Gå til innhold

Venninne som er en "snowflake"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 18.10):

Hun er redd for å si og gjøre noe feil, og hvis hun får kritikk klarer hun ikke å glemme det og går rundt og terper på det lenge. Men hun kan også plutselig si noe krast/ufint, også bruker hun en evighet på å unnskylde og si at hun ikke mente det sånn.

Anonymkode: 176c8...c75

 

AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 18.16):

Hun er veldig skjør og reagerer sterkt på ting som jeg ser på som bagateller. Har mange ganger lyst til å be henne kvinne seg opp, men hun er nærtagende så jeg orker ikke det.

Anonymkode: 176c8...c75

 

AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 18.20):

Det er ikke det at hun sliter, dette er personligheten hennes. Hun er pirkete og stiller tusen spørsmål og forstår ikke når hun skal gi seg/slutte å stille spørsmål om alt. Ellers er hun snill, søt, vi trener sammen, hun er spontan og er med på ting, så hun har gode sider, men hun kan bli litt for mye i blant.

Anonymkode: 176c8...c75


Har du prøvd å gi henne ros og komplimenter? Positiv forsterking? Fokusere på det som er bra fremfor det negative? 
Har du noen gang fortalt henne at du setter pris på henne og at du er glad for vennskapet deres?

Anonymkode: 37cf1...f8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

 


Har du prøvd å gi henne ros og komplimenter? Positiv forsterking? Fokusere på det som er bra fremfor det negative? 
Har du noen gang fortalt henne at du setter pris på henne og at du er glad for vennskapet deres?

Anonymkode: 37cf1...f8c

Jeg fokuserer ikke på det negative når vi er sammen og behandler henne på samme måte som jeg behandler alle vennene mine. 

 

 

 

Anonymkode: 176c8...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Høres veldig lik ut ei jeg kjente før.. Kjente på samme følelsen at jeg liksom ikke kunne ghoste fordi hun var så skjør. Det ble til slutt så stort gap mellom oss hvor kontakten naturlig ble faset ut. Ingen dårlig stemning hvis vi plutselig treffes. Navn på T?

Anonymkode: b7d75...86e

Hvordan mistet dere kontakten? Sluttet du å ta svare? Ønsker ikke så mye kontakt med henne da jeg merker at jeg blir sliten.  Det er ikke samme person. 

Anonymkode: 176c8...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. 
 

Jeg synes det er veldig mange spesielle svar i denne tråden. Lite empatiske, rett og slett.

Det er vel liten tvil om at denne venninnen er usikker og veldig opptatt av å ikke gjøre feil og tråkke noen på tærne. Hvorfor oppfører hun seg sånn? Hvorfor ble hun slik? Tror dere virkelig at det kommer av ondskap? Narsissisme?! 
 

Ts, dere skal liksom være venner. Jeg synes det er litt spesielt at du ikke er mer nysgjerrig på hva en slik oppførsel/væremåte kommer av. For meg virker det som du bare fokuserer på hvordan dette påvirker DEG. Det at hun sliter tar du personlig.

 

hvorfor er du ikke mer nysgjerrig? Har du spurt henne om hvorfor hun er så redd for å såre andre? Hvorfor hun føler hun må unnskylde? Har du spurt henne om du har gjort noe som gjør henne så redd og forsiktig? 
 

hvis du virkelig var en venn ville du nok heller reagert med nysgjerrighet og varme. Siden du er mest opptatt av hvor enerverende dette er for deg, så tror jeg det beste er at du gjør begge en tjeneste. Avslutt vennskapet 

Anonymkode: b1220...42d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 23.31):

Autist, narsissist, personlighetsforstyrret?? 😂😂😂 
Hun høres ut som en litt engstelig type med veldig dårlig selvtillit. Sjenanse og/eller dårlig selvtillit kan gjøre at folk blir klønete sosialt, fordi de blir over-oppmerksomme på egen framtreden, da de er overbevist om at de dummer seg ut, folk ikke liker dem osv. Dette er ikke så uvanlig. Det er ikke et sånt evig personlighetstrekk, nødvendigvis, men noe man kan vokse av seg/kvitte seg med om man havner i gode relasjoner med trygge mennesker og får føle på egenverd over tid. 

