Gå til innhold

Tusenvis festet i Oslo

- Brian

Anbefalte innlegg

Avisene har hylt om parkfesting i ukesvis, så hvor er eksplosjonen av smitte? Hvor er krisescenariene til Nakstad med overfylte sykeshus? 

Jeg kan bare ikke få sagt hvor dritt lei jeg er av denne shamingen som avisene driver med. La de unge få leve livene sine!

Og er det noen som for alvor tror at ungdom og unge voksne vil la være å møtes om det innføres vaksinepass som lar de gamle få leve livene sine, mens de unge fremdeles skal utelukkes fra samfunnet!? Ungdommen har satt livene sine på vente for de gamle, og nå skal de gamle settes fri, mens de unge skal forbli utestengt? Er det virkelig ingen som skjønner at det ikke kommer til å hjelpe en dritt på sosiale kontaktpunkter i samfunnet? Det eneste det vil endre på er at det fremdeles vil være dårlig økonomi hos utesteder, kulturliv og idrettsklubber. Folk kommer ikke til å slutte å møtes, men de kan altså ikke møtes der noen andre enn polet og matbutikkene tjener penger på dem. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NorthernLight skrev (11 timer siden):

Nei jeg skjønner ikke at folk gir faen i smittevern og fester i hopetall i en pandemi. 

Sikkert fordi vi er mennesker. Ikke roboter. Det er ikke menneskelig å være isolert i månedsvis/åresvis. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyblade skrev (23 minutter siden):

Sikkert fordi vi er mennesker. Ikke roboter. Det er ikke menneskelig å være isolert i månedsvis/åresvis. 

Det er ikke en grunn for å gi faen i smittevern i en pandemi. Høres ut som man ikke har hatt mulighet til å treffe noen folk det siste året.. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, NorthernLight said:

Nei jeg skjønner ikke at folk gir faen i smittevern og fester i hopetall i en pandemi. 

10 hours ago, Majer said:

I Australia og New Zealand slår politiet mye hardere ned på dette. Vi må ha mye høyere bøter. Jeg forstår ikke hvorfor vi som samfunn skal la et mindretall sine dårlige handlinger gjøre at andre mister friheten sin, mister jobben eller i verste fall dør. Med en gang noen går med synlig kniv i sentrum er politiet på plass uansett om personen har det for å beskytte seg selv. Hvorfor skal ikke politiet være flinkere når noen bevisst går inn for å ødelegge for andre? 

Så enig, så enig.

Ja, man er ung bare en gang i livet, men ser man hvordan man feirer det å ha blitt ferdig med videregående i andre land - selv i nabolandet vårt Sverige - og sammenligner dette med den norske årlige fyllefesten, ser man også at det faktisk er mulig å feire noe uten å måtte oppføre seg som en full ape. Det samme kan man også se dersom man tar for seg russefeiring før i tiden her i Norge, uten at man på liv og død måtte ha russebusser med lydanlegg til en halv million.

Kort sagt er det for enkelt å bare forklare det med alder; i mine øyne er det snakk om ren egoisme - et logisk resultat av "meg, meg, meg"-tankegangen. Noe man tydelig kan se et stykke nedenfor der hvor jeg bor, der det er god plass til syklister med sykkelvei på begge sider av gaten, men tror du ikke det kommer en elparkesyklist kjørende midt på fortauet rett mot deg, gir totalt blaffen i alt som heter avstand, og etter alt å dømme mener at vedkommende eier fortauet, og er verdens navle? Og vedkommende er langt ifra den eneste. Det handler ikke om alder, men om egoisme.

For som jeg skrev i den forrige kommentaren min, er det å gi blaffen i smittevern idag, noe som også går ut over andre barn og unge, både i lys av at dette trekker ut i tid, og at man må avlyse planlagte turer man lenge hadde gledet seg til - ikke skyld på tiltakene, men på folk som ikke evner til å tenke lenger enn sin egen nesetipp.

Leser nå at det bare er 169 koronasmittede det siste døgnet i Norge, så med utgangspunkt i fortsatt godt smittevern innenlands og solid nok grensekontroll til at man kunne stoppe den indiske mutasjonen, hadde man hatt en gyllen mulighet til å få tilstrekkelig kontroll over smitten til at man kunne senke skuldrene litt, men som følge av forhastet gjenåpning, litt sol og folk som oppfører seg som selvopptatte individer fra apeburet i dyrehagen, er det ikke så vanskelig å spå at dette kommer til å trekke ut i tid, noe som kommer til å gå ut over alle, både unge og gamle, og ikke minst næringslivet.

Lurer på om man på neste generalforsamling i borettslaget skal foreslå samme strategi i forhold til dugnaden - at de som følger reglene og gjør jobben sin, blir straffet i form av dugnadsavgift, som finansierer en stor fest for dem som gir fullstendig blaffen i dette; regner med at borettslagets styre vil være skeptisk til denne formen for dugnadsånd.

Koronaen er en dugnad, for svarte, ikke et egoistisk sololøp der noen gjør sitt beste for å følge reglene, mens smartingene gir blanke i innstasen andre har lagt i dette.

Endret av - Brian
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (10 timer siden):

Det er ikke en grunn for å gi faen i smittevern i en pandemi. Høres ut som man ikke har hatt mulighet til å treffe noen folk det siste året.. 

Vel. Flere enn du tror har knapt vært utenfor døra siden mars 2020, f. eks. folk i risikogrupper o.l.og som ikke hadde noe særlig nettverk fra før. De får det i alle fall ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

930 i karantene etter russeutbrudd i Oslo: − Vi har ikke vært forsiktige nok

930 personer er i karantene og flere hundre er smittet etter et utbrudd i flere russebusser. Russepresidenten ber alle teste seg.

Tirsdag ble 140 personer registrert smittet i Oslo. Det er fire uker siden tallet på registrert smittede var like høyt på ett døgn.

De fire bydelene i Oslo vest - Ullern, Nordre Aker, Vestre Aker og Frogner - er hardest rammet. Totalt er 930 personer registrert i karantene i disse bydelene.

– Veldig mange av disse er knyttet til russeutbruddet, men ikke alle. Vi oppfordrer flest mulig russ til å få testet seg så fort som mulig, sier Jorunn Thaulow til VG.

[...]

Smittevernoverlegen i Oslo kommune, Frode Hagen, beskriver situasjonen som dramatisk.

– Vi har gått fra en situasjon uten noe smitte blant russen, til en svært rask økning, sier Hagen til Avisa Oslo.

I Oslo er det cirka 6000 russ som startet russefeiringen 17. mai. De skal feire til rundt 18. juni. I år er det 24 russebusser i hovedstaden.

[...]

– Omfattende utbrudd

Russepresident i Oslo, Sivert August Leirbakk, sier til VG at det er utrolig kjipt at russefeiringen er stopper i en uke. Han har opplevd at mange har fulgt tiltakene, men innser at russen ikke har vært forsiktige nok.

– Jeg ser helt klart at vi har forbedreringpotenasiale. Hvis vi får fortsette feiringen om en uke, så må alle være mer forsiktige enn det de har vært nå, sier Leirbakk.

Dette var jo særdeles overraskende  - å si "vi har ikke vært forsiktige nok" etter at mye tyder på at smitten har spredd seg til halve (om ikke hele) byen, og å forvente å fortsette feiringen om en uke som om ingenting var skjedd, sier vel det meste om situasjonen.

Hvis dette skal være et eksempel på hva man har lært etter tretten års skolegang, er det ingen tvil om at norsk skole er i dyp krise.

Alle med en IQ på over 30 kunne ha forutsett at dette kom til å skje, så vi får med glede i blikket se frem til neste nedstengning i Oslo, og takke FHI og russen for deres felles innsats for å hjelpe dette stakkars viruset med å spre seg.

Endret av - Brian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...