Gå til innhold

Når er det vanlig å merke at man er gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når det kommer til symptomer? 

del gjerne. :) 

Anonymkode: 96b22...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter eggløsning så må et eventuelt befruktet egg feste seg i livmoren og begynne å produsere hcg-hormonet, før kroppen i det hele tatt vet at den er gravid. Dette er samme hormonet som gir typiske graviditetssymptomer som kvalme, trøtthet osv. Om man er veldig sensitiv kan man kanskje merke noe til det allerede ved tiden for forventet mens, men for de fleste kommer symptomene for fullt først en uke eller to senere. Uteblitt mens er sånn sett det første sikre tegnet for de fleste. 

I tiden mellom eggløsning og mens er det progesteron som dominerer, og som gir mange ømme bryster f. eks. Men siden dette hormonet dominerer uansett om man er gravid eller ikke i den perioden er det vanskelig å tolke ene veien eller den andre. (Om man har gått på hormonprevansjon i mange år og ikke er vant til etter- eggløsning symptomer er det derimot veldig lett å overtolke sånne "symptomer" når man begynner å prøve. Snakker av erfaring 🙈.) 

Graviditetstester måler hcg i urinen, så en grei tommelregel er at om du har nok hcg i kroppen til å gi symptomer har du nok også nok til at det slår ut på en test. De mest sensitive testene kan få utslag allerede 4-5 dager før ventet mens (men er likevel ikke helt sikre før etter forventet mens, siden det varierer når egget fester seg).

Anonymkode: 3ea6a...aa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merket det på hyppig urinering, allerede uke 4. Kvalmen kom 6+0 med alle 4

Anonymkode: be26d...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vanligste er nok å merke det ved at mensen ikke kommer til vanlig tid. Ellers kan det variere mye hvilke symptomer man får. Jeg fikk forsterket luktesans, kvalme og oppkast i uke 6. Jeg visste at jeg var gravid siden jeg tok test da mensen ikke kom, men ellers hadde jeg nok trodd det var omgangssyke noen dager før jeg stusset på at det ikke gikk over.

Anonymkode: edf12...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ingen symptomer. Fikk tom regelmessig blødning. Oppdaget jeg var gravid i uke 20, jeg var over 30 og godt gift, så ingen tenåring som fortrengte graviditeten. Første gang da.

Andre gang måtte jeg på do ørten gangen om dagen og puppene forandret seg, ca uke 6.

Jeg har aldri vært kvalm ifm graviditet og hatt det generelt så lett at jeg syns synd på andre kvinner som sliter.

Anonymkode: d521a...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...