AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #21 Skrevet 31. mai 2021 Jeg fikk penger for 5ere og 6ere. De snakket ikke negativt om dårligere, men sa at om jeg ønsker mer måtte jeg jobbe mer (var litt lat😝). For min del ble det enda litt gøyere å få gode karakterer, og det gjorde også at jeg kunne kjøpe litt uten å måtte jobbe. Fikk ikke penger utenom fast, men om jeg trengte noe. Hvis man har et barn som ikke tar skole så lett kan man jo justere hva som belønnes. Anonymkode: f70da...898 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #22 Skrevet 31. mai 2021 Nei. Jeg kan skryte av god innsats, og feks feire med is til dessert. Men å betale for 5-er eller 6-er blir feil hos oss. Min stedatter har dyskalkuli og legger ned enormt mange timer i å øve på matte, deltar på støtteundervisning, gjør masse ekstraoppgaver og øver med mattespill på PC. Hun har såvidt en to-er på videregående i matte, håper siste heldagsprøve vipper i rett retning så hun består. Til sammenligning ligger min datter på 5 og 6 i matte og jobber ikke særlig hardt med faget. Ville blitt utrolig urettferdig å belønne hennes 5 eller 6-er når min stedatters 2-er er så mye 'mer verdt'. Anonymkode: 23a88...078 9
Ulrikke Skrevet 31. mai 2021 #23 Skrevet 31. mai 2021 Det hendte jeg fikk penger når jeg fikk gode karakterer. Jeg husker jeg satte pris på det, og jeg følte ikke noe press av den grunn. Jeg har allikevel ikke valgt å videreføre det til vår datter. Men det hender det drypper noe på henne, som favorittmiddagen, en bok jeg vet hun har ønsket seg (som jeg kanskje ville kjøpt uansett, men det vet jo ikke hun), en god dusjsåpe - altså gir henne en oppmerksomhet uten at det er "press". Hun blir ferdig med 10.klasse nå. Har jo ikke stålkontroll på alle karakterene nøyaktig, men hun har jobbet jevnt over veldig bra, har gode karakterer i alle fag (med unntak av ett hvor det er gjennomsnittlig), har passet på absolutt alt skolemessig selv siden hun var ganske liten, og i det hele tatt tar ansvar for eget skolearbeid. På grunn av dette har vi kjøpt en klokke til henne som hun ønsker seg veldig (og vurderer å kjøpe selv) som hun får siste skoledag i 10.klasse (det vet hun ikke om da). Jeg vet hun kommer til å sette enormt pris på det, og da er det hyggelig å gjøre det. Høres ut som om det er omtrent likt som dere, så en ting hun ønsker seg er sikkert veldig hyggelig! 2
Kanutte Skrevet 31. mai 2021 #24 Skrevet 31. mai 2021 Nei, det gjør vi ikke. Mine sønner er så ulike at det ville vært dypt urettferdig. Eldste har dysleksi og ingenting kommer enkelt til ham, mellomste får lett bare femmere og seksere og yngste er litt midt i mellom. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #25 Skrevet 1. juni 2021 Nei, selvfølgelig gjør vi ikke det. Anonymkode: d2e30...b71
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #26 Skrevet 1. juni 2021 Vi vurderer Steinerskolen. 😅 Så, nei. 🤣 Anonymkode: 4da64...e82
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #27 Skrevet 1. juni 2021 Jeg svarte tidligere her. Jeg hadde heller gitt ungdommen din en belønning i form av gave (ikke bil, eller noe så stort), én gang når personen er helt ferdig med ungdomsskolen. Som en gest. Da er det mange års påtvunget og nødvendig skolegang som er over. Det bør markeres. Men ikke når det gjelder gode karakterer underveis. Man må være god nok som man er, og det bør foreldrene forkynne for ungdommen. Ikke avhengig av prestasjoner. Anonymkode: 4da64...e82 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #28 Skrevet 1. juni 2021 Mitt barn går bare i 6. klasse, men jeg tror ikke jeg kommer til å gi belønning for karakterer. Kanskje om han ikke jobber med skolearbeid og jeg har prøvd alt og blir desperat. Men jeg tror reaksjoner og hvilket fokus man har er viktigere enn belønning/ikke belønning. Jeg fikk for det meste 6-ere og resten 5-ere. Jeg jobbet hardt for alle karakterene, mest for 5-erne, for de var i de fagene jeg ikke hadde så lett for. Men hver gang jeg kom hjem med en 5-er fikk jeg kritikk og forhør om hvorfor jeg ikke fikk 6. Det ødela mye for meg, så mye at jeg ga opp til slutt, for det ble aldri bra nok likevel. Så jeg fullførte ikke videregående. Jeg fikk ingen belønning for noen karakterer, men tror ikke det hadde gjort noe forskjell, hvis de samme tingene uansett hadde blitt sagt. Anonymkode: c5455...c54 1
Gjest laPistola Skrevet 1. juni 2021 #29 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mens jeg fikk penger for gode karakterer og så på det som en bonus, ikke som et press. Og slutta midt i videregående fordi jeg valgte feil linje og fullførte aldri. Så det er forskjell på hvordan man takler penger og gode karakterer. Barna mine og bonusbarna mine får også penger for gode karakterer, men jeg lønner ikke bare på den beste karakteren, de får også penger for den nest beste. Alle ender ikke opp som deg, selv om de får penger. Tror det presset du legger på deg selv, ikke nødvendigvis kun handler om penger. Anonymkode: 0d365...b7f Foreldrene mine gjorde dette. En sum for hver toppkarakter og en sum for nest beste. Jeg var god på skolen og fikk masse ekstra lommepenger til sommeren. Så begynte lillesøsteren min, som hadde dysleksi og ikke var skoleflink og få karakterer. Hun fikk kun for kroppsøving, og jeg husker jeg syntes det var fryktelig urettferdig. Ville ikke ha gjort det med mine barn. ( i dag har lillesøster bedre jobb og inntekt en meg da. )
pappa messi Skrevet 1. juni 2021 #30 Skrevet 1. juni 2021 Da jeg gikk på skolen slet jeg mye med motivasjon, men med litt belønning hjalp det meg. Jeg fikk også en god bolle. 😋Det spørs om barnet trenger belønning og motivasjon eller ikke, men sørg for å ikke gi for mye. 🙅♂️ En 100 lapp på en femmer er greit syntes jeg. 😁 3
Kristin70 Skrevet 1. juni 2021 #31 Skrevet 1. juni 2021 Ikke penger for karakterer, men belønning for god innsats kan være aktuelt. Belønning kan være et par sko hun har ønsket seg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #32 Skrevet 1. juni 2021 Nei, vi gir ikke belønning, men vurderer bot for dårlige karakterer under fem. Anonymkode: 87932...7ba
Arkana Skrevet 1. juni 2021 #33 Skrevet 1. juni 2021 Nei, det ville ikke falle meg inn. Hva gjør man hvis man har flere barn som presterer ulikt? Karakterer og innsats henger ikke nødvendigvis sammen heller. Noen jobber knallhardt for en 3'er mens andre hanker inn 5 og 6 nærmest uten å løfte en finger, det blir jo fullstendig feil om bare sistnevnte skal belønnes. Jeg synes dette er en ufattelig dårlig idé. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #34 Skrevet 1. juni 2021 Jeg tenker at det kommer helt an på barnet. Jeg har en veldig gløgg gutt, som også er veldig lat. Minste motstands vei. "han er jo av de beste i klassen uansett!" så hvorfor gjøre en innsats 🙄 Han blir motivert av belønning -testet og utprøvd ifm idretten hans med godt resultat- så det kommer vi nok til å gjøre. Fordi vi vet at han kan, han bare gidder ikke. Hadde han slitt på skolen ville jeg absolutt ikke gjort det, noen får ikke toppresultater uansett hvor hardt de jobber, og da er det bare urettferdig. Anonymkode: 2c9c7...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #35 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg svarte tidligere her. Jeg hadde heller gitt ungdommen din en belønning i form av gave (ikke bil, eller noe så stort), én gang når personen er helt ferdig med ungdomsskolen. Som en gest. Da er det mange års påtvunget og nødvendig skolegang som er over. Det bør markeres. Men ikke når det gjelder gode karakterer underveis. Man må være god nok som man er, og det bør foreldrene forkynne for ungdommen. Ikke avhengig av prestasjoner. Anonymkode: 4da64...e82 Dette synes jeg var veldig fint! 😃 En "eksamensgave". (I Sverige har de jo studenten når de er ferdige på videregående; feires som vår konfirmasjon med selskap, gjester og gaver. Det blir jo en feiring av gjennomført, ikke best karakter.) Anonymkode: 2c9c7...0b1
missLynch Skrevet 1. juni 2021 #36 Skrevet 1. juni 2021 Kunne aldri betalt barna mine for gode karakterer- hvordan skal de da lære seg indre motivasjon? At de jobber hardt for egen del?
Wit Skrevet 1. juni 2021 #37 Skrevet 1. juni 2021 Vi har bare et barn, og hun er skoleflink. Derfor har hun fått et beløp pr. 6'er på vitnemålet for å øke motivasjonen hennes litt. Vi har ikke noe stort fokus rundt dette, og det har egentlig ikke hun heller. Men hun ser på det som en ekstra sommerinntekt hun kan bruke på noe hun har lyst til. For dette har gjort at hun kanskje har lagt inn litt ekstra for å oppnå akkurat denne karakteren. Hadde hun hatt flere problemer på skolen ville jeg nok da også gjort noe for å oppmuntre henne til å klare det hun hadde evner til da også. Bare at da hadde målet vært lavere. I datteren vår sitt tilfelle har ikke dette ført til ekstra stress ihvertfall. Det gir henne bare den siste boosten til å øke innsatsen litt for å få motivasjon til å gjøre lekser å få den karakteren hun egentlig bør klare. Vi har snakket mye sammen om dette, og hun vet selv hva som er realistisk. Det har derfor aldri vært noe mål for henne å få bare 6'ere, men kanskje klare et par stykker. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #38 Skrevet 1. juni 2021 Husker jeg hadde en kompis som fikk penger for gode karakterer på videregående. Og da på prøver/tentamen i tillegg til standpunkt. Han fikk 6 på en prøve, mor ble selvsagt stolt og glad. Den neste prøven i faget fikk han 5+ på og morens reaksjon var - hvorfor har du gått ned i karakter? Synes karakterfokus er svært uheldig. Også for de sterke elvene. Det er ikke uten grunn at for eksempel jusutdanningene her i landet ser på hvordan de kan få gjort noe med det psykiske stresset dette karakterfokuset gir. Etter mange år i akademia har jeg blitt mer og mer bevisst på at det er læring og utvikling som bør prioriteres, ikke karakterer. Anonymkode: a944f...10a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #39 Skrevet 1. juni 2021 Tror det er veldig individuelt hva som passer. Jeg var en som ga f i skolen. Så ikke poenget, og bare fløyt på det jeg kunne. Så innførte pappa penger for karakterer på karakterkortet jul og sommer, og karakterene mine skøyt fart. Da gadd jeg gjøre en innsats. Senere i livet har jeg blitt drevet av indre motivasjon, men jeg var ikke moden for det den gangen. Jeg har høy utdannelse i dag, og tror pappa gjorde riktig. Jeg ser flere skrive det kan bli veldig feil for de barna som ikke har mulighet til å få toppkarakterer, men pappa ga ikke likt til oss barna. Lillesøster fikk penger for andre karakterer enn meg, og vi endte opp med omtrent lik sum. Det er såklart totalt bortkastet å love penger for en 6’er dersom man burde være strålende fornøyd med en 4’er. Anonymkode: f5fc3...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #40 Skrevet 1. juni 2021 Foreldrene mine gjorde alltid dette. Justert til hvert av barna. Jeg fikk en brøkdel av det storebroren min fikk per karakter. Men endte likevel opp med å få mer penger fordi jeg fikk mye bedre karakterer. Jeg synes det var rettferdig. Jeg så aldri på det som noe press. Bare en bonus. Anonymkode: 0497e...a38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå