Gå til innhold

Er d greit med gutter??

Brittany

Anbefalte innlegg

Jeg har sett begge varianter og holder en knapp på "hatteløst". Tror ikke alle er like flinke til å vaske "snabben";

Selvfølgelig finnes det menn som ikke er flinke med den personlige hygienen, likeså finnes det jenter som slurver med den, men at det skal være et argument for å fjerne en naturlig del av penisen til et guttebarn er for meg helt uforståelig. Av medisinske årsaker ja, helt greit.

Jeg mener nå at forldrenes oppgave heller bør være å lære ungene sine at personlig hygiene er viktig under barndommen jeg da. Når man fjerner forhuden med renslighet som argument blir det som å si at ungen vår kommer ikke til å være renslig nok så han må vi omskjære.

Jen, du skrev i et svar lenger opp til gjest her følgende:

Følsomheten er helt på topp for å si det enkelt. At han aldri har prøvd å onanere med forhud ser jeg ikke helt poenget med, siden han er helt fornøyd slik det er.

For det først så vil ikke følsomheten være på topp hos en som er omskjært, fordi penishodet blir vant til berøring siden den hele tiden er i kontakt med trusen, buksen eller alt den kommer i kontakt med. Den vil bli vant til berøring og da kreves det mer stimulering for at det skal bli nytelse ut av det.

Må også si at det er flott at din mann er fornøyd med at han er omskjært, men tro meg, det er ingengaranti for at alle gutter vil bli det om de omskjæres. Det som går for en, går ikke like bra for alle andre nemlig.

skjønner heller ikke tankene dine når du sier at du ikke ser noe poeng med at han aldri har forsøkt å onanere med forhud siden han er fornøyd slik det er. Betyr det overhodet ingenting for deg at han "kanskje" kunne hatt det enda bedre om han ikke var omskjært?

For meg blir det helt feil å si at: "han kan komme til å få det mindre deilig uten forhud men det spiller ingen rolle, han vil jo ikke være vant til noe annet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nåfortiden fixer de alt. Forhuden kan også rekonstrueres om man angrer. Nå vet ikke jeg hvor godt/hvordan det fungerer, for jeg kjenner ingen som har gjort det. Jeg og syntes det var vanskelig å ta valget på sønnen min sine vegner, og det ble derfor til at vi ikke gjorde det.

Hvis man ikke skal operere noe som er friskt, da hadde det vært mange som så annerledes ut gitt. Det er ikke verre å se på forhud som en feil enn utstående ører, og jeg tviler ikke på at dere hadde skjært i ungene deres for å fixe det! Det er bare fordi det dreier seg om et kjønnsorgan at dere reagerer. Det som teller er om de som har fått det gjort er fornøyd. Noen er helt sikkert missfornøyd, og det er såklart veldig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Jen

Hvis en guttebaby blir omskjært - hvordan i all verden kan han, når han blir mann, si at han har det bedre uten enn med forhud? Han har jo aldri følt hvordan det er med forhud........ Det har jo foreldrene avgjort for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som teller er om de som har fått det gjort er fornøyd. Noen er helt sikkert missfornøyd, og det er såklart veldig synd.

Og hvilken garanti har man for det? Hvordan kan man være villig til å ta den sjansen over for sønnen sin?

Sorry, sønn men vi ødela litt for deg fordi vi ville at du skulle være renslig????

Mulig det går ann å rette det opp igjen, men om man ikke har noen garanti for det, så bør man da heller ikke ta den sjansen. Og et kjønnsorgan er tross alt den meste private delen hos et menneske.

Jeg syns det er helt utrolig at forldre ønsker å gamble slik med barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje hatt det bedre med større pupper og multiorgasmer - eller kanskje ikke....

Nå ble det litt mer forhudprat på meg en det jeg hadde tenkt på en onsdagskveld, men men....

Kristian71: Vet du (eller noen av de andre her som er mot) hvordan det føles å være omskjært?) Hvis du gjør det og er missfornøyd så er det forstår jeg din motvilje. Føler ikke det er gambling, for sjangsen for at det går galt er forferdelig liten. Hvorfor ta sjangsen? Nei, det kan du si, men det blir vel sikkert slik at når alle rundt deg gjør det alltid går bra, så tenker man ikke noe på risikoen. Jeg tar med meg ungen på flyturer og, selv om vi kan styrte.

Det trengs ingen ekstra stimulering, har aldri hørt om noen som behøver det. Vet at det sies, men jeg har alltid bare hørt det av de som ikke er omskjært. Mannen min sier at dette med at penishodet blir "herdet" er svært overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Duchess

jeg syns omskjæring er akseptabelt så lenge det er medisinske årsaker til det, ikke fordi "det er mer renslig, slik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jen - hva er FORDELEN da?

Hygiene er noe som kan læres, og vi opererer ikke andre deler av kroppen grunnet hygien, gjør vi vel?

Så hva er så spesielt med denne delen av kroppen, at ikke gode hygienevaner er godt nok her?

Og hva ville du si til gutten din hvis han, når han ble voksen, anklaget dt for å ha fratatt ham et viktig valg over egen kropp?

Jeg forstår at de som utsetter guttebarn for dette mener de gjør det beste for barnet (men det mener også de som omskjærer jentebarn - uten sammenligning forøvrig) -

men det er snakk om at voksne (foreldre) bestemmer over over et nytt menneskes kropp (barnets), og fratar dette menneske muligheten til å bestemme over egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen om det høres slik ut (at jeg synes peniser er vannskapt). Jeg synes det er flotte saker med eller uten forhud. Jeg er ikke "omskjæringens forkjemper" viss det er det dere tror, men jeg synes bare ikke det er grunn til å si at de som omskjærer guttene sine mishandler dem o.l. Jeg personlig synes det her helt greit å omskjære gutter, men det er også helt greit å la være. For mange ligger det forskjellige ting slik som religion og kultur bak, og jeg synes ikke det er rett å nedvurdere de som tenker slik.

Foreldre bestemmer over barnas kropp i andre sammenhenger også. De får f.eks vaksiner, og noen mener det kan være skadelig også. Så noen på Tv som mente at datteren var blitt autist pga. en vaksine. Jeg er glad jeg har vaksinert sønnen min, men forstår at foreldrene som mente at datterens autisme skyltes vaksinen er i mot vaksinering. Risikoen for at noe kan gå galt er liten der og, så vi gjør det likevel.

Vil bare legge til at sønnen min er ikke omskjært. Han får bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår du ikke synes det egentlig er noen stor sak - sånn egentlig.

Men jeg blir veldig skeptisk når det snakkes om kultur og religion som grunn. Det er den samme grunnen som har blitt brukt for å forsvare omskjæring av jenter og tvangsgifte - for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje hatt det bedre med større pupper og multiorgasmer - eller kanskje ikke....

Nå er det en rimelig stor forskjell på det og ønske seg noe man aldri har fått utdelt fra naturens side, og det å fjerne noe som naturlig skal være der. Er man misfornøyd med noe man har fått som kan fjernes senere, ja så er det greit om personen gjør det av egen fri vilje.

Kristian71: Vet du (eller noen av de andre her som er mot) hvordan det føles å være omskjært?) Hvis du gjør det og er missfornøyd så er det forstår jeg din motvilje.

Ja, jeg er omskjært som 2 åring av medisinske årsaker, så jeg vet hva jeg snakker om her. Og ja, jeg er overbevist om at min penis er mindre følsom enn om forhuden hadde vært inntakt. Og ja jeg lurer fortsatt på i voksen alder hvordan det hadde føltes å f.eks onanere med forhud.

Ja, jeg har hatt problemer med onanering opp igjennom tenårene, jeg fikk det aldri til uten å måtte ta i bruk smøremiddel av ett eller annet slag. Det er ikke alltid like morro når hormonene i den alderen bobler og man er fryktlig kåt å ikke få onanert fordi man har glemt fuktighetskremen eller vaslinen igjen hjemme. Jeg har lært meg en teknikk nå i voksen alder som gjør at jeg klarer det, men gudene skal vite at en dame som skal onanere meg kommer til å slite for å få det til å gå for meg, noe som hun hos andre lett kan gjøre med stor suksess.

Føler ikke det er gambling, for sjangsen for at det går galt er forferdelig liten.

Poenget her må vel være at en om det går feil en gang, så må det var en gang for mye for noe som aldri hadde trengt å vær et problem? Det kan uansett ikke gjøres om for den det gjelder.

Og på bakgrunn av mine erfaringer i dag, så ville jeg ha vært forbannet å mine foreldre om jeg hadde vist at de hadde fjernet forhuden min uten at det var grunn for det.

Det trengs ingen ekstra stimulering, har aldri hørt om noen som behøver det. Vet at det sies, men jeg har alltid bare hørt det av de som ikke er omskjært. Mannen min sier at dette med at penishodet blir "herdet" er svært overdrevet.

Det er flere enn meg her inne Jen som er omskjært og som har sagt dette tidligere, så din mann må være heldig.

Nå høres det sikkert ut som om jeg krisemaksimerer her, det er fult mulig å ha et godt sex liv selv om man har fjernet forhuden. Men jeg vil at folk skal vite at det kan gå utover sex livet til en gutt at de blir omskjært.

Nå blir dette veldig personlig føler jeg, men ok, det er for en god sak :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg står på mitt!!!!!!

Har ingen ting imot det egentelig.... Veldig enig med Jen!!!!!

Skjønner hva du mener :wink: hehe

Men allikevel skjønner jeg det når dere sier at det er jo sånn vi er skapt... Men hvorfor er alle så innmari kropsfokusert da??? :roll:

"vi er jo skapt som vi er" :roll:

Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur og religion trenger ikke være skumle ord. I den sammenheng jeg mener det er det ikke noen å være redd for. Prøv å tenk dåp, konfirmasjon, brunost og lafting. Kvinnelig omskjæring og tvangsgifte er ikke lov i noen religion så vidt jeg vet (selv om noen tullinger (miss)bruker religionen for å forsvare seg. Kultur er det nok, men jeg vil kalle det ukultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig Jen

Kultur kan være fint, det, og religion også.

Men når det brukes for å forsvare kjønnslemlestelse, blir det galt.

og jeg venter fortsatt på svar på vhilke fordeler det er med omskjæring av gutter - ut over eventuell hygeine - som jeg mener IKKE er "gyldig grunn" - hygiene kan læres.

og jeg venter også på svar på hvordan foreldre kan frata et barn retten til å bestemme over egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du måtte bli personlig Kristian(71), men jeg har vel driti meg ut ganske bra her jeg og :oops: . Men nå forstår jeg deg ihvertfall mye bedre. Jeg tror nå du har vært uheldig, og at det ikke er vanlig at det skal være slik. Men det hjelper deg vel lite å høre.

Og foresten, puppene mine var større før! Jeg nekter å ta ansvaret for disse småtteriene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men allikevel skjønner jeg det når dere sier at det er jo sånn vi er skapt... Men hvorfor er alle så innmari kropsfokusert da???   :roll:  

"vi er jo skapt som vi er"   :roll:  

Britt

Allikevel forsvarer du omskjæringen av din sønn? Det lukter dobbeltmoral lang vei av sånt spør du meg.

Har jeg gjort noe galt mot min sønn?? Når det egentelig er ganske renslig, og han kan da ikke ha blitt så smerta, isåfall har han glemt det nå.....

Vel, les svaret til Kristian rett før ditt siste innlegg, så ser du vel kanskje at du kan ha gjort noe galt.... svaret får du først når sønnen din blir kjønnsmoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo??? Hva har puppestørrelse med følsomheten i et kjønnsorgan å gjøre, Jen?

Dette blir ansvarsfraskrivelse av stor orden. Og jeg blir mektig irritert når jeg hører argumentene som florerer.

Altså: Vi snakker nå om å gjøre en rituell handling basert på undersøkelser som mer eller mindre høres ut som ren svada. En handling som kan få konsekvenser for en gutt i forhold til hans voksne seksuelle liv. Betyr det virkelig så lite for dere som forfekter denne omskjæringsgreia? Hvorfor betyr det så lite?

Unnskyld meg, men er det slik at dere hører på mennene deres, og kjøper argumentasjonen rått fordi han sier at dette ikke har betydd et problem for akkurat ham? For så å ta et standpunkt til hele omskjæringsdebatten som umiddelbart går i hans syns favør?

Hjelp!!! Nå har Kristian prøvd å forklart at dette faktisk kan få konsekvenser. Basert på sin opplevelse av dette. (Du er RÅTØFF som deler dette. Og som du selv sier, så må man enkelte ganger gå på akkord med seg selv for å fremme en sak)

Skal dette avfeies med at ritualitet er viktigere enn personlige opplevelser? Dette grenser til fanatisme.

Og til den som startet strengen må jeg bare få rette en stor takk. Fordi at jeg nå, etter å ha sett den lettvinte argumentasjonen for omskjæring av guttebabyer) er enda mer overbevist om at denne handlingen er totalt fremmed og gal når den utføres som en ren skikk. Vi lever i år 2002.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha litt med følsomheten i det mannlige kjønnsorgan å gjøre :hoho::hoho: , nei da jeg bare tuller.

Noen er for og noen er mot, slik er det bare. Og jeg har ikke forandret mening. Det går faktisk an å ha forståelse for andre sin situasjon uten at man mener det samme.

Og det er ikke argumentasjonen til mannen min som overbeviser meg, men heller reaksjonen hans :D (for å si det pent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maiken/unplugged

Hmmm, kunne blitt en interessant debatt hvis dette dreide seg om en kvinnes klitoris. Hadde jeg da sett latterfjes i et innlegg, ville jeg umiddelbart ha dradd den konklusjonen at vi hadde med en drittsekk å gjøre :-?

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bor i USA, er gift med en amerikaner som selvfolgelig er omskjaert. han vil gjerne at vaare fremtidige barn skal bli omskjaert siden han er meget fornoyd med at det ble gjort paa ham (neida han vet jo ikke noe annet).

Selv er jeg veldig i tvil om omskjaering er riktig eller galt. Har derfor brukt endel tid paa aa lese vitenskapelige tidskrifter og det finnes dross av studier som er gjort paa dette omraadet.

Forst og fremst er det bevist i en aar rekke at omskjaering av gutter for de er fyllt 1 mnd minsker risikoen for urinveisinfeksjoner. Alt fra 4-30% nedgang. Et stort studie gjort i Canada (med 29 000 omskjaerte gutter og 29 000 "vanlige" gutter) fant at 1.7 % av de omskjaerte guttene fikk urinveisinfeksjon de forste aarene, mens 5 % av de

"vanlige" guttene fikk det. Om den forskjellen er stor nok til aa godta omskjaering er jo et sporsmaal??????????

Det er ogsaa bevist at "human papillomavirus" er mye sjeldnere hos omskjaerte menn. (et studie fant dette viruset hos 20% av "vanlige" menn og 5 % omskjaerte menn) Og det viste seg at kvinner som er sammen med omskjaerte menn har mindre sjanse for aa faa "cervical" cancer, da det er dokumentert at HPV forer til okt risiko for cervical cancer.

Det er gjort titalls studier paa omskjaering og HIV, og mange studier fra Afrika viser en klar sammenheng mellom omskjaering og HIV. Det er faerre omskjaerte menn som har HIV. (Men de vet enda ikke hva grunnen er og noen tror det kan vaere pga at omskjaerte menn har flere sexpartnere etc. med andre ord det er KANSKJE ikke omskjaeringe i seg selv som er avgjorende men livsstil, religion etc.)

Vel, personlig har jeg vel ikke enda klart og finne nok medisinske grunner til aa "justify" omskjaering. Her i USA er det jo alltids argumentet at "alle andre" gjor det og for en liten gutt som staar i dusjen paa skolen kan det kanskje vaere en god nok grunn, nemmlig det aa se lik ut som alle andre.

(naar det gjelder sex med en omskjaert mann har jeg naa i hvertfall ingenting aa klage paa og han klager heller ikke....................)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...