Muscae Skrevet 31. mai 2021 #41 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, men hun ble ikke det (50% mors ansvar) i det hun fylte 17 eller fikk seg en deltidsjobb. Anonymkode: 1d674...30d Nei, men hun ble mer og mer opptatt av merkeklær. Hva er det du ikke skjønner? En 17 åring kan ikke diktere hva foreldre eller steforeldre skal bruke pengene på, eller hvor mye. Foreldrene skal holde henne med klær passende til årstiden, men hun kan ikke kreve den til 2500 når hun kan få en til 500.. Om du vil diskutere Askepotteffekten og onde stemødre så får du ta det i en egen tråd. Her har vi en oppegående stemor som er ute etter andres erfaringer og meninger knyttet til ungdom og merkeklær. Ikke foreldreansvar og hva som er stemors oppgave. 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #42 Skrevet 31. mai 2021 Du kan jo lære henne om finn.no og tise med det samme. Anonymkode: b4f2e...794 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #43 Skrevet 31. mai 2021 Muscae skrev (20 minutter siden): ........ Her har vi en oppegående stemor som er ute etter andres erfaringer og meninger knyttet til ungdom og merkeklær. Ikke foreldreansvar og hva som er stemors oppgave. Nettopp. Ungdom og merkeklær. Ikke stebarn og merkeklær eller stemors oppgave. Jeg bare lurte, hvorfor ts nevner i overskrift at 17-åringen som har fått seg jobb og ønsker å kjøpe klærne sine på Høyer og ønsker at foreldrene skal betale for det, er en stedatter. Bare lurte på relevansen, siden dette ikke handler om at hun er stedatter i det hele tatt. Forøvrig, jeg mener de sikkert har en holdning angående merkeklær og forbruk fra før, og en viss livsstil og klesbudsjett, også til denne tenåringen, da dette sikkert utviklet seg opp gjennom årene, og hvis klesforbruket er for høyt/øker/ønskes økt, kan datter supplere med egen lønn. Det avhenger jo også av inntekt (familiens) og de andres forbruk. Det er jo synd på henne hvis det at hun tjener egne penger nå gjør at hun ikke får noe klær dekket hjemme lengre, det syns jeg 17 er for ungt til, og det kan virke demotiverende på arbeidslysten. Jeg sysn også 900,- (450,-...) i mnd høres litt lite ut, men igjen, det spørs på økonomien i familien som helhet. Anonymkode: 1d674...30d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #44 Skrevet 31. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (7 timer siden): Jeg trodde at sifos referansebudsjett skulle være nøkternt. Over 900 kroner i måneden på klær og sko til en tenåringsjente er virkelig ikke nøkternt. Det er faktisk bortimot luksus. Vil tro dette er et gjennomsnitt gjennom året. Ofte kjøper man mer til vinteren og sommeren. Nye vintersko, vinterklær, etc. Innimellom må man fornye hele garderoben fordi man vokser. Anonymkode: 9838b...acb 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #45 Skrevet 31. mai 2021 Her har barna fått 2000kr i månedslønn av oss som de skal bruke på klær osv. Dette er for å lære dem om penger, vi mener det er sunt at ungdommer lærer seg å håndtere penger. I tillegg til dette kan vi selvsagt ta dem med ut og handle av våre penger og vi kjøper de dyre tingene som ytterklær, men i bunn og grunn vil vi at de skal lære å spare til ting de vil ha osv. De må lære seg at de ikke kan få alt de vil, de færreste kan kjøpe alt de vil. Vi gjør heller ikke forskjell på stebarn og fellesbarn. Jeg har en på 18, han har en på 17 også har vi to litt yngre. Begge de eldste barna blir behandlet likt økonomisk og ellers også selvsagt. Anonymkode: 6ad0b...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #46 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fornuftig å la barnet holde seg med klær selv. Fint både å få bestemme selv og å lære om pengenes og tingenes verdi. Men dere bør gå igjennom hva summen skal dekke (ytterklær, sko, fritidstøy, hobbytøy osv osv.), slik at hun ikke er i tvil om hva dere har avtalt. Sifo kan være en rettesnor. Eller så kan dere se i nettbanken hvor mye dere brukte på klær og sko til henne i fjor og beregne ut i fra det. Anonymkode: c9478...f69 Enig. Sånn gjorde mine foreldre for oss barna og det var veldig nyttig å få litt øvelse i å håndtere egen økonomi før vi flyttet hjemmefra. Vi gjør det sånn med våre barn også. Men veldig viktig, som du skriver, å avklare på forhånd hva som skal dekkes av summen ungdommen får. Det glemte mine foreldre, og plutselig stod jeg i den situasjonen at jeg var 16 år og hadde skapet fullt av billig, ludderaktig klær (jeg kledde meg så fælt!) men ingenting tekkelig å ha på meg i begravelse. Så med mine barn har jeg kjøpt et pent og tekkelig antrekk sånn at de har noe å ha på seg i begravelse, 90-årsdag og andre lignende begivenheter der man helst bør dekke til rumpe og bryster, men ellers har de ansvar for å kjøpe alt av klær selv. Anonymkode: e0055...d64 1
morning_sun Skrevet 31. mai 2021 #47 Skrevet 31. mai 2021 Hvor mye gruppepress er inne i bildet som gjør at hun «må» ha visse merker? Er det for å unngå mobbing/ utestenging? Forresten bra at hun er bevisst på rettigheter allerede nå. Det vil komme godt med i arbeidslivet, for eksempel. Ikke alle barn/ ungdommer som er det og lar seg tråkke på. (Mener ikke at å ikke få merkeklær er å bli tråkket på, bare bra at hun generelt sett er opptatt av egne rettigheter).
Nooni Skrevet 31. mai 2021 #48 Skrevet 31. mai 2021 (endret) Hun har krav på klær for å holde seg varm og tørr. Hun har ikke krav på merkeklær. 500kr pr. mnd. Trenger hun merkeklær eller noe spesielt får hun jobbe og spare. Hvis hun er opptatt av samfunn og miljø kan du appellere til gjenbruk. Argumenterer hun for MDG hadde jeg droppet budsjettet med ytterligere 200 kroner 😄 Endret 31. mai 2021 av Nooni 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #49 Skrevet 31. mai 2021 1000 kr hver måned bare til klær, og lommepenger til annet i tillegg da eller? Syns det høres mye ut. Jeg fikk meg deltidsjobb som 16 åring og kjøpte det meste av klær og det jeg trengte selv. Men så er dette 20 år siden da, tidene forandrer seg. Anonymkode: c7a76...398
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #50 Skrevet 31. mai 2021 900 kr mnd var mye! Jada, 11.000 er ikke så mye om man skal ha alt i garderoben. Men som 17 åring og trolig utvokst trenger man ikke ny skalljakke og nye vinterstøveler hver år. Hadde aldri i verden gitt nesten 1000 kr mnd til klær. Anonymkode: f8b66...071 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #51 Skrevet 1. juni 2021 Kenelz skrev (23 timer siden): Hun er bra slu da! 😂🤣👏🏼 Har hun klær hjemme? Er klærne rene og i fin stand? Har hun flere plagg, eks. 5+ t-skjorter, jeans, osv.? Men da har dere som foreldre forsørget henne med klær! Forskjell på behov og ønske. Hadde hun kommet med den bullshitet der til min mor, hoho!! Hadde likt å se reaksjonen hennes da. hun har alt det hun trenger og mere til... poenget var jo at vi sa at nå kunne hun gå ut å shoppe seg litt fine klær eller noe uten å alltid måtte mase på oss nå som hun har fått seg jobb.. da sa hun at hun hadde jo krav på klær fra oss.. joda.. fair enough, det har hun, men da kan hun heller få en sum fra oss å greie seg selv.. hun burde virkelig få seg en oppvekker på hva klærne hun vil ha koster, og det finnner hun fort ut når hun har brukt 4000kr på ei jakke som ikke er vanntett en gang 😄 Anonymkode: 25dae...a14 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #52 Skrevet 1. juni 2021 Tenker så lenge det er du som betaler, får hun legge lista etter hva du har råd til. Du kan ikke trylle heller. Anonymkode: 5af42...779 2
Guppy88 Skrevet 1. juni 2021 #53 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nettopp. Ungdom og merkeklær. Ikke stebarn og merkeklær eller stemors oppgave. Jeg bare lurte, hvorfor ts nevner i overskrift at 17-åringen som har fått seg jobb og ønsker å kjøpe klærne sine på Høyer og ønsker at foreldrene skal betale for det, er en stedatter. Bare lurte på relevansen, siden dette ikke handler om at hun er stedatter i det hele tatt. Forøvrig, jeg mener de sikkert har en holdning angående merkeklær og forbruk fra før, og en viss livsstil og klesbudsjett, også til denne tenåringen, da dette sikkert utviklet seg opp gjennom årene, og hvis klesforbruket er for høyt/øker/ønskes økt, kan datter supplere med egen lønn. Det avhenger jo også av inntekt (familiens) og de andres forbruk. Det er jo synd på henne hvis det at hun tjener egne penger nå gjør at hun ikke får noe klær dekket hjemme lengre, det syns jeg 17 er for ungt til, og det kan virke demotiverende på arbeidslysten. Jeg sysn også 900,- (450,-...) i mnd høres litt lite ut, men igjen, det spørs på økonomien i familien som helhet. Anonymkode: 1d674...30d Men herregud! TS skriver inn. TS er stemor til den hun skriver om. Da blir jo følgelig barnet stedatter!!!!! Dere som problematiserer at folk omtaler stebarn som stebarn, må kutte ut! 3
NysgjerrigeNilsi Skrevet 1. juni 2021 #54 Skrevet 1. juni 2021 (endret) Skal pengene kun gå til klær? Eller andre ting som sminke osv også? Da må dere i såfall ta med neste post i SIFOs budsjett også, og da er vi plutselig oppe i 1.500,- Endret 1. juni 2021 av NysgjerrigeNilsi Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #55 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): da sa hun at hun hadde jo krav på klær fra oss.. joda.. fair enough, det har hun, men da kan hun heller få en sum fra oss å greie seg selv.. hun burde virkelig få seg en oppvekker på hva klærne hun vil ha koster, og det finnner hun fort ut når hun har brukt 4000kr på ei jakke som ikke er vanntett en gang 😄 Anonymkode: 25dae...a14 Jeg skjønner henne på en måte. Hun er tenåring, på vei til å bli voksen. Kanskje hun fikk et snev av panikk for at hun ikke skulle få NOE av dere lenger? At det var det dere mente? Husk; tenåringer er ikke rasjonelle. Hva med å gi barnetrygden? Eller bli enig om akkurat hva pengene skal gå til, og heller gi henne 1500-2000 mnd? Som da skal gå til alt, som sko, vinterklær, frisør, hygieneartikler osv? Masse god læring i det! Ser andre mener det skal handles inn dritstygge klær fra Sparkjøp osv, hva er poenget med det? Hvorfor skal man være slem mot ungen sin?? Drite henne ut? På kg leser man at man skal ha MiniRodini og div merkeklær til barnehagebarn, men 17 åringen fortjener kun orange klær fra Sparkjøp?? Anonymkode: 8463b...9f4 2
Wit Skrevet 1. juni 2021 #56 Skrevet 1. juni 2021 Vår 17-åring får ca. 2.000 pr mnd. Dette dekker det meste av klær, sminke, spise ute, kino, konserter, dyre mobiler osv. Hun får innimellom ny bukse eller nye joggesko av oss. Ellers må hun ønske seg dyrere klær til jul og bursdag. Av de 2.000 så sparer hun også noe. I tillegg er hun russ neste år og har begynt sparingen til russetiden. Så jeg anbefaler som flere her skriver at dere gir henne en sum pr. mnd som skal dekke klær. Da er det opp til henne selv hvor mye hun ønsker å bruke pr. plagg. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå