Gå til innhold

Mennesket kan ikke bli mer en 150 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Morpheus skrev (12 minutter siden):

De ble 80år for 2000 år siden også, hvis de var heldige å holde seg unna sykdommer som da ikke var helbredelige. Så ingen ting er forandret. Mennesket er skapt slik. 

1. Mennesket er IKKE skapt

2. Forventet levealder for 20år siden var ikke den samme som i dag, langt mindre for 200 og 2000år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg overhørte en samtale mellom to seksåringer forleden:

Per:» jeg vil bli 900 år!!»

Ole: «men da må du leve veldig lenge alene etter at alle vennene dine er døde!»

Ole har skjønt noe viktig tenker jeg.

Anonymkode: 5f3d6...9dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke denne higen etter å leve så lenge. Personlig er jeg i tredveårene, men sliten av det som føles ut som et langt liv allerede. Angst og depresjon, usikkerhet og uro. Tanken på at jeg skulle leve i over hundre år til gjør meg fysisk kvalm! For min del er 50+ passe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (22 minutter siden):

2. Forventet levealder for 20år siden var ikke den samme som i dag, langt mindre for 200 og 2000år siden.

Joda vi er skapt, men det var vel ikke tema? Har ikke dere ateister noen avknapp?

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Midgard skrev (28 minutter siden):

Vel, den egyptiske faraoen Ramses ble mellom 90-96 år gammel, så å nå en høy alder har vært mulig i flere tusen år, forutsatt et godt kosthold og lite fysisk krevende arbeid.

Anonymkode: 0a768...e7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhodet ikke ønske om å leve så lenge som 150 år, skrekk og gru.

Hvis jeg kan leve til jeg er 80 med noenlunde grei helse så er jeg fornøyd med det. Vil ikke leve bare for å leve, må være oppegående i kropp og sjel ellers er det meningsløst for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vel, den egyptiske faraoen Ramses ble mellom 90-96 år gammel, så å nå en høy alder har vært mulig i flere tusen år, forutsatt et godt kosthold og lite fysisk krevende arbeid.

Vil tenke at når man gå 4000 år tilbake så er fødselsdato temmelig usikker. Spesielt for de som skal fremstille seg selv som nærmest gode skikkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (50 minutter siden):

Joda vi er skapt, men det var vel ikke tema? Har ikke dere ateister noen avknapp?

Vel. Nå prater vi om mennesket og det var ikke jeg som kom med en påstand. NÅ kommer det en slenger om ateisme, som om DET har noe med saken å gjøre. 

Og at på til legger du frem at det de ANDRE som har problemer med manglene avknapp.

Endret av Midgard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (2 minutter siden):

Vel. Nå prater vi om mennesket og DU kom med en påstand. NÅ kommer de med å slenger om ateisme, som om DET har noe med saken å gjøre. 

Og at på til legger du frem at det de ANDRE som har problemer med manglene avknapp.

Så ingen avknapp altså...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (1 time siden):

Er det mulig å lese for mye science fiction ;) 

Jeg husker at jeg forslo Hela celler til et prosjekt. Kommentaren fra sjæfen/professoren var gata  "Fan, meine du det. De er jo ikke menneskeceller, de er jo aliens". Vel, det endte med at vi bruke 5 forskjellige cellelinjer, der HeLa var en av dem. 

Men prinsippet ser jeg hva du mener. De er meget hardføre og deler seg villig. Men har de evne til å samarbeide som i en organisme ? Nei det tror jeg ikke. 

Som fremtidige science (fiction) løsning fra meg:

Vi burde å laget mutasjoner som øket "levetiden" pr celle slik at det er unødvendig å dele seg så ofte. Så burde vi lage mutasjoner der kostnadene ved hver deling reduseres. Tenker da på generelle mutasjoner og f.eks forkortelse av telomerene. 

Spennende. Jeg vet ikke mer om Hela enn det jeg har sett på et par YouTube videoer. 

Så de er mer som encellede organismer? Rester etter en svulst som bare fortsetter å dele seg? Har ikke Hela telomerer? 

Jeg er bare nysgjerrig og oppdaget et mulig "offer" 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (1 minutt siden):

Så ingen avknapp altså...

Så du har ingenting å komme med annet enn å forgifte tråden. Det var du som skulle gjøre dette til et spørsmål om religion. Noe det overhodet ikke er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Sagnsomsuste skrev (59 minutter siden):

Jeg forstår ikke denne higen etter å leve så lenge. Personlig er jeg i tredveårene, men sliten av det som føles ut som et langt liv allerede. Angst og depresjon, usikkerhet og uro. Tanken på at jeg skulle leve i over hundre år til gjør meg fysisk kvalm! For min del er 50+ passe. 

Får håpe du som 50 åring ønsker noen tiår til på jorden. 

Anonymkode: ed34a...baf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Midgard skrev (13 minutter siden):

Vil tenke at når man gå 4000 år tilbake så er fødselsdato temmelig usikker. Spesielt for de som skal fremstille seg selv som nærmest gode skikkelser.

Ja, man er ikke sikker på fødselsdato, det er derfor jeg skrev «90-96 år» ;) Det er plenty av skrifter fra den tiden, og de har også funnet mumien hans, så at han ble svært gammel er det ingen tvil om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Midgard skrev (22 timer siden):

Nei. Mennesket er ikke skapt. Men les det jeg skriver. Det er den biologiske klokka. Sykdommer og skader er ikke medberegnet her. Mye som før var uhelbredelig har vi nå medisiner mot osv. Så flere når 80år enn før. Men mennesket i seg selv har ikke forandret seg, og arvestoffet blir utvannet til et kritisk nivå etter 80år. Det er kun kreftceller som kan dele seg utallige ganger uten at arvestoffet vannes ut. Ved å finne gåten der, så kan man fabrikere mennesker som blir eldre. Men det er pr. nå ikke mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morpheus skrev (5 minutter siden):

Nei. Mennesket er ikke skapt. Men les det jeg skriver. Det er den biologiske klokka. Sykdommer og skader er ikke medberegnet her. Mye som før var uhelbredelig har vi nå medisiner mot osv. Så flere når 80år enn før. Men mennesket i seg selv har ikke forandret seg, og arvestoffet blir utvannet til et kritisk nivå etter 80år. Det er kun kreftceller som kan dele seg utallige ganger uten at arvestoffet vannes ut. Ved å finne gåten der, så kan man fabrikere mennesker som blir eldre. Men det er pr. nå ikke mulig. 

Det er ingen tvil om at moderne medisin og kosthold økter gjennomsnittlig levealder. 

Du mene jo, indirekte, med dette at dagens medisiner hindrer utvanning av arvestoffet og kreft ved at det er vanlig at personer blir langt over 80år.

Btw. Biologisk klokke er noe helt annet. Arvestoffet blir på ingen måte utvannet. Mennesket i seg selv forandrer seg (sakte med dog, les evolusjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (1 time siden):

Det er ingen tvil om at moderne medisin og kosthold økter gjennomsnittlig levealder. 

Du mene jo, indirekte, med dette at dagens medisiner hindrer utvanning av arvestoffet og kreft ved at det er vanlig at personer blir langt over 80år.

Btw. Biologisk klokke er noe helt annet. Arvestoffet blir på ingen måte utvannet. Mennesket i seg selv forandrer seg (sakte med dog, les evolusjon)

Tror du bør lese deg opp på dette. Medisiner eller ny legevitenskap gjør ingen ting med arvestoffet. Men de kan forhindre tidligere dødelige  sykdommer som lungebetennelse, malaria, tannverk, blindtarmbetennelse, infeksjoner mm. 

Men kroppen i seg selv har en levealder på rundt 80 år. Slik var den for 10.000 år siden også. Folk med flaks ble så gamle da også. Nå blir flere det pga. At legevitenskapen kan ta unna litt uflaks du har i livet. 

Arvestoffet svekkes hver gang en celle deler seg i kroppen din. Det har den gjort, og alltid vil. 

Les "Homo Sapiens", så får du en rask innføring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Morpheus skrev (8 timer siden):

Tror du bør lese deg opp på dette. Medisiner eller ny legevitenskap gjør ingen ting med arvestoffet. Men de kan forhindre tidligere dødelige  sykdommer som lungebetennelse, malaria, tannverk, blindtarmbetennelse, infeksjoner mm. 

Men kroppen i seg selv har en levealder på rundt 80 år. Slik var den for 10.000 år siden også. Folk med flaks ble så gamle da også. Nå blir flere det pga. At legevitenskapen kan ta unna litt uflaks du har i livet. 

Arvestoffet svekkes hver gang en celle deler seg i kroppen din. Det har den gjort, og alltid vil. 

Les "Homo Sapiens", så får du en rask innføring. 

Du sier jo at mennesket lever til ca 80år. Men det  er vanlig å leve betydelig lengre enn dette. Hvorfor, hvordan ?

Medisiner gjør ingenting med arvestoffet. Hvordan vet du det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hver gang dette med å leve lenge diskuteres fascinerer det meg hvor mange som uttrykker at de har et dødsønske xD Det virket som det er helt uholdelig å tenke på at man skal være på jorda mer enn maks 90 år. Er det så fælt altså? 

Det virker også som mange har et inntrykk av at man skal leve som et eldgammelt skrukketroll i hundrevis av år, men poenget er jo nettopp å bremse eller stanse kroppens funksjonsforfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest lurven

en gang i fremtiden vil alle leve evig, ikke i en kropp men ved at hjernen eller sjelen vil lastes opp i et virituelt univers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Midgard skrev (På 3.6.2021 den 10.25):

.

Hva mener du mennesket er da? 🤔

Anonymkode: 6d9d4...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...