Gå til innhold

Dere som er vaksinerte, og dere som ikke er det

Gjest Villfisker

Anbefalte innlegg

Justlooking skrev (12 minutter siden):

Jeg regner med du som alle andre ved at vaksinene mot covid19 kun er betinget godkjente? Hvis ikke bør du virkelig Google litt. 

(De kan bli godkjente i 2023 om det ikke har vært alt for mange dødsfall eller alvorlige bivirkninger de siste årene på de som har tatt dem.)

Det er seriøst du som mangler kunnskap her. Du ville vist til kilder for lenge siden om du hadde hatt en god. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne absolutt ikke vært kjæreste med en vaksinemotstander. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullvsksinert og forventer enten at partner er fullvsksinert eller nærmest har ocd når det kommer til hygiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (2 timer siden):

Det er seriøst du som mangler kunnskap her. Du ville vist til kilder for lenge siden om du hadde hatt en god. 

Hva mener du? Det er bare å gå inn på hjemmesiden til legemiddelverket så ser du at de bare har betinget godkjenning?

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/status-pa-koronavaksiner-under-godkjenning

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (3 timer siden):

Hva mener du? Det er bare å gå inn på hjemmesiden til legemiddelverket så ser du at de bare har betinget godkjenning?

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/status-pa-koronavaksiner-under-godkjenning

«Nettopp», liksom...

Det er ikke det samme som at det er en hastevaksine! 
Det er ikke en gyldig kilde for mitt spørsmål.

Influensavaksiner endres hvert eneste år....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Hannah80 skrev (5 timer siden):

Kunne absolutt ikke vært kjæreste med en vaksinemotstander. 

Det er litt forskjell på vaksine motstander og ikke ønske å ta en haste utviklet vaksine vi vet ingenting om ang langtidseffekter på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri vært kjæreste med en som ikke tørr ta en vaksine som kan sørge for at vi alle kommer tilbake til en normal hverdag. De regner jeg som egoister som sitter på sidelinja og lar resten av samfunnet gjøre jobben.

Hadde han derimot hatt en svært god grunn pga helse (et lite fåtall kan ikke ta vaksiner, nettopp disse vi andre skal sørge for flokkimunitet) så hadde det vært greit. Og selvfølgelig greit om vi skulle blitt sammen om en uke og han ikke hadde fått vaksine enda men ventet på sin tur. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært uaktuelt for meg å være sammen med en partner som ikke vil vaksinere seg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Det er litt forskjell på vaksine motstander og ikke ønske å ta en haste utviklet vaksine vi vet ingenting om ang langtidseffekter på. 

Nei, det er ikke noe forskell. Du er vaksinemotstander rett og slett. Alle vaksiner har en gang vært nye. Argumentet holder ikke. Feks Poliovaksinen som reddet en hel generasjon barn fra funksjonsnedsetting, jernlunge og død var også ny i 1955. Heldigvis fantes ikke youtube dengang, og folk stolte på leger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejesus 😂😂

Så jeg skal altså legge føringer på om partneren min skal vaksineres eller ikke? Interessant..betyr det at man også står i posisjon til å ansvarliggjøres om de føringene man legger fører til livslange skader hos partneren sin? 
Om jeg feks tvinger partneren min til å ikke la seg vaksinere - han blir smittet, får alvorlig sykdom, nedsatt lungekapasitet, livslang utmattelse osv..er det da jeg som satte ham i den posisjonen som skal ta ansvaret? Eller er det staten som må ta ansvaret for at jeg er et hespetre? 
Dersom jeg tvinger han til å ta vaksinen - han får alvorlige, livslange bivirkninger. Mitt ansvar som satte ham i den posisjonen? 

Takk og pris for at det fortsatt er oss selv som bestemmer over vår kropp. Så får vi håpe at dere som mener at press og tvang begge veier er riktig - en dag må ta ansvar for deres handlinger..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (På 30.5.2021 den 9.57):

Vil det ha betydning om en fremtidig partner er vaksinert eller ikke?
Spør av ren nysgjerrighet, og lurer på hva folk egentlig tenker om dette. 🤔

Ikke vaksinert: greit for meg om partner er vaksinert. Men begrunnelsen for hvorfor vil nok ha en del å si for om vi passer sammen eller ikke. Dersom hen har gjort det pga 'gruppepress' og ikke egne vurderinger er vi neppe kompatibl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (13 minutter siden):

Det hadde vært uaktuelt for meg å være sammen med en partner som ikke vil vaksinere seg.

Hva legger du i begrepet «vil»? Det er mange som ønsker å vaksinere seg, men som ikke kan..om partneren din var blant dem, hadde det fortsatt vært uaktuelt å være sammen med han?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke vaksinert enda, og ikke mannen heller, men vi skal ta så fort vi får tilbud.

Jeg kunne aldri tilbrakt livet med en vaksinemotstander :) Verken for covid vaksinen eller noen andre vaksiner.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vera said:

Herrejesus 😂😂

Så jeg skal altså legge føringer på om partneren min skal vaksineres eller ikke? Interessant..betyr det at man også står i posisjon til å ansvarliggjøres om de føringene man legger fører til livslange skader hos partneren sin? 
Om jeg feks tvinger partneren min til å ikke la seg vaksinere - han blir smittet, får alvorlig sykdom, nedsatt lungekapasitet, livslang utmattelse osv..er det da jeg som satte ham i den posisjonen som skal ta ansvaret? Eller er det staten som må ta ansvaret for at jeg er et hespetre? 
Dersom jeg tvinger han til å ta vaksinen - han får alvorlige, livslange bivirkninger. Mitt ansvar som satte ham i den posisjonen? 

Takk og pris for at det fortsatt er oss selv som bestemmer over vår kropp. Så får vi håpe at dere som mener at press og tvang begge veier er riktig - en dag må ta ansvar for deres handlinger..

Tror du misforstår litt..

TS spør: Vil det ha betydning om en fremtidig partner er vaksinert eller ikke?

Altså en du velger deg i framtiden. Du legger opp til at man skal tvinge et valg på noen andre som man såvidt har begynt å date? Det er ikke mer drama enn at "okei, vi har så forskjellige syn på dette punktet som er viktig for meg så da blir det ikke flere dater" eller det motsatte. 

Problemstillingen hvor man har vært gift i 15 år med 3 barn før man finner ut at partneren ikke tørr ta vaksine blir vel noe annet. For min del så ville jeg aldri tvunget noe på noen andre..like lite som de kan tvinge meg til å være i forhold med de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudelutt1 skrev (11 minutter siden):

Tror du misforstår litt..

TS spør: Vil det ha betydning om en fremtidig partner er vaksinert eller ikke?

Altså en du velger deg i framtiden. Du legger opp til at man skal tvinge et valg på noen andre som man såvidt har begynt å date? Det er ikke mer drama enn at "okei, vi har så forskjellige syn på dette punktet som er viktig for meg så da blir det ikke flere dater" eller det motsatte. 

Problemstillingen hvor man har vært gift i 15 år med 3 barn før man finner ut at partneren ikke tørr ta vaksine blir vel noe annet. For min del så ville jeg aldri tvunget noe på noen andre..like lite som de kan tvinge meg til å være i forhold med de. 

Tja, misforstår jeg egentlig? Mange av de som svarer i tråden er jo allerede i forhold. Jeg vil jo kategorisere det som sterkt press om noen sier at de ikke vil være sammen med meg om jeg tar vaksinen/ikke tar vaksinen. 

Det er som du sier, ingen kan tvinge noen/presse noen til å ta avgjørelser som omhandler andres kropp og helse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville nok hatt problem med å være sammen med en antivaxxer men om hun ikke kunne ta vaksinen av andre årsaker så er det noe annet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Vera said:

Tja, misforstår jeg egentlig? Mange av de som svarer i tråden er jo allerede i forhold. Jeg vil jo kategorisere det som sterkt press om noen sier at de ikke vil være sammen med meg om jeg tar vaksinen/ikke tar vaksinen. 

Det er som du sier, ingen kan tvinge noen/presse noen til å ta avgjørelser som omhandler andres kropp og helse. 

Iht TS sitt innlegg så misforstår du og de andre ja. Jeg er selv i et langvarig forhold over mange år, men jeg svarte på HI i en hypotetisk situasjon hvor jeg skulle begynne å date en fyr som var vaksinemotstander. Det hadde jeg ikke gjort. Akkurat som om jeg ikke ville gått inn i et forhold med en mann som har sterilisert seg og ikke ønsket barn, jeg mener ikke jeg da tvinger ham til å reversere det (det ville jeg ikke ha gjort), men at jeg ganske enkelt ønsker noe annet og har et annet synspunkt.

Er det ikke Australia eller noe som ikke lar uvaksinerte barn gå i offentlige barnehager? De så den skremmende utviklingen med antivaxere og fant ut at for å beskytte de sårbare som ikke kan ta vaksine så måtte de sette det som et krav for å få gå i offentlig barnehage/skole. Håper på noe lignende med vaksinepass i Norge (etter at alle har fått tilbud så klart). Så kan antivaxere sitte alene hjemme og vite at de har bidratt med null og niks for et åpent samfunn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (2 timer siden):

«Nettopp», liksom...

Det er ikke det samme som at det er en hastevaksine! 
Det er ikke en gyldig kilde for mitt spørsmål.

Influensavaksiner endres hvert eneste år....

Haste og hastevaksine. Selve teknologien ble vel utviklet på 80 tallet og Moderna startet i 2010 som selskap med mRNA utvikling. Selve "oppskriften" kunne selvsagt ikke ferdiglages før viruset forelå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (11 minutter siden):

Haste og hastevaksine. Selve teknologien ble vel utviklet på 80 tallet og Moderna startet i 2010 som selskap med mRNA utvikling. Selve "oppskriften" kunne selvsagt ikke ferdiglages før viruset forelå.

Nettopp. Det blir så konspiratorisk å lese den delen som passer en.

Det vitner om manglende forståelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...