Gå til innhold

Pass på jentene deres i Oslo! Eldre gutter/menn "som ikke drikke" er ute og voldtar i grupper.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, Vera said:

100% uenig med deg! 

Det du indirekte sier her, er at kvinner kan ansvarliggjøres for et overgrep dersom de drikker alkohol. Hvorfor i all verden skal ikke en kvinne i et fritt land kunne nyte alkohol? 
Det er alltid kun èn som er ansvarlig i et overgrep, alltid. 
Jeg syns det er en farlig tankegang når man begynner å lete etter grunner for at offeret kunne ha handlet anderledes..og det er kanskje en av grunnene til at så få overgrep anmeldes? Fordi offeret sitter med en skyldfølelse for hendelsen. 
Den tankegangen der tror jeg også er en av grunnene til at det ikke satses større på å faktisk forebygge overgrep - altså at overgriperen ansvarliggjøres og behandles/straffes. Det er mye lettere å angripe den svake parten..

Tror du blander ansvar og skyld her.

Anonymkode: 8bc21...3dd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan forhindre overgrep ved å snakke mer om det, men det vil alltid være noen psykopater der ute. Det er ikke offeret sin feil at det blir utsatt for overgrep, men det er samfunnet sitt ansvar at vi ikke prøver å forhindre det nok. Man må fokusere på menn, kvinner, foreldre og barn. Alle må passe på og alle må bevisstgjøres. Samfunnet må sørge for at det blir mindre belastende å anmelde. Det kan naturligvis være vanskelig å skaffe bevis for fengsling, men anmeldelse er en straff i seg selv. 

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De folka som har laget problemet kan jo løse det, men alle vet at ingen av dem tar ansvar. 

Anonymkode: 94b4c...f6a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er oppvokst i Oslo på 90-tallet. Da låste vi nesten aldri døren. Alle i det borettslaget jeg bodde i glemte bort låste dører hele tiden, for ingen ting skjedde. I dag i det samme borettslaget har alle alarm som er direktetilkoblet en sentral. 

Det er faktisk mulig å få tryggheten tilbake, men da må det tas politiske grep. 

Alle skjønner at sånn situasjonen er nå, må man beskytte seg og være forsiktig. 

Men det bør aldri være hovedfokus. 

En mye tryggere by er faktisk mulig. Det vet vi som har bodd her noen tiår. 

Anonymkode: 530e4...791

Jeg er oppvokst i et «penere» strøk i Bergen på 80-tallet. De aller fleste låste døren på eneboligen sin uansett tid på døgnet. Innbrudd er ikke noe nytt fenomen, akkurat.

Anonymkode: 40e22...a1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er åpent for saklig debatt. Dessverre så er det ikke alle som innser at man ikke nødvendigvis er saklig, i tillegg til at det naturligvis er de som ødelegger debatten med usakligheter, så debatten er aldri saklig.

Mistenker sterkt at saklighet ikke er grunnen her. Om innlegget lukter litt utenfor venstrevridd politisk ståsted, skal det ikke mye til for å få slettet/ sensurert innlegget. 

Anonymkode: e3b70...d71

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppfordrer alle til å klikke seg inn på linken og kommentere. 

Politiet må avkreves informasjon! 

De må avkreves å plassere ansvaret der det hører hjemme! 

Folket må gjøre opprør mot slik kommunikasjon. Det er det eneste håpet vi har. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (32 minutter siden):

Begge må ansvarliggjøres!

De unge jentene fordi de setter seg selv i sårbar situasjon hvor de ikke har kontroll og overgriperne fordi de utnytter deres sårbar situasjon.

Faktisk har jentene og kvinner generelt en veldig stor påvirkningskraft her. De kan rett og slett velge bort alkohol og andre rusmidler og takke ''nei'' til å bli med ukjente menn et sted hvor det ikke er andre mennesker tilstede.

Ja. Foreldre også, som politiet etterspør.

