Gjest Gjesta Skrevet 10. september 2005 #21 Skrevet 10. september 2005 Vi fikk bleier på blå resept da sønnen vår var fem.
Gjest Forskjeller Skrevet 11. september 2005 #22 Skrevet 11. september 2005 De sier det er forskjeller på gutter og jenter, det er jeg og mine brødre eksempel på. Jeg slutta med bleier når jeg var 1 1/2 år, brødrene når de var 2 1/2 år. Vi har ikke tatt skade av å slutte tidlig, jeg tror barn som har ubehagelige tøybleier, som vi hadde, er litt mer bevisste på at de tisser. Kanskje en idet å begynne med tøybleie? Blir ikke så mye vask heller(bare nattbleie), også finner han utav det på egen hånd istede for at du maser på ham. Tror det er en muskel og en reakson som må trenes opp, og så slappe de moderne foreldrene er til pottetrening nå for tiden(mangel på tid og engasjement), så er det ikke rart at unger ikke slutter før dem er 4-6 år. Da eksluderer jeg de med medisinsk grunn, og som kanskje fortsetter å væte senga til de er oppe i tenårene..
Gjest Håpløst Skrevet 12. september 2005 #23 Skrevet 12. september 2005 De sier det er forskjeller på gutter og jenter, det er jeg og mine brødre eksempel på. Jeg slutta med bleier når jeg var 1 1/2 år, brødrene når de var 2 1/2 år. Vi har ikke tatt skade av å slutte tidlig, jeg tror barn som har ubehagelige tøybleier, som vi hadde, er litt mer bevisste på at de tisser. Kanskje en idet å begynne med tøybleie? Blir ikke så mye vask heller(bare nattbleie), også finner han utav det på egen hånd istede for at du maser på ham. Tror det er en muskel og en reakson som må trenes opp, og så slappe de moderne foreldrene er til pottetrening nå for tiden(mangel på tid og engasjement), så er det ikke rart at unger ikke slutter før dem er 4-6 år. Da eksluderer jeg de med medisinsk grunn, og som kanskje fortsetter å væte senga til de er oppe i tenårene.. ← Dette er jo rett og slett bare tullprat. Dette handler ikke om at barnet ikke vil slutte med bleier eller foreldre som ikke gidder å pottetrene barnet sitt. Dette handler om utvikling og modning hos barnet, og det hjelper ikke med dårlige bleier. Ok, med en dårlig bleie på seg, så ville han kanskje oppleve ubehag ved å måtte sove med en våt bleie etter han han tisset på seg, men da er det jo allerede for sent. Poenget her er jo at om gutten skal kunne slutte å tisse på seg, ja så må han jo kjenne at han må tisse før han faktisk tisser!!! Blir så oppgitt over folk som tror de har peiling bare fordi de selv sluttet tidlig med bleier og ikke hadde problemer. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at ikke alle barn er like, og at man modnes forskjellig? Og du, det finnes mange barn som ble tidlig tørre slik som deg, selv om de brukte papirbleier når de var små. Det er altså ikke bleietypene som avgjør når et barn blir moden for å slutte med bleier. Uansett, så er problemstillingen med tissing om natten noe helt annet et et spørsmål om bleietype og pottetrening.
Gjest skindeep Skrevet 12. september 2005 #24 Skrevet 12. september 2005 Hadde ikke villet stresset med det.. Barn er forsjellige.. så la ting komme av seg selv! 4 år er ikke ille.. mange som fortsatt bruker nattbleier enda da! Ta det med ro, ikke stress barnet ihvertfall.. da begynner han selv å tro at det er noe galt med han, og da kan det bare bli verre!
:-) anna Skrevet 12. september 2005 #25 Skrevet 12. september 2005 Har en sønn på fire og et halvt som stadig har uhell på natta. Vi tror det er fordi han sover så tungt at han ikke greier å kjenne at han må på do, kombinert med at han nok ikke er helt fysisk klar enda. Vi har faktisk valgt å vekke ham for å tisse når vi legger oss. Jeg vet det blir sagt her at det ikke er anbefalt. Men det fungerer i alle fall for oss, for en periode. Og de nettene han blir vekt har han ikke uhell heller. Vi gruet oss til å at på ham bleie igjen, ettersom han var så stolt over å ha slutta, så det har vi bare gjort noen få ganger. For øvrig så har vi kjøpt "pyjama pants" som er en tynn nattbleie som er ment for større barn. Og kaller det natt-truse. Det rare er at de nettene han sover med "natt-truse" så tisser han i den. Uansett om han har vært oppe og tissa om natta/kvelden. Mens de kveldene han er oppe og tisser og sover i pysj, så tisser han ikke mer.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #26 Skrevet 13. september 2005 Det rare er at de nettene han sover med "natt-truse" så tisser han i den. Uansett om han har vært oppe og tissa om natta/kvelden. Mens de kveldene han er oppe og tisser og sover i pysj, så tisser han ikke mer. ← Det er ikke det minste rart. Det er fordi han vet at han har bleie på seg eller ikke, så det er underbevistheten hans som styrer dette. De nettene han kun har psyj, er han redd for å tisse på seg mens han sover. Underbevistheten hans jobber med denne tanken og gjør at han sover lettere slik at han ikke skal tisse på seg. Ulempen er at dette gir dårligere søvn. Når han derimot sover med bleie, ja da frykter han ikke uhell, for om det skulle skje, så får det ingen negative konsekvenser. Dermed er han mer trygg og sover tyngre i bleien sin.
Gjest mamma til 2 Skrevet 13. september 2005 #27 Skrevet 13. september 2005 Jeg har en datter som nettopp har sluttet med nattbleie - så jeg fant temaet interessant.. Vår datter har hele tiden hatt skikkelig våt bleie om morgenen. En morgen for tre-fire dager siden kommer hun og sier : "mamma, du glemte å ta på meg bleie igår!". Hun hadde ikke tisset, og det gikk veldig bra. Jeg skrøt fælt av henne og sa at nå har du jo sluttet. Og bleiene kunne vi gi til minstemann, det var greit for henne. Påfølgende natt var jeg litt nervøs (da var jeg jo bevisst at hun sov uten bleie...), og dro henne ut av sengen og på do - når jeg skulle legge meg.. Hun sa helt oppgitt: "mamma, det kommer ikke noe tiss".. Jeg la henne igjen, og hun sov natten gjennom uten uhell. Tredje natten var hun oppe og tisset selv i halv fire tiden!! (trodde hun ikke merket at hun måtte tisse, for hun sover veldig tungt..). I natt var fjerde natten, og dette går som en drøm.. Og - hun er 3 1/2. Min mor syntes dette er sent, men jeg kjenner mange som ikke har sluttet med bleie før det har passer 4 år. La gutten din sove med bleie til han er klar - for det kommer faktisk av seg selv. Det går an å lese bøker om å slutte med bleier (barnebøker altså) for å motivere - uten å sammenligne for mye med han selv.. Må liksom finne det ut selv tror jeg.. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #28 Skrevet 13. september 2005 Datteren vår på 9, sier hun sover bedre med nattbleien på for da føler hun seg tryggere.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #29 Skrevet 13. september 2005 Noen som vet hva som er så farlig med å ta opp barnet for å tisse før man legger seg selv? Det gjorde vi med vår datter, og det fungerte helt fint. Hun ble båret inn på do i dempet belysning. Halvsov mens hun tisset og sovnet godt igjen etterpå. Tror ikke hun har hatt noen uhell om natten siden hun var 4-5 år, og er sjelden oppe etter at hun har sovnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå