Gå til innhold

Belønne gode karakterer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Belønner dere gode karakterer når ungene deres går ut av 10 klasse for eksempel? Evt med hvor mye? 

Anonymkode: 7526b...a1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Så såre enkelt at de får ingen annen belønning når de skal på vgs og så ut i arbeidslivet.

Anonymkode: 6e8ca...cb7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Mine foreldre gjorde det. Det har virkelig ødelagt meg skolemessig. Jeg får kun A på universitet nå. Om jeg får B føler jeg jeg må klage og tar eksamen på nytt. 

Skolejaget er det eneste jeg prioriterer, nesten som en tvangstanker. Det er ikke verdt det! 

Anonymkode: 3ed4d...582

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt toppkarakter i absolutt alt unntatt matematikk og kroppsøving. Gode karakterer er sin egen belønning; man kommer ut i samfunnet og kan mer, forstår mer og har bedre forutsetninger for både å tilegne seg ny kunnskap og å sette sammen kunnskapen på nye måter sammenliknet med jevnaldrende. 

Det holder faktisk det, altså. 

Anonymkode: 46ccc...d73

• Liker 4
Skrevet

Det har jeg overhodet ingen planer om, belønningen for god innsats er gode karakterer. 

Er ikke vanskelig med gaver og slikt jeg altså, trenger ingen anledning for å gi han noe for å si det slik. Men når det kommer til ting man må gjøre som skole og oppførsel så er det så selvsagt at det får en ingen ekstraordinær belønning for. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke gjør det. Mine foreldre gjorde det. Det har virkelig ødelagt meg skolemessig. Jeg får kun A på universitet nå. Om jeg får B føler jeg jeg må klage og tar eksamen på nytt. 

Skolejaget er det eneste jeg prioriterer, nesten som en tvangstanker. Det er ikke verdt det! 

Mens jeg fikk penger for gode karakterer og så på det som en bonus, ikke som et press.

Og slutta midt i videregående fordi jeg valgte feil linje og fullførte aldri. 

Så det er forskjell på hvordan man takler penger og gode karakterer. Barna mine og bonusbarna mine får også penger for gode karakterer, men jeg lønner ikke bare på den beste karakteren, de får også penger for den nest beste.

Alle ender ikke opp som deg, selv om de får penger. Tror det presset du legger på deg selv, ikke nødvendigvis kun handler om penger.

Anonymkode: 0d365...b7f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det. Fordi jeg har en skolelei gutt og da har pengene vært en motivasjon, og det har fungert. 

Anonymkode: 8080c...c93

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Men noen av vennene til min 15 år gamle datter får penger pr karakter. Jeg har sagt at hun går på skole og får gode karakterer for sin egen del- ikke for vår del. Den motivasjonen må komme fra en selv- tror ikke det å belønne prestasjoner med penger har noe for seg. Datteren min får  gode karakterer og ønsker seg inn på en spesifikk videregående skole- og det er motivasjon nok for henne. 
Hun svømmer- og en svømmevenninne ble forresten belønnet med penger om hun fikk 1-3.plass. Det er jo helt håpløst, fordi man kan jo ikke kontrollere hvordan de andre svømmer. Jeg var vitne til en veldig misfornøyd jente som gråt, selv om hun selv perset, men fordi  hun fikk 4.plass. Hun var veldig talentfull, men sluttet når hun var 13- jeg tror foreldrene var skyld i dette. 

Anonymkode: 1d691...f36

• Liker 6
Skrevet

Nei det har jeg aldri gjort. 

Men det har hendt at jeg har gjort ekstra stas på hen/dem når de har jobbet ekstra hardt og fått gode karakterer. At vi gjorde en felles morsom aktivitet, spiste ekstra gode middager, vekket dem med kjeks og sjokomelk dagen etterpå - sånne ting. 
Noen ganger gjorde jeg det også når de ikke fikk den karakteren de ønsket seg, bare fordi jeg visste de hadde jobbet hardt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mens jeg fikk penger for gode karakterer og så på det som en bonus, ikke som et press.

Og slutta midt i videregående fordi jeg valgte feil linje og fullførte aldri. 

Så det er forskjell på hvordan man takler penger og gode karakterer. Barna mine og bonusbarna mine får også penger for gode karakterer, men jeg lønner ikke bare på den beste karakteren, de får også penger for den nest beste.

Alle ender ikke opp som deg, selv om de får penger. Tror det presset du legger på deg selv, ikke nødvendigvis kun handler om penger.

Anonymkode: 0d365...b7f

Jeg droppet også av vgs, tok det ikke opp før jeg ble 30. Er først i godt voksen alder at jeg har begynt på universitet. Men dette henger faktisk igjen fra barne og ungdomsskole. 

Ja det er et press jeg legger på meg selv, men å la være er nesten umulig pga jeg ser på karakterer og prestasjon som det som gir meg verdi som menneske, desverre. 

Hvordan barn reagerer over tid på feks å motta gaver og belønning for karakterer vet man jo ikke før de er voksen. 

Som barn var jeg ikke en jente man skulle tro endte opp med å slite slik jeg gjør. Har ikke vokst opp med foreldre som presset meg, så det er heller ikke grunnen om du tenkte I de baner. 

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger jo ikke gi penger/belønning for hver eneste 5er og 6er osv. Kanskje når barnet får halvårsvurdering og har fått gode karakterer kan man «feire» med å gå ut å spise eller finne på noe gøy. 

Anonymkode: 49aed...cc6

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk det da jeg gikk ut av tiende. En sum for hver 6er. Var en ekstra motivasjon for å jobbe litt mer. Var aldri noe negativt hvis jeg fikk lavere karakterer, og heller ikke noe fokus på belønningen fra mine foreldes side.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår får 4 femmere og resten seksere, så det hadde jo vært artig og gjort litt stas på henne. Vi har selvsagt ikke sagt noe til henne om dette, så hun føler seg ikke presset til å få gode karakterer. 

HI

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Datteren vår får 4 femmere og resten seksere, så det hadde jo vært artig og gjort litt stas på henne. Vi har selvsagt ikke sagt noe til henne om dette, så hun føler seg ikke presset til å få gode karakterer. 

HI

Tenker at det kan være fint å gi en liten gave for godt arbeid 😊 

Anonymkode: 1447a...b5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker at det kan være fint å gi en liten gave for godt arbeid 😊 

Tror vi går for det. Hun kommer til å kjøpe hesteutstyr hvis hun får penger😂, så jeg tror vi finner et fint smykke🤗

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg ville få belønning i form av penger når jeg fikk bra karakterer. Det ble bare en veldig stressende vond situasjon for meg. Jeg følte at jeg ikke var bra nok når jeg fikk karakterer som var lavere enn det jeg ville få belønning for, som ble en ond spiral med prestasjonsangst og følelsesutbrudd. Nå skal det sies at min relasjon til mine foreldre allerede var skadet av andre grunner før dette ble et tema. Det var gøy den første gangen jeg fikk penger, men derfra ble det bare vondt i magen og stress.

AnonymBruker
Skrevet

Husker at lillebroren min fikk belønning fordi han hadde gått opp i karakter i flere fag, mulig å gjøre noe slikt? At du ikke rett ut belønner konkrete karakterer, men innsatsen som er lagt inn for å heve de f.eks.?

Anonymkode: 21bc8...5af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tror vi går for det. Hun kommer til å kjøpe hesteutstyr hvis hun får penger😂, så jeg tror vi finner et fint smykke🤗

Det var en fin tanke ❤️ 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri penger for gode karakterer. Mine søsken og jeg har vel til sammen 15 5’ere og resten 6’ere på vitnemålet fra VGS så da hadde vel foreldrene våre måttet pantsette huset.

Gode karakterer er i seg selv en belønning. Det åpner muligheten til å velge akkurat det studiet du selv ønsker. For en gave å gi seg selv! 

Anonymkode: 2c6b8...b5a

• Liker 2
Skrevet

Nei! Jeg er lærer, og ser hva dette gjør med elevene. De får kanskje løfter om penger for 5-ere og 6-ere, og så har de ofte ikke mulighet til det. Det blir en vond og stressende situasjon som ødelegger for eleven både før og etter vurdering, og dreper mye motivasjon. Men å gi belønning etterpå for god innsats må være ok om man vil. Å si at man er stolt over innsatsen, ikke nødvendigvis karakterene. Bare ikke ta den samtalen før prøver og standpunkt...

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...