Nylig var det fest med rundt 100 13-16-årige ungdom ved der jeg bor. De drakk og risikerte smitte.

Hvor var de opptil 200 foreldrene? Vi må starte hjemme.

It takes a village!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Oppfordrer alle til å klikke seg inn på linken og kommentere. 

Politiet må avkreves informasjon! 

De må avkreves å plassere ansvaret der det hører hjemme! 

Folket må gjøre opprør mot slik kommunikasjon. Det er det eneste håpet vi har. 

Jeg forstår ikke hva dette betyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (2 minutter siden):

De drakk og risikerte smitte.

Så du mener de eldre gutter/menn som ikke drikker, men er ute og voldtar i grupper - ikke er det største problemet her? Og da de heller ikke drikker, risikerer de ikke smitte noen eller å bli smittet selv? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (24 minutter siden):

100% uenig med deg! 

Det du indirekte sier her, er at kvinner kan ansvarliggjøres for et overgrep dersom de drikker alkohol. Hvorfor i all verden skal ikke en kvinne i et fritt land kunne nyte alkohol? 
Det er alltid kun èn som er ansvarlig i et overgrep, alltid. 
Jeg syns det er en farlig tankegang når man begynner å lete etter grunner for at offeret kunne ha handlet anderledes..og det er kanskje en av grunnene til at så få overgrep anmeldes? Fordi offeret sitter med en skyldfølelse for hendelsen. 
Den tankegangen der tror jeg også er en av grunnene til at det ikke satses større på å faktisk forebygge overgrep - altså at overgriperen ansvarliggjøres og behandles/straffes. Det er mye lettere å angripe den svake parten..

100% uenig? Er du sikker?

Det jeg direkte sier her er at kvinner har selv et stort ansvar å ikke sette seg selv i en sårbar situasjon. En måte å sette seg selv i en sårbar situasjon på er å drikke alkohol og bli beruset på en måtte hvor kvinnen mister kontrollen over seg selv og vurderingsevnene hennes svekkes. Vanligvis skjer dette etter en viss mengde alkohol, men noen blir svært beruset også av mindre mengder, alle som vil drikke må kjenne hvor mye de tåler før det blir for mye. En slik kvinne er lett bytte for overgripere. Som AB her skrev til deg, blander du skyld og ansvar. Kvinnen kan ansvarliggjøres for å ha satt seg selv i en tilstand som muliggjør at hun blir utsatt for en kriminell handling, ja. Det gjelder også menn, ikke bare kvinner. ALLE kan ansvarliggjøres for det. Så lenge kvinnen selv valgte å drikke alkoholen og ikke ble utsatt for ytre påvirkning i form av piller i drinken eller noe hun ikke har samtykket til selv, så bærer hun en stor del av ansvaret.

Jeg sier også ganske direkte at overgriperen alene har skylden for selve overgrepet. Men begge to har ansvar å forhindre at det finner sted.

Er du fortsatt 100% uenig med meg? Mener du at folk kan fraskrive seg alt av eget ansvar for å unngå å havne i farlige situasjoner og bli utsatt for kriminell handling? Mener du at folk skal slutte å bruke sunn fornuft og tenke egen sikkerhet bare fordi de bor i et '''fritt land''? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (11 minutter siden):

Ja. Foreldre også, som politiet etterspør.

Nylig var det fest med rundt 100 13-16-årige ungdom ved der jeg bor. De drakk og risikerte smitte.

Hvor var de opptil 200 foreldrene? Vi må starte hjemme.

It takes a village!

Foreldrene til de under 18 - absolutt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (5 minutter siden):

100% uenig? Er du sikker?

Det jeg direkte sier her er at kvinner har selv et stort ansvar å ikke sette seg selv i en sårbar situasjon. En måte å sette seg selv i en sårbar situasjon på er å drikke alkohol og bli beruset på en måtte hvor kvinnen mister kontrollen over seg selv og vurderingsevnene hennes svekkes. Vanligvis skjer dette etter en viss mengde alkohol, men noen blir svært beruset også av mindre mengder, alle som vil drikke må kjenne hvor mye de tåler før det blir for mye. En slik kvinne er lett bytte for overgripere. Som AB her skrev til deg, blander du skyld og ansvar. Kvinnen kan ansvarliggjøres for å ha satt seg selv i en tilstand som muliggjør at hun blir utsatt for en kriminell handling, ja. Det gjelder også menn, ikke bare kvinner. ALLE kan ansvarliggjøres for det. Så lenge kvinnen selv valgte å drikke alkoholen og ikke ble utsatt for ytre påvirkning i form av piller i drinken eller noe hun ikke har samtykket til selv, så bærer hun en stor del av ansvaret.

Jeg sier også ganske direkte at overgriperen alene har skylden for selve overgrepet. Men begge to har ansvar å forhindre at det finner sted.

Er du fortsatt 100% uenig med meg? Mener du at folk kan fraskrive seg alt av eget ansvar for å unngå å havne i farlige situasjoner og bli utsatt for kriminell handling? Mener du at folk skal slutte å bruke sunn fornuft og tenke egen sikkerhet bare fordi de bor i et '''fritt land''? 

Nei, jentene har ikke ansvar for at et overgrep finner sted. Det er voldtektsmannen som har ansvar for det. Uansett om jenta har på seg et kort skjørt eller har drukket en eller to eller tre eller flere øl. Ja, det er dumt å bli med i skogen med «voksne menn som ikke drikker», men det er fortsatt ene og alene voldtektsmannen som har alt ansvar og skyld for et overgrep!!

At jenter må passe seg for hvor de er når, hva de har på seg og hva de drikker er utelukkende voldtektsmennenes skyld!

Anonymkode: 491d1...a69

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, jentene har ikke ansvar for at et overgrep finner sted. Det er voldtektsmannen som har ansvar for det. Uansett om jenta har på seg et kort skjørt eller har drukket en eller to eller tre eller flere øl. Ja, det er dumt å bli med i skogen med «voksne menn som ikke drikker», men det er fortsatt ene og alene voldtektsmannen som har alt ansvar og skyld for et overgrep!!

At jenter må passe seg for hvor de er når, hva de har på seg og hva de drikker er utelukkende voldtektsmennenes skyld!

Men hva hjelper det når du vel har blitt voldtatt? Er det ikke bedre å prøve å unngå det? Grunnen til advarselen er jo at konsekvensene er store for den voldtatte, uansett om det ikke er hennes skyld. Kanskje man skulle la være å se seg for før man krysser veien også? Bare for å understreke at det er bilisten som HR ansvaret? Det kunne jo stå på graven «Det var ikke min skyld». Fattig trøst.

Anonymkode: 23594...446

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jentene har ikke ansvar for at et overgrep finner sted.

Nei, men alle har et ansvar for å beskytte oss selv. Jeg beskytter meg selv mot innbrudd ved å ha alarm, og å låse dørene. Om jeg ikke har dette, men noen bryter seg inn til meg, så er det ikke min skyld at det skjedde, men det er alltid mitt ansvar å beskytte meg og mitt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva hjelper det når du vel har blitt voldtatt? Er det ikke bedre å prøve å unngå det? Grunnen til advarselen er jo at konsekvensene er store for den voldtatte, uansett om det ikke er hennes skyld. Kanskje man skulle la være å se seg for før man krysser veien også? Bare for å understreke at det er bilisten som HR ansvaret? Det kunne jo stå på graven «Det var ikke min skyld». Fattig trøst.

Ja, men det er fortsatt ikke hverken jentas skyld eller jentas ansvar at hun blir voldtatt. Det faller på sin egen urimelighet så fort man kommer ut av et tankesett der selv små jenters hår/anskikt/kropp frister så fælt at man bare ikke kan stå imot som mann. Kanskje det hadde vært mer rettferdig og mye smartere å stikke ut øynene eller be mennene ta bind for de hele tiden så han ikke ka se?!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg forstår hva du skriver, men slik funker det ikke i virkeligheten.

Du må unngå å sette seg selv i en farlig situasjon, er mitt poeng.

Ikke kjør bil uten sikkerhetsbelte.

Ikke drikk deg overstadig beruset.

Så enkelt er livet, hvordan skal du klare å stoppe at folk skal voldta? Du klarer jo ikke det, man klarer jo noen tilfeller å pågripe noen som gjør dette. Men ikke mange.

Så, ta vare på deg selv. Enten du er mann eller kvinne.

Anonymkode: 1e394...f33

Virkeligheten fungerer sånn som vi skaper den. Det er ikke en magisk, upåvirkelig greie som vi ikke kan gjøre noe med.

Altså, bilen dreper eller skader deg ikke helt av seg selv, da den ikke har noen egen fri vilje. Det samme gjelder alkohol; den setter deg ikke i skadelige situasjoner sånn helt av seg selv. I de fleste tilfeller skader man seg selv.

Gutter/menn som utnytter tenåringer seksuelt og/eller voldtar dem er i utgangspunktet intelligente vesener, med egen fri vilje, og de velger faktisk selv å skade unge jenter. Det er ikke snakk om noe uhell her, det er snakk om mennesker som av egen (onde) frie vilje går aktivt etter overstadig berusede jenter, for å misbruke dem seksuelt. Ergo skade dem. Og det finnes faktisk ingen "sikkerhetsbelte" her, bortsett fra å la være å omgås gutter/menn i det hele tatt. Så store inngripende forholdsregler kan ikke sammenlignes med å bruke sikkerhetsbelte. Det kan sammenlignes med å be folk om å ikke kjøre bil, i tilfelle det er noen råkjørere uten selvkontroll ute på veiene.

På samme måte som at man oppdrar unge mennesker til at man kjører aktpågivent, tar hensyn til andre i trafikken og ikke kjører som en idiot bare fordi man har lyst, så skal selvfølgelig foreldre oppdra sine gutter til å ta hensyn til andre mennesker, ikke grafse på eller stikke penisen sin inn i vaginaen til jenter og damer som ikke vil, eller som er så overstadig beruset at de knapt enser at de blir voldtatt, eller klarer å si nei. Dette er like viktig, og ikke enda viktigere, enn å be jenter om å unngå å drikke seg fulle og ikke bli med fremmede gutter/menn i skogen eller i et fremmed hus.

Det du og flere victim blamers gjør, er faktisk å si at jenter har større ansvar for å holde seg unna gutter og alkohol, enn gutter har for å la være å forgripe seg på andre mennesker. Og at jenteforeldre har større ansvar for å lære jenter å passe seg, enn gutteforeldre har ansvar for å lære guttene sine å respektere jenter og ikke ha sex med jenter som sier nei eller ikke er i stand til å gjøre nok rede for seg til å kunne si verken ja eller nei.
Det er å gi både gutter/menn, deres foreldre og samfunnet generelt et fripass til å la jenter/kvinner ta ansvaret istedet for å gjøre noe med problemet med gutter/menn som ikke klarer å oppføre seg som ordentlige mennesker med en tøddel av selvkontroll.

Hva om det hadde vært unge, berusede gutter som hadde truffet på "nye kompiser" og blitt med dem på en annen fest i et fremmed hus, for så å bli slått halvt ihjel og rundstjelt? Aldri i verden om de samme guttene hadde fått beskjed etterpå om å slutte å drikke seg full eller ha det moro på fest. Foreldre til unge gutter ville heller ikke fått beskjed om å lære guttene sine å drikke mindre og passe seg for fremmede mennesker. Fokuset hadde utelukkende vært på hvor uheldige guttene hadde vært, og hvor synd det var på dem som ble utsatt for noe sånt på en ellers hyggelig kveld.
Gutter som blir utsatt for noe kriminelt, er uheldige. Alltid. Jenter, derimot, er kun uheldige hvis de blir utsatt for vold eller blir drept. Hvis de blir utsatt for seksuelt overgrep/voldtekt, kommer alle formaningene om hva de burde ha gjort for å unngå det.

Så nei, du skjønner faktisk ikke hva den du siterte skrev. Du bare fortsetter i samme tankeløse og apatiske spor som alltid; jenter skal passe på seg selv, for gutter er gutter. Foreldrene skal passe på jentene sine og lære dem å være forsiktige, mens guttene må få være gutter. Gutter som drikker har ungdommelig moro, mens jenter som drikker er uforsiktige. Og edrue gutter/menn som lusker rundt tenåringsfester og voldtar fulle tenåringsjenter, er tydeligvis tankeløse villdyr som vi bare må innse at finnes, og ikke noe å gjøre med det. De er tydeligvis som biler og alkohol, de har ingen egen vilje som kan påvirkes, og så er det opp til jentene/kvinnene å oppføre seg deretter.

4a3mmw.jpg

Anonymkode: 5db12...7b7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener de eldre gutter/menn som ikke drikker, men er ute og voldtar i grupper - ikke er det største problemet her? Og da de heller ikke drikker, risikerer de ikke smitte noen eller å bli smittet selv? 

Er det nødvendig å brøle sånn?

Anonymkode: d43b7...721

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja, men det er fortsatt ikke hverken jentas skyld eller jentas ansvar at hun blir voldtatt. Det faller på sin egen urimelighet så fort man kommer ut av et tankesett der selv små jenters hår/anskikt/kropp frister så fælt at man bare ikke kan stå imot som mann. Kanskje det hadde vært mer rettferdig og mye smartere å stikke ut øynene eller be mennene ta bind for de hele tiden så han ikke ka se?!

Men ærlig talt, deg er da vel ingen som har sagt det er jentas skyld?????

Jenter tidlig i tenårene har sjelden erfaring til å gjenkjenne farlige situasjoner, derfor gjør politiet foreldrene oppmerksomme på at det er forbrytere der ute og at man kanskje ikke bør slippe sin mindreårige datter ut på fyllefest i skogen. Det betyr selvsagt ikke at man ikke mener det er voldtektsmennene som har skylden. Men hadde det vært så enkelt som noen tror, at en vennlig oppfordring til foreldre av  overgripere hadde vært effektivt så hadde vi jo ikke hatt kriminalitet i det hele tatt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker said:

jenter skal passe på seg selv, for gutter er gutter. Foreldrene skal passe på jentene sine og lære dem å være forsiktige, mens guttene må få være gutter.

Jeg har ikke sett noen innlegg her som sier dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men ærlig talt, deg er da vel ingen som har sagt det er jentas skyld?????

Jenter tidlig i tenårene har sjelden erfaring til å gjenkjenne farlige situasjoner, derfor gjør politiet foreldrene oppmerksomme på at det er forbrytere der ute og at man kanskje ikke bør slippe sin mindreårige datter ut på fyllefest i skogen. Det betyr selvsagt ikke at man ikke mener det er voldtektsmennene som har skylden. Men hadde det vært så enkelt som noen tror, at en vennlig oppfordring til foreldre av  overgripere hadde vært effektivt så hadde vi jo ikke hatt kriminalitet i det hele tatt.

Ja, det er en herlig naivitet knyttet til dette med holdningskampanjer. Hadde dette faktisk fungert ville det meste av uønsket aktivitet vært en saga blott. Realiteten er dog at kriminelle vet at det de gjør er et overtramp, så hva hjelper det å be foreldrene si det til dem også?

Konsekvensen av de reaksjonene vi blant annet ser i denne tråden, er jo muligens at politiet vil vegre seg å advare folk i fremtiden. Ergo får man flere ofre bare fordi man ikke skal tåle å høre at man kan påvirke hva som skjer med en selv i livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...