Brittany Skrevet 2. oktober 2002 #1 Del Skrevet 2. oktober 2002 For rundt et år siden var det mye styr om at (spess somaliske) jenter ble omskjert når de var en 3-4 år gamle..... Jeg syntes dette er totalt sprøtt, at noen kan finne på noe sånt???!!??? Men, min sønn er omskjert... Jeg gjorde det halvveis fordi min sønn's far er fra utlandet men oxo fordi jeg mener det er renslig sånn..... Jeg er selv halvt av utenlands opprinnelse og for meg er det helt naturlig at man omskjerer guttebarn, men dette blir gjort når de er nesten nyfødt (slik som med min sønn) Men jeg er totalt i mor omskjerelse av kvinner!!!!!!! At mødre/fedre/familie kan utsette sine kjære for noe sånt????? Er det noen som forstår hvor jeg vil ??? Har jeg gjort noe galt mot min sønn?? Når det egentelig er ganske renslig, og han kan da ikke ha blitt så smerta, isåfall har han glemt det nå..... Er det greit å omskjere guttebarn (når de er nesten nyfødt)??? BRITT :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Stylish* Skrevet 2. oktober 2002 #2 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg synes det er greit å omskjære guttebarn.. De lider ikke av det senere i livet og kan være rensligere.. men omskjøring av pikebarn er jo noe helt annet de lider av det senere og er jo gjort av helt andre grunner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maeve Skrevet 2. oktober 2002 #3 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg synes det er greit med omskjæring av guttebarn, men det bør være gjort på sykehus. Omskjæring av det jeg har sett på tv av små jenter er helt forkastelig. Jeg skjønner ikke den kulturen nei. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 2. oktober 2002 #4 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg synes omskjæring er unødvendig på begge kjønn så lenge det ikke er medisinske årsaker til at det blir gjort. Men jeg er også enig i at det er STOR forskjell på omskjæring av gutter og jenter. Guttene blir jo ikke akkurat lemlestet. Lilly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 2. oktober 2002 #5 Del Skrevet 2. oktober 2002 Nå kan ikke omskjæring av gutter sies å være like ille som omskjæring av jenter, men jeg reagerer ganske sterkt på at det liksom er så greit å fjerne forhuden på gutten fordi det skal være så renslig. Og hvorfor skal det liksom være så naturlig å fjerne gutters forhud? Vi gutter er født med forhud på penis, og det er en grunn til det, den er ikke der til pynt. Og hadde problemet med renslighet vært så stort så hadde det vel i alle deler av verden vært en praksis om å fjerne forhuden hos gutter. Det å tro at man kan fjerne forhuden på penis uten at det får konsekvenser for sexual livet til en gutt er rimelig naivt. En omskjært penis blir mindre følsom og spesielt ved onani vil det få konsekvenser at forhuden er fjernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 2. oktober 2002 #6 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg føyer meg inn i rekken her; jeg synes omskjæring av gutter, så lenge det blir gjort på sykehus, er greit, men omskjæring av jenter er forkastelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. oktober 2002 #7 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg fatter ikke at NOEN ønsker å skjære i barna sine så lenge de er friske og ikke har noe som helst behov for å bli kuttet i!!! Blir mer renslig? Blir det mer renslig om vi jenter ikke har så mye kjønnslepper også da? Kanskje vi skal begynne å klippe bort kjønnsleppene til de nyfødte jentebabyene våre, slik at de blir mer renslige når de blir voksne? Hadde det vært "sunnere" å leve uten forhud, er jeg nesten sikker på at vi hadde blitt født uten forhud!! Forhuden er der når vi blir "skapt", og de fleste kroppsdelene våre har faktisk en hensikt! det er derfor vi ikke driver å kapper av div deler bare fordi vi synes det blir bedre slik!! Det er klart en forskjell på omskjæring av piker i 4-6 årsaldern (er det ikke da det gjerne skjer?) og omskjæring av guttebabyer. Men dersom noen tar ett sløvt, urenset barberblad å kutter av forhuden til fireåringen deres med det, så kan det sammenlignes med kvinnelig sådan. Hadde det vært mer tillat med kvinnelig omskjæring også, dersom dette ble utført sterilt, på ett sykehus, med bedøvelse??? Hadde dere akseptert det mer da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 2. oktober 2002 #8 Del Skrevet 2. oktober 2002 Alle menn jeg har diskutert dette med, sier det samme som Kristian over her. Forhuden er en viktig faktor når det kommer til sex, og gir menn en sterk nytelse. Det i seg selv er grunn god nok til å la denne delen av kroppen deres være i fred. Den hygieniske delen av dette forstår jeg rett og slett ikke. Det er jo bare en hudfold. Det vil være det samme som å si at en kvinnes kjønnsorgan er urenslig fordi det består av flere folder. Og da begynner argumentasjonen å bli litt mer hektisk... Synes at alle skikker og ritualer som går på å skjære og klippe i folk før de er såpass voksne at de får avgjøre dette selv blir feil. Jeg liker ikke engang å se foreldre som piercer hull i ørene til jentebabyene sine. maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 2. oktober 2002 #9 Del Skrevet 2. oktober 2002 Det er en forkastelig tradisjon å omskjære jenter/kvinner. Dette at det er ok å omskjære gutter synes jeg ikke er greit. Er helt enig med flere her at forhuden er skapt for en grunn. Renslighet er da ikke et problem, og der det virkelig er et problem for gutten, er jo "omskjæring" greit (men heter det omskjæring da?). Omskjæring fører jo også i noen tilfeller til lemlestelse. MEN: Dette er ikke det samme som omskjæring for kvinner uansett. Ja til at vi skal være sånn vi er skapt, med forhud, store kjønnslepper og uten silikon og botox. PS! Enig med overnevnte at hull i ørene på småpiker er drøyt og ikke minst unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-zloty Skrevet 2. oktober 2002 #10 Del Skrevet 2. oktober 2002 Merkelig...nå har jeg diskutert så lenge med aline i en annen sak at dette kommer fra hjertet: HELT ENIG ALINE OG siden jeg synes innlegg som kun skriver "helt enig med....den og den" og så IKKE NOE MER er stupide så: -ingen mennesker på denne jord er skapt for å skjæres i unødig -omskjæring er et kulturellt fenomen ikke religiøst(bortsett fra Abraham og guden hans) -informasjon i kjønnslemlestelses-land virker preventivt på praksisen Så...mer info, mindre skjæring Mer renslig med ingen forhud? Hvem i all verden sier at det er så mye bakterier under forhuden? Vanlig hygiene er mer enn nok for alle menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 2. oktober 2002 #11 Del Skrevet 2. oktober 2002 -omskjæring er et kulturellt fenomen ikke religiøst(bortsett fra Abraham og guden hans) For jøder og muslimer er omskjæring et religiøst fenomen (Les om det i Gamle Testamente). Tror de fleste som omskjærer guttebarna sine tilhører disse religionene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 2. oktober 2002 #12 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg er enig med deg Brittany. Mannen min er det og jeg synes det er helt topp. Han har aldri hatt problemer med sexlivet, onani eller følsomhet. Eneste forskjell jeg har merket mellom han og menn som ikke er det er at han holder flere runder :D , og om det har noe med at han er omskjært å gjøre taler det for. Tror ikke det hadde vært så "populært" verden rundt om det hadde ødelagt sexlivet til menn. Man kan si hva man vil om det med renslighet og at det finnes såpe, men det er i hvertfall lettere å holde seg ren om man er omskjært, og det er veldig viktig. Største grunnen til at kvinner får underlivskreft er "skitne" mannfolk. Folk blir født med skjeve tenner, vorter, utstående ører osv. og det blir rettet på av kosmetiske grunner selv om det er helt naturlig det og. Sønnen min må ha tannregulering og han har skikkelig tannlegeskrekk. Tror det er hakket verre en å fjerne forhuden på en baby. Men når det er sagt, jeg forstår de som er skeptiske veldig godt, for selv om jeg er helt for nå lot jeg ikke sønnen min bli det fordi jeg der og da ikke orket å la noen skjære i han. Da var det litt uvant for meg. Hadde liksom ikke tenkt på det før mannen min nevnte det noen dager etter han var født. Nå angrer jeg litt på det, men, men... Nå har vi uansett ventet så lenge at han får gjøre det selv om han vil når han blir eldre. Den helsemessige gevinsten for er det likevel for sent for. Da må det skje når de er helt små (minsker risiko for underlivskreft hos menn). Omskjæring av jenter er en helt annen sak, for det ødelegger kvinnenes sexliv, uansett om det skjer på sykehus eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2002 #13 Del Skrevet 2. oktober 2002 Han har aldri hatt problemer med sexlivet, onani eller følsomhet. Eneste forskjell jeg har merket mellom han og menn som ikke er det er at han holder flere runder :D , og om det har noe med at han er omskjært å gjøre taler det for. Grunnen til det er nettop fordi mannen din har fått mindre følsomhet i penis skjønner du, og det er positivt for deg men retterdiggjør ikke en omskjæring. Aldri hatt problemer med onanering sier du, men vet han egentlig hvordan det ville ha føltes for han å onanere om han hadde hatt forhuden inntakt? neppe, så han vet ikke forskjellen fordi han aldri har opplevd det. Greit nok at han ikke har problemer med å onanere, men det betyr ikke at det er riktig å fjerne forhuden for det. Man kan si hva man vil om det med renslighet og at det finnes såpe, men det er i hvertfall lettere å holde seg ren om man er omskjært, og det er veldig viktig. Største grunnen til at kvinner får underlivskreft er "skitne" mannfolk. Den helsemessige gevinsten for er det likevel for sent for. Da må det skje når de er helt små (minsker risiko for underlivskreft hos menn). Det er det største sprøytet jeg noensinne har hørt. Dette må du legge frem dokumentasjon for. Hvorfor i all verden er det ikke vanlig praksis å fjerne forhuden til gutter i den vestlige verden om det er forbundet med stor risiko å ha forhuden inntakt? Det er det samme som å påstå at legevitenskapen ikke har insett faren med forhud til tross for at man liksom vet at det gir kvinner underlivskreft og øker risikoen for kreft hos mannen. Sorry, men dette blir for dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 2. oktober 2002 #14 Del Skrevet 2. oktober 2002 Han har ikke problemer med følsomhet sa jeg. Selv om han holder flere runder betyr det ikke at han holder lenger, om du skjønner forskjellen. Følsomheten er helt på topp for å si det enkelt. At han aldri har prøvd å onanere med forhud ser jeg ikke helt poenget med, siden han er helt fornøyd slik det er. Det helsemessige er dokumentert. Det er ingen stor risiko å beholde forhuden for menn, men det gir en litt mindre risiko for kreft (den risikoen er uansett liten, så det er ingen big deal). Men da forutsettes det at forhuden blir fjernet innen ca. 1 uke etter at barnet er født. Etter den tid er risikoen den samme. At det bakterier som blir overført under samleie gir kvinner økt kreftrisiko er vel kjent. Det er ikke så innmari lenge siden det sto en stor artikkel om dette i VG eller Dagbladet, der det ble pekt på at dårlig renslighet hos menn ga økt kreftrisiko hos kvinner. Det har å gjøre med noen bakterier gir innfeksjoner som igjen øker risikoen for kreft. Det har også blitt gjort undersøkelser på dette som sammenligner tilfeller av underlivskreft hos nonner og kvinnebefolkningen ellers i samme områder, og hos nonnene var det nesten ingen som fikk underlivskreft. Risikoen øker med antall sexpartnere. I USA (som vel må sies å tilhøre den vestlige verden) er det vanlig praksis å omskjære gutter av medisinske og hygeniske grunner. Der er de fleste menn omskjært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 2. oktober 2002 #15 Del Skrevet 2. oktober 2002 RENSLIGHET????????? Ærlig talt - tror nok at menn som ikke er omskjært er renslige nok - hvis de selv er opptatt av det. Fohuden har en funksjon, den, og jeg synes det er LIKE GALT å skjære i gutter som jenter. En operasjon BØR være medisinsk betinget, ikke kulturelt eller motepreget (jo - i USA er det nærmest blitt en "mote"). Jeg sidestiller det litt med brystforstørring. Og dersom en mann - når han er voksen og kan ta egne valg - mener han har det medre omskjært - kan han jo gjøre operasjonen da. Da blir det mannens valg - ikke foreldrenes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 2. oktober 2002 #16 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hvis de medisinske konsekvensene ikke er bedre dokumentert enn det du nevner her, Jen, så synes jeg det er forkastelig at det er så utbredt som dette er. Jeg skulle jammen meg ha vært 100 % overbevist om at forhuden var en regelrett helserisiko før jeg tok med guttebabyen min og lot noen som helst kappe av noe som helst på ham. Du må vel være enig du også i at disse VG/Dagbladet-undersøkelsene svinger hyppigere enn svint. Synes eksemplet med nonner blir helt søkt, jeg. Det er ikke lenge siden jeg leste en annen av disse såkalte undersøkelsene som fastslo at underlivskreft hadde mindre sjanse for å angripe hos en kvinne som har født barn. Hva er hva av dette? Synes det er synd at et kjønnsorgan skal bli sett på som urenslig, og denne omskjæringsdebatten tar et stort utgangspunkt i at det er nettopp skittent et kjønnsorgan er. Hva om vi bare kutter av hele greia? Og legger ut en designer-slange fra buken, slik at dette ekle tarminnholdet kan tømmes i en rosa engangspose som lukter søtt av jordbær? Vi er nå engang født som mennesker av kjøtt og blod, og det at vi skal bli sett på som levende bakteriebomber ødelegger jo fryktelig mye av verdet vårt, synes jeg. Tipper det ligger vel så mange bakterier gjemt i munnhulen, som utveksles ved kyssing og munnsex. Vanlig renslighet veier nok godt opp for denne økte kreftrisikoen. Nei, dette velger jeg å ikke ha noe tiltro til. Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 2. oktober 2002 #17 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg har sett begge varianter og holder en knapp på "hatteløst". Tror ikke alle er like flinke til å vaske "snabben"; det må stå litt dårlig til når en lege går ut i avisene og ber menn bli flinkere å vaske seg fordi kvinner får infeksjoner av det. Husk det er bakterier det dreier seg om. Det kan nok se rent ut, men de trives godt under forhuden. Det er ikke alt jeg vil dele med mannen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 2. oktober 2002 #18 Del Skrevet 2. oktober 2002 Så lær sønnen din å vaske seg da, Jen. Bedre utganspunkt det enn å skjære bort problemet Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 2. oktober 2002 #19 Del Skrevet 2. oktober 2002 Enig Maiken. Kan ikke forså at man skal operere noe som er friskt, og heller ikke at man skal operere fordi noen ikke gidder å vaske seg. Og jeg synes det er galt at foreldre foretar et slikt valg for et barn. Hvilken mulighet har han til å "angre" når han blir voksen? Forelde får heller lære både jenter og gutter personlig hygiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 2. oktober 2002 #20 Del Skrevet 2. oktober 2002 Ja, det kan jeg love deg! Ikke minst for min framtidige svigerdatters skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå