Gå til innhold

De er immun mot covid - må ikke ta vaksine da?

Meridian

Anbefalte innlegg

Pratet med noen som sa at de hadde fått vite på sykehuset at de var immun mot covid. Dette hadde de fått vite av legene i forbindelse med en operasjon de skulle ta, for de hadde tatt noen tester. Legene sa at de ikke trengte å ta vaksinen når man er immun mot covid. 

Fastlegen hadde sagt at de kunne jo bare ta vaksinen for det, for det spilte jo ingen rolle, men hva er vitsen om man er immun? 

Lurer på om jeg er immun? Kan man sjekke det et sted? Hadde vært fint å slippe å ta den vaksinen om man ikke må. 

Noen andre som er immune her og har sjekket det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen
Bølle skrev (20 timer siden):

Pratet med noen som sa at de hadde fått vite på sykehuset at de var immun mot covid. Dette hadde de fått vite av legene i forbindelse med en operasjon de skulle ta, for de hadde tatt noen tester. Legene sa at de ikke trengte å ta vaksinen når man er immun mot covid. 

Fastlegen hadde sagt at de kunne jo bare ta vaksinen for det, for det spilte jo ingen rolle, men hva er vitsen om man er immun? 

Lurer på om jeg er immun? Kan man sjekke det et sted? Hadde vært fint å slippe å ta den vaksinen om man ikke må. 

Du kan jo ta en antistoff-test, det reklameres vel for det ved mange private legesentre.

De jeg kjenner som har hatt Covid-19 har uansett blitt anbefalt å ta en vaksinedose for å sikre immuniteten. 

Legene visste ikke hvor lenge immunitet etter gjennomgått sykdom ville vare, derfor anbefalte de en "booster-dose".

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjenner som hadde corona tidlig i vår, er vaksinert nå (pga risikogruppe, men ble overhodet ikke syk da hun var smittet heldigvis). Så dette stemmer ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

De som har gjennomgått koronainfeksjon skal kun ha ett stikk med vaksine. Så er de fullbeskyttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (På 30.5.2021 den 12.10):

Du bør få ett stikk med Pfizer/Moderna om du har gjennomgått koronavirus infeksjon. FOrskning viser at de som har hatt korona og får en dose Pfizer får bedre immunitet enn de som kun har fått to doser Pfizer.

Så jeg ville tatt en dose for å være sikret.

Sitat

A small, NIH-supported study, published as a pre-print on medRxiv, offers some early data on this important question [1]. The findings show that immune response to the first vaccine dose in a person who’s already had COVID-19 is equal to, or in some cases better, than the response to the second dose in a person who hasn’t had COVID-19. While much more research is needed—and I am definitely not suggesting a change in the current recommendations right now—the results raise the possibility that one dose might be enough for someone who’s been infected with SARS-CoV-2 and already generated antibodies against the virus.

https://directorsblog.nih.gov/2021/02/23/is-one-dose-of-covid-19-vaccine-enough-after-covid-19-infection/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Å få smitten, og bli ferdig med sykdom gir jo den beste immuniteten. Kan ikke se hvorfor ikke det plutselig er tilfellet nå. Vil heller ha convid flere ganger, enn en eneste dose av denne coctailen, ingen av oss vet hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (3 minutter siden):

Å få smitten, og bli ferdig med sykdom gir jo den beste immuniteten. Kan ikke se hvorfor ikke det plutselig er tilfellet nå. Vil heller ha convid flere ganger, enn en eneste dose av denne coctailen, ingen av oss vet hva er.

Vi vet jo hva den er. En vaksine er en mye mer kontrollert for form fremkalling av antistoffer. De jeg kjenner som har hatt sykdommen sliter med kjipe ettervirkninger, som de som kun har tatt vaksine ikke har. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (På 30.5.2021 den 12.30):

Er dette tabu? 

Tabu???

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Fiffig skrev (10 minutter siden):

Vi vet jo hva den er. En vaksine er en mye mer kontrollert for form fremkalling av antistoffer. De jeg kjenner som har hatt sykdommen sliter med kjipe ettervirkninger, som de som kun har tatt vaksine ikke har. 

Interessant. Har vanskelig for å tro at teknologi kan framkalle antistoffer bedre enn kroppens eget immunforsvar. Dette vil jeg gjerne høre en mer grundig redegjørelse for, fra de som driver med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiffig skrev (1 time siden):

Trodde det var omvendt. Mange som sliter etter vaksinen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (1 time siden):

Tabu???

Hva mener du? Dette kan tolkes på forskjellige måter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (1 time siden):

Interessant. Har vanskelig for å tro at teknologi kan framkalle antistoffer bedre enn kroppens eget immunforsvar. Dette vil jeg gjerne høre en mer grundig redegjørelse for, fra de som driver med dette.

Før i tiden hadde jo barn mange forskjellige barnesykdommer, og de strekeste overlevde og noen fikk varige mèn. Sånn sett var jo en vaksine er mild form for beskyttelse så flere overlevde og ikke ble så syke.

Men de som overlevde sykdom uten vaksine og varige mèn trengte ikke vaksine.

Budeiene som melket kuer på setrene var immune mot kopper fordi kuene hadde kukopper som smittet budeiene. Derfor hadde budeiene så fin hud uten arr. Sånn sett var det viktig med vaksinasjon mot kopper.

Uansett tenker jeg at om man har hatt covid og ikke har merket så mye til det, eller ble litt syk men kom seg fort igjen, så tenker jeg - er det da nødvnedig med vaksine? Da burde noen andre får den?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bølle skrev (7 minutter siden):

Ikke hørt om langcovid? Kondisjonsproblemer? Hoste? Allergiske reaksjoner?

Det er sant at foreldrene og svigerforeldrene mine fikk en aldri så liten hevelse i armen etter vaksina, men den var borte etter noen timer eller dager, og kan umulig sammenlignes med langcovid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (16 minutter siden):

Nesten ubetydelig i forhold til etter smitte. Nå begynner vi til og med å se langtidsvirkninger på folk som ikke en gang har følt seg syk ved covid. Fortsatt noe usikkert, men skremmende om det stemmer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (1 time siden):

Hva mener du? Dette kan tolkes på forskjellige måter.

Ja, jeg lurer på om du virkelig tror at det er tabu å snakke om temaet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (2 timer siden):

Hva du synes er vanskelig å tro er irrelevant, forskning tyder imidlertid på at fullvaksinering med mrna vaksinene gir bedre immunitet enn gjennomgått infeksjon.  De (uvaksinerte) som har blitt smittet to ganger har blitt det med ca ett års mellomrom. Mange som blir smittet får en svak immunrespons og andre får sterkere, det er veldig individuelt. Via vaksiner så blir virkningen bedre enn en svak naturlig immunrespons.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...