AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Jeg har en stedatter som er veldig opptatt av hva hun har krav på som "barn" nå når hun har fått seg jobb. Hun vil ikke kjøpe egne klær fordi hun sier at hun har krav på dette så lenge hun ikke har fylt atten år. Klærne hun vil ha er jo kjempedyre, så vi har snakket om å gi hun summen hun har "krav på" slik at hun får ordne seg med klær selv. Ikke fordi vi ikke ønsker å bidra med å kjøpe klær, men for å få hun til å skjønne at for eks. Høyer ikke er riktig butikk å handle alle klærne sine på så lenge du ikke har råd til det. Så det jeg lurer på er hvor mye penger en normal person på 17 år trenger til klær per mnd.? Anonymkode: 25dae...a14 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 Sifos refereansebusjett mener jeg er på rundt 900 kr/mnd for klær og sko Anonymkode: d4b79...ea7 16
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 Sifo sier 910 kr/mnd for kvinne mellom 14 og 17 år https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Foreldrene hennes (ikke stemor) kan gi henne så så mye å rutte med, men at hun selv må dekke resten. Hun har rett i at foreldrenene har forsørgelsesplikt, men ikke at det er merkeplikt på klærne. Anonymkode: f7907...32c 46
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 Bruk Sifo sin kalkulator for å regne ut dette https://www.norge.no/nb/tjeneste/kalkulator-forbruksutgifter-sifos-referansebudsjett Tipper hun får seg en kalddusj Anonymkode: 8832d...d38 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Ifølge sifo sitt referansebudsjett så skal en jente mellom 14 og 17 år bruke 910 kroner i måneden på klær. Anonymkode: 5d5dd...cb0 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Det er begrenset hvor mye klær man faktisk behøver. Hva man ønsker (noe hun tydelig har mye av) er noe helt annet. Ønske vs behov. Lær henne forskjellen. Anonymkode: f7907...32c 20
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 Altså... mindreårige har krav på å få klær av sine foreldre, men de har IKKE krav på å få klær utelukkende fra dyre merker og dyre butikker. Så lenge hun har nok klær til å ha rene og hele klær hver dag, trenger hun faktisk ikke flere. Ja, det kan føles kjipt, for alle vil jo trives i egne klær - men å handle på Høyer og andre lignende butikker er et luksusgode, ikke en rettighet. Det må bare 17-åringen deres lære seg har hun jobb, så får hun bruke av lønnen sin på disse klærne. Får hun en sum av dere til å kjøpe seg nye klær for, kan hun spytte i resten selv av pengene hun tjener. Slik er livet, for oss alle. Anonymkode: afac8...849 28
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 Det rimelige, og slik min stedatter også har det, er at foreldre betaler klær til henne etter det de synes er rimelig, og at det hun vil "utover" det, legger hun til selv ved egne penger. Dvs. klær hun ikke trenger, eller som er uforholdsmessig dyre. Her er det far som bestemmer dette ettersom han betaler, og det deles med mor. Men slik vokste jeg også opp. Du kan bruke kalkulatoren som utgangspunkt, som de andre linker til her. Anonymkode: ac39d...adb 3
PM75 Skrevet 31. mai 2021 #9 Skrevet 31. mai 2021 De kan virkelig være mindre sjarmerende i tenårene 😂 Heldigvis har vi alle vært gjennom tenårene selv & vet at det kommer oppegående mennesker ut i andre enden! Her ville jeg rett og slett tatt henne på ordet og gitt en fast sum i måneden og sagt at det da må dekke alt. En 17-åring har neppe tenkt på at hun også trenger gymtøy, pentøy osv., men det vil hun lære seg da. 15
Blålilla Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 Min 17-åring er også merkebevisst og har en detidsjobb. Når han trenger klær får han en sum timsvarende det en bukse/genser etc koster på en normal butikk som Jack &Jones f eks. Og jakke fra type xxl i ok kvalitet. Da kan han velge det, eller å legge i mer selv for å kjøpe Stone Island, The hanger eller Parajumpers. 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #11 Skrevet 31. mai 2021 Trenger hun et plagg, gi henne summen som et rimelig/bra nok tilsvarende plagg koster. Så er det opp til henne om hun kjøper det rimelige alternativet, eller om hun sparer til et dyrere merke. Samme måtte jeg gjøre i tenårene. Om jeg trengte en bukse fikk jeg valget om å enten få en bukse fra Cubus/Lindex eller lignende, eller tilsvarende beløp. Ønsket jeg meg en Levis-bukse måtte jeg spare eller spe på med egne penger. Forskjell på forsørgerplikt og luksus... Jeg hadde ikke gitt henne 900-1000 kr per måned fast for å dekke sko/klær, men heller som nevnt over når behovet for diverse plagg er der. Anonymkode: 9f2d2...282 17
Morpheus Skrevet 31. mai 2021 #12 Skrevet 31. mai 2021 Hvorfor er referansebudsjettet 760 kr for gutt, og 910 for jente? Gutteklær er jo mye dyrere. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 Morpheus skrev (2 minutter siden): Hvorfor er referansebudsjettet 760 kr for gutt, og 910 for jente? Gutteklær er jo mye dyrere. Det er vel tillegg på et par Bh da🤷♀️ Anonymkode: 278fe...4e4 24
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har en stedatter som er veldig opptatt av hva hun har krav på som "barn" nå når hun har fått seg jobb. Hun vil ikke kjøpe egne klær fordi hun sier at hun har krav på dette så lenge hun ikke har fylt atten år. Klærne hun vil ha er jo kjempedyre, så vi har snakket om å gi hun summen hun har "krav på" slik at hun får ordne seg med klær selv. Ikke fordi vi ikke ønsker å bidra med å kjøpe klær, men for å få hun til å skjønne at for eks. Høyer ikke er riktig butikk å handle alle klærne sine på så lenge du ikke har råd til det. Så det jeg lurer på er hvor mye penger en normal person på 17 år trenger til klær per mnd.? Anonymkode: 25dae...a14 'Ikke fordi vi ønsler å bidra med å kjøpe klær'; vel, det er dere strengt talt pliktige til når dere har et forsørgeransvar. Anonymkode: 724b8...31a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #15 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har en stedatter som er veldig opptatt av hva hun har krav på som "barn" nå når hun har fått seg jobb. Hun vil ikke kjøpe egne klær fordi hun sier at hun har krav på dette så lenge hun ikke har fylt atten år. Klærne hun vil ha er jo kjempedyre, så vi har snakket om å gi hun summen hun har "krav på" slik at hun får ordne seg med klær selv. Ikke fordi vi ikke ønsker å bidra med å kjøpe klær, men for å få hun til å skjønne at for eks. Høyer ikke er riktig butikk å handle alle klærne sine på så lenge du ikke har råd til det. Så det jeg lurer på er hvor mye penger en normal person på 17 år trenger til klær per mnd.? Anonymkode: 25dae...a14 "Krav på"? Hvorfor skriver du det i anførselstegn? Hun har krav på klær fra far og mor. Nå som hun tjener penger kan hun bruke litt av dem til å kjøpe dyrere klær og så gir dere henne 910 kr måneden som folk her foreslår. Anonymkode: 11b58...f86 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #16 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 'Ikke fordi vi ønsler å bidra med å kjøpe klær'; vel, det er dere strengt talt pliktige til når dere har et forsørgeransvar. Anonymkode: 724b8...31a Det står: "Ikke fordi vi ikke ønsker å bidra med å kjøpe klær" Anonymkode: c9478...f69 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #17 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Krav på"? Hvorfor skriver du det i anførselstegn? Hun har krav på klær fra far og mor. Nå som hun tjener penger kan hun bruke litt av dem til å kjøpe dyrere klær og så gir dere henne 910 kr måneden som folk her foreslår. Anonymkode: 11b58...f86 Sikkert fordi barnet ønsker penger heller enn klær. At barnet har krav på klær er udiskutabelt. Men hvilken sum det tilsvarer har mer rom for skjønn. Anonymkode: c9478...f69 5
solmåneogstjerner Skrevet 31. mai 2021 #18 Skrevet 31. mai 2021 Jeg trodde at sifos referansebudsjett skulle være nøkternt. Over 900 kroner i måneden på klær og sko til en tenåringsjente er virkelig ikke nøkternt. Det er faktisk bortimot luksus. 29
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #19 Skrevet 31. mai 2021 Fra jeg var 13 til jeg flyttet ut som 18 åring fikk 1000,- i måneden som skulle dekke alt jeg behøvde. Klær, bussbiletter, kino, snacks, kaffe/lunsj ute, sminke, treningstøy og utstyr, elektronikk, skolesaker etc. Mine foreldre betalte kun mobilabbonement og elixia, utover kost og losji så klart. Jeg hadde deltidsjobb, og spedde på med lønn når det trengtes, men jeg klarte å spare mye. Enorm læring i å styre egen økonomi tidlig!! Dette er jo 15-20 år siden nå, så tilsvarende beløp er vel 1500-2000,- nå? Om det kun skal dekke klær ville jeg fulgt sifo. (men holdt et lite øye med at det er nok penger på konto til vinterjakke og sko) Anonymkode: 222ec...c17 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #20 Skrevet 31. mai 2021 Fornuftig å la barnet holde seg med klær selv. Fint både å få bestemme selv og å lære om pengenes og tingenes verdi. Men dere bør gå igjennom hva summen skal dekke (ytterklær, sko, fritidstøy, hobbytøy osv osv.), slik at hun ikke er i tvil om hva dere har avtalt. Sifo kan være en rettesnor. Eller så kan dere se i nettbanken hvor mye dere brukte på klær og sko til henne i fjor og beregne ut i fra det. Anonymkode: c9478...f69 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå