Gjest røyker Skrevet 7. september 2005 #1 Del Skrevet 7. september 2005 Vi er prøvere og røyker begge to. Har tenkt å slutte når det blir noe, mne gruer meg som bare det! Hvor mange av dere andre prøvere røyker og hvordan i huleste skal vi klare å slutte?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #2 Del Skrevet 7. september 2005 Det kan kanskje være en motivasjon å tenke på at røyk er mer skadelig jo tidligere i svangerskapet du røyker. I tillegg er det ganske så mye lettere å bli gravid når man ikke røyker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy28 Skrevet 7. september 2005 #3 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg tror kroppen gir beskjed om at røyk ikke er godt når en er gravid. Sist jeg var gravid visste jeg ikke om det, så jeg satt i sofaen en dag og skulle ta meg en røyk. Den smakte fryktelig og jeg husket at jeg tenkte at dette var jo ikke godt, hvorfor i alle dager ville jeg gjøre noe som smakte så heslig? Reaksjonen var rar i og med at jeg hadde røykt i 12-13 år og likt det så godt! Jeg sluttet på dagen, hadde bare ikke lyst på røyk. Så ca. en mnd senere fikk jeg vite at jeg var gravid, og legen sa at mange opplevde det samme med at kroppen gav beskjed om det som var skadelig. Da falt alle brikkene på plass. Jeg har nå vært røykfri i 4 år, selv om jeg tok abort den gangen. Det har vært tøft, særlig det sosiale "presset" når andre røyker rundt meg, men jeg har klart det fint og bruker heller alle de pengene på klær. Det første året hadde jeg en sparegris som jeg la på penger hver uke i forhold til det jeg sparte på å ikke røyke, etter tre mnd tok jeg meg en skikkelig bytur med shopping. Jeg hadde da spart nesten kr.3000. Og motivasjonen bør jo være der i forhold til å lage barn, sædceller fra mann som røyker svømmer saktere og har større sjanse for å ikke nå frem. Og risikoen for spontanabort øker med noen prosent når mor røyker eller oppholder seg i forurenset luft. Lykke til med prøvingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #4 Del Skrevet 7. september 2005 jeg har røkt i 15 år. Når jeg ble gravid med første mann kuttet jeg røyken helt ut. Klarte det veldig godt. Men begynte og røyke 1 år etter fødselen igjenn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 7. september 2005 #5 Del Skrevet 7. september 2005 Vi er prøvere og røyker begge to. Har tenkt å slutte når det blir noe, mne gruer meg som bare det! Hvor mange av dere andre prøvere røyker og hvordan i huleste skal vi klare å slutte?!? ← Vi røyker ikke, så vi har ikke det "problemet" da. Men jeg kom til å tenke på... det sto i avisen her i vinter en artikkel om røykende gravide som fikk tilbud om å se effekten røyk hadde å fosteret. De var på UL, og tente en røyk mens de så på bildene. Og de kunne se at fosteret ynket seg (trakk seg sammen) umiddelbart etter at de tok første draget!!! Det kan jeg tenke meg kanskje er en motivasjonsfaktor for å slutte? Synes forresten det er kjempebra at mannen også slutter. Solidaritet er bra, og det gjør at det er lettere å "holde seg"! Og som andre før meg her nevnte - det kan være lurt å slutte allerede nå i prøvingen. Det vil raskt forbedre svømmerene hans, og du slipper å evt skade fosteret de første ukene før du vet at du er gravid! Lykke til med røykeslutt! Og prøving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå