppstår nytelse en en ikke-omskjært.

Jeg har selv bodd sammen med en som var født uten forhud, og han kunne fortelle meg at det fungerte slik for ham ihvertfall.

Dere påstår i så stor grad at kvinnelig omskjæring er noe heeeelt annet, men lett form for kvinnelig omskjæring vet ikke jeg om er så forskjellig jeg? Der er det snakk om at noe av kjønnsleppene blir fjernet, ingen sammensying, ingen store inngrep, og ikke nødvendigvis noen store "bivirkninger" senere i livet. Dette kan vel også karakteriseres som "rensligere", da det ikke blir like mye hudfolder å "lagre" bakteriene i. Lettere å gjøre rent etc. Men minsker ikke følelsen annet en det som automatisk forsvinner pga mer direkte kontakt med stoffer.

Dersom det i det hele tatt hadde vært akseptabelt med noen form for kvinnelig omskjæring, så hadde det kanskje blitt forsket på "godene" her også! Kanskje vi kunne fått en mindre risiko for urinveisinfeksjoner hos jenter og gutter dersom vi jenter hadde vært renere også? (kanskje til og med mindre HIV? Som mulig med omskjærte... :-? )

Noen sammenligner omskjæring av guttebabyer med å opperere utstående ører, tannregulering, vaksiner etc. Jeg tror ærlig talt at flesteparten av foreldre til barn med utstående ører velger å la barnet ha utståend ører! Dersom det ikke er så ille at det kan ha medisinsk grunn til operasjon. (opptil flere i min familie har dette, og ingen har da tenkt på å operere det, ikke før "barnet" ble så voksent at det evt valgte det selv/ betalte det selv)

Regulering blir som regel brukt på barn som ellers ville fått problemer med tanngarden dersom dette ikke ble gjort, altså, en medisinsk årsak! Har vært til sjekk for regulering, og hatt regulering selv. DEtte ble IKKE gjort fordi mamma ville at jeg skulle SE penere ut! Men fordi jeg ville fått (med 100% sikkerhet) plassproblemer og skadelig forsyvninger i tanngarden når tennene mine vokste og visdomstenner vokste ut! Noe som 100% sikkert ville ført til plager, smerte, trekking og mulig "operering" i voksen alder.

Bryststørrelse er latterlig å sammenligne med!! Dette blir ALDRI utført på små barn som ikke har mulighet til å snakke for seg selv! Dette er noe voksne mennesker selv velger å gjøre med sin egen kropp, og er totalt usammenlingbart med omskjæring av noe slag.

Vaksiner får vi for medisinske grunner, dette blir satt direkte for å forhindre farlige sykdommer og spredning av dem.

Dersom det viser seg å være rett som noen tror, at det kan gi større skade en goder, så blir det sikkert mer uvanlig å gjøre det også.

Dersom vaksiner ikke hadde vært en naturlig behandling i norge, tror jeg sykdomsbildet hadde sett relativt annerledes ut. (skru tiden tilbake til før vaksinene, og se om det hadde vært mer ønskelig.)

At omskjærte menn skal ha mindre HIV pga at de har flere sexpartnere???????? enten så leser jeg heeelt feil, eller så er jeg bare dum! For DEN skjønte jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Viss du skal sammenligne mannlig og kvinnelig omskjæring må du sammenligne med fjerning av forhuden på klitoris, ikke klitorisamputasjon eller fjerning av kjønnslepper.

Forige gjest mente helt sikkert mindre sexpartnere, for den undersøkelsen har jeg og lest.

Jeg er ikke mot vaksiner, tvert i mot, men jeg ga bare et eksempel på hvordan foreldre bestemmer over barnas kropp og helse. Du synes det er ok å vente å se om vaksiner virkelig gir skadevirkninger før du blir motstander av det, til tross for at flere mener det. Jeg gjør det samme med omskjæringen.

Kvinnelig omskjæring akseptabelt? Nei ikke den som går ut på å amputere klitoris og fjerne alt som er. Men man kan jo lure på om det holder på å komme på moten her i vesten og, for redusering av kjønnslepper og diverse fixing og trixing med underlivet har virkelig "tatt av". Kvinner betaler i dyre dommer, og gjør det helt frivillig. De fleste er kjempefornøyd, mens noen får problemer. Slik er det der og, som med all kirurgi. Får man en skikkelig infeksjon, kan man bli "ødelagt" av hull i ørene også.

Jeg tror foresten at jeg skal trappe ned på å ha sex, for nå ble jeg litt redd for at all gnukkingen skal herde meg, slik at jeg mister følelsen.

Det med puppene var ment som en spøk.

Og latterfjesene? Jeg må da få lov til å flire av mine egne dårlige vitser, ingen andre gjør det jo.

Og...ikke ta tingene helt ut av den sammenhengen det er skrevet i .

Jen.....igjen....sikkert for siste gang her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la oss sammenligne med fjerning av "forhuden" over klitoris da! (forresten, dersom vi innbiller oss en klitoris uten noe hud over, tror vi vi at den også ville vært like følsom som den er "naturlig"?)

Og ja, flere og flere voksne kvinner velger selv å utføre lignende operasjoner selv! Voksne folk for gjøre med kroppen sin som de selv lyster, men foreldre bør ikke ha samme mulighet over andre kropper en sin egen.

Jeg har heller ikke noe imot at voksne menn velger å fjerne forhuden sin, av eget ønske!

Jeg er ikke konsekvent for vaksiner, har selv valgt å ikke ta vaksiner som jeg er usikker på. Jeg synes det burde vært forsket på mye og grundig på disse mulige utslagene det viser seg å ha kommet av visse vaksiner, før vi fortsetter å bruke dem som en selvfølge!

Hadde jeg hatt barn selv, ville jeg vært veldig usikker på hva jeg skulle gjort, og sjekket veldig mye for og imot før jeg tok vaksiner som det er usikkerhet ved. Men vaksiner er jo allikevel ment som en medisinsk behandling, ikke pga religion, kultur eller tanker om renslighet! (altså totalt umedisinske årsaker)

Du sier: "Kvinnelig omskjæring akseptabelt? Nei ikke den som går ut på å amputere klitoris og fjerne alt som er. "

Så den kvinnelige omskjæringen som går på skjæring av kjønnslepper og fjerning av kun noe, det er greit?

Du sier også: " Får man en skikkelig infeksjon, kan man bli "ødelagt" av hull i ørene også. "

Ja, og jeg synes heller ikke man skal skyte hull i ørene på barn som ikke bestemmer dette selv, i en slik alder at man er klar over div. konsekvenser som kan dukke opp!

Tror ikke du trenger å bekymre deg for gnukking ved sex, det er hos de fleste av oss en viss forskjell på fuktig hud mot fuktig hud, kontra tørt stoff mot tørr, tynn hud!!

Kjønnsorganene våre er liksom skapt til å tåle gnukkingen fra annen hud!

Det er ikke meningen å ta tingene ut av sammenheng, eller være "ekkel". Men jeg synes dette er en ganske så viktig sak, derfor prøver jeg så godt jeg kan å skjønne synspunktene til "dere som tenker annerledes"...

Og når jeg ikke får noe som jeg synes "gir rett til" å kjønnslemleste, så spør og spør og spør jeg, selv om det kanskje blir litt søkte spørsmål etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at alle hakker på Jen....???

Hvorfor det???

Vel til saken:

Jeg er ikke norsk... Jeg har født to gutter her i Norge ettersom jeg har bodd her siden jeg var 6 år!!!!!!!

Begge mine gutter er omskjært! Jeg jobbet som hjelpepleier tidl og da måtte vi vaske eldre mennesker "nedentil".....

Tenk all den dritten som har samla seg under forhuden på en 70 år gammel mann som blir vaska 1 gang i uka!!! Det har litt og si med det også for meg!! En annen grunn til at mine gutter er omskjært er fordi mine brødre ble det og i vår fam er det rett og slett vanelig....

Jeg ville aldri utsette mine gutter for noe som helst form for mishandling Men dette er da ikke mishandling??????? Det blir gjort på rene NORSKE sykehus.. Det er Lovlig!!! Jeg skjønner at mange norske menn er imot omskjæring fordi det er det dere er vant til!

Jeg må se meg enig i Jen når hun sier at hun ville fått det bedre med storepupper og multiorgamser men karnskje ikke....

Jeg er for å nevne det kristen så jeg tror det er viktig å ikke koble omskjæring med Islam!!!

Islam er en god relgion den blir bare av alt for mange tolket feil!!

:-? YOUVELA :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjentar jeg meg selv - for jeg har ikke fått svar.....

Dere som er for omskjæring - kan jeg få svar på mine spørsmål - for jeg prøver å forstå.....

Spørsmål 1:

Hygiene er noe som kan læres, og foreldrene har ansvar for å lære jenter å gutter viktigheten av god hygiene, og må hjelpe em mens de er små.

Hvilken fordel er det da for barnet å bli omskåret?

Spørsmål 2:

Hva sier dere til barent når det blir voksent, og lurer på hvorfor dere fratok ham en mulighet til å bestemme over egen kropp, særlig når det gjelder noe så personlig?

Når det gjelder pleietrengende menn og deres manglende mulighet for personlig hygiene, synes jeg den blir for drøy! Skal friske barn opereres fordi helsenorge mangler penger til en verdig eldreomsorg????? Vi opererer de søte små, så slipper vi å bevilge mer penger når de søte små blir gamle og grå - hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er jo bare enda en deprimerende framvisning av kvinnelig dobbeltmoral.. Heldigvis finnes det kvinner som Aline (m.fl) som gjør at jeg ikke mister troen på dere helt.. hurra!

Brittany: Jeg ble faktisk faktisk litt ekkel i magen av å lese det forrige innlegget ditt (særlig fordi det kom rett etter kristian sitt) Men jeg ser at det ble skrevet såpass kort tid etter at du kanskje ikke rakk å lese det først..

"Har ingen ting imot det egentelig.... Veldig enig med Jen!!!!!"

Jeg synes ikke denne debatten egentlig burde handle om hva DU føler om saken. Det er tross alt ikke ditt kjønnsorgan det gjelder, men din sønns. Jeg lurer også litt på hvorfor du ser på det som din fulle rett å frarøve din egen sønn framtidig nytelse (om det så bare er litt av den). Men såvidt jeg skjønner kommer du fra en annen kultur og det var kanskje aldri noe spørmål å la vær i det hele tatt?

Jen: Du synes tydeligvis det er flott med omkjæring og du forsvarer det med at du får reaksjoner fra mannen din selv om han er omskjært.. Men det en del andre her har prøvd å få inn i hodet ditt er at han sannsynligvis hadde følt enda mer hvis han ikke hadde vært det! Skjønte du det nå? Det er ganske enkel logikk..

Jeg kan som mann utdype det Aline skriver over. Jeg er en av de som har fått lov til å beholde denne uhygyeniske og gudsbespottende tingen som kalles "forhud", noe jeg er takknemlig for. Noen ganger hender det at denne forhuden trekker seg litt opp av seg selv og at den blir liggende sånn at en del av penishodet er ute i "friluft" og "gnikker" mot stoffet i boxershortsen.. Dette er ikke noen erotisk opplevelse, men kan være litt ubehagelig fordi hodet er såpass følsomt og jeg må stoppe opp for å på en "diskret måte" (lommetennismetoden) få forhuden på plass. Tanken på å ikke ha en "beskyttende forhud" i sånne "ikke-erotiske" situasjoner høres for meg ganske ille ut og jeg ville antageligvis ikke klart å gå normalt en gang. Menn som er omskjært synes ikke å ha problemer med slike ting, og det er nærliggende å tro at det er fordi penishodet er blitt såpass herdet og ufølsomt med tiden at de ikke merker så mye til sånne ting som jeg nettopp har nevnt. Det er ikke dermed sagt at omskjærte menn ikke kan ha glede av sex osv. Seksualdriften sitter tross alt ikke i penishodet. Jeg har også hørt flere ganger at omskjærte menn "holder lenger" osv. Vel, dette er jo bare enda et bevis på at ufølsomheten er nedsatt. Og selv om dette jo er kjempetoppers nyheter for dere jenter, synes jeg som mann ikke dette er noe som rettferdiggjør praksisen.

Når det gjelder omskjæring av jenter, er nok ikke sammenligningen så søkt som enkelte skal ha det til. Skal man sammenligne graden av "grusomhet" slår nok den kvinnelige varianten sterkest ut, men prinsippet er egentlig det samme. Det er i begge tilfeller snakk om en kulturelt betinget, men totalt unødvendig inngripen i noe privat som det burde være en menneskerett å få lov til å bestemme over selv. (jeg snakker selvfølgelig her om tilfeller hvor det ikke er en medisinsk grunn)

Jeg vil anbefale folk å kikke litt på denne siden:

http://www.mothersagainstcirc.org/

Siden kan kanskje gi et visst "propaganda" inntrykk, men jeg velger å tro at det som står her er sant.. Du som bodde i USA kan nok finne denne siden interessant. Den tar opp mange sider ved saken.

Og bare så det er sagt; renhold av en penis med forhud er ikke komplisert, man drar forhuden tilbake og vasker under! At noen menn ikke er helt på topp når det gjelder hygyienen, er ikke et argument for å skjære i spebarn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Informanten

For de som er interresert i å lese litt fakta om omskjæring på gutter anbefaler jeg å lese nøye det som står på følgende sider: http://www.norm-uk.org

En helt grei og informativ side om forhudens funksjon, helsemessige konsekvenser, omskjærte menns negative erfaringer og også historien for omskjæring og de froskjellige relgioner.

Hvert å merke seg er følgende (for de som ikke gidder å lese alt) påstander med henvisning til dokumentasjon som beviser at: http://www.norm-uk.org/myths.html

- Circumcision does not prevent penile cancer.

- Circumcision does not prevent cervical cancer in the female partners of circumcised men.

- Circumcision does not prevent sexually transmitted diseases.

- Circumcision does not prevent AIDS or HIV infection.

- Circumcision does not improve penile hygiene.

- Circumcision does not prevent infections.

- Circumcision does not prevent urinary tract infection.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Informanten

Her følger en artikkel fra "Tidsskrift for den norske legeforening"

Rituell omskjæring av gutter

Pål Gulbrandsen    

Tidsskr Nor Lægeforen 2001; 121: 2994  

Rådet for legeetikk mener at rituell omskjæring av gutter ikke er i tråd med viktige legeetiske prinsipper, at det er uten medisinsk nytteverdi og ikke bør bekostes av det offentlige.  

Rådet har sendt en uttalelse til sentralstyret i Legeforeningen i sakens anledning. Der heter det bl.a. at rituell omskjæring av gutter ikke har etablert medisinsk nytteverdi. Selv ved bruk av lokalbedøvelse medfører inngrepet smerte og er forbundet med en viss risiko for medisinske komplikasjoner. Rådet for legeetikk mener at omskjæring av guttebarn ikke er i tråd med viktige legeetiske prinsipper nedfelt i de alminnelige bestemmelsene i § 1 i Etiske regler for leger. Disse pålegger leger å verne menneskets helse, og å helbrede, lindre og trøste. Rådet påpeker at det er et viktig moment at barn ikke kan gi samtykke.  

Ifølge rådet må leger også kunne reservere seg mot å foreta rituell omskjæring av samvittighetsgrunner. Selv om inngrepet ikke utføres på medisinsk indikasjon, påpekes det likevel at omskjæring er et kirurgisk inngrep som bare må utføres etter anerkjente kirurgiske prinsipper og med optimal bedøvelse. I tråd med Etiske regler for leger § 12 bør det ikke kreves at utgiftene belastes det offentlige helsevesen.  

Rådet oppfordrer aktuelle religiøse ledere i vårt samfunn om å arbeide for å erstatte omskjæring med symbolske ritualer som ikke innebærer et kirurgisk inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære gjest - når det er så delte meninger blant de medisinsk sakkyndige - hvorfor ta sjansen på å ødelegge noe som er naturlig og friskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med gjest som sier at det finnes nettsider som er baade for og imot omskjaering. Etter min mening er det kun en side hvor du kan faa godt begrunnet info og det er Pubmed:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

Det er en side med oversikt over vitenskapelige artikler hvor du faktisk maa begrunne forskningen din for aa faa den publisert.

Samtidig kan desverre ogsaa vitenskapelige studier ofte ogsaa vise det en vil at de kan vise. Paa pubmed ser en bl.a. at de fleste studier gjort i Skandinavia angaaende omskjaering konkluderer med at dette er feil (som artikkelen fra Tidsskrift fra den norske legemiddelforeningen).

Mens studier fra andre land (som oftest har flere 1000 personer med i studiene sine) viser at omskjaering faktisk har sine fordeler. Som faerre tilfeller av urinveisinfeksjoner hos barn, nedsatt risiko for HPV, nedsatt risiko for cervical cancer.

Jeg sier ikke at disse argumentene nodvendigvis er gode nok til aa utfore omskjaring. Men jeg blir litt provosert av alle som sier at omskjaering er helt forferdelig uten egentlig aa ha satt seg inn i de flere 1000 studiene som faktisk er gjort paa dette omraadet. Og se at det kan vaere flere sider av en sak. Det vi gjor i Norge er ikke alltid perfekt selv om vi liker og tro det.

Hilsen en som enda ikke har funnet ut om omskjaering er riktig eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende å lesning dette syns jeg, for vi jenter er i mot enhver form for tukling med kjønnsorganet til en jente, det finnes faktisk forskjellige grader av omskjæring der også uten at man snakker om å skjære bort klitoris og sy igjen.

Da skriker vi i protest, men på gutta kan vi skjære *skjønner ikke logikken*

Og hvorfor snakker man kun om mulige helsemessige fordeler som det tydeligvis er stor uenighet om, og ikke noe særlig om guttenes seksual liv? Gudene skal vite at kjæresten min er sjeleglad for at han har forhuden inntakt når det gjelder et seksuelle. Han så bare dumt på meg når jeg spurt om han kunne tenke så å få forhuden fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en studie skal være noe verd og gjelde som vitenskapelig, MÅ den ha et visst antall personer med. Så det er ikke noe spesielt med at det er over 1000 personer med i en studie. Det skjer i Norge også (og 1000 mennesker er ikke så forferdelig mange sett i forhold til innbyggertallet, da.

Ok - vitenskapelige undersøkelser viser at omskjæring KAN ha noe å si for antall guttebarn som får urinveisinfeksjon. En slik infeksjon kommer ofte av litt manglende hygiene, og da synes jeg det er bedre å lære mor og far hvordan dette skal gjøres framfor å skjære i et friskt barn.

ellers står vitenskapsmann/kvinne mot vitenskapsmann/kvinne - det sier jo også Vesla og "Gjest". Og for meg betyr det da at det ikke kan være noe entydig resultat - eller har jeg misforstått?

Jeg mener, når JEG har lest en del artikler som viser de negative resultatene av omskjæring, og så leser at det er ikke sikkert de positive resultatene er så positive som man trodde, og blir opplyst om at det også finnes artikler som hevder at det finnes fordeler (har lest dem før også), så må jo konklusjonen bli at dette er et usikkert foretak.....

Eller mener Vesla og "Gjest" at jeg skal se bort fra de negative undersøkelsene og bare se de positive.

Mitt resultat er ihvertfall at dette er et så usikkert foretak at jeg ikke ville latt noen skjære i min friske sønn som spebarn. Når han er gammel nok til selv å ta et valg, har han jo muligheten til å gjøre som han vil - ikke sant? Men da er det fortsatt HANS valg, og ikke mitt.

Og - hva sier du til en sønn som anklager deg for å ha fjernet noe friskt og naturlig fra kroppen, og fratatt ham dette valget - det skulle jeg gjerne visst.......... (Vi trodde det var best for deg er ikke holdbart - det sier også de som får spørsmålet fra kvinner i samme situasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vesla: Ja, det er mye stoff både for og imot dette! Og kanskje vi ikke egentlig vet om det har noe for seg eller ikke har noe for seg.

men du sier du blir provosert av alle som sier at omskjaering er helt forferdelig, uten egentlig å ha satt seg inn i de flere 1000 studiene som faktisk er gjort på dette området.

Jeg trenger på en måte ikke 1000 studier for å bestemme meg for min mening om unødvendig skjæring i uskyldige og friske barn, at du trenger det er helt greit for meg! Jeg har ikke tenkt å dømme deg for det.

At andre velger å omskjære gutte og jente barna sine, som i utgangspunktet er friske, og som kan få plager av inngrepene senere i livet, det er ikke noe jeg kan gjøre noe med! Jeg trenger ikke like det, eller forstå det, men jeg fordømmer dere ikke! Jeg skjønner bare ikke at noen får det til!

Jeg tror derimot at det er veeeldig få deler av kroppen vår, som vi blir født med (nesten) alle sammen, som faktisk er en helserisiko i seg selv! At vi selv velger hvordan vi behandler og vedlikeholder våre kroppsdeler er jo en annen sak, som f.eks vanlig hygiene!

Nå tar jeg den sikkert helt ut igjen, men...

-Dersom vi hadde operert bort blindtarmen på alle spedbarn, så hadde vi med sikkerhet fjernet risikoen for (mulig dødelig?) blindtarmbetennelse.

-Dersom vi hadde opperert bort mandlene på alle spedbarn, så hadde vi kanskje minsket risikoen for mange og hyppige infeksjoner i fremtiden.

Dette er faktisk omtalt som "ubrukelige" organer, som vi ikke vet noen sikker grunn til at er der(i motsetning til forhuden, som er der for å beskytte sarte deler av kjønnsorganet). Og det er deler av kroppen som kan skape konflikter senere i livet. Men vi fjerner dem ikke automatisk allikevel gjør vi vel???

Vi fjerner ikke "unyttige" kroppsdeler før det er behov for å fjerne dem!

Så hvorfor skal vi gjøre det med kjønnsorganene?

Fordi vi kvinner synes det er deilig med omskjærte menn????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline: Synes du hadde flere gode poeng, og jeg kan bare innromme at grunnen til at jeg trenger studier for aa se paa bakdelene for og imot omskjaering er at jeg prover aa finne grunner som vil "justify" omskjaering.

Jeg bor i USA og derfor er dette en veldig aktuell problemstilling for meg. Hadde jeg bodd i Norge hadde jeg aldri tenkt tanken paa aa gjore dette. Men forelobig har jeg enda ikke funnet gode nok grunner til aa gjore det annet enn at jeg har en mann som vil det og her gjor storste delen av befolkningen det. Vel, faar fortsette mine sjelkvaler.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min må ha tannregulering og han har skikkelig tannlegeskrekk. Tror det er hakket verre en å fjerne forhuden på en baby.  

Er det å få tannregulering VERRE enn å omskjære en guttebaby??? De fleste av oss har sikkert vært sår nedentil engang, og har kjent hvor vondt det da er å få urin på det. Hvor vondt må det da ikke være for disse små babyene å tisse med en omskjært penis? FORBY omskjæring!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest sexysadie

Synes omskjæring generelt og omskjæring av kvinner spesielt er dødsheslig

Også på smågutter!!¨

Barbarisk og ligger ganske nært opptil barnemishandling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...