Gå til innhold

Vaksinen er frivillig, vi som står over eller venter blir nesten hugget hodet av her inne.

zemer

Anbefalte innlegg

At man har hatt korona og er immun mot den versjonen, betyr ikke at man er immun mot den indiske mutasjonen, den brasilianske mutasjonen og evt andre mutasjoner som måtte komme. 
Med vaksine har man mulighet til tweeke dette hver gang en mutasjon oppstår, for best mulig beskyttelse, dog ikke 100%.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ella1 skrev (Akkurat nå):

Problemet er at mange i dag drar kortet «Jeg bestemmer over meg selv», «Det er et fritt land», «Vi lever i et demokrati» osv. for langt. Så fremst man ikke bor på en stein dønn alene langt ut i ødemarka så har man faktisk et felles ansvar for de i rundt seg. Man kan faktisk ta hensyn til andre enn seg selv selv om man er så heldig å leve i et fritt land. 

Vi tar da hensyn! Har fulgt alle smittevernsregler fra dag én. Og ikke har jeg opplevd at de uvaksinerte roper så høyt om at de ikke skal ta den, heller motsatt for ikke å bli stemplet. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Men dere som velger å ikke vaksinere dere. Sett at alle gjorde som dere og ingen ville ta vaksine. 

Hva syns dere vi som samfunn skulle gjort da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (2 timer siden):

Da hadde det blitt tynt i rekkene fort. Selv hadde jeg nektet. Hadde sørget for å få sparken, og sett etter noe annet. Hadde ikke sagt opp selv. De skulle fått gitt meg sparken, og irritert seg over meg den tiden som var igjen :lur:

Det dere i helsevesenet som er imot koronavaksinen ikke tenker på er at dere fortsatt risikerer å ta livet av pasienter som smittebærere selv om de svakeste pasientene er vaksinerte. De vil sannsynligvis tåle nye mutasjoner dårligere enn yngre vaksinerte samtidig som det er mye mer sannsynlig at dere blir smittebærere som uvaksinerte enn som vaksinerte.

Det synes jeg er veldig ugreit når jeg har en mor som er avhengig av hjemmesykepleien flere ganger daglig. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dere som ikke vaksinerer dere er med på å spre viruset videre og dere setter mennesker som ikke kan vaksineres i livsfare.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (3 minutter siden):

Det dere i helsevesenet som er imot koronavaksinen ikke tenker på er at dere fortsatt risikerer å ta livet av pasienter som smittebærere selv om de svakeste pasientene er vaksinerte. De vil sannsynligvis tåle nye mutasjoner dårligere enn yngre vaksinerte samtidig som det er mye mer sannsynlig at dere blir smittebærere som uvaksinerte enn som vaksinerte.

Det synes jeg er veldig ugreit når jeg har en mor som er avhengig av hjemmesykepleien flere ganger daglig. 

Vi er ikke imot vaksinen, men velger å stå over. Har vært veldig lite smitte i helsevesenet. De jeg kjenner som har vært syke ble ikke smittet på jobb.

Er nok større fare å møte barnebarna enn en uvaksinert helsearbeider.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (På 29.5.2021 den 23.24):

Hvorfor er det slik? Jeg skal ikke ha den enda, men skriver en det her inne så blir en jo nesten hugget hode av. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å la respekten gå begge veier?  Jeg jobber i helsevesenet vi er 25% på min avd som sto over. Ingen av de vaksinerte har sagt noe på det, men her er det noe helt annet. Hvorfor? 

???? Håper de ikke lar dere jobbe med pasienter

Endret av prt90
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (7 minutter siden):

Vi er ikke imot vaksinen, men velger å stå over. Har vært veldig lite smitte i helsevesenet. De jeg kjenner som har vært syke ble ikke smittet på jobb.

Da er det greit å utsette sårbare pasienter for smitte?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Da er det greit å utsette sårbare pasienter for smitte?

Det skal veldig mye til. De eldre er vaksinert, helsepersonell har smittevernsutstyr. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt på makronivå mener jeg folk bør ha en jævlig god grunn til å ikke ta vaksine, som f. eks. at man har en medisinsk tilstand som tilsier at man ikke bør ta vaksine. Da skal det selvfølgelig være helt greit. Men alle andre bør trekke i samme retning for å jobbe for å bli kvitt dette. Gidder ikke mener jeg ikke er en god nok grunn. 

Når det er sagt, så er det jo fint av egoistiske grunner at flere av de før meg i køen sier nei i denne omgang, da får jeg/vi som ønsker å ta den raskere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt den store debatten i Norge. Vi vil trolig bli et av de landene i verden med høyest vaksinedekning, nettopp fordi folk ønsker å ta vaksinene. Dette rr uansett ikke noe problem i dag, da vi bruker de vaksinene vi har, og de som takker nei gjør at en annen får vaksinen. 

Problemet kommer først med om det  lir så mange vaksineskeptikere at det truer flokkimmuniteten. Det at vaksiner er frivillige og at vi har en åpen debatt om dem tror jeg gjør at folk stoler på dem i større grad enn i andre land. Å shame noen til å ta en vaksine vil uansett ikke virke.

Å ta vaksine bør også være frivillig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (56 minutter siden):

Kjempebra! Jeg skal kontakte fastlegen.

Men hvorfor skulle antistoffer forsvinne? Er det kroppen produserer, mindre holdbart enn de man får etter en vaksine?

Hadde han antistoffer? Og hvis han hadde, fikk han beskjed om han trengte vaksine likevel?

Det er slik for en rekke virus, feks, forkjølelsesvirus.

Det vet man ikke helt enda, det kommer an på flere kompliserte ting. Men det kan se ut som at hvis man bare har hatt et lett sykdomsforløp med covid så vil immunresponsen være lavere enn vaksinen. Samtidig så hadde flere som ble undersøkt etter de døde av covid en svak respons og det forskes mye på alt rundt immuniteten både naturlig og med vaksine nå så det er for tidlig å slå fast. 

En kjempefordel med vaksinen (mrna vaksinene) er jo at man kan booste den etterhvert og dermed oppnå enda bedre immunitet mot diverse mutasjoner. 

De som har hatt covid og blitt smittet og syke på nytt har blitt det ca ett år siden de var syke første gang, og så lenge har vi ikke hatt vaksinene enda. 
https://www.medpagetoday.com/blogs/marty-makary/92434

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man ta vaksinen om man er immun? 

Den tiden da kopper herjet var seterjentene immun mot kopper pga de melket kuer som hadde kukopper, så da gjelder det vel covid også? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt den store debatten i Norge. Vi vil trolig bli et av de landene i verden med høyest vaksinedekning, nettopp fordi folk ønsker å ta vaksinene. Dette rr uansett ikke noe problem i dag, da vi bruker de vaksinene vi har, og de som takker nei gjør at en annen får vaksinen. 

Problemet kommer først med om det  lir så mange vaksineskeptikere at det truer flokkimmuniteten. Det at vaksiner er frivillige og at vi har en åpen debatt om dem tror jeg gjør at folk stoler på dem i større grad enn i andre land. Å shame noen til å ta en vaksine vil uansett ikke virke.

Debatten går vel ut på å opplyse om vaksine og farene ved å ikke ta den slik at sp mange som mulig vil ta den kanskje? Hvis det ikke ble debatt rundt det ville kanskje flere valgt å ikke ta vaksine, siden man aldri hører argumentene for. Eller kanskje man hadde følt det var mindre viktig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (13 timer siden):

Hvorfor er det slik? Jeg skal ikke ha den enda, men skriver en det her inne så blir en jo nesten hugget hode av. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å la respekten gå begge veier?  Jeg jobber i helsevesenet vi er 25% på min avd som sto over. Ingen av de vaksinerte har sagt noe på det, men her er det noe helt annet. Hvorfor? 

Grunnen til det er ganske enkelt at en del egoister som velger å ikke la seg vaksinere forsinker hele prosessen med at verden igjen går over til normalen. Når folk ikke evner å forstå det, så føler vi kanskje at vi bør få de (dere) til å forstå konsekvensen av at dere ikke tar vaksinen. Det at mange velger å stå over, går faktisk ut over alle andre også. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Inntil videre er det ikke noe problem, men det kan ikke utelukkes at det kan bli det dersom man står igjen med nok vaksineskeptikere til slutt, som ikke ønsker å ta den. Dersom de utgjør mange nok, så kan det hende det truer flokkimmuniteten. 

Man trenger ikke shame noen til å ta den, men man kan gjøre det så ubehagelig å ikke ta den som overhodet mulig, forutsatt at alle faktisk hat fått tilbud. Man kan f. eks. nekte reise grensepasseringer inn/ut av landet. Det er nok noe som i praksis kommer til å skje uansett, da de fleste land til ta i bruk en form for koronapass. Man kunne f.. eks. vurdert å knytte rettigheten til å inneha et pass til vaksinasjonsstatus. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (30 minutter siden):

Ikke når det gjelder min mor. Det er minst fire ulike pleiere hos henne hver dag. Neste dag er det fire nye igjen! Jeg håper selvsagt at alle er eller blir vaksinerte, men hun selv kan ikke unnslippe hvis en av de blir smittet. Enkelte av de bruker ikke antibac og munnbind som de skal og det er utrolig vanskelig å ta opp noe med dem over telefon. Mange snakker dårlig norsk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (1 minutt siden):

Grunnen til det er ganske enkelt at en del egoister som velger å ikke la seg vaksinere forsinker hele prosessen med at verden igjen går over til normalen. Når folk ikke evner å forstå det, så føler vi kanskje at vi bør få de (dere) til å forstå konsekvensen av at dere ikke tar vaksinen. Det at mange velger å stå over, går faktisk ut over alle andre også. 

Enig, det er ikke bare et valg man tar for seg selv, men også for andre. Det er litt som at man ikke bare utsetter seg selv for risiko hvis man velger å grisekjøre i 180 km/t. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (1 minutt siden):

Ikke når det gjelder min mor. Det er minst fire ulike pleiere hos henne hver dag. Neste dag er det fire nye igjen! Jeg håper selvsagt at alle er eller blir vaksinerte, men hun selv kan ikke unnslippe hvis en av de blir smittet. Enkelte av de bruker ikke antibac og munnbind som de skal og det er utrolig vanskelig å ta opp noe med dem over telefon. Mange snakker dårlig norsk.

Egentlig ganske drøyt at man har lov å nekte som helsepersonell, med mindre man har en medisinsk grunn til å ikke kunne ta (da bør det selvfølgelig være  helt greit). Men for alle andre i helsevesenet burde dette være en regelrett plikt der det å ikke etterkomme dette fører til oppsigelse. Så enkelt kunne det vært. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Egentlig ganske drøyt at man har lov å nekte som helsepersonell, med mindre man har en medisinsk grunn til å ikke kunne ta (da bør det selvfølgelig være  helt greit). Men for alle andre i helsevesenet burde dette være en regelrett plikt der det å ikke etterkomme dette fører til oppsigelse. Så enkelt kunne det vært. 

Enig, spesielt når det gjelder helsepersonell som har pasientkontakt med sårbare grupper. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...