AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #21 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Altså... mindreårige har krav på å få klær av sine foreldre, men de har IKKE krav på å få klær utelukkende fra dyre merker og dyre butikker. Så lenge hun har nok klær til å ha rene og hele klær hver dag, trenger hun faktisk ikke flere. Ja, det kan føles kjipt, for alle vil jo trives i egne klær - men å handle på Høyer og andre lignende butikker er et luksusgode, ikke en rettighet. Det må bare 17-åringen deres lære seg har hun jobb, så får hun bruke av lønnen sin på disse klærne. Får hun en sum av dere til å kjøpe seg nye klær for, kan hun spytte i resten selv av pengene hun tjener. Slik er livet, for oss alle. Anonymkode: afac8...849 det var det vi tenkte så tenker vi gir hun 1000kr per måned og så må hun holde klær budsjettet selv. da ser hun fort at merker ol. ikke lønner seg. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 'Ikke fordi vi ønsler å bidra med å kjøpe klær'; vel, det er dere strengt talt pliktige til når dere har et forsørgeransvar. Anonymkode: 724b8...31a ikke fordi vi ikke ønsker å bidra Anonymkode: 25dae...a14 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #22 Skrevet 31. mai 2021 Jeg fikk penger til vanlige klær da jeg var ung og hadde sommerjobb og deltidsjobb. Brukte av egne penger for å kjøpe merkeklær. Gjorde det likedan med min sønn, som også jobbet ved siden av skole. Kjøpte klær og utstyr til idretten han drev med, og det var jaggu dyrt nok 🥴. Tror det er vanlig å la tenåringer betale mellomlegget selv for unødvendig dyre merkeklær. Over 900 i mnd høres mer enn nok ut. Ingen trenger klær og sko hver mnd. Er det ikke vanlig å kjøpe klær og sko vår, sommer og høst? Anonymkode: 6d06d...cea 2
bunny_94 Skrevet 31. mai 2021 #23 Skrevet 31. mai 2021 Gjør som mine foreldre gjorde. Det de fikk av barnepenger ble overført på kontoet mitt. Og av de pengene måtte jeg betale alt selv (bortsett fra skolesaker og den type ting). Funket meget bra. Hvis jeg var blakk og trengte ekstra så måtte jeg spørre og kunne risikere et nei. Nå er jeg meget glad for det, fordi jeg lærte tidlig verdien av penger og slapp å bli en bortsjemt dritt unge 😊 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #24 Skrevet 31. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden): Jeg trodde at sifos referansebudsjett skulle være nøkternt. Over 900 kroner i måneden på klær og sko til en tenåringsjente er virkelig ikke nøkternt. Det er faktisk bortimot luksus. Tja, noen av de vokser jo enda. Et sett med støvler, vintersko, joggesko og pensko kommer på kanskje 2500-3000. Så er det vinterjakke og bukse, regnklær, sommerjakke og kanskje skalljakke? Kanskje 3000-4000? Så er det basisgarderobe på 3-4 bukser, gensere, t-skjorter, skjorts, kjoler (4000-5000). Undertøy og sokker (1000). Kronene løper fort, selv uten merkeklær. Anonymkode: c9478...f69 10
solmåneogstjerner Skrevet 31. mai 2021 #25 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tja, noen av de vokser jo enda. Et sett med støvler, vintersko, joggesko og pensko kommer på kanskje 2500-3000. Så er det vinterjakke og bukse, regnklær, sommerjakke og kanskje skalljakke? Kanskje 3000-4000? Så er det basisgarderobe på 3-4 bukser, gensere, t-skjorter, skjorts, kjoler (4000-5000). Undertøy og sokker (1000). Kronene løper fort, selv uten merkeklær. Anonymkode: c9478...f69 For 11000 i året (som jeg synes det er greiere å tenke ut fra), så bør man virkelig få mer enn nok klær og sko. 10
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #26 Skrevet 31. mai 2021 Her får våre barn i samme alder et «grunnbeløp» på 1000kr/mnd som skal dekke klær/sko/makeup/hygieneartikler (vi har self sjampo balsam og alt slik, men stylingprodukter ol må de dekke selv)/kino/ andre aktiviteter osv.. Anonymkode: d4b79...ea7 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #27 Skrevet 31. mai 2021 solmåneogstjerner skrev (25 minutter siden): For 11000 i året (som jeg synes det er greiere å tenke ut fra), så bør man virkelig få mer enn nok klær og sko. Ja, ja. Nå gikk jeg inn på cubus og la inn basisgarderoben som skissert overfor. Valgte billigst av alt. Minus regnbukse og sko kom totalsummen på 6000. Billige sko pluss regnbukse ble 2500. Jeg klarer ikke å se at 11 000 er så råflott, selv om det er litt over det absolutte minimum. Anonymkode: c9478...f69 5
solmåneogstjerner Skrevet 31. mai 2021 #28 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, ja. Nå gikk jeg inn på cubus og la inn basisgarderoben som skissert overfor. Valgte billigst av alt. Minus regnbukse og sko kom totalsummen på 6000. Billige sko pluss regnbukse ble 2500. Jeg klarer ikke å se at 11 000 er så råflott, selv om det er litt over det absolutte minimum. Anonymkode: c9478...f69 En 17 år gammel jente trenger f eks ikke nye sko til hver sesong. Kanskje ikke råflott, men med 11000 i året får man virkelig alt man trenger og mer til. Jeg har selv to tenåringsjenter, noe yngre enn denne. Jeg bruker mindre enn 11000 på hver. 5
Tulling Skrevet 31. mai 2021 #29 Skrevet 31. mai 2021 Som barn har hun ikke krav på å bestemme hva forsørgere kjøper til henne. Gå bananas på sparkjøp, billigste sort. Hun kan ikke klage. Hvis hun vil ha noe finere kan hun kjøpe selv. 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #30 Skrevet 31. mai 2021 PM75 skrev (1 time siden): De kan virkelig være mindre sjarmerende i tenårene 😂 Heldigvis har vi alle vært gjennom tenårene selv & vet at det kommer oppegående mennesker ut i andre enden! Her ville jeg rett og slett tatt henne på ordet og gitt en fast sum i måneden og sagt at det da må dekke alt. En 17-åring har neppe tenkt på at hun også trenger gymtøy, pentøy osv., men det vil hun lære seg da. Hvis hun da ikke går inn for å selge dop, være avhengig av det selv, og det er sooo go on!! Anonymkode: 3dc84...54b
Kenelz Skrevet 31. mai 2021 #31 Skrevet 31. mai 2021 Hun er bra slu da! 😂🤣👏🏼 Har hun klær hjemme? Er klærne rene og i fin stand? Har hun flere plagg, eks. 5+ t-skjorter, jeans, osv.? Men da har dere som foreldre forsørget henne med klær! Forskjell på behov og ønske. Hadde hun kommet med den bullshitet der til min mor, hoho!! Hadde likt å se reaksjonen hennes da. 11
Tulling Skrevet 31. mai 2021 #32 Skrevet 31. mai 2021 Kenelz skrev (3 minutter siden): Hun er bra slu da! 😂🤣👏🏼 Har hun klær hjemme? Er klærne rene og i fin stand? Har hun flere plagg, eks. 5+ t-skjorter, jeans, osv.? Men da har dere som foreldre forsørget henne med klær! Forskjell på behov og ønske. Hadde hun kommet med den bullshitet der til min mor, hoho!! Hadde likt å se reaksjonen hennes da. Tenker det samme. Jeg hadde aktivt gått inn for at hun skulle få det akkurat som hun ville ordrett. Til en billig penge. Gjerne i oransj. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #33 Skrevet 31. mai 2021 På ett år så er sifos satser 10920,- summen for en ungdom. DET vil jeg si er ganske høyt jeg, en 17 åring er ferdig vokst og når man kjøper fordi man gjerne vil ha ny bukse, nye bikinier osv... å ikke trenger det så er det luksus og da tenker jeg at da får hun betale det selv! Barn og unge i dag er ganske bortskjemte, stooor forskjell på nødt til å ha og ønsker seg. Anonymkode: 7a8fb...d78 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #34 Skrevet 31. mai 2021 Jeg synes 910 kr på klær i måneden er mye! Mer enn det synes jeg virkelig ikke hun kan kreve. SIFO er en fin kalkulator å forholde seg til, synes jeg. Jeg har derimot ikke lagt merke til at kostnader til klær er såpass høyt. Det er ingen her i huset som "kvalifiserer" til slike summer SIFO kommer med i klær- og skokostnader, verken barn eller voksne, om man ser det fra årlig perspektiv (vinterdress + vintersko i samme måned blir jo gjerne den kostnaden eller litt mer, men så bruker vi lite eller ingenting andre måneder). Anonymkode: fdfc8...66a 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #35 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 'Ikke fordi vi ønsler å bidra med å kjøpe klær'; vel, det er dere strengt talt pliktige til når dere har et forsørgeransvar. Anonymkode: 724b8...31a Nei, ikke ts. Ts har ingen ansvar i følge loven som steforeldre. Anonymkode: f7907...32c 3
Muscae Skrevet 31. mai 2021 #36 Skrevet 31. mai 2021 Dere får ta utgangspunkt i SIFO-budsjettet og tenke at dere dekker halvparten av det, og så får hun og mor bli enige om hvordan det løses hos henne. Jeg ville gitt henne 6000kr rett i handa (på konto) og sagt at det skal dekke alt fra undertøy, penklær, finsko, sommersko, vintersko, sandaler, bikini, treningstøy, turklær om hun driver med sånt, vintertøy, regnklær, evt støvler om hun bruker sånt, osv osv. Så, når de 6000 er borte, så blir det ikke kjøpt mer fra dere. Annet enn til jul og bursdag da. Ellers får hun jobbe for pengene. Da blir det nok en annen lyd. Da må hun tenke over hva som er verdt å bruke penger på, og får kjenne at det blir litt knapt med nye ting når pengene er oppbrukt. Snart er hun student, og da må usleie, internett og strøm, samt mat betales før merkeklær, og det er like greit å kjenne litt på det nå, mens hun enda får både hus og mat gratis. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #37 Skrevet 31. mai 2021 Hun kan vel med en viss rett hevde at foreldre har forsørgerplikt på den måten at basisbehovet for klær blir dekt. Viktig med ordentlige vintersko, turutstyr, varme klær undertøy og at de har så de slipper å gå på skolen i det samme hele uka (Gud forby 😎) Men som andre sier kommer gjerne tenåringstiden med en viss mengde urimelige krav. Hva slags prisnivå dere legger dere på kommer an på flere ting, må også ta hensyn til ev andre barn. Har to tenåringsjenter selv, ei har ekstrajobb, den andre ikke. Vi kjøper kvalitet i fex sko og støvler, og gir dem begge likt beløp de kan kjøpe seg klær for til fex skolestart og til sommeren. Sånn ca 2000-3000 hver. Kjøper undertøy og slikt etter behov. Hun med «dyre» klesvaner har heldigvis jobb, og pengene flyr ut til Holzweiler og jeg vet ikke hva. Luksusklær synes jeg de kan jobbe for. Anonymkode: 4046e...13d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #38 Skrevet 31. mai 2021 Hvorfor er det relevant at hun er en «stedatter»? Jeg mener dere må vurdere utfra hvor lista har ligget til nå, og resten av familiens livsstil/klesbudsjett. Og evt hva hun bruker egne tjente penger på. Og hva dere har råd til. Og hva dere har lyst til. Anonymkode: 1d674...30d 1
Muscae Skrevet 31. mai 2021 #39 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor er det relevant at hun er en «stedatter»? Jeg mener dere må vurdere utfra hvor lista har ligget til nå, og resten av familiens livsstil/klesbudsjett. Og evt hva hun bruker egne tjente penger på. Og hva dere har råd til. Og hva dere har lyst til. Anonymkode: 1d674...30d Selvfølgelig er det relevant at hun ikke er et felles barn. Det betyr at hun også har en mor, som sikkert har andre regler, og som også har et forsørgeransvar. Hadde det vært felles barn hadde det jo kun vært denne husholdningen å forholde seg til, og ikke en annen husholdning som også har ansvar. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #40 Skrevet 31. mai 2021 Muscae skrev (9 minutter siden): Selvfølgelig er det relevant at hun ikke er et felles barn. Det betyr at hun også har en mor, som sikkert har andre regler, og som også har et forsørgeransvar. Hadde det vært felles barn hadde det jo kun vært denne husholdningen å forholde seg til, og ikke en annen husholdning som også har ansvar. Ja, men hun ble ikke det (50% mors ansvar) i det hun fylte 17 eller fikk seg en deltidsjobb. Anonymkode: 1d674...30d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå