Gå til innhold

Altfor lenge siden celleprøve - redd for reaksjon..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt celleprøve på veldig mange år. Mange grunner, men alle sitter i mitt eget hode. Jeg vet det er skikkelig dumt gjort..og nå har jeg endelig «mannet meg opp» til å tørre å nevne det til legen min når jeg skal der senere i uken. Dette er skikkelig vanskelig for meg.

Men jeg er så redd for hva han kommer til å si.. 🙈 synes det er skikkelig flaut på alle vis, har ikke lyst til å svare om han spør når jeg tok sist. Sukk.. Hvordan reagerer leger på sånt? Noen som har erfaring?

Han er en skikkelig fin fyr egentlig, så veldig fornøyd og lett å prate med. Om andre ting.. 😳 Må jo tilbake for den undersøkelsen en annen gang. Er det innafor å be han prate om noe helt annet i mens han tar prøven? 😬 Frisør-smalltalk liksom. Takler ikke viss det blir helt rolig..

Andre som har tatt sjelden? Hvordan gikk det?

Anonymkode: bc9d3...152

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var 11 år siden jeg hadde tatt celleprøver og hverken fastlegen min eller gynekologen sa noe negativt på det. Da er det godt å få det gjort, sa gynekologen. 

Anonymkode: 5d945...605

• Liker 4
Skrevet

Pleier alltid å prate om alt mulig med legen min mens hun styrer med sitt der nede så smalltalk skal da ikke være et problem. Og det at du ikke har tatt celleprøve på en stund går jo bare utover deg selv så tviler på at han gidder å "kjefte" på deg av den grunn. Bare få det gjort nå. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Irriterende at slike ting skal være så ukomfortabelt og flaut. Men nå er det gjort, jeg nevnte det fort helt i slutten etter at vi hadde satt dato for ny time om ikke så lenge. «Oi, ja, da er det jammen på tide. Skal vi bare ta det neste gang?» Eh ja, ok. 🙈 Så nå kan jeg grue meg en måned.

Er 12 år siden sist, og jeg husker ikke så mye. Noen som kan gi en liten beroligende gjennomgang? En av sykepleierene er med, eller? Hvor lang tid tar det? (Lurer på hvor mye av timen som går med til det, er jo en time ekg skulle hatt ang noe annet uansett)

TS

AnonymBruker
Skrevet

De gir faen i når du gjorde det sist. Mange som dropper det fordi de ikke giddder, ikke har tid eller bryr seg

Anonymkode: 49b74...f7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Irriterende at slike ting skal være så ukomfortabelt og flaut. Men nå er det gjort, jeg nevnte det fort helt i slutten etter at vi hadde satt dato for ny time om ikke så lenge. «Oi, ja, da er det jammen på tide. Skal vi bare ta det neste gang?» Eh ja, ok. 🙈 Så nå kan jeg grue meg en måned.

Er 12 år siden sist, og jeg husker ikke så mye. Noen som kan gi en liten beroligende gjennomgang? En av sykepleierene er med, eller? Hvor lang tid tar det? (Lurer på hvor mye av timen som går med til det, er jo en time ekg skulle hatt ang noe annet uansett)

TS

Jeg pleier å gjøre det hos gynekolog men da jeg gjorde det hos fastlegen var det ingen andre med.. men det kan du sikkert be om? Mulig det er nye regler altså det er nesten 10 år siden jeg tok det hos fastlegen sist. Det er veldig kjapt, du må kle av deg og opp i stolen og så må han få satt inn den dingsen, så tar selve prøven bare noen sekunder (bomullspinne på livmorhalsen der) og så kler du på deg igjen. 

Anonymkode: 6f52c...19f

Skrevet (endret)

Jeg pleier å ta hos fastlegen og det tar 7 minutter, av med trusa, komme seg på plass og inn med pinnen.

Og legen er bare glad du kommer og får det gjort. Du får ikke kjeft.🤗

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe... :)
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er noe som står i noe retningslinjer, men den forrige legen jeg hadde, en mannlig, måtte hente inne en sykepleier når GU ble gjort. Dette for å sikre at det forgikk greit for seg. 

Kvinnelig lege gjør ikke det, og det er vel fordi hun er kvinne.

Gynekolog jeg går til er kvinne, så der er det ingen andre.

Anonymkode: fd42f...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt celleprøve på iallfall 15 år. Ble for privat med fastlegen. Har tenkt å bestille en time hos gynekolog. Synd det koster så mye 

Anonymkode: 0ab4d...ef3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS

Sist gang jeg tok celleprøve er nesten 20 år siden. 

Fikk kvinnet meg opp i år. 

Årsaken til at jeg ikke har tatt noen celleprøve på så mange år, er at gynekologen min plutselig ble borte (det private legekontoret forsvant/konkurs(?)), Og jeg har ikke funnet en annen kvinnelig gynekolog i mitt nærområde (ja, det må være en kvinne, ikke spør meg om hvorfor) 

Fastlegen min henviste meg til sykehuset her i byen, der er det kvinnelige gynekologer. Og: Alt var fint, og alt gikk greit! 

Anonymkode: 38516...ef9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er litt ubehagelig å ta hos min mannlige fastlege, har bare utsatt og utsatt. Vurdert privat, men syntes det ble litt teit når det bare var mitt eget ubehag som stoppet meg (ikke noe angst eller sånn, bare ubehagelig, vil ikke..). Så har jeg plutselig hatt et år der jeg har hatt veldig tett oppfølging av fastlegen, og motsatt av hva jeg hadde sett for meg - så gjorde det faktisk at jeg til slutt turte. Trodde et enda bedre og nærere forhold ville gjøre det enda mer uaktuelt, men det gjorde trikset. Lettet! 

Må bare gjennomføre.. takk for alle tips! ❤️ Hva har dere på dere? Tenkte kanskje det blir mindre «nakent» med skjørt en kan hipse litt opp? 

Viss jeg kan velge, celleprøve før eller etter annen samtale? Ser for meg at det blir litt vanskelig å etterpå skifte tema og snakke om noe heeeelt annet. Samtidig er det kanskje vanskelig å konsentrere seg om jeg bare sitter og gruer meg..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du gruer deg og syns det er ubehagelig, men du kan be om at prøven blir tatt av en kvinnelig lege. Jeg gjorde det. Det førte til at jeg måtte vente til den kvinnelige legen hadde ledig time, men det tok ikke lange tiden. Legen som utførte celleprøven var veldig grei, jeg syns bare spørsmålene på forhånd var litt kleine. 

F.eks. ville hun at jeg skulle sjekkes for klamydia som en ren rutine (det er en veldig enkel prøve å ta) fordi det blant annet kunne skape problemer med å bli gravid. Og der satt jeg som singel 38-åring og barnløs, men ingen slike planer i sikte. 

Selve prøven gikk fort og legen fortalte at hun tok slike 10-15 om dagen. 

Anonymkode: 88153...7a2

AnonymBruker
Skrevet

Om du får livmorhalskreft, kan jeg love deg at du ikke bryr deg om hvilket kjønn som graver oppi glufsa di. 

Anonymkode: d4043...852

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva har dere på dere? Tenkte kanskje det blir mindre «nakent» med skjørt en kan hipse litt opp? 

Pleier å ha jeans og tunika eller bare en kjole eller skjørt. Veldig greit å ta celleprøve på denne tiden av året, slipper man så mye styr med klær. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke ta en test nå, som gjør at man kan vente 5 år mellom hver test? PVC test eller noe? Om du er over en viss alder må du ta det like ofte fordi alder er åså en faktor da. Tuller jeg helt nå? :) 

Anonymkode: d198e...298

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan man ikke ta en test nå, som gjør at man kan vente 5 år mellom hver test? PVC test eller noe? Om du er over en viss alder må du ta det like ofte fordi alder er åså en faktor da. Tuller jeg helt nå? :) 

Hvis man er over 35 så testes man for HPV viruset, ikke vanlig celleprøve. Har man ikke HPV viruset, så kan det gå fem år til neste gang.

Var det jeg fikk beskjed om i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta nå om noen uker. Eneste grunnen til at jeg tar celleprøve er fordi jeg i samme slengen må få sjekka noe der nede, tror jeg har en infeksjon av et slag. Går til gynekolog, nekter å sjekke meg hos fastlege (han er uansett mann). Skulle tatt celleprøve for flere år siden selv. Om gynekologen spør så sier jeg bare at jeg bryr meg katta om jeg får kreft eller ikke, jeg vil ikke leve uansett så om det er kreft som tar meg så er det helt greit. :P Jeg hadde takka nei til behandling uansett om det viste seg at jeg hadde kreft. 

Anonymkode: e97b7...96b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis man er over 35 så testes man for HPV viruset, ikke vanlig celleprøve. Har man ikke HPV viruset, så kan det gå fem år til neste gang.

Var det jeg fikk beskjed om i hvert fall.

Åja! Takk for at du oppklarte det :) Jeg har aldri tatt celleprøve, prøver å samle mot til det og jeg er nesten der nå :) 

Skrevet

Lykke til. Dere er tøffe som tørr å ta. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Åja! Takk for at du oppklarte det :) Jeg har aldri tatt celleprøve, prøver å samle mot til det og jeg er nesten der nå :) 

Lykke til!

Selve prøven og undersøkelsen er ikke vond. 

Jeg utsatte det i 12 år denne gangen. Det bare vrei seg inni meg og jeg ble redd og kvalm av tanken. Til slutt så måtte jeg bare for jeg hadde så mye smerter. Jeg brukte tid på å finne en god, kvinnelig gynekolog. Jeg ble så positivt overrasket. Hun var fantastisk. Og stolen hennes var ikke av det vanlige slaget hvor man føler seg helt forferdelig blottet. Bøylene var borte, men erstattet av plater man satte føttene på og da følte jeg at jeg var mindre blottet. Men hun fikk gjort sin jobb for det. Lyset var dempet (bortsett fra arbeidslyset selvfølgelig) og det var varme i stolen! Vel verdt 1400 kr for min del. Nå gruer jeg meg ikke så mye til neste gang, om fem år. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...