Anonymkode: 772fb...cc0

Klarer ikke å sette fingeren på hva det er, men hun kan være litt spesiell. Opplever ofte at det er vanskelig å få tak i det hun forsøker å si, mye tåketale. Har helt ærlig tenkt på at hun har Asperger (og det er ingenting galt i å ha det), men hadde vært greit å vite, for nå lurer jeg på hvorfor hun sier det hun sier og gjør det hun gjør.

Anonymkode: 176c8...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles selvutslettende og lite selvhevdende personlighet. Det har ingenting med narsissisme å gjøre.

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden. 
 

Jeg synes det er veldig mange spesielle svar i denne tråden. Lite empatiske, rett og slett.

Det er vel liten tvil om at denne venninnen er usikker og veldig opptatt av å ikke gjøre feil og tråkke noen på tærne. Hvorfor oppfører hun seg sånn? Hvorfor ble hun slik? Tror dere virkelig at det kommer av ondskap? Narsissisme?! 
 

Ts, dere skal liksom være venner. Jeg synes det er litt spesielt at du ikke er mer nysgjerrig på hva en slik oppførsel/væremåte kommer av. For meg virker det som du bare fokuserer på hvordan dette påvirker DEG. Det at hun sliter tar du personlig.

 

hvorfor er du ikke mer nysgjerrig? Har du spurt henne om hvorfor hun er så redd for å såre andre? Hvorfor hun føler hun må unnskylde? Har du spurt henne om du har gjort noe som gjør henne så redd og forsiktig? 
 

hvis du virkelig var en venn ville du nok heller reagert med nysgjerrighet og varme. Siden du er mest opptatt av hvor enerverende dette er for deg, så tror jeg det beste er at du gjør begge en tjeneste. Avslutt vennskapet 

Anonymkode: b1220...42d

Det er vanskelig å beskrive henne, hun må nok oppleves hvis man skal forstå hvorfor det er vanskelig å ta ting opp med henne. Hun tar ting veldig personlig og har man sagt noe som KAN tolkes negativt bruker hun mye tid på det. Når hun stresser med jobb, med studier og med dating og det ofte oppstår misforståelser er det vanskelig å spørre hvorfor hun er slik. Har forsøkt å ta opp ting forsiktig men når jeg ser reaksjonen gir jeg meg, og hun misforstår mye, noe som gjør kommunikasjon vanskelig. Hun har også fortalt meg at noen folk rundt henne har snakket om henne, om at hun er rar, osv. pluss at folk har blitt irritert på henne, noe som jeg forstår da det er irriterende at hun stiller så mange og så detaljerte spørsmål.

Anonymkode: 176c8...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (8 minutter siden):

Det kalles selvutslettende og lite selvhevdende personlighet. Det har ingenting med narsissisme å gjøre.

Har aldri tenkt på at hun er en narsissist, men det er noe med det sosiale jeg reagerer på.

Anonymkode: 176c8...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanskelig å beskrive henne, hun må nok oppleves hvis man skal forstå hvorfor det er vanskelig å ta ting opp med henne. Hun tar ting veldig personlig og har man sagt noe som KAN tolkes negativt bruker hun mye tid på det. Når hun stresser med jobb, med studier og med dating og det ofte oppstår misforståelser er det vanskelig å spørre hvorfor hun er slik. Har forsøkt å ta opp ting forsiktig men når jeg ser reaksjonen gir jeg meg, og hun misforstår mye, noe som gjør kommunikasjon vanskelig. Hun har også fortalt meg at noen folk rundt henne har snakket om henne, om at hun er rar, osv. pluss at folk har blitt irritert på henne, noe som jeg forstår da det er irriterende at hun stiller så mange og så detaljerte spørsmål.

Anonymkode: 176c8...c75


Du sier hun bruker mye tid på ting som hun oppfatter som negative. På hvilken måte? Hvordan er det hun reagerer? 
 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hatt to venninner som dette. Bente og Kari. 
 

Bente var nærtagende og oppfattet alt som kritikk. Måten hun håndterte det på var å gå rett i krisemodus. Hun kunne si ting som «da er vel vennskapet over da!!», «jeg er vel bare en jævla taper som ikke får til noen ting!», «ingen liker meg! Får det aldri til jeg». Dette var lite konstruktivt og det var ikke mulig for meg som venninne å få henne til å endre mening. Jeg avsluttet.

 

Kari var også nærtagende. Men hun reagerte på en annen måte enn Bente. Hun var faktisk oppriktig nysgjerrig på hva hun gjorde galt! «Oi! Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Kan du hjelpe meg forstå hvorfor du reagerer på det?», «nei, jeg blir lei meg når du sier sånn fordi jeg føler meg kritisert. Dette fordi moren min..». Jeg følte at hennes måte å reagere på var konstruktiv og jeg lærte mer om henne og hvorfor hun reagerte som hun gjorde. Vi er gode venner i dag.

 

ser du forskjellen? 
 

 

Anonymkode: b1220...42d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt TS er at du kan ikke endre venninnen din. Du må avgjøre om dette vennskapet koster mer enn det smaker.

Har du trua kan du prøve på en samtale der fokuset er på hvor hun kommer fra. Ikke ta det personlig og legg dine følelser til side. Vær oppriktig nysgjerrig og medfølende. 
 

hvis du vet en slik samtale ikke fører noe godt med seg, da er dere for forskjellige og du må la henne gå. 
 

Ikke noe valg er riktig eller galt her. Det som er galt er å være i et vennskap der du dømmer vennen din. Det merkes og det er skadelig både for deg og henne. 

Anonymkode: b1220...42d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Poenget mitt TS er at du kan ikke endre venninnen din. Du må avgjøre om dette vennskapet koster mer enn det smaker.

Har du trua kan du prøve på en samtale der fokuset er på hvor hun kommer fra. Ikke ta det personlig og legg dine følelser til side. Vær oppriktig nysgjerrig og medfølende. 
 

hvis du vet en slik samtale ikke fører noe godt med seg, da er dere for forskjellige og du må la henne gå. 
 

Ikke noe valg er riktig eller galt her. Det som er galt er å være i et vennskap der du dømmer vennen din. Det merkes og det er skadelig både for deg og henne. 

Anonymkode: b1220...42d

Ja, jeg vurderer å avslutte vennskapet og det er fordi jeg ikke liker å være oppgitt, frustrert og føle at jeg må forklare ting til ei venninne hele tiden, og hver gang hun begynner å stille masse spørsmål tenker jeg bare «here we go again..» Og nå som jeg er så oppgitt som jeg er, er jeg redd hun merker det og jeg vil ikke få henne til å føle seg dårlig. Møtte henne for et par dager siden og viste henne noen memes og andre morsomme ting på sosiale medier, men hun tok som vanlig ikke poenget og jeg måtte forklare alt til henne, og da så jeg nok litt oppgitt ut. Bruker jeg et ord som hun ikke har hørt (vanlige ord, ikke ord som jeg betegner som fremmedord), forstår hun ikke det og jeg må begynne å forklare, men i det siste har jeg begynt å svare med å spørre om hun virkelig ikke forstår og at det må hun da ha hørt, osv. 

Anonymkode: 176c8...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg vurderer å avslutte vennskapet og det er fordi jeg ikke liker å være oppgitt, frustrert og føle at jeg må forklare ting til ei venninne hele tiden, og hver gang hun begynner å stille masse spørsmål tenker jeg bare «here we go again..» Og nå som jeg er så oppgitt som jeg er, er jeg redd hun merker det og jeg vil ikke få henne til å føle seg dårlig. Møtte henne for et par dager siden og viste henne noen memes og andre morsomme ting på sosiale medier, men hun tok som vanlig ikke poenget og jeg måtte forklare alt til henne, og da så jeg nok litt oppgitt ut. Bruker jeg et ord som hun ikke har hørt (vanlige ord, ikke ord som jeg betegner som fremmedord), forstår hun ikke det og jeg må begynne å forklare, men i det siste har jeg begynt å svare med å spørre om hun virkelig ikke forstår og at det må hun da ha hørt, osv. 

Anonymkode: 176c8...c75

Ja, det er dette vennskapet dødt. Dere matcher ikke rett og slett. 
 

Hvis jeg skal gi deg et råd (som du ikke har bedt om) så ville jeg latt dette fade ut. Ikke ta noe oppgjør. Dere snakker to forskjellige språk og jeg tror du vil få en større ryddejobb hvis du tar en avslutningssamtale. Du kan risikere at hun ringer og unnskylder seg i tide og utide. 
 

 

Anonymkode: b1220...42d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er dette vennskapet dødt. Dere matcher ikke rett og slett. 
 

Hvis jeg skal gi deg et råd (som du ikke har bedt om) så ville jeg latt dette fade ut. Ikke ta noe oppgjør. Dere snakker to forskjellige språk og jeg tror du vil få en større ryddejobb hvis du tar en avslutningssamtale. Du kan risikere at hun ringer og unnskylder seg i tide og utide. 
 

 

Anonymkode: b1220...42d

Nei, men det virker som at andre rundt henne også tenker det samme som meg. Hun ble ghostet av en venninne nå nylig og en annen sa rett ut til henne at hun måtte ha space, men hun hadde unnskyldt med at det var så mye som foregikk så de ikke kunne møtes så ofte.

Hun er også god på tåketale så ofte forstår jeg ikke hva hun forsøker å si. Jeg er som sagt ganske direkte, så det er litt frustrerende, og når jeg under samtalene våre må bruke mye tid på å forklare ting og ord, er det bare irriterende.

Anonymkode: 176c8...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, men det virker som at andre rundt henne også tenker det samme som meg. Hun ble ghostet av en venninne nå nylig og en annen sa rett ut til henne at hun måtte ha space, men hun hadde unnskyldt med at det var så mye som foregikk så de ikke kunne møtes så ofte.

Hun er også god på tåketale så ofte forstår jeg ikke hva hun forsøker å si. Jeg er som sagt ganske direkte, så det er litt frustrerende, og når jeg under samtalene våre må bruke mye tid på å forklare ting og ord, er det bare irriterende.

Anonymkode: 176c8...c75

Kan du gi noen eksempler på hva som er tåketale? ble litt nysgjerrig 

Anonymkode: 2aa62...f36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du gi noen eksempler på hva som er tåketale? ble litt nysgjerrig 

Anonymkode: 2aa62...f36

Tomt snakk, rett og slett. Hun snakker uten å egentlig si noe, altså mye svada.

Anonymkode: 176c8...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 13.35):

Covert narcissist da?

De har så lave tanker om seg selv at de bare investerer i andre og elsker seg selv gjennom andre. Lever i lyset av andre. De må bli elsket og ingen kan hate dem.

Det er en person som tror at alle tenker på dem, tar ting de sier veldig nært, er sure på dem. Alt handler om at ting sirkulerer rundt deres tanker og greier.

Anonymkode: aba08...021

Du må ha møtt min eks. 

Anonymkode: ccb7b...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tomt snakk, rett og slett. Hun snakker uten å egentlig si noe, altså mye svada.

Anonymkode: 176c8...c75

Det kan være relatert til at hun ikke har noen sterke meninger og kanskje føler hun ikke har noen sterk identitet, så kommer tåkepratet fordi hun føler hun må si noe, men det er egentlig om noe hun ikke har dannet seg en ordentlig mening om. Så hun har ingen følelser om temaet og dele, og at det er derfor hun utrykket seg så vagt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 19.14):

Oversensitiv/hypersensitiv er bare et finere ord for narsissist. Dump.

 

 

 

 

 

Anonymkode: 9d486...703

Du vet ikke hva narsissisme er. 

Anonymkode: 79245...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 0.50):

Jeg fokuserer ikke på det negative når vi er sammen og behandler henne på samme måte som jeg behandler alle vennene mine. 

Anonymkode: 176c8...c75

Hva med å ikke behandle henne slik du behandler alle andre, men faktisk behandle henne utifra den personen hun er og hva hun trenger fra en god venninne? Gi henne ros, støtt henne når hun våger å si sin mening, vær hjelpsom og støttende, vær et positivt innslag i en ellers krevende hverdag. Vær en god venninne rett og slett. 

Anonymkode: 37cf1...f8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 19.12):

Jeg har ei venninne som jeg vil karakterisere som en såkalt snowflake. Hun er utrolig følsom, stiller hundre spørsmål, er redd for å tråkke feil og fornærme noen, samt at hun er selv ganske nærtagende og har fortalt meg et par ganger at hun er "oversensitiv", hun kan ikke svare telefonen hvis jeg ringer uten at det er avtalt, hun husker små detaljer og spør veldig detaljert om ting og jeg merker at jeg blir sliten av å svare på alle spørsmålene jeg får. Blir så sliten av henne, men pga. korona så er mange av vennene mine ikke i studiebyen og denne venninna min har ikke så mange venner, så vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke endre henne, så er det noe poeng i å fortsette vennskapet?

Anonymkode: 176c8...c75

Er hun også veldig godtroende og lett å overtale? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...