Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2002 #1 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg synes hun skal få lov. Hun er født,opplært , oppvokst med den tittelen , posisjonen og det er endel av henne. Hun ble født først, men fordi norge ligger litt bak andre land, så er det ikke slik at nummer en skal overta. Hun driver med sang, eventyrlesing og har akuratt skrevet bok med Ari Behn. Men er det så galt det hun gjør? Det er da positivt at nummer 2 i arverekken satser på norsk kultur og eventyrskatter. At en prinsesse velger å tjene sine egne penger og på den måte må da være supert. Hun mistet apasjen sin, det bestemte hennes far KONGEN . Hun mistet tittelen som hennes kongelig høyhet da hun giftet seg. Og nå diskuteres det om hun skal bytte firmanavn fordi hun bruker tittelen sin. Skal vi glemme hele prinsessen da. Noe igjen av henne må vi jo få lov til å beholde. Hun er en offentlig person, har Mistet/fratatt endel av det som man tenker om prinsessen. Samtidig så er det hun som skal representere kongehuset hvis kongen ikke er hjemme og kan utføre sine plikter. Da er hun god nok. Hun blit da fratatt goder, skal ta vekk firmanavnet sitt og skal stille opp for kongehuset. Jeg støtter norges prinsesse. Dette er ikke riktig. Enhver offentlig person bruker sin kjendisstatus eller tittel for å fremme sitt arbeid, hvorfor kan ikke Prinsessen få gjøre det? Er du statsminister og skriver bok, så bruker jo vedkommende sin tittel og status for å bli lagt merke til. Det skal prinsessen ha, hun er dyktig og hadde nok ikke trengt tittelen sin til dette hun, men Tittelen er jo endel av henne på sammemåte so vi er knyttet til navnet og etternavnet vårt. Vi hadde nok kommet i en krise hvis vi ikke fikk bruke oss selv og navnet som forteller hvem vi er i jobbsammenheng eller i andre gjøremål. Og jeg kan ikke tenke meg at prinsessen bruker tittelen sin for å tjene mer penger. Pengene hadde hun tjent og jobben hadde hun gjort like bra uten. Men hun er født å oppvokst med tittelen og den er jo endel av henne og har alltid vært det. LENGE LEVE KONGEHUSET. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantina Skrevet 2. oktober 2002 #2 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg kan heller ikke se hva som er så galt med at hun bruker prinsesse-tittelen sin i firmanavnet. Gjør det noe da? Som Willoch påpekte i går så er hun uansett kjendis i form av navnet sitt, alle vet jo hvem hun er. For meg er dette et godt argument for at hun fortsatt skal kunne bruke prinsesse-tittelen. Hun får vel neppe flere kunder av den grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 2. oktober 2002 #3 Del Skrevet 2. oktober 2002 Märtha Louise hadde selvfølgelig aldri vært der hun er i dag hvis hun ikke hadde vært prinsesse, det er helt klart. Hun er dyktig, men talentet hennes er ikke så stort. Jeg mener at hun må velge, enten være prinsesse eller selvstendig næringsdrivende. Den mixen hun benytter i dag fratar kongehuset en del av nøytraliteten. Märtha kunne sikkert ha fått jobb mange steder, men hun bør ikke bruke prinsessetittelen for å markedsføre seg selv. Det å sammenligne en prinsessetittel med andre titler mener jeg er noe stort tull. Vi har kongehuset fordi vi mener det er bra med noe som er litt opphøyet og ikke er som alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2002 #4 Del Skrevet 2. oktober 2002 Man finner alltid noe å klage på; enten er det feil at kongefamilien bare "går på stas" eller så er det feil når de jobber for pengene sine. Bestem dere! Det er vel det samme om hun bruker tittelen sin i markedsføring, hun er jo prinsesse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 2. oktober 2002 #5 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hvorfor skal hun måtte velge? Hun ER jo begge deler! Jeg ble faktisk overrasket da jeg hørte denne diskusjonen på radio. Kan ikke skjønne at det er noe problem i det hele tatt. Kongelige i andre land driver med litt av hvert på siden uten at det er noe sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 2. oktober 2002 #6 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg syns dette er flisespikkeri, hun er den hun er og uansett hva hun skal tjene pener på i fremtiden vil noen syns det er feil at hun gjør ditt eller datt fordi hun er prinsesse. Forøvrig er jeg sjeleglad jeg ikke er født inn i kongefamilien, alt man gjør er jo galt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Terje Skrevet 2. oktober 2002 #7 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hun må gjerne bruke tittelen sin så mye hun orker. Det er positivt at hun tjener penger på egenhånd istedet for å motta almisser. Vi har nok av trygdede, sosialklienter og offentlige ansatte i dette landet. Det er bare positivt at vi slipper å fø på henne også! Willoch er misunnelig fordi han ikke kan kalle seg statsminister. Han VAR statsminister og kommer ALDRI til å bli det igjen. Jeg støtter henne fullt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 2. oktober 2002 #8 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg har litt problemer med argumentasjonen til mange som støtter monarkiet. De ønsker monarki for at det skal være spesielt, men de ønsker gjerne at de kongelige skal gjøre akkurat det samme som alle de andre. Hva er poenget med et kongehus hvis de ikke skal være spesielle? Hvis de skal være som alle andre er det iallefall ikke noe poeng med et kongehus. Er det helt greit at staten og Trondheim kommune betaler millioner for et offentlig bryllup, masse pressedekning og full oppmerksomhet. Hovedpersonene nekter å kommentere hendelsen og viser til at alt vil være beskrevet i en bok som de skal gi ut, som de skal tjene masse penger på. Dette ligner veldig på C-kjendis bryllup solgt til Se&Hør. Hun bruker slottet som rådgiver, hva er dette? Slottet sier i det ene øyeblikket at hun er selvstendig næringsdrivende i det neste øyeblikket uttaler de seg på vegne av næringsvirksomheten hennes. Utrolig uprofesjonelt, hun mister helt troverdighet. Jeg er motstander av monarkiet fordi jeg mener det er gammeldags og fordi jeg ikke ser poenget i å ha et statsoverhode som ikke er valgt av folket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiangranny Skrevet 2. oktober 2002 #9 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg støtter gurimalla fullt ut her. En repuplikansk hilsen fra indianlady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 2. oktober 2002 #10 Del Skrevet 2. oktober 2002 Synes det er litt koselig med et kongehus, jeg. Gammeldags eller ikke. Tradisjoner er alltid gammeldagse, og jeg er for å ha noen tradisjoner. Kongefamilien er på en måte en tråd man kan følge gjennom tiden og generasjoner, og jeg synes det gir en positiv nasjonalfølelse å ha et kongehus. Og at de ikke er folkevalgte statsoverhoder; de har da ikke så mye makt at det er et problem. Foresten...de ble vel valgt en gang (?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 2. oktober 2002 #11 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg er enig i at det er koselig med kongehus (og er sikkert gammeldags jeg også), og jeg synes faktisk ikke at prinsessen skulle ha mistet tittelen sin ved at hun giftet seg med "en fra folket" (Jada, jeg vet at hun ville det selv). Personlig må jeg si at det er prinsessen jeg liker best i hele kongehuset, og jeg synes det er forferdelig synd at ikke hun er arvtager til tronen. Jeg tror hun hadde gjort en flott jobb som amassadør for Norge. Faren er jo såklart at Ari har skeia helt ut, for jeg synes nå han holder på å tar av litt allerede. Tilbake til tema: Jeg synes ikke at det gjør noe om hun bruker tittelen sin i "firmanavnet", for vi vet jo alle hvem og hva hun er likevel. Tror hun hadde blitt innleid fordi hun er prinsesse selv om det ikke het "Prinsesse Märtha Louises......" Det er jo litt stas med de kongelige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2002 #12 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hun har ikke mistet tittelen og hun er fortsatt arving til tronen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Youvela Skrevet 3. oktober 2002 #13 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hun har ikke mistet tittelen og hun er fortsatt arving til tronen. Hun har mistet tittelen "hennes kongelige høyhet" og nei hun er ikke rettmessig arving.. Bare hvis Dronning Sonja, Kong Harald, Kronprins Haakon, Kronprinsesse Mette-Marit skulle dø!!!! Så jeg ville ikke kalt henne arving----- Er det noen som tenker som meg at det er bedre med Märtha på tronen en Mette-Marit????? Noen som har sett Rune Andersens parodi av Kongen?? Kjempe morro!!! YOUVELA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 3. oktober 2002 #14 Del Skrevet 3. oktober 2002 JA til begge spørsmålene. Så Rune Andersen live for et år siden, og var sikker på at han skulle ramle bakover da han imiterte kongen. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2002 #15 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hun har mistet tiltalen Hennes kongelige høyhet, men har fortsatt tittelen prinsesse. Selvsagt er hun etter kongen og kronprinsen i arverekkefølgen, det har hun alltid vært. Men hun er absolutt foran Mette Marit i arverekken. Hadde de tre andre i kongefamilien dødd nå og Mette Marit og Märtha de eneste igjen, hadde Märtha blitt dronning, ikke Mette Marit. Mette Marit blir dronning kun hvis Haakon blir konge. Om kronprinsen og Mette Marit får barn, går disse selvsagt foran Märtha. Pr i dag er faktisk prinsessene Astrid og Ragnhild og deres barn og barnebarn også arvinger til tronen, i motsetning til Mette Marit. Kun de som er kongelige i blodet kan arve tronen. Dersom Harald går bort nå, vil Sonja sannsynligvis få tittelen enkedronning og Haakon blitt konge. Om du ikke ville kalt Märtha arving, Youvela, er vel noe andre gir blaffen i, hun er faktisk det. Tror du seriøst at Mette Marit hadde blitt dronning dersom Harald, Sonja og Haakon hadde gått bort i dag? Hvem skulle liksom arvet tronen etter henne; Marius?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti Skrevet 3. oktober 2002 #16 Del Skrevet 3. oktober 2002 Har ingenting imot at hun bruker prinsesse, det ER hun jo.... Men, lurer litt på, hvorfor, nå som hun er blitt en 'vanlig' person og har giftet seg, hvorfor heter hun ikke Behn til etternavn, når hun mangler et?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 3. oktober 2002 #17 Del Skrevet 3. oktober 2002 Tror det er fordi hun faktisk er tronarving, uten at jeg er helt sikker. Det ble diskutert hvorfor hun ikke skulle ta etter tradisjonen som sine tanter - men de var ikke tronarvinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2002 #18 Del Skrevet 4. oktober 2002 Til gurimalla: du skriver at du synes at kongelige skal være spesielle, og ikke som alle andre... men skjønner du ikke hva som foregår da? Kongehuset er i forandring, og er ikke det samme som det var for 200 år siden, noen ting vil alltid være spesielt for dem, og de vil aldri blir HELT folkelige, men som sagt nå er det sikkert moderne for alle kongehus i europa å bli litt mer likt folket. Mener dere virkelig at vi aldri skal ha noen forandring av kongehuset? at ingen ting blir forandret? det skjer ikke! DET er ikke en eneste ting her i verden som ikke vil forandre seg, det er livets naturlige gang, sånn nå fikk jeg forklart meg for de som lurer på hvorfor de ikke liker at kongehuset er i forandring. Og kanskje de savner å være litt folkelige de også? de vil jo aldri oppleve hvordan det vil være å si å være mannen igata... dere må huske på at de er mennesker av kjøtt og blod de også!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2002 #19 Del Skrevet 4. oktober 2002 La nå jenta få lov til å holde på som hun vil. Hun har jo ikke noe etternavn uansett. Hadde jeg vært henne, hadde jeg nok gjort det samme uansett. Det er så mange som sitter og argumenterer om at "det og det" er såå feil sov. Mye er misunnelse også... (Uten at jeg sier det er noen av dere) Er for monarki. Først og fremst fordi jeg syns det er litt stas at tradisjonen er der enda... Dessuten kommer det ikke til å bli noen republikk så lenge jeg lever uansett. Hilsen ei som gjerne skulle ønske hun var Märtha for en dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 6. oktober 2002 #20 Del Skrevet 6. oktober 2002 Jentungen kunne jo tak opp en gammel norsk tradisjon og tatt sitt farsnavn: Martha Louise Haraldsdotter! Hadde ikke d blitt heftig da??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå