Gå til innhold

Vaksinen er frivillig, vi som står over eller venter blir nesten hugget hodet av her inne.

zemer

Anbefalte innlegg

zemer skrev (5 timer siden):

Det skal veldig mye til. De eldre er vaksinert, helsepersonell har smittevernsutstyr. 

Det er ikke riktig, det er flere eldre som ikke er vaksinert av ulike grunner, bla endel demente sim ikke kan samtykke, og det må i tilfelle bli et vedtak, og det må utføres med tvang . Det er også mange andre pasient grupper, som Ikke kan ta vaksinen som feks endel  cancer pasienter. Eller at de rett og slett ikke har fått tilbud enda.  Hos oss er det flere uvaksinerte, kanskje rundt 50% , Dette  variere fra uke til uke , ettersom hvem vi har inne. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir ikke sint på de som ikke vil vaksinere seg, som ikke tør evnt. Har full forståelse faktisk, men det provoserer meg voldsomt når det kommer i form usaklig motstand, type konspirasjonsteorier osv. Og ikke minst når det brennes munnbind, festing og andre tegn på å gi fullstendig faen i om folk smittes, blir syke eller dør. Fair enough å ikke være redd for seg selv, men man må respektere andres liv og helse, evt bekymringer og ta forholdsregler og følge regler og anbefalinger. Har 0 respekt for de som sitter her inne dagen lang og spyr ut at folk bare kan gi faen og ikke forstår at det er en pandemi og at de er ansvarlige hvis smitten sprer seg slik de holder på og risikerer å la dette vare lengre enn 'nødvendig'. 

At helsepersonell ikke vil gjør meg imidlertid skikkelig forbanna. Jobber man i helsevesenet er det for f.meningen å beskytte og redde mennesker så de har ikke det døyt der å gjøre annet enn å få et skikkelig rævspark om de ikke vil gjøre det.

Endret av Lawyam
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver18 skrev (4 timer siden):

Du kan fortsatt være smittebærer selvom du er vaksinert, så vaksine er kun for egen helse og beskytter ingen andre. 

Vaksinen beskytter rundt 95 % mot videre smitte. Dette ser man bla ved tall fra Israel, der det besten ikke forekommer smitte lengre. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (32 minutter siden):

Dette viser helt tydelig at vi fort kan bli ett delt samfunn. Og da mener jeg ikke det du siterer til, men at uvaksinerte blir sett ned på, rakket ned på for ett frivillig valg vi tok. 

Det skulle bare mangle.Det er jo deres egen skyld hvis dere blir stående utenfor.

Tenk litt på andre enn dere selv. Dere kan smitte mennesker som er avhengige av at dere vaksinerer dere.

Endret av Honey Dew
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (9 minutter siden):

Det skulle bare mangle.Det er jo deres egen skyld hvis dere blir stående utenfor.

Tenk litt på andre enn dere selv. Dere kan smitte mennesker som er avhengige av at dere vaksinerer dere.

Sier ikke stående utenfor, men det er jo nok å lese her hvor lite respekt vi får. Som i tittelen på denne tråden.

Er noe eget her inne, opplever ikke dette på samme måte ute  i samfunnet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Sier ikke stående utenfor, men det er jo nok å lese her hvor lite respekt vi får. Som i tittelen på denne tråden.

Vi kan ikke respektere antivaxere, som gir blaffen i folk rundt seg og kun tenker på seg selv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tar ikke du vaksinen da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skremmende hvilket samfunn vi har fått og hvordan noen stadig skal rakke ned på de som tar andre valg. Det var sånn før også, men denne pandemien har virkelig fått fram det verste i folk.

Jeg har selv vaksinert meg, men respekterer da at andre gjør andre valg av den grunn. Alle bestemmer over egen kropp, og med det håper jeg folk snart kan begynne og roe seg litt. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Honey Dew said:

Nei, vaksinen beskytter også andre.

Fortsatt ikke mitt problem. My body, my choice.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anocopy skrev (46 minutter siden):

Fortsatt ikke mitt problem. My body, my choice.

Da håper jeg at dere tar følgene og står utenfor samfunnet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew said:

Da håper jeg at dere tar følgene og står utenfor samfunnet.

Ellers takk.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en vaksine mot eksludering av andre mennesker? Noen ønsker tydeligvis å straffe dem som av ulike grunner avventer koronavaksinen, og ønsker et samfunn der det kun handler om å ha kontroll = føles trygt. Vel, livet er ikke 100 % trygt, noen vil alltid tenke annerledes. Prøv å tenke litt mer nyansert fremfor å skrive direkte frekke ting til andre medmennesker. Jeg sitter igjen med undring over hvor all svartmalingen egentlig kommer fra.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

student86 skrev (2 minutter siden):

Finnes det en vaksine mot eksludering av andre mennesker? Noen ønsker tydeligvis å straffe dem som av ulike grunner avventer koronavaksinen, og ønsker et samfunn der det kun handler om å ha kontroll = føles trygt. Vel, livet er ikke 100 % trygt, noen vil alltid tenke annerledes. Prøv å tenke litt mer nyansert fremfor å skrive direkte frekke ting til andre medmennesker. Jeg sitter igjen med undring over hvor all svartmalingen egentlig kommer fra.

Folk må ta følgene av valgene de gjør. Hvis de vil føle seg ekskludert er det ingenting vi vaksinerte kan gjøre noe med. 

Alle må gjøre sitt ytterste for å hindre at smitte sprer seg. Derfor dreier det seg ikke om at vi skal beskytte oss selv, men for å beskytte andre fra å få smitten. Beste måten å gjøre dette på, er å vaksinere seg.

Vil en ikke være med på dugnaden får en ta ansvaret selv. Håper virkelig at det blir stopp fra enkelte land når det gjelder å slippe inn uvaksinerte.

Endret av Honey Dew
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

student86 skrev (13 minutter siden):

Dette!!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (13 minutter siden):

Folk må ta følgene av valgene de gjør. Hvis de vil føle seg ekskludert er det ingenting vi vaksinerte kan gjøre noe med. 

Alle må gjøre sitt ytterste for å hindre at smitte sprer seg. Derfor dreier det seg ikke om at vi skal beskytte oss selv, men for å beskytte andre fra å få smitten. Beste måten å gjøre dette på, er å vaksinere seg.

Vil en ikke være med på dugnaden får en ta ansvaret selv. Håper virkelig at det blir stopp fra enkelte land når det gjelder å slippe inn uvaksinerte.

Først må folk få valget. Nå er det enda sånn at ca. 70 % av Norges befolkning ikke engang har fått muligheten til å velge.

Det meste tyder på at anti-vaxxere ikke vil påvirke Norges kamp for flokkimmunitet. Det vil heller ikke ha noe som helst betydning før alle som vil ha har fått tilbudet, da alle doser vi får blir satt. 

Også er det selvsagt et spørsmål om hvordan man skal forholde seg til dette innad i helsevesenet. Det er vel et minimalt problem foreløpig.

Covid-19 er også først og fremst et samfunnsproblem fordi det er lite immunitet og mange kan bli syke likt. Folk vil fortsette å dø v Covid-19 i mange år fremover, men dette er ikke ulikt andre sykdommer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Villfisker skrev (6 timer siden):

Slapp helt av, jobber ikke i helsevesenet lenger. Snakket bare om hvis jeg hadde gjort det i dag. I arbeidslivet blir man faktisk nødt til å være litt egoistisk noen ganger. Hadde aldri jobbet for noen som krevde vaksinering. Så om et slik krav hadde kommet, skulle jeg fått sparken med glede.

Det er forskjell på å være egoistisk og å risikere liv og helse til pasienter som ikke har noe valg annet enn å motta pleie. Forøvrig er jeg veldig avslappet, men takk for omtanken :blomst:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 timer siden):

Vaksinen beskytter rundt 95 % mot videre smitte. Dette ser man bla ved tall fra Israel, der det besten ikke forekommer smitte lengre. 

Det er riktig for fullvaksinering av Pfizer mot det originale viruset og det engelske. Samtidig beskytter pfizer rundt 80 prosent (om jeg husker riktig) fullvaksinerte mot den indiske, og astra zeneca beskytter rundt 60 prosent mot den indiske etter to doser. Etter en dose pfizer og en dose astra zeneca stod de likt imot den indiske med bare 30 prosent.

Edit: altså om man bare er halvveis vaksinert med enten Pfizer eller Astra Zeneca er man bare tretti prosent beskyttet mot den indiske mutasjonen.

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det slik spør ts. Den uvitenhet og intoleransen som ligger i svaret over forklarer hvorfor.

Du forsto ikke forklaringen? Ved å vaksinere mange nok oppnår vi flokkimunnitet som også beskytter de som ikke er vaksinerte. For da vil et virus ikke få fotfeste til å spre seg. Men den gruppen med ikke-vaksinerte kan ikke være stor, er den det, oppnår man ikke flokk-immunitet. Da er det best at de som ikke kan ta vaksine får den kvoten, og ikke de som «kan, men ikke vil» - som da er gratispassasjer og samtidig bidrar til høyere risiko for de som ikke kan velge å vaksinere seg, og er de mange nok, bidrar de til at viruset holdes i live. Hadde mange nok latt være å vaksinere seg, ville mange små barn dødd av meslinger eller kikhoste i året, som før i tiden, 

Man trenger vel ingen bedre begrunnelse for det? Avventer en innmari god forklaring fra de som er friske og velger å la være.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Capt. Obvious said:

Men men tar altså ikke valg kun på vegne av seg selv når man tar vaksine eller ikke, man tar et valg for de rundt seg også. I noen tilfeller eksisterer man ikke i et vakuum der egne valg kun går utover seg selv, men det går utover andre også. Å være kvinne som går ut om kvelden eller jøde er ikke sammenlignbart. 

Sier seg selv at kjønn og religion ikke er det samme, men det er eksempler på situasjoner hvor man skylder på offeret.

Alt man gjør påvirker andre, men i dette tilfellet er det snakk om biologi. Ikke alle er komfortable med å få ukjente ting sprøyta inn i seg. Man må ha forståelse for at noen ikke ønsker å ta vaksiner eller ønsker å vente noen år, uten at disse skal tvinges til å sitte hjemme i årevis til de eventuelt tar selvmord pga. utestengelsen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...