AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #141 Del Skrevet 31. mai 2021 Skremmende at det ikke finnes noen kanaler der vi kan diskutere fakta i saken åpenr. KG har tatt på seg oppgaven med å kneble all nyttig informasjon om temaet. Anonymkode: 0db7a...b2e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #142 Del Skrevet 31. mai 2021 Mnjah skrev (4 timer siden): Ja, og så kan du se på statistikken på overfallsvoldtekt og voldtektsstatistikken, takk. Overfallsvoldtekter er 4,8 % av anmeldte voldtekter. Du har ikke et poeng, om du tror det. Det er overfallsvoldtekt som gjør det offentlige rom utrygt for kvinner. I «kompis-voldtekt» er det kun ett offer. I overfallsvoldtekt er alle kvinnene i hele norge offer, for vi får friheten of tryggheten tatt fra oss i det offentlige rom. Anonymkode: 0db7a...b2e 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 31. mai 2021 #143 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du driver uredelig debattskikk, og strør om deg med stråmenn. Den du siterer har jo ikke sagt at hun mener noe av dette. Vi har alle ansvar for å i størst mulig grad unngå å sette oss selv i farlige situasjoner, og det ansvaret er noe vi alle hensyntar hver eneste dag. Man krysser for eksempel et fotgjengerfelt før man ser det er klart, selv om man er i sin fulle rett til det også. Blir du påkjørt av en bil, så er det ikke din skyld - det er selvfølgelig sjåføren som har skylden, men du har selv et visst ansvar for å sørge for at du er sett før du krysser veien. Jeg syns det er helt utrolig at dette har vridd seg til å bli en diskusjon om at 13-16 åringer skal ha rett til å drikke seg så drita til en slik grad at de er lette offer for de drittsekkene som utnytter dem, i stedet for å be foreldre ta ansvar for ungene sine, slik at de ikke havner i denne situasjonen. For meg er dette en vesentlig del av oppdragelsen, å lære ungene våre at det er mange der ute de ikke kan stole på, at de ikke ønsker dem noe godt, og at de må passe seg. Som menneske må man passe seg og drive risikovurdering, samme hva vi holder på med. Anonymkode: 0e4a1...0c6 Kanskje du skal lese hva jeg og brukeren diskuterer før du uttaler deg..? Og hva mener du med uredelig debattskikk? Den påstanden må du gjerne utdype takk. Så får du gjerne understreke de punktene du mener brukeren ikke har sagt, for jeg skrev ordrett det brukeren skrev. At du mener at kvinner og jenter selv har ansvar for å ikke bli voldtatt - ved å feks unnlate å drikke alkohol får nesten stå for din regning. Jeg er totalt uenig. Skal det være slik at kvinner ikke kan drikke alkohol - fordi de risikerer å bli voldtatt, så må alkohol forbys, punktum. Å snakke varmt om å innskrenke kvinners frihet i et fritt land, det er bare totalt hårreisende. Vær så snill å ikke sammenligne dette med å bruke bilbelte osv i trafikken. Det er påbud om bilbelte, og det er strenge regler for hva som er lov og ikke lov i trafikken. Det er ikke forbud mot å drikke alkohol. Det er heller ikke forbud mot å drikke alkohol som mindreårig - men det er forbud å kjøpe alkohol som mindreårig, og forbud å kjøpe alkohol til mindreårige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 31. mai 2021 #144 Del Skrevet 31. mai 2021 5 hours ago, Mnjah said: Ja, og så kan du se på statistikken på overfallsvoldtekt og voldtektsstatistikken, takk. Overfallsvoldtekter er 4,8 % av anmeldte voldtekter. Du har ikke et poeng, om du tror det. Det er en forskjell på grupper av menn som jakter i flokk på offer og det du nevner. Det finnes ingen aksept i den vestlige verden for å planlegge voldtekt, den finnes tydeligvis andre steder. Jeg tror ikke trådens intensjon var å gradere hvem det var mest synd på, men å drøfte et fenomen som det blir advart mot fra politiet. Er det dette du driver med man kaller stråmanns argumentasjon? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #145 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis snille innvandrere prøver å ta opp bekymringer eller advare så blir de møtt med sinne, kjeft og fornektelse fra det norske flertallet. De orker nok ikke å ta opp kampen, og vil ikke risikere å miste «alt» fordi budbringeren alltid skal skytes her i landet. Anonymkode: 0db7a...b2e Ja, ikke sant, bare se på Shurika Hansen, Lilly Bandehy, Mina Bai osv. De er jo utstøtt fra det gode samfunnslag. Eneste stedet de slipper til er jo alternative medier. Anonymkode: 530e4...791 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #146 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er overfallsvoldtekt som gjør det offentlige rom utrygt for kvinner. I «kompis-voldtekt» er det kun ett offer. I overfallsvoldtekt er alle kvinnene i hele norge offer, for vi får friheten of tryggheten tatt fra oss i det offentlige rom. Anonymkode: 0db7a...b2e Utrolig godt sagt. Overfallsvoldtekter kan sidestilles med terror, da det sprer en enorm frykt i befolkningen. Anonymkode: 530e4...791 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #147 Del Skrevet 31. mai 2021 Vera skrev (3 minutter siden): Kanskje du skal lese hva jeg og brukeren diskuterer før du uttaler deg..? Og hva mener du med uredelig debattskikk? Den påstanden må du gjerne utdype takk. Så får du gjerne understreke de punktene du mener brukeren ikke har sagt, for jeg skrev ordrett det brukeren skrev. At du mener at kvinner og jenter selv har ansvar for å ikke bli voldtatt - ved å feks unnlate å drikke alkohol får nesten stå for din regning. Jeg er totalt uenig. Skal det være slik at kvinner ikke kan drikke alkohol - fordi de risikerer å bli voldtatt, så må alkohol forbys, punktum. Å snakke varmt om å innskrenke kvinners frihet i et fritt land, det er bare totalt hårreisende. Vær så snill å ikke sammenligne dette med å bruke bilbelte osv i trafikken. Det er påbud om bilbelte, og det er strenge regler for hva som er lov og ikke lov i trafikken. Det er ikke forbud mot å drikke alkohol. Det er heller ikke forbud mot å drikke alkohol som mindreårig - men det er forbud å kjøpe alkohol som mindreårig, og forbud å kjøpe alkohol til mindreårige. Stråmann = uredelig. Jeg har ikke snakket om bilbelte. Jeg snakker om at man er i sin fulle rett til å krysse veien, og blir man påkjørt er det bilisten sin feil, men likevel så vil de fleste se seg for før de krysser veien likevel. Og det er ingen som sier at kvinner ikke kan eller skal drikke alkohol. Det man sier er at man ikke skal drikke mer enn man kan takle, slik at man ikke setter seg i farlige situasjoner. På lik linje som at man ikke skal drikke så mye at man slukner i en snøfonn i 30 minusgrader. Eller syns du det også er å innskrenke kvinners frihet (eller andre sin frihet, for den del) å gi råd om dette? Anonymkode: 0e4a1...0c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 31. mai 2021 #148 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Stråmann = uredelig. Jeg har ikke snakket om bilbelte. Jeg snakker om at man er i sin fulle rett til å krysse veien, og blir man påkjørt er det bilisten sin feil, men likevel så vil de fleste se seg for før de krysser veien likevel. Og det er ingen som sier at kvinner ikke kan eller skal drikke alkohol. Det man sier er at man ikke skal drikke mer enn man kan takle, slik at man ikke setter seg i farlige situasjoner. På lik linje som at man ikke skal drikke så mye at man slukner i en snøfonn i 30 minusgrader. Eller syns du det også er å innskrenke kvinners frihet (eller andre sin frihet, for den del) å gi råd om dette? Anonymkode: 0e4a1...0c6 Da må du gjerne vise til hvor jeg debatterer uredelig med Drizzt? Jeg har stor respekt for Drizzt, og har hatt mange, gode diskusjoner med henne her inne. Noe jeg også påpeker - at jeg anser henne som en oppegående, reflektert kvinne - selv om vi diskuterer så busta fyker til tider. Du sier at man ikke skal drikke mer enn man kan takle - når fikk du kontroll over tålegrensen din? Det pleier å gå noen år, og vi har alle hatt noen smeller hvor vi våkner med fylleangst, og lurer på hva som egentlig skjedde dagen før. Går man på en smell - har man fortsatt null ansvar ifht en voldtekt. Det er ikke en invitasjon til å bli voldtatt, selv om man ligger stupfull i en grøft. Offeret skal aldri ansvarliggjøres. Det blir ikke mer greit å voldta en sterkt beruset kvinne/mann, enn en edru kvinne/mann. Det er det jeg vil frem til. At foreldre har ansvar for å passe på sine barn, det er jeg 100% enig i - men det er sjelden man klarer å fotfølge sitt barn, og forhindre feil valg 24 timer i døgnet - dette er fortsatt ikke en fribillett til å utnytte, og voldta jenter i 13-års alder. Jeg mener ressursene må settes inn på å forebygge voldtekter og overgrep fra overgriperens side - ikke fra offerets side - man må legge ansvaret der ansvaret hører hjemme. Og ansvaret hører ikke hjemme hos offeret. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #149 Del Skrevet 31. mai 2021 On 5/29/2021 at 7:31 PM, Vera said: Helt enig i dette. Jeg lurer på om vi noensinne får oppleve at overgriperen faktisk ansvarliggjøres - slik som offeret ansvarliggjøres. Jeg er egentlig takknemlig for den informasjonen som kommer fra politiet. Politiet kan ikke fakke (ansvarliggjøre) noen, før de har gjort sine kriminelle handlinger. Om det var jenta mi som ble offeret, så er jo skaden skjedd, samme hvilken straff gjerningsmannen hadde fått i etterkant. Nei, politiet må stå på, slik at dette kan forebygges. Anonymkode: bcd84...422 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #150 Del Skrevet 31. mai 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er egentlig takknemlig for den informasjonen som kommer fra politiet. Politiet kan ikke fakke (ansvarliggjøre) noen, før de har gjort sine kriminelle handlinger. Om det var jenta mi som ble offeret, så er jo skaden skjedd, samme hvilken straff gjerningsmannen hadde fått i etterkant. Nei, politiet må stå på, slik at dette kan forebygges. Anonymkode: bcd84...422 Må få legge til at det ikke er politiet som er ansvarlig for den samfunnsutvikling, hvor vi har en økning av antall «eldre gutter, som ikke drikker, men som glir rundt og leter etter småjenter de kan voldta og utnytte seksuelt» Så til den utviklingen er bremset, må vi nok vare passe ekstra godt på hverandre, og barna våre. Anonymkode: bcd84...422 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #151 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er egentlig takknemlig for den informasjonen som kommer fra politiet. Politiet kan ikke fakke (ansvarliggjøre) noen, før de har gjort sine kriminelle handlinger. Om det var jenta mi som ble offeret, så er jo skaden skjedd, samme hvilken straff gjerningsmannen hadde fått i etterkant. Nei, politiet må stå på, slik at dette kan forebygges. Anonymkode: bcd84...422 Det har du helt rett i! Hvorfor klarer ikke andre her i tråden å forstå det, at ingen kan ansvarliggjøres før skaden faktisk er skjedd? Anonymkode: 9c8db...9e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 31. mai 2021 #152 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oversettelse: Vi har gitt opp. Vi er ikke i stand til å beskytte dere, og det er fritt frem å voldta siden ingen kan hjelpe dere. Fra nå av må dere klare dere selv. Lykke til! Hilsen Politiet Anonymkode: 0db7a...b2e Oversettelse: Si til jentene deres å ikke drikke seg fulle og å være obs på eldre gutter som vil ta dem med til skogen. Det er rart at man: - låser husets dør - låser egen bil - installerer boligalarm - ikke oppgir bankkortets pin kode til andre - ikke oppgir sine passord til andre men samtidig reagerer på at kvinner (og menn) har eget ansvar å forhindre at de blir utsatt for kriminelle handlinger. Til brukerne som oppriktig mener at kvinner er fratatt ansvar for egen sikkerhet og står fritt å drikke seg fulle uten at de skal risikere å bli utsatt for kriminelle handlinger i selvpåført forsvarsløs tilstand - tenk litt hvorfor dere mener dette neste gang dere låser husets dør på vei ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realverdien Skrevet 31. mai 2021 #153 Del Skrevet 31. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 19.32): Hvorfor er fokuset ditt på jentene og deres foreldre, når det er gutter som er ute og voldtar her?! Å drikke seg full noen år før myndighetsalder er en ganske bagatellmessig "forbrytelse" i forholde til overfalsvoldtekt. Hvorfor etterlyser du ikke foreldrene til disse guttene? Jeg er "flink pike" fra en god familie, og vi var ute og drakk fra 13 år. Fant på alle mulige løgner og triks for ikke å bli avslørt, og foreldrene kunne aldri se for seg at vi, skoleflinke, korps-engasjerte og høflige som vi var, kunne finne på noe sånt. Heldigvis var det færre "eldre gutter som ikke drikker" på den tiden. Anonymkode: 530e4...791 Gikk du på korps vokste du nok opp i en tid og et miljø der 'gutter som ikke drikker' stort sett var noe man leste om i avisen når de gjorde sine jevnlige angrep på Israel. Er en del større farer og press på jentene i disse tider. Endret 31. mai 2021 av Realverdien 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realverdien Skrevet 31. mai 2021 #154 Del Skrevet 31. mai 2021 Vera skrev (1 time siden): Da må du gjerne vise til hvor jeg debatterer uredelig med Drizzt? Jeg har stor respekt for Drizzt, og har hatt mange, gode diskusjoner med henne her inne. Noe jeg også påpeker - at jeg anser henne som en oppegående, reflektert kvinne - selv om vi diskuterer så busta fyker til tider. Du sier at man ikke skal drikke mer enn man kan takle - når fikk du kontroll over tålegrensen din? Det pleier å gå noen år, og vi har alle hatt noen smeller hvor vi våkner med fylleangst, og lurer på hva som egentlig skjedde dagen før. Går man på en smell - har man fortsatt null ansvar ifht en voldtekt. Det er ikke en invitasjon til å bli voldtatt, selv om man ligger stupfull i en grøft. Offeret skal aldri ansvarliggjøres. Det blir ikke mer greit å voldta en sterkt beruset kvinne/mann, enn en edru kvinne/mann. Det er det jeg vil frem til. At foreldre har ansvar for å passe på sine barn, det er jeg 100% enig i - men det er sjelden man klarer å fotfølge sitt barn, og forhindre feil valg 24 timer i døgnet - dette er fortsatt ikke en fribillett til å utnytte, og voldta jenter i 13-års alder. Jeg mener ressursene må settes inn på å forebygge voldtekter og overgrep fra overgriperens side - ikke fra offerets side - man må legge ansvaret der ansvaret hører hjemme. Og ansvaret hører ikke hjemme hos offeret. Da jeg var 16 advarte pappa meg mot å snakke/gjøgle med folka i drosjekø rundt julebordstider. Det blir med livet som innsats, sa han og det stemmer jo. Ville jo vært litt teit om han i stedet formante meg at det ikke er min feil om jeg får tenna slått ut. Synes mødrene i dag virker mer opptatt av å fraskrive seg foreldreansvare og posere med godhetsfraser om at det ikke er jentas feil, i stedet for å forklare døtrene at når man er drita full i skogen med masse kåte fremmede menn rundt, så er det med jomfrudommen som innsats. I beste fall. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #155 Del Skrevet 31. mai 2021 Vera skrev (1 time siden): Du sier at man ikke skal drikke mer enn man kan takle - når fikk du kontroll over tålegrensen din? Det pleier å gå noen år, og vi har alle hatt noen smeller hvor vi våkner med fylleangst, og lurer på hva som egentlig skjedde dagen før. Det sleit jeg med langt inn i 30-årene, men jeg har ALDRI I MITT LIV lagt skylden på min manglende dømmekraft i fylla på noen andre. Det hadde jeg faktisk lært før jeg begynte å drikke : man kan komme dumme ting i fylla, det er din egen skyld, ikke alkoholen. (bare så dette kommer fram, denne saken handler om voldtekt fordi ofrene ikke er samtykke kompetent, ikke fordi det ikke er frivillig og de ønsker det) Anonymkode: 054a0...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 31. mai 2021 #156 Del Skrevet 31. mai 2021 Vera skrev (1 time siden): Da må du gjerne vise til hvor jeg debatterer uredelig med Drizzt? Jeg har stor respekt for Drizzt, og har hatt mange, gode diskusjoner med henne her inne. Noe jeg også påpeker - at jeg anser henne som en oppegående, reflektert kvinne - selv om vi diskuterer så busta fyker til tider. Du sier at man ikke skal drikke mer enn man kan takle - når fikk du kontroll over tålegrensen din? Det pleier å gå noen år, og vi har alle hatt noen smeller hvor vi våkner med fylleangst, og lurer på hva som egentlig skjedde dagen før. Går man på en smell - har man fortsatt null ansvar ifht en voldtekt. Det er ikke en invitasjon til å bli voldtatt, selv om man ligger stupfull i en grøft. Offeret skal aldri ansvarliggjøres. Det blir ikke mer greit å voldta en sterkt beruset kvinne/mann, enn en edru kvinne/mann. Det er det jeg vil frem til. At foreldre har ansvar for å passe på sine barn, det er jeg 100% enig i - men det er sjelden man klarer å fotfølge sitt barn, og forhindre feil valg 24 timer i døgnet - dette er fortsatt ikke en fribillett til å utnytte, og voldta jenter i 13-års alder. Jeg mener ressursene må settes inn på å forebygge voldtekter og overgrep fra overgriperens side - ikke fra offerets side - man må legge ansvaret der ansvaret hører hjemme. Og ansvaret hører ikke hjemme hos offeret. Hovedspørsmålet for min del er: Hvorfor drikker kvinner seg drittings fulle når de vet at de mister kontrollen og kan havne i en uønsket situasjon mot sin vilje? Man blir jo ikke tvunget til å drikke seg full. Kjenner man ikke egen tålegrense, ja - da stopper man etter de første par slurkene for å være på den sikre siden. Det er et bevisst valg og helt selvpåført at man fortsetter å drikke helt frivillig. Hvorfor er kvinner fritatt ansvar for konsekvensene av egne handlinger? Hadde hun havnet stupfull i en grøft hvis hun ikke hadde drukket så mye? Kunne hun ha gjort noe annerledes i utgangspunktet for å unngå at hun havnet der hun var? Du må huske at her er det snakk om en konkret situasjon hvor en kvinne drikker såpass mye frivillig og på egen hånd at hun er i en tilstand hvor hun ikke kan ta vare på seg selv. Det er hverken snakk om voldtekt av edru kvinner eller om kvinner som har fått piller eller andre stoffer i drinken sin (selv om de også har ansvar å passe på drinkene sine og ikke ta imot drinker fra andre enn bartender som har laget den til dem der og da eller venn i vennefølgen) og er sterkt påvirket og ute av stand til å gjøre motstand. Det er snakk om kvinner som drikker seg drittings helt frivillig og på egen hånd. Disse kvinnene har jammen en del av ansvaret for det som skjer etterpå. Foreldrene har også et stort ansvar å lære sine jenter og gutter en del om alkohol, om å miste kontrollen og om konsekvensene. Det er der det svikter i tillegg til at det trolig er for lite fokus på det på skolen. Igjen - det er ikke kvinnen som har hele ansvaret, men kvinnen har deler av ansvaret selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 31. mai 2021 #157 Del Skrevet 31. mai 2021 21 minutter siden, Drizzt said: Hovedspørsmålet for min del er: Hvorfor drikker kvinner seg drittings fulle når de vet at de mister kontrollen og kan havne i en uønsket situasjon mot sin vilje? Man blir jo ikke tvunget til å drikke seg full. Kjenner man ikke egen tålegrense, ja - da stopper man etter de første par slurkene for å være på den sikre siden. Det er et bevisst valg og helt selvpåført at man fortsetter å drikke helt frivillig. Hvorfor er kvinner fritatt ansvar for konsekvensene av egne handlinger? Hadde hun havnet stupfull i en grøft hvis hun ikke hadde drukket så mye? Kunne hun ha gjort noe annerledes i utgangspunktet for å unngå at hun havnet der hun var? Du må huske at her er det snakk om en konkret situasjon hvor en kvinne drikker såpass mye frivillig og på egen hånd at hun er i en tilstand hvor hun ikke kan ta vare på seg selv. Det er hverken snakk om voldtekt av edru kvinner eller om kvinner som har fått piller eller andre stoffer i drinken sin (selv om de også har ansvar å passe på drinkene sine og ikke ta imot drinker fra andre enn bartender som har laget den til dem der og da eller venn i vennefølgen) og er sterkt påvirket og ute av stand til å gjøre motstand. Det er snakk om kvinner som drikker seg drittings helt frivillig og på egen hånd. Disse kvinnene har jammen en del av ansvaret for det som skjer etterpå. Foreldrene har også et stort ansvar å lære sine jenter og gutter en del om alkohol, om å miste kontrollen og om konsekvensene. Det er der det svikter i tillegg til at det trolig er for lite fokus på det på skolen. Igjen - det er ikke kvinnen som har hele ansvaret, men kvinnen har deler av ansvaret selv. Jeg vil si at man er ansvarlig for å ha satt seg i en situasjon der noe kan skje, men man er ikke ansvarlig for det som skjedde. Og man har ingen skyld i det. Men dersom jeg går ifra min kabriolet med en ny Ipad liggende i passasjersetet og bilen parkert i Oslos mer shady parkeringshus, så har jeg ansvar for at jeg utsatte meg for risikoen men kan ikke ta skylda for at den ble stjålet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 31. mai 2021 #158 Del Skrevet 31. mai 2021 (endret) Drizzt skrev (33 minutter siden): Det er snakk om kvinner som drikker seg drittings helt frivillig og på egen hånd. Disse kvinnene har jammen en del av ansvaret for det som skjer etterpå. Og her mener jeg du er helt på viddene! Det er mulig jeg misforstår det du egentlig prøver å si, men det slår hardt i øynene mine når du sier at da har jammen meg kvinnen et ansvar for det som skjer etterpå. NEI, man har ikke ansvar når man blir voldtatt, uavhengig av om man ligger dritas i en grøft, eller om man sitter på søndagsskolen i kirken.. Selvfølgelig kan man ta forholdsregler - man kan la være å følge med ukjente menn inn i skogen..men fortsatt er det voldtektsmannen som gjør noe ulovlig! Og, dette handler om barn! Når blir et barn i stand til å tenke konsekvenser for handlingene sine? I 13-års alder? Neppe. I full tilstand som 13-åring? Neppe. Og dette utnytter «Eldre gutter som ikke drikker»..vi vet alle at 13-14-15-16 åringer drikker, uansett hvilke formaninger de får - og dette utnytter «eldre gutter som ikke drikker»..så da er spørsmålet - skal man låse «eldre gutter som ikke drikker» inne, eller skal man låse 13-14-15-16 åringer inne? Hvem av dem gjør noe galt? Endret 31. mai 2021 av Vera 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 31. mai 2021 #159 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det sleit jeg med langt inn i 30-årene, men jeg har ALDRI I MITT LIV lagt skylden på min manglende dømmekraft i fylla på noen andre. Det hadde jeg faktisk lært før jeg begynte å drikke : man kan komme dumme ting i fylla, det er din egen skyld, ikke alkoholen. (bare så dette kommer fram, denne saken handler om voldtekt fordi ofrene ikke er samtykke kompetent, ikke fordi det ikke er frivillig og de ønsker det) Anonymkode: 054a0...bf1 Hva mener du med utsagnet «men jeg har ALDRI I MITT LIV lagt skylden på min manglende dømmekraft i fylla på noen andre» - i hvilke kontekst setter du dette utsagnet? Som i at det er ditt eget ansvar om du har drukket deg så dritfull at du blir voldtatt - at du da ikke kan skylde voldtekten på noen andre enn deg selv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #160 Del Skrevet 31. mai 2021 Vanskelig for mange å forstå forskjell på ansvar og skyld. Anonymkode: 23594...446 